Nekromanti Numenera, sidan 249 och sexism

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

2097 said:
Zak pratade om »bat-winged women« vilket nibovian wives inte är. Dom ser ut precis som vanliga.
Succubi har förmågan att ändra utseende exakt hur som helst i alla versioner av DnD jag kommer på just nu (1st, 2nd och PF). Så just den biten förstår jag alltså inte hur Numenara skiljer såg från mängden och ska behandlas annorlunda jämfört med dem.
Annars så låter det helt klart jävligt sunkigt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Får författa en disclaimer. Och skylla allt på Fager. :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Utöver kranks utmärkta och uttömmande inlägg kan man också tillägga att om det här monstret finns i settingen alls, är varje kvinna en potentiell fiende och ett potentiellt hot. Vilket känns väldigt problematiskt.
jag tycker det låter skitkoolt, rent spontant. Det känns som det hade empowrat kvinnor i det att män blivit mer rädda för dem jämfört med att se dem som försvarslösa objekt, och skapat en slags bisarr psykologisk spänning över könsgränsen. Jag kanske är konstig men min första tanke är att det där vore intressant att utforska.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Krille said:
Det beror på hur du gör det.

Om du gör dem som potentiella protagonister i spelet så kan du nog klara dig hyfsat enkelt, eftersom du automagiskt får fördjupande kvaliteter i och med att de är rollpersoner.

Om du gör dem som antagonister så kan du fortfarande klara dig, exempelvis om det finns incubi också.

Du har en labyrint av andra fällor att ta dig igenom också, men det är inte omöjligt att göra succubi som inte är sexistiska.
Hear hear! Furierna från Borås är ju liksom inte monster, väl? Jag uppfattade dem som novellens protagonister. De har andra mål och de har kommit ihop på grund av ambition, inte på grund av att de är ute efter att mörda eller dona. Kall ambition+sex+manliga offer är väl förvisso en väldigt klassisk stereotyp, men det brukar serveras med någon som är sådär platt "ond". Det bör gå att presentera på ett vettigt sätt.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Sexuella demonpredators är ganska trista över lag, mest för att de bygger så mycket på gamla värderingar. De är ju meningen att de ska hålla folk snälla och monogama, för vi vet ju alla att det aldrig sker något läskigt inom förhållanden mellan två heterosexuella... ... ...

Åh andra sidan kan man fråga sig hur vanliga de är. Om de inte är mycket vanliga så tror jag fortfarande att oron för att man drar hem ett psyko är större än oron för att dra hem en demon. Den oron har man ju (teoretiskt sett) redan nu om man skulle ragga på krogen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
fantasy/scifi-skapare verkar i allmänhet rätt fascinerade av 'kvinnliga' biologiska funktioner...det här Kingdom Death-monstret kostade en fantasiljard och sålde slut fortare än iPhone 5 i Kina. Men sure, det är arguably skönt bisarrt, jag vet inte:

 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Det sämsta med detta monster är dock att på level 3 är den inte ens farlig för nybörjarkaraktärer. DVS den är inte ens läskig. (Har spelat Numenera, är inte så imponerad som han hoppades att han skulle vara).
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Absolut. Men då blir hon ännu mer av en super awesome wife that turns into a monster, eftersom hon inte kan göra något själv.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Anarchclown said:
Sexuella demonpredators är ganska trista över lag, mest för att de bygger så mycket på gamla värderingar. De är ju meningen att de ska hålla folk snälla och monogama, för vi vet ju alla att det aldrig sker något läskigt inom förhållanden mellan två heterosexuella... ... ...
Instämmer, det är baserat på en föråldrad sexualmoral.

Å andra sidan, sexualiteten är en stark drivkraft. Inte konstigt om demon väljer att beta sin krok med den.

Anarchclown said:
Åh andra sidan kan man fråga sig hur vanliga de är. Om de inte är mycket vanliga så tror jag fortfarande att oron för att man drar hem ett psyko är större än oron för att dra hem en demon. Den oron har man ju (teoretiskt sett) redan nu om man skulle ragga på krogen.
Exakt. Idioter finns det gått om, av båda könen...
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Nej, det är en ansiktsmask. Fast man kan nog måla den sådär fint ollonfärgad ändå.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Å andra sidan så är teman med förföriska kvinnliga monster som her sex med män som de sen dödar inget nytt. Subbubuser, eniader, maror, vampyrer. Nästan varenda kultur har en mytologisk varelse som följer det temat.

Visst, det kanske inte är det mest PK att ha med i ett modernt rollspel men å andra sidan så är få av ursprungs myterna eller sagorna fantasy rollspel plankar så värst PK.

Så länge en författare eller spelskapare har ett syfte med att ta med det så är det okej. Om det där emot enbart kommer mer för att det är sensationellt eller för att uppfylla någon sorts sexighet utan syfte så bör det väl ifrågasättas.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Chryckan said:
Å andra sidan så är teman med förföriska kvinnliga monster som her sex med män som de sen dödar inget nytt. Subbubuser, eniader, maror, vampyrer. Nästan varenda kultur har en mytologisk varelse som följer det temat.

Visst, det kanske inte är det mest PK att ha med i ett modernt rollspel men å andra sidan så är få av ursprungs myterna eller sagorna fantasy rollspel plankar så värst PK.
Jag ser inte riktigt varför "det har varit så förut, alltså är det OK att det är så nu" skulle vara ett giltigt argument i sammanhanget.

Och om du är intrtesserad av dialog och inte bara förarga genom att använda jättefjantiga uttryck föreslår jag att du slutar använda "PK"...


Chryckan said:
Så länge en författare eller spelskapare har ett syfte med att ta med det så är det okej. Om det där emot enbart kommer mer för att det är sensationellt eller för att uppfylla någon sorts sexighet utan syfte så bör det väl ifrågasättas.
Sexighet är inte samma sak som sexism, det vet du va?

Vad är "syftet" med den aktuella Numeneravarelsen? Den som i princip bara är ett slags misogyn mardröm?

Jag skulle säga att så länge en skapare problematiserar och inte bara kablar ut sexistiska eller rasistiska bilder i tron att det är edgy eller ännu värre oproblematiskt, så är det okej.

Det handlar inte ett dugg om sexighet eller om sensationalism, utan om att den här sortens monster är ungefär lika smakfulla som att, tja... Jag ger några exempel på uppenbart rasistiska monster i ett inlägg högre upp:

- Det överdriver bilden av kvinnan som beräknande babymaker; en idé som återfinns i bland annat just "mansrättsrörelsen" där man ofta luftar paranoida fantasier om kvinnor som har sex med män bara för att binda upp dem i familj. Den här bilden av kvinnan är alltså ganska så etablerad, tillsammans med andra klassiska fördomar/klichéer som "den hotfullt sexuella kvinnan" till exempel.

- I och med att monstret bygger på en existerande fördom/demonisering av kvinnor så är det alltså närmast att jämföra med att göra en storkukad, lite korkad, svarthudad orch som invaderar ett land fyllt med vita mänskliga invånare för att våldta så många vita kvinnor som möjligt. Eller att ha ett monster med stor näsa som är girigt, driver spelvärldens stora banker och pysslar med blodsoffer.

- Kort sagt, det är en smula problematiskt att bygga monster på negativa stereotyper kring IRL-grupper.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

krank said:
Ond bråd död said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Vet inte varför vi har spoiler-tag, men ok.

uhm, jag förstår inte vad som är osmakligt. Väsen som är sexiga och förför är ju rätt standard. Att barnet vill döda sin far är väl bara en intressant twist. Kanske finns någon genusteoretisk förklaring till vad som är så hemskt.
</div>
Jag använde spoilertaggen som blinkning till att Arvidos ville ha sidan "spoilad".

Väsen som är manifestationer av taffliga och unkna sexistiska föreställningar är rätt standard. Men finns det något Numenera utgett sig för så är det ju att inte vara speciellt standard. Här, om någonstans, borde man kunna slippa den sortens uppenbart kvinnofientliga idioti.

Om jag ska bena lite i varför jag tycker monstret är... problematiskt:

- Det överdriver bilden av kvinnan som beräknande babymaker; en idé som återfinns i bland annat just "mansrättsrörelsen" där man ofta luftar paranoida fantasier om kvinnor som har sex med män bara för att binda upp dem i familj. Den här bilden av kvinnan är alltså ganska så etablerad, tillsammans med andra klassiska fördomar/klichéer som "den hotfullt sexuella kvinnan" till exempel.

- I och med att monstret bygger på en existerande fördom/demonisering av kvinnor så är det alltså närmast att jämföra med att göra en storkukad, lite korkad, svarthudad orch som invaderar ett land fyllt med vita mänskliga invånare för att våldta så många vita kvinnor som möjligt. Eller att ha ett monster med stor näsa som är girigt, driver spelvärldens stora banker och pysslar med blodsoffer.

- Kort sagt, det är en smula problematiskt att bygga monster på negativa stereotyper kring IRL-grupper.


Det här är alltså inte ett problem med endast det här väsendet, även om hela alieneringen mot pappan stinker PAS och är lite ny och förvärrande. Det här problemet finns hos alla väsen som är "sexiga och förföriska", framför allt när de bara finns i kvinnoform och enbart inriktar sig på män. </div></div>

Dina exempel är extrema överdrifter och liknar inte alls fallet med gravidsuccubusen. Den typen av varelser är standard i all möjlig fantasy och mytologi och det är det som Vahanuheter har utgått ifrån.

Jämför med dvärgar, häxor m.m. varför angrips inte dessa på samma sätt?

Jag tror det här mest handlar om dina fördomar.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Robert Jonsson said:
krank said:
chrull said:
Fast/och samma sak kan väl sägas om varenda spel det finns en Succubi i?
Ja, definitivt. Jag tycker att såna är problematiska överlag.
Fast succubus har ju en manlig motsvarighet: Incubus. Med andra ord, varje man är en demon. Inte att förglömma. Vet inte om de här varelserna i Numenara har en manlig mostvarighet, men det låter inte så.
Antagligen inte eftersom de ska bli gravida. En alternativ varelse skulle ju kunna vara en mandemon som våldtar kvinnor och gör dem gravida med smådemoner som dödar dem inifrån när de är gamla nog. Men det blir ju nåt annat.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Ond bråd död said:
Dina exempel är extrema överdrifter och liknar inte alls fallet med gravidsuccubusen. Den typen av varelser är standard i all möjlig fantasy och mytologi och det är det som Vahanuheter har utgått ifrån.

Jämför med dvärgar, häxor m.m. varför angrips inte dessa på samma sätt?

Jag tror det här mest handlar om dina fördomar.
Att göra en kvinna eller kvinnlig/feminin varelse till existensberättigad endast för sin förmåga att ha sex, är grunden för det misogyna i sammanhanget. Det duger då absolut inte att tillägga att hon sexar med mannen för att få en unge eftersom då uppfyller hon endast ytterligare en kvinnogrej. Visst är häxor traditionellt kvinnor men i rollen är inte inskrivet en specifik kvinnlig egenskap (vare sig inbillad eller inte). Eftersom häxans olika egenskaper inte är bestämda och eftersom hela hennes existens inte består i summan av hennes sexuella drifter och hennes önskan att föda massa ondskefulla barn såsom i fallet med sexdemonen i Numenara, så är det inte samma sak.
 
Top