Nekromanti Numenera, sidan 249 och sexism

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,261
Location
Örebro
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Ond bråd död said:
Gah! Nu måste jag veta vad som står på sida 249!
Haha! Välkommen in i klubben! ^^
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Robert Jonsson said:
Ond bråd död said:
Gah! Nu måste jag veta vad som står på sida 249!
Haha! Välkommen in i klubben! ^^
http://snag.gy/pT8Du.jpg

Alltså i korthet; "Monster som är snygga kvinnor som förför mänskliga män i syfte att bli gravida. Barnet är utomdimensionellt och kommer snabbt komma att hata och vilja döda pappan".

Som taget direkt ur någon paranoid mansaktivists mörkaste fantasier. Ganska ofräscht.

Men ja, ganska lätt att strunta i.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,261
Location
Örebro
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Aha. Det är Freud som skrivit den sidan. Makes sense now.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Vet inte varför vi har spoiler-tag, men ok.

uhm, jag förstår inte vad som är osmakligt. Väsen som är sexiga och förför är ju rätt standard. Att barnet vill döda sin far är väl bara en intressant twist. Kanske finns någon genusteoretisk förklaring till vad som är så hemskt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Ond bråd död said:
Vet inte varför vi har spoiler-tag, men ok.

uhm, jag förstår inte vad som är osmakligt. Väsen som är sexiga och förför är ju rätt standard. Att barnet vill döda sin far är väl bara en intressant twist. Kanske finns någon genusteoretisk förklaring till vad som är så hemskt.

Jag använde spoilertaggen som blinkning till att Arvidos ville ha sidan "spoilad".

Väsen som är manifestationer av taffliga och unkna sexistiska föreställningar är rätt standard. Men finns det något Numenera utgett sig för så är det ju att inte vara speciellt standard. Här, om någonstans, borde man kunna slippa den sortens uppenbart kvinnofientliga idioti.

Om jag ska bena lite i varför jag tycker monstret är... problematiskt:

- Det överdriver bilden av kvinnan som beräknande babymaker; en idé som återfinns i bland annat just "mansrättsrörelsen" där man ofta luftar paranoida fantasier om kvinnor som har sex med män bara för att binda upp dem i familj. Den här bilden av kvinnan är alltså ganska så etablerad, tillsammans med andra klassiska fördomar/klichéer som "den hotfullt sexuella kvinnan" till exempel.

- I och med att monstret bygger på en existerande fördom/demonisering av kvinnor så är det alltså närmast att jämföra med att göra en storkukad, lite korkad, svarthudad orch som invaderar ett land fyllt med vita mänskliga invånare för att våldta så många vita kvinnor som möjligt. Eller att ha ett monster med stor näsa som är girigt, driver spelvärldens stora banker och pysslar med blodsoffer.

- Kort sagt, det är en smula problematiskt att bygga monster på negativa stereotyper kring IRL-grupper.


Det här är alltså inte ett problem med endast det här väsendet, även om hela alieneringen mot pappan stinker PAS och är lite ny och förvärrande. Det här problemet finns hos alla väsen som är "sexiga och förföriska", framför allt när de bara finns i kvinnoform och enbart inriktar sig på män.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Utöver kranks utmärkta och uttömmande inlägg kan man också tillägga att om det här monstret finns i settingen alls, är varje kvinna en potentiell fiende och ett potentiellt hot. Vilket känns väldigt problematiskt.

Däremot är det ju egentligen inte värre än att säga att "det här unkna påhittet tar vi inte med när vi spelar", om man nu gillar settingen i övrigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Eksem said:
tillägga att om det här monstret finns i settingen alls, är varje kvinna en potentiell fiende och ett potentiellt hot. Vilket känns väldigt problematiskt.
Absolut!

Man frågar sig ju hur kvinnliga rollpersoner betraktas av manliga rollpersoner, till exempel. Eller hur kvinnliga rollpersoner överhuvudtaget kan lyckas fungera i de samhällen man träffar på. Än mindre hur de skulle kunna rumla runt, eller för den delen bilda familj. Männen i en sådan setting lär ju vara jäääääääööövligt paranoida.

Eksem said:
Däremot är det ju egentligen inte värre än att säga att "det här unkna påhittet tar vi inte med när vi spelar", om man nu gillar settingen i övrigt.
Absolut!
Då har jag större problem med, ahem, detaljer i regelsystemet. Men de problemen är inte heller speciellt stora.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Eksem said:
Utöver kranks utmärkta och uttömmande inlägg kan man också tillägga att om det här monstret finns i settingen alls, är varje kvinna en potentiell fiende och ett potentiellt hot. Vilket känns väldigt problematiskt.

Däremot är det ju egentligen inte värre än att säga att "det här unkna påhittet tar vi inte med när vi spelar", om man nu gillar settingen i övrigt.
Fast/och samma sak kan väl sägas om varenda spel det finns en Succubi i?
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Eksem said:
Däremot är det ju egentligen inte värre än att säga att "det här unkna påhittet tar vi inte med när vi spelar", om man nu gillar settingen i övrigt.
En elegant och vuxen lösning om man har råkat köpa spelet och funderar på att elda upp det.

OnT: Ormgudens Dal verkar superhet! (om man bor i stockholm så man kan gå å köpa (det gör inte jag, Järnspikar!))
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Beror såklart på hur genomskådliga de är (ett skogsrå lever ensam i skogen och har ett hål i ryggen, som exempel), men ja.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

chrull said:
Fast/och samma sak kan väl sägas om varenda spel det finns en Succubi i?
Ja, definitivt. Jag tycker att såna är problematiska överlag.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Eksem said:
Beror såklart på hur genomskådliga de är (ett skogsrå lever ensam i skogen och har ett hål i ryggen, som exempel), men ja.
Det jag tror att jag menar är: Massor av spel har liknande monster och har haft dem sedan 70-talet någon gång. Det har gått utmärkt att spela med olika kön i dem utan att alla andra rollpersoner automatiskt misstänker dem för något, så Numenara borde funka alldeles utmärkt.
Och att på något sätt bojkotta just Numenara av den här anledningen känns... märkligt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

krank said:
chrull said:
Fast/och samma sak kan väl sägas om varenda spel det finns en Succubi i?
Ja, definitivt. Jag tycker att såna är problematiska överlag.
Äh, de kan göras trevliga. Som i Lost Girl.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,261
Location
Örebro
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

krank said:
chrull said:
Fast/och samma sak kan väl sägas om varenda spel det finns en Succubi i?
Ja, definitivt. Jag tycker att såna är problematiska överlag.
Fast succubus har ju en manlig motsvarighet: Incubus. Med andra ord, varje man är en demon. Inte att förglömma. Vet inte om de här varelserna i Numenara har en manlig mostvarighet, men det låter inte så.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

OK, om jag nu gör ett spel på Svenska kulter, gör det mig sexistisk? Boråsbrudarna lär ju vara moderna succubus, typ.. funktionellt i alla fall.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Eksem said:
om det här monstret finns i settingen alls, är varje kvinna en potentiell fiende och ett potentiellt hot.
Nån gång hade det varit kul att som SL köra något sånt här rollspel, men med twisten att alla monster som "finns" faktiskt bara är amsagor och konstiga påhitt av folk med olika problem och åkommor.

Undrar bara vad som skulle hända först: kommer spelarna börja tycka det är tråkigt att de aldrig springer på alla konstiga monster som ska finnas, eller kommer de att börja tycka det är konstigt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Arfert said:
OK, om jag nu gör ett spel på Svenska kulter, gör det mig sexistisk? Boråsbrudarna lär ju vara moderna succubus, typ.. funktionellt i alla fall.
Det beror på hur du gör det.

Om du gör dem som potentiella protagonister i spelet så kan du nog klara dig hyfsat enkelt, eftersom du automagiskt får fördjupande kvaliteter i och med att de är rollpersoner.

Om du gör dem som antagonister så kan du fortfarande klara dig, exempelvis om det finns incubi också.

Du har en labyrint av andra fällor att ta dig igenom också, men det är inte omöjligt att göra succubi som inte är sexistiska.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Arfert said:
OK, om jag nu gör ett spel på Svenska kulter, gör det mig sexistisk? Boråsbrudarna lär ju vara moderna succubus, typ.. funktionellt i alla fall.
Nej, men spelets innehåll kan vara uppfattas som det.
 
Top