Nekromanti Numenera, sidan 249 och sexism

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Håller med. Det är väldigt lätt att ha fel på rollspel.nu nu för tiden. Får vibbar av friformsdebatterna för en massa år sedan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

MiniMoni said:
gör inte skaparen av spelet till antikrist.
Appropå enorma överdrifter: Det finns ingen här som sagt att skaparen av spelet är antikrist. Eller ens något i närheten.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Re: En analysfråga

2097 said:
Gurgeh said:
Jag har svårt att föreställa mig att spelvärlden skulle fungera på det sättet. Lika lite som att män i vår vanliga verklighet hela tiden blir misstänkta för och anklagade för att vara Josef Fritzl.
Det finns ju hela tiden en sån otrygghet kring män i vårt samhälle! Om nån kille går efter en på stigen i parken så vänder jag mig nog om både en och två gånger. No offense alla forumitkillar som jag känner. [...]
Min poäng kvarstår dock. Det är inte existensen av den här varelsen som kommer att påverka spelvärldens män när de tvekar om de ska inleda en relation med en kvinna -- det kommer att vara mer sannolika scenarier de oroar sig för. Till exempel: "Hon kanske bara är ute efter mina pengar?" Detta under förutsättning att dessa varelser inte är förvånansvärt vanliga i spelvärlden, vilket jag har svårt att tro att de skulle vara. Jag antar att de flesta inte ens känner till att den här typen av varelser existerar. Så rimligtvis borde deras existens inte påverka folks beteende eller attityder alls.

/tobias
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Re: Houston, we have a problem …

MiniMoni said:
För även om vi inte är intresserade av att lyssna på dem som inte upplever detta som sexism så kanske vi ska vara försiktiga med att jämföra ett ROLLSPELSMONSTER!!! Med nazizm och judeförtryck.
Jämförelsen var mellan starka negativa karikatyrer av judar och en stark negativ karikatyr av kvinnor.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Houston, we have a problem …

Dante said:
MiniMoni said:
Jag vill ställa en helt ärlig fråga utan att uppfattas som spydig då det inte är min avsikt, ni som anser att det här monstret objektifierar kvinnor och liknande, vill ni att sådana som jag berättar att vi inte håller med eller ska vi/jag vara tysta istället?
Självklart är det fritt fram att inte hålla med.

Det jag främst vänder mig emot är de som kallar diskussionen för onödig.

Jag menar, det lär finnas massor av diskussioner på Rollspel.nu som folk finner ointressanta – eller där det framförs saker de inte håller med om. Men det är i stort sett bara när den här typen av diskussioner dyker upp som vissa finner det nödvändigt att tala om för alla att diskussionen är onödig och inte borde föras.

Och jag undrar varför.
Diskussionen i sig må inte vara onödig, men jargong och klimat är det enligt mig. Och även om du väldigt väljer att blunda med ena ögat så ändrar inte det faktumet att klimatet var långt ifrån bra i tråden innan jag påvisade det.

Jag vet inte varför men du tycks vilja demonisera mig och få folk att tro att jag inte vill diskutera dessa ämnen!?

Det är fel, det är sättet de diskuteras på jag vänder mig mot. Du kan tycka att jag har fel i det, men försök inte att utmåla mig som en fiende mot att genus eller sexism diskuteras.

Tycker du använder fula härskartekniska metoder och är faktiskt förvånad då jag inte upplevt dig som en utövare av dessa tidigare, men oavsett så lär du skita i vad jag tycker.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Ram said:
Och helt plötsligt är jag en sexistisk skit med sunkig kvinnosyn…
Nej. Du blandar ihop sak och person.

Att kritisera en företeelse man inte är förtjust i är inte detsamma som att kritisera alla som är förtjusta i företeelsen.

Och huruvida kvinnor påverkas av ditt eller datt är väl bäst att lämna åt kvinnorna att avgöra.

Synd bara att så fort de påtalar något som de upplever som problematiskt så får de höra att de är överkänsliga och rabiata feminazister och att saken inte ens är värd att diskutera.

Från män som bestämt sig för att de blir förtryckta av att kvinnor efterlyser mer nyanserade kvinnoroller …
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

krank said:
MiniMoni said:
gör inte skaparen av spelet till antikrist.
Appropå enorma överdrifter: Det finns ingen här som sagt att skaparen av spelet är antikrist. Eller ens något i närheten.
Läs i tråden så ser du att minst en användare har sagt att denne just gjort liknande uttalanden.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Houston, we have a problem …

Ja fast den kvinnobild som Krank lyfter fram som den stereotypa kvinnobilden dvs att kvinnor har sex utan P-piller för att lura till sig barn, att de vänder barnen mot sina fäder och att de anses som demoner är en sådan som jag inte skulle säga är etablerad i vårt samhälle.
Jag skulle snarare säga att den kvinnobilden är väldigt ovanlig. Lite "råttan i pizzan", 60-talet ringde och vill ha tillbaka den där fördomen. Tycker nån sådär nu? (Utöver en och annan flashback-korkskalle?) Behöver de snubbarna i så fall K-märkas? Ställas ut på nåt antropologiskt museum? "Kom och se mannen från 1964?"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

peta said:
Håller med. Det är väldigt lätt att ha fel på rollspel.nu nu för tiden. Får vibbar av friformsdebatterna för en massa år sedan.
Vad vore det för ett liv om man aldrig mötte människor som tyckte att man hade fel? Det låter ju helt bisarrt. :gremsmile:

Finns inga regler mot att ha en åsikt på rollspel.nu, så det är bara att stå på sig och bröta på!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Appropå enorma överdrifter: Det finns ingen här som sagt att skaparen av spelet är antikrist. Eller ens något i närheten.
Grattis Krank. Du har just gjort dagens mest onödiga inlägg (näst efter detta). :gremwink:
 

Higa

Veteran
Joined
7 Nov 2013
Messages
41
Så... en kvinnlig demon får inte ha negativa drifter och beteenden som kan förknippas med negativa bilder av den arts kvinnor den försöker parasitera på?

Ingen kvinna i verkliga livet har någonsin använt sin skönhet eller sitt kön för att vinna fördelar av en man? Detta är ett helt okänt beteende?

Och skulle inte demoner använda sig av JUST våra starkaste drifter och svagheter och begär för att dupera oss?

Inget dåligt från vår verkliga värld får ta plats i rollspelsvärldarna?

Alla böjelser, alla livsval - ALLA måste vara inkluderade i en spelskapares spel, men absolut inte på ett sätt som kan uppfattas som stereotypiskt?

Jag avundas inte rollspelsmakarna om allt detta är krav från dagens rollspelare.

Som jag ser det så handlar detta om en demon som använder EN strategi som KAN återfinnas hos mänskliga kvinnor, om än möjligen fruktansvärt sällsynt. De allra flesta kvinnor och män som lever tillsammans gör nog det för att de älskar varandra. Jag tror inte något någonsin kan ändra på den saken. Tack och lov.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Houston, we have a problem …

Jag skulle snarare säga att den kvinnobilden är väldigt ovanlig. Lite "råttan i pizzan", 60-talet ringde och vill ha tillbaka den där fördomen. Tycker nån sådär nu? (Utöver en och annan flashback-korkskalle?) Behöver de snubbarna i så fall K-märkas? Ställas ut på nåt antropologiskt museum? "Kom och se mannen från 1964?"
Ja jag håller med.
Den finns säkerligen utbredd i exempelvis en mängd andra länder (och religiösa gemenskaper) där kvinnor ses som sådana som ska hållas inlåsta. Men dessa är ju knappast publiken för spelet.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Houston, we have a problem …

MiniMoni said:
Jag vet inte varför men du tycks vilja demonisera mig och få folk att tro att jag inte vill diskutera dessa ämnen!?

Det är fel, det är sättet de diskuteras på jag vänder mig mot. Du kan tycka att jag har fel i det, men försök inte att utmåla mig som en fiende mot att genus eller sexism diskuteras.

Tycker du använder fula härskartekniska metoder och är faktiskt förvånad då jag inte upplevt dig som en utövare av dessa tidigare, men oavsett så lär du skita i vad jag tycker.
Jag är inte ute efter att svartmåla dig.

Det är fullt möjligt att jag misstolkat avsikten med dina inlägg, men jag upplevde ditt ursprungsinlägg i tråden som ett ogiltigförklarande av diskussionen som helhet baserad på en handfull inlägg av en ännu mindre handfull användare. Särskilt som du citerade Sum Caligni och sade dig hålla med honom till fullo.

Min kritik mot de som förminskar och ogiltigförklarar riktar sig till just de som förminskar och ogiltigförklarar. Hör du inte till dem är kritiken heller inte riktad mot dig.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Arvidos MC said:
peta said:
Håller med. Det är väldigt lätt att ha fel på rollspel.nu nu för tiden. Får vibbar av friformsdebatterna för en massa år sedan.
Vad vore det för ett liv om man aldrig mötte människor som tyckte att man hade fel? Det låter ju helt bisarrt. :gremsmile:

Finns inga regler mot att ha en åsikt på rollspel.nu, så det är bara att stå på sig och bröta på!
Normalt är just diskussioner åsikter som möter varandra, här på forumet uppfattar jag det nu som att sanningen möter något som i sämsta fall är lögn och i bästa fall är okunskap, inte det bästa klimatet att ha en avvikande åsikt i. Kan det varit så han menat?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Higa said:
Så... en kvinnlig demon får inte ha negativa drifter och beteenden som kan förknippas med negativa bilder av den arts kvinnor den försöker parasitera på?

Ingen kvinna i verkliga livet har någonsin använt sin skönhet eller sitt kön för att vinna fördelar av en man? Detta är ett helt okänt beteende?

Och skulle inte demoner använda sig av JUST våra starkaste drifter och svagheter och begär för att dupera oss?

Inget dåligt från vår verkliga värld får ta plats i rollspelsvärldarna?

Alla böjelser, alla livsval - ALLA måste vara inkluderade i en spelskapares spel, men absolut inte på ett sätt som kan uppfattas som stereotypiskt?

Jag avundas inte rollspelsmakarna om allt detta är krav från dagens rollspelare.

Som jag ser det så handlar detta om en demon som använder EN strategi som KAN återfinnas hos mänskliga kvinnor, om än möjligen fruktansvärt sällsynt. De allra flesta kvinnor och män som lever tillsammans gör nog det för att de älskar varandra. Jag tror inte något någonsin kan ändra på den saken. Tack och lov.
Du har missuppfattat ungefär hela diskussionen.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

MiniMoni said:
Normalt är just diskussioner åsikter som möter varandra, här på forumet uppfattar jag det nu som att sanningen möter något som i sämsta fall är lögn och i bästa fall är okunskap, inte det bästa klimatet att ha en avvikande åsikt i. Kan det varit så han menat?
Åh... vad är det som är sanningen och vad är lögn/okunskap då?
 

Higa

Veteran
Joined
7 Nov 2013
Messages
41
Afan.

Så den här diskussionen handlar inte om "negativa stereotyper av IRL-grupper" då?

Och att demonen ifråga var just en sådan, och därför sexistisk och därför inte okej?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Houston, we have a problem …

Dante said:
MiniMoni said:
Jag vet inte varför men du tycks vilja demonisera mig och få folk att tro att jag inte vill diskutera dessa ämnen!?

Det är fel, det är sättet de diskuteras på jag vänder mig mot. Du kan tycka att jag har fel i det, men försök inte att utmåla mig som en fiende mot att genus eller sexism diskuteras.

Tycker du använder fula härskartekniska metoder och är faktiskt förvånad då jag inte upplevt dig som en utövare av dessa tidigare, men oavsett så lär du skita i vad jag tycker.
Jag är inte ute efter att svartmåla dig.


Det är fullt möjligt att jag misstolkat avsikten med dina inlägg, men jag upplevde ditt ursprungsinlägg i tråden som ett ogiltigförklarande av diskussionen som helhet baserad på en handfull inlägg av en ännu mindre handfull användare. Särskilt som du citerade Sum Caligni och sade dig hålla med honom till fullo.

Min kritik mot de som förminskar och ogiltigförklarar riktar sig till just de som förminskar och ogiltigförklarar. Hör du inte till dem är kritiken heller inte riktad mot dig.
Än en gång då, jag VILL veta mer om dessa problem och hur de påverkar människor. Jag tycker att jämförelser med NAZISM inte gör det lättare att ta en diskussion på allvar. Kan det vara så att kritik mot allt hela tiden möjligen kan få debatten om patriarkala strukturer och sexism att bli urvattnad?

Än en gång känner jag mig tvungen att försvara mig och berätta mina åsikter för att inte bli demoniserad. Finns det problem med kvinnans ställning och hur hon porträtteras? Ja, självklart och detta drabbar alla. Men jag tycker att kritiken på det här forumet väldigt ofta är överdrivna och extremt fientliga mot de personer och åsikter som inte faller i den allt smalare fåran.

Är detta bra för för forumet eller/och feminism och debatter om sexism? Jag tror inte det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Blasphemy said:
Appropå enorma överdrifter: Det finns ingen här som sagt att skaparen av spelet är antikrist. Eller ens något i närheten.
Grattis Krank. Du har just gjort dagens mest onödiga inlägg (näst efter detta). :gremwink:
Onödiga inlägg betackar vi oss från. Okej?
 
Top