Nekromanti Numenera, sidan 249 och sexism

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Jag föreslår att du börjar använda begreppet PK och slutar vara så jävla nedlåtande mot alla som inte håller med dig.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Recca said:
Ond bråd död said:
Dina exempel är extrema överdrifter och liknar inte alls fallet med gravidsuccubusen. Den typen av varelser är standard i all möjlig fantasy och mytologi och det är det som Vahanuheter har utgått ifrån.

Jämför med dvärgar, häxor m.m. varför angrips inte dessa på samma sätt?

Jag tror det här mest handlar om dina fördomar.
Att göra en kvinna eller kvinnlig/feminin varelse till existensberättigad endast för sin förmåga att ha sex, är grunden för det misogyna i sammanhanget. Det duger då absolut inte att tillägga att hon sexar med mannen för att få en unge eftersom då uppfyller hon endast ytterligare en kvinnogrej. Visst är häxor traditionellt kvinnor men i rollen är inte inskrivet en specifik kvinnlig egenskap (vare sig inbillad eller inte). Eftersom häxans olika egenskaper inte är bestämda och eftersom hela hennes existens inte består i summan av hennes sexuella drifter och hennes önskan att föda massa ondskefulla barn såsom i fallet med sexdemonen i Numenara, så är det inte samma sak.
"...existensberättigad endast för sin förmåga att ha sex, är grunden för det misogyna i sammanhanget. " Men det är ju inte det nya han tillfört.

Häxan har en större bredd ja, men det är ju rätt nytt. Innan var det bara knulla djävulen, magiskt tjuvmjölka kor och sen bli eldad på bål.

Gör man ett rollspel där demongravidakvinnor är centrala så har de antagligen också en större bredd på vilka roller de kan ha, men här är det bara ett litet monter bland andra i en lista, med xp och hitpoints eller vad det var. Därav hålls de så simpla.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Ond bråd död said:
Jag föreslår att du börjar använda begreppet PK och slutar vara så jävla nedlåtande mot alla som inte håller med dig.
Håll en sansad samtalston, tack.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Ond bråd död said:
Dina exempel är extrema överdrifter
Nej, det tycker jag inte. Monstret i Numenera är uttryck för en extremt misogyn bild av kvinnor.

Ond bråd död said:
och liknar inte alls fallet med gravidsuccubusen. Den typen av varelser är standard i all möjlig fantasy och mytologi och det är det som Vahanuheter har utgått ifrån.
Det är en massa rasistiska stereotyper också. Numenera utger sig för att vara en hyfsat nyskapande värld. Även i vanliga fall är "mäh, andra har ju gjort så förut" en ganska tafflig ursäkt för rasism eller sexism, men i det här fallet är det därför ännu mindre relevant. Hade det åtminstone varit superstandardfantasy så hade traditionsargumentet åtminstone kunnat sättas i en kontext av att spelet som helhet var reaktionärt. Det funkar inte riktigt nu.

Ond bråd död said:
Jämför med dvärgar, häxor m.m. varför angrips inte dessa på samma sätt?
Finns det dvärgar i Numenera, som gestaltas så att de verkligen överdriver de allra värsta fördomarna som finns om någon IRL-grupp?

Finns det häxor i Numenera, som gestaltas så att de verkligen överdriver de allra värsta fördomarna som finns om någon IRL-grupp?

Visa mig ett rollspel som visar upp dvärgar eller häxor på ett sånt sätt, och jag ska kritisera det. Lovar!

Ond bråd död said:
Jag tror det här mest handlar om dina fördomar.
https://yourlogicalfallacyis.com/ad-hominem
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
En analysfråga

Djävulens advokat är lite nyfiken på varför existensen av en varelse med kvinnliga attribut vars enda syfte är att försöka ha sex med rollpersonerna är ett problem, medan existensen av dussintals varelser med manliga attribut vars enda syfte är att försöka slå ihjäl rollpersonerna inte är det.

De flesta orcher, troll och liknande varelser som förekommer i snudd på alla rollspel kan ganska enkelt tolkas som stereotypa nidbilder av män, var enda uppgift i spelet är att uppvisa sämsta tänkbara manliga beteende. På vilket sätt är detta inte ett uttryck för misandri och bör kritiseras lika hårt som eventuella nyanslösa kvinnovarelser?

/tobias
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

krank said:
Ond bråd död said:
Dina exempel är extrema överdrifter
Nej, det tycker jag inte. Monstret i Numenera är uttryck för en extremt misogyn bild av kvinnor.

Ond bråd död said:
och liknar inte alls fallet med gravidsuccubusen. Den typen av varelser är standard i all möjlig fantasy och mytologi och det är det som Vahanuheter har utgått ifrån.
Det är en massa rasistiska stereotyper också. Numenera utger sig för att vara en hyfsat nyskapande värld. Även i vanliga fall är "mäh, andra har ju gjort så förut" en ganska tafflig ursäkt för rasism eller sexism, men i det här fallet är det därför ännu mindre relevant. Hade det åtminstone varit superstandardfantasy så hade traditionsargumentet åtminstone kunnat sättas i en kontext av att spelet som helhet var reaktionärt. Det funkar inte riktigt nu.

Ond bråd död said:
Jämför med dvärgar, häxor m.m. varför angrips inte dessa på samma sätt?
Finns det dvärgar i Numenera, som gestaltas så att de verkligen överdriver de allra värsta fördomarna som finns om någon IRL-grupp?

Finns det häxor i Numenera, som gestaltas så att de verkligen överdriver de allra värsta fördomarna som finns om någon IRL-grupp?

Visa mig ett rollspel som visar upp dvärgar eller häxor på ett sånt sätt, och jag ska kritisera det. Lovar!

Ond bråd död said:
Jag tror det här mest handlar om dina fördomar.
https://yourlogicalfallacyis.com/ad-hominem
Jag talar inte om specifikt om detta rollspel eller ens rollspel. Jag talar om fantasiraser.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Jag ser inte riktigt varför "det har varit så förut, alltså är det OK att det är så nu" skulle vara ett giltigt argument i sammanhanget.
Eftersom det är en eggande känsla knuten till den ohämmade kvinnliga sexualiteten måhända? Vilket gör att det kan vara ett effektivt monster eftersom det kanske finns något i vår kultur som vi kan relatera till.

Sedan är det kanske fel på alla genus-mässiga sätt. Men det finns säkerligen något där eftersom det upprepas så ofta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Re: En analysfråga

Gurgeh said:
De flesta orcher, troll och liknande varelser som förekommer i snudd på alla rollspel kan ganska enkelt tolkas som stereotypa nidbilder av män, var enda uppgift i spelet är att uppvisa sämsta tänkbara manliga beteende. På vilket sätt är detta inte ett uttryck för misandri och bör kritiseras lika hårt som eventuella nyanslösa kvinnovarelser?
Jag upplever det definitivt som ett problem när till exempel alla som är arga och vill slå ihjäl rollpersonerna är av manligt kön. Nu spelar jag så sällan rollspel där det här med att slå ihjäl arga gobbos alls dyker upp i spel, så jag får sällan anledning att riktigt sätta mig in i den problematiken - men:

Eftersom min upplevelse är att män (som grupp) är överordnade kvinnor (som grupp) i samhället*, så tycker jag också att det är viktigare att jobba mot misogyni än mot misandri, även om båda i längden behövs.



* Ytterligare förtydligande: detta betyder alltså att jag tycker att det finns en massa andra dimensioner som avgör huruvida en individ är överordnad en annan individ; till exempel klass, etnicitet, och så vidare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Ond bråd död said:
Jag talar inte om specifikt om detta rollspel eller ens rollspel. Jag talar om fantasiraser.
Jag tycker att fantasyraser i allmänhet brukar vara rätt sunkiga, och ännu sunkigare när de bygger på de värsta sortens fördomar mot IRL-grupper. Jag tycker till exempel att det är djupt problematiskt med giriga, stornästa gobliner som driver banker (som jag sett i en och annan steampunkgrej).

Vanliga succubi är i den meningen inte värre än någon annan sunkig sexistisk eller rasistisk klyscha den reaktionära fantasygenren gärna håller sig med. (Jag vet att det finns författare som lyckas undvika de sexistiska eller rasistiska klyshorna, och som inte är reaktionära, men jag betraktar dem som undantag).

Det här exemplet, det som tråden handlar om, var dock det i särklass värsta jag läst på ganska länge. Jag har inte läst värre utom på de MRA-bloggar och liknande som brukar uppvisa samma extremt misogyna bild.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ymir said:
fantasy/scifi-skapare verkar i allmänhet rätt fascinerade av 'kvinnliga' biologiska funktioner...det här Kingdom Death-monstret kostade en fantasiljard och sålde slut fortare än iPhone 5 i Kina. Men sure, det är arguably skönt bisarrt, jag vet inte:

Jag fick idag hem ett äventyr som innehåller ett monster som är en vagina med penishänder och tuttfötter. Första våningen av äventyrets Dungeon heter "Uterus" och ni kan nog själva gissa formen på kartan...
Det verkar också finnas med en succubi-liknande varelse som har en Vagina Dentata som sträcker sig ända upp till halsen.

Jag kanske återkommer med recension senare...
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

krank said:
Chryckan said:
Å andra sidan så är teman med förföriska kvinnliga monster som her sex med män som de sen dödar inget nytt. Subbubuser, eniader, maror, vampyrer. Nästan varenda kultur har en mytologisk varelse som följer det temat.

Visst, det kanske inte är det mest PK att ha med i ett modernt rollspel men å andra sidan så är få av ursprungs myterna eller sagorna fantasy rollspel plankar så värst PK.
Jag ser inte riktigt varför "det har varit så förut, alltså är det OK att det är så nu" skulle vara ett giltigt argument i sammanhanget.

Och om du är intrtesserad av dialog och inte bara förarga genom att använda jättefjantiga uttryck föreslår jag att du slutar använda "PK"...


Chryckan said:
Så länge en författare eller spelskapare har ett syfte med att ta med det så är det okej. Om det där emot enbart kommer mer för att det är sensationellt eller för att uppfylla någon sorts sexighet utan syfte så bör det väl ifrågasättas.
Sexighet är inte samma sak som sexism, det vet du va?

Vad är "syftet" med den aktuella Numeneravarelsen? Den som i princip bara är ett slags misogyn mardröm?

Jag skulle säga att så länge en skapare problematiserar och inte bara kablar ut sexistiska eller rasistiska bilder i tron att det är edgy eller ännu värre oproblematiskt, så är det okej.

Det handlar inte ett dugg om sexighet eller om sensationalism, utan om att den här sortens monster är ungefär lika smakfulla som att, tja... Jag ger några exempel på uppenbart rasistiska monster i ett inlägg högre upp:

- Det överdriver bilden av kvinnan som beräknande babymaker; en idé som återfinns i bland annat just "mansrättsrörelsen" där man ofta luftar paranoida fantasier om kvinnor som har sex med män bara för att binda upp dem i familj. Den här bilden av kvinnan är alltså ganska så etablerad, tillsammans med andra klassiska fördomar/klichéer som "den hotfullt sexuella kvinnan" till exempel.

- I och med att monstret bygger på en existerande fördom/demonisering av kvinnor så är det alltså närmast att jämföra med att göra en storkukad, lite korkad, svarthudad orch som invaderar ett land fyllt med vita mänskliga invånare för att våldta så många vita kvinnor som möjligt. Eller att ha ett monster med stor näsa som är girigt, driver spelvärldens stora banker och pysslar med blodsoffer.

- Kort sagt, det är en smula problematiskt att bygga monster på negativa stereotyper kring IRL-grupper.
Jag menar inte att det är ok nu bara för att det har varit så förut.
Min poäng är att de flesta myter och sagor har teman som inte skulle anses ok i vårt moderna samhälle. Men eftersom de flest fantasy spel och böcker lånar friskt från den mänskliga kulturens sagor och myter så kommer de teman också följa med.

Sexism, rasism, xenofobi och liknade är en del av vår historia och har varit så för över 5000 år medan vårt moderna upplysta synsätt har knappt ett halvt sekel på nacken.
Det är med andra ord ett rejält bagage vi har med oss och så fort vi använder oss av det bagaget må det vara en saga eller historisk period så kommer teman som sexism och liknade följa med vare sig vi vill det eller inte.

Att bli upprörd enbart för att sådana teman dyker i moderna verk som lånar från vår historia betyder att en skulle vara tvungen att förkasta den största delen av den mänskliga kulturen, modern som gammal.

Vi kan inte undfly vår historia hur förjävlig vi numera än må tycka att den är.
Det enda vi kan göra är att välja våra strider och fokusera på att bekämpa de verk som aktivt propagerar dessa teman.

Det är därför jag menar att man bör undersöka syftet bakom temat i ett verk. Om det är där för a problematisera, jättebra. Om de slinker in på ett bananskal som i vilket historisk rollspel som utspelar sig före 1960, sorgligt men inte värt att lägga energi på.
Enbart om syftet verkligen är att upprätthålla sexism eller rasism, som Fatal, är det dags att bekämpa eftersom det då är något som bör förhindras och som faktiskt leder till en förändring om man förhindrar.

PK för PKs skull leder bara till en massa små meningslösa strider som inte förändrar något.

Eller för att ta mitt favorit skräckexempel. Alla de anti-rasister som ägnade en hel sommar på att klaga på att glass hette saker som Nogger och Lakritspuck för att sen se SD marschera in i riksdagen i nästa val.

Allt jag säger är om någon lånat en cool idé från en saga eller en myt till ett rollspel och vissa av sagans sexistiska teman råkar slinka med, så är det inte värt att bli upprörd över.

Det finns viktigare saker att lägga energi på att bekämpa.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Antagligen inte eftersom de ska bli gravida. En alternativ varelse skulle ju kunna vara en mandemon som våldtar kvinnor och gör dem gravida med smådemoner som dödar dem inifrån när de är gamla nog. Men det blir ju nåt annat.
Tycker jag känner igen den plotten från en bunt filmer. Har för mig att det brukar sluta ganska kletigt. Har inte Trier en variant på det i Riket blandannat. Gissar på det kan analyseras fram som lika kvinnofientligt eftersom det är kvinnan och inte mannen som slutar som en blodig gegga.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Chryckan said:
Jag menar inte att det är ok nu bara för att det har varit så förut.
Min poäng är att de flesta myter och sagor har teman som inte skulle anses ok i vårt moderna samhälle. Men eftersom de flest fantasy spel och böcker lånar friskt från den mänskliga kulturens sagor och myter så kommer de teman också följa med.

Sexism, rasism, xenofobi och liknade är en del av vår historia och har varit så för över 5000 år medan vårt moderna upplysta synsätt har knappt ett halvt sekel på nacken.
Det är med andra ord ett rejält bagage vi har med oss och så fort vi använder oss av det bagaget må det vara en saga eller historisk period så kommer teman som sexism och liknade följa med vare sig vi vill det eller inte.
Det är klart att vi som spelare och skapare kan välja om vi vill plocka upp historisk sexism eller inte. :gremsmile:

Chryckan said:
Det finns viktigare saker att lägga energi på att bekämpa.
Isåfall får vi ju stänga hela den här sajten och skaffa oss liv allihop!

Det blir knäppt att säga i en diskussion "Den här diskussionen är inte viktig!" Så länge det finns de som diskuterar så är den ju viktig.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

De flesta här är även kapabla att ha mer än en tanke i huvudet åt gången och att någon utkämpar "små meningslösa strider" på en front betyder inte att hen inte utkämpar "stora meningsfulla strider" på tretton andra fronter. Sedan är, i mina ögon, ingen strid meningslös hur liten den än må vara. Bara att diskussionen förs har ett egenvärde, även om den aldrig kommer till någon slutsats.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Chryckan said:
Jag menar inte att det är ok nu bara för att det har varit så förut.
Min poäng är att de flesta myter och sagor har teman som inte skulle anses ok i vårt moderna samhälle. Men eftersom de flest fantasy spel och böcker lånar friskt från den mänskliga kulturens sagor och myter så kommer de teman också följa med.
Åtminstone så länge spelskaparna väljer att ta med även de delarna, i varje fall.

För grejen är väl såhär:
- Reproducerar man den här skiten utan att tänka sig för, så tycker jag att man borde börja tänka mer på vad man egentligen pysslar med.
- Reproducerar man den här skiten efter att ha tänkt sig för och gör det utan att problematisera, så förtjänar man kritik.

Kulturskapande är inte en magisk process genom vilken tradition förvandlas till nya verk. Som kulturskapare får man så lov att vara ansvarig för vad man låter komma igenom.

Chryckan said:
Sexism, rasism, xenofobi och liknade är en del av vår historia och har varit så för över 5000 år medan vårt moderna upplysta synsätt har knappt ett halvt sekel på nacken.
Det är med andra ord ett rejält bagage vi har med oss och så fort vi använder oss av det bagaget må det vara en saga eller historisk period så kommer teman som sexism och liknade följa med vare sig vi vill det eller inte.
Man kan välja hur man förhåller sig till det. Det går ypperligt att gestalta ett sexistiskt samhälle, till exempel, utan att gestalta samhället på ett sexistiskt sätt. Det går att ha med succubi utan att göra dem till värsta sortens misogyna monster. Det går att ha med gnomer som inte är parodier på judar.

Om man vill.

Chryckan said:
Att bli upprörd enbart för att sådana teman dyker i moderna verk som lånar från vår historia betyder att en skulle vara tvungen att förkasta den största delen av den mänskliga kulturen, modern som gammal.
Nejdå, inte förkasta. Däremot behöver man börja förhålla sig till den på ett kritiskt sätt, och tänka på vad fasen det är man skriver.

Chryckan said:
Vi kan inte undfly vår historia hur förjävlig vi numera än må tycka att den är.
Det är inte att "undfly vår historia" att låta bli att rita karikatyrer av judar, så varför skulle det vara att undfly historien att låta bli att reproducera lika gräsliga nidbilder av kvinnor?

Chryckan said:
Det enda vi kan göra är att välja våra strider och fokusera på att bekämpa de verk som aktivt propagerar dessa teman.
Välj du dina strider, så väljer jag mina. Fast du verkar ha valt striden "klaga på de som klagar på misogyni"; och det förstår jag inte riktigt varför det skulle vara en bättre strid att välja än att välja striden mot misogynin i sig.

Chryckan said:
Om de slinker in på ett bananskal som i vilket historisk rollspel som utspelar sig före 1960, sorgligt men inte värt att lägga energi på.
Om något i ett verk slinker in på ett bananskal hoppas jag att kreatören en dag växer upp och börjar ta lite jäkla ansvar för sitt skapande.

Chryckan said:
Enbart om syftet verkligen är att upprätthålla sexism eller rasism, som Fatal, är det dags att bekämpa eftersom det då är något som bör förhindras och som faktiskt leder till en förändring om man förhindrar.
Jag håller absolut inte med. Det är tvärtom när misogynin framförs utan baktanke som den behöver synliggöras.

Chryckan said:
PK för PKs skull leder bara till en massa små meningslösa strider som inte förändrar något.
Där har vi det där ordet igen...

Chryckan said:
Eller för att ta mitt favorit skräckexempel. Alla de anti-rasister som ägnade en hel sommar på att klaga på att glass hette saker som Nogger och Lakritspuck för att sen se SD marschera in i riksdagen i nästa val.
Jag utgår från att du är lika hård mot de som kämpar för sin rätt att säga "neger", skapar facebookgrupper mot att en rasistisk docka plockas bort från julafton, etc. Där kan man snacka slöseri med energi.

Jag undrar också hur mycket energi du tror att det krävs för att skriva ett eller annat inlägg om till exempel Nogger? Tror du att det är ett heltidsjobb? Att inte samma personer också, när de ges tillfälle, bemöter SD's "argument"?

Det är den tysta vardagsrasismen som bygger SD, inte skinnbulor som heilar. Och den tysta vardagsrasismen byggs på av det du betraktar som småsaker. Framför allt när det rör sig om omedveten sådan.

De flesta rasister ser inte sig själva som rasister. De flesta sexister ser inte sig själva som sexister.

Chryckan said:
Allt jag säger är om någon lånat en cool idé från en saga eller en myt till ett rollspel och vissa av sagans sexistiska teman råkar slinka med, så är det inte värt att bli upprörd över.
Återigen det här "råkar slinka med". Är den här "någon" myndig? Klarar hen inte av att sålla och filtrera, eller vara aktiv i sin egen skapandeprocess?


Det är rätt kass debatteknik att börja hålla på och gagga om att diskussionen som förs inte borde föras. Appropå att välja sina strider, då. Tänk vad mycket energi du kunde ha använt till att bekämpa SD och rasister istället för att bekämpa de som vill bekämpa sexism och misogyni!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Stopp och belägg ...

Att påpeka för någon som upplever ett problem att problemet inte är ett problem eller att vederbörande överreagerar är väldigt ohjälpsamt.

Att dessutom påpeka att diskussionen är onödig och inte bör föras bryter dessutom mot en av forumets riktlinjer (som jag inte pallar att länka till då jag för tillfället är mobil).

Tycker du att diskussionen är onödig, håll dig då ifrån den. Andra tycker uppenbarligen att den är värd att föra.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Jag undrar en sak här...

Jag tycker hela den här diskussionen är lite konstig. Jag har alltid tänkt mig sexism i rollspel i första hand som "det är väldigt mycket av..." och "det enda som..." där det skulle handla om att kvinnor är passiva, objektifieras, enbart egenskap är sin sexualitet och liknande.

Jag har aldrig tänkt mig att ett spel blir sexistiskt bara för att det finns med ett monster/en varelse eller ens en kvinna som har det som arbetsmetod. Jag menar, om det finns en resurs som man av någon anledning vill komma åt och en metod att komma åt det... Skall det då inte få användas/finnas?

Jag tycker att demonen som beskrivs däri är rätt läskig och rätt ball. Jag har också vid flera tillfällen använt mig av liknande denne och även av manliga motsvarigheter i mina kampanjer. Jag gillar att blanda in sex och förförelse i mina kampanjer för det blir känsloladdat när det spelas upp. Jag är också förtjust i att spela saker som druider och liknande där var och varannan scen hanlar om mannens säds kraft.

Nu svarar jag säkert på helt fel post här, jag gick lite vilse i diskussionerna och modereringarna... Men jag tycker att det känns lite lustigt att någonting som är såpass naturligt (att vinna via förförelse och sex) verkar så känsligt. Jag menar, att säga att "det har varit så förut, alltså är det OK att det är så nu" inte skulle vara ett giltigt argument... Duger "det är så nu, alltså är det OK att (beskriva att) det är så nu"?

//Ram -- som tvekar om han skall posta detta...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Ram said:
Jag har aldrig tänkt mig att ett spel blir sexistiskt bara för att det finns med ett monster/en varelse eller ens en kvinna som har det som arbetsmetod.
Som har vad som arbetsmetod? Sexism?
Sexism och sexighet är olika saker...

Nå: Jag har inte hunnit läsa hela Numenera ännu, men jag känner inte att jag har någon anledning att betrakta det som ett sexistiskt spel.

Just den här varelsen fick mig dock att reagera lite som om någon slängt in en gnomras som var giriga, kroknästa, ägde banker och sysslade med blodsoffer.

Med andra ord: Det är inte att varelsen använder sex som metod, i sig, som är problemet. Problemet är mer att varelsen som helhet kopierar ett antal riktigt unkna åsikter om kvinnor, lite som ovanstående judekarikatyr kopierar ett antal riktigt unkna fördomar om judar. I sig är en girig ras inte ett problem, eller en som använder sex.

Men det här... Det här är i princip alla paranoida, misogyna mansrättsaktivistbloggar ihopknövlade till en. Kvinnor som ligger med män bara för att få barn? Barn som sedan är alienerade från fadern?

Det enda som saknas är att det ska behövas ett "sexkontrakt" för att de inte ska springa och anmäla en för våldtäkt när man haft sex med dem, annars är unkna-fördomar-från-mansrättsrörelsen-bingon komplett.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: En analysfråga

Det känns som det är så lätt att säga »nej men jag tror en succubus skulle gå att göra bra« men det är inte det som ligger på bordet här. Jag länkade till sidan och här är den igen.
Jag måste säga att jag tyckte det var ett rätt så coolt monster i det att jag kan tänka mig ett antal äventyrsuppslag knutet till just detta. Och det finns ju något extremt creepy och Rosemarys baby-aktigt över det hela. Att vårda och amma ett demoniskt barn tills det blir starkt.

Men det skulle ju kunna gå att göra tvärt om såklart. Att det finns vackra män som förför kvinnor för att plantera sin säd i deras livmoder och där så blir de befruktade med ett demonembryo som de sedan föder fram. Sedan kanske "mannen" kommer och hämtar barnet och tar iväg det för att träna det och låta det växa upp och bli starkt.

I like it.
Creepy och obehagligt.
 
Top