Nekromanti Numenera, sidan 249 och sexism

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Arvidos MC said:
MiniMoni said:
Normalt är just diskussioner åsikter som möter varandra, här på forumet uppfattar jag det nu som att sanningen möter något som i sämsta fall är lögn och i bästa fall är okunskap, inte det bästa klimatet att ha en avvikande åsikt i. Kan det varit så han menat?
Åh... vad är det som är sanningen och vad är lögn/okunskap då?
Jag vet inte vilken retorisk vinkel du försöker dig på nu, men misstänker att det bästa är att inte svara på den frågan då du lär vara smart nog att förstå vad jag syftar på.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.

Vad vore det för ett liv om man aldrig mötte människor som tyckte att man hade fel? Det låter ju helt bisarrt.
Dyngtråkigt :gremsmile:

Fast å andra sidan skulle ett liv där någon skrek 'FEL!' och pekade finger varje gång man gör fel vara ganska outhärdligt det också. Lite som 'Din mamma jobbar inte här.' lappar i gemensamma köket. Gör sällan något bra för stämmningen.
Det är svårt att hamna på rätt nivå.

Finns inga regler mot att ha en åsikt på rollspel.nu, så det är bara att stå på sig och bröta på!
Tänkte inte på det :gremsmile:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Du ställde en massa retoriska frågor som inte stämde överens med vad folk sagt i den här diskussionen.

Ingen har ställt upp de krav på spelmakare som du påstår att de har.

Därför slöt jag mig till att du antingen missuppfattat eller möjligen avsiktligt misstolkat vad folk faktiskt har skrivit.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Så, nu är jag tillbaks från kaffe och möte, och tråden är öppen igen.

Håll er i skinnet den här gången, så slipper jag låsa för middag. Kom ihåg: diskutera ämnet, inte personerna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tja, jag tyckte han ställde en del relevanta frågor. Och en del av dem hade absolut med diskussionen att göra.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Higa said:
Så... en kvinnlig demon får inte ha negativa drifter och beteenden som kan förknippas med negativa bilder av den arts kvinnor den försöker parasitera på?
Får och får, men att förstärka negativa stereotyper anses normalt som något fult, ja.

Higa said:
Ingen kvinna i verkliga livet har någonsin använt sin skönhet eller sitt kön för att vinna fördelar av en man? Detta är ett helt okänt beteende?
Jag tror inte du förstår hur nidbilder fungerar.

Higa said:
Och skulle inte demoner använda sig av JUST våra starkaste drifter och svagheter och begär för att dupera oss?
Antagligen.

Higa said:
Inget dåligt från vår verkliga värld får ta plats i rollspelsvärldarna?
Jodå, hemskt gärna, och när det tar plats får det också gärna göra det utan att förstärka negativa stereotyper, samt att det gärna får problematiseras, typ, alls.

Higa said:
Alla böjelser, alla livsval - ALLA måste vara inkluderade i en spelskapares spel, men absolut inte på ett sätt som kan uppfattas som stereotypiskt?
Nej, var i hela friden fick du det ifrån?

Higa said:
Jag avundas inte rollspelsmakarna om allt detta är krav från dagens rollspelare.
Mjo, men nu hittar du ju bara på krav som inte finns från en grupp som din beskrivning inte är det minsta representativ för.

Higa said:
Som jag ser det så handlar detta om en demon som använder EN strategi som KAN återfinnas hos mänskliga kvinnor, om än möjligen fruktansvärt sällsynt. De allra flesta kvinnor och män som lever tillsammans gör nog det för att de älskar varandra. Jag tror inte något någonsin kan ändra på den saken. Tack och lov.
Det är lite fint ändå att du kan hoppas och drömma lite sådär aningslöst.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,453
Higa said:
Så... en kvinnlig demon får inte ha negativa drifter och beteenden som kan förknippas med negativa bilder av den arts kvinnor den försöker parasitera på?

Ingen kvinna i verkliga livet har någonsin använt sin skönhet eller sitt kön för att vinna fördelar av en man? Detta är ett helt okänt beteende?

Och skulle inte demoner använda sig av JUST våra starkaste drifter och svagheter och begär för att dupera oss?
Du blandar ihop hur varelsen fungerar in-game, och hur den gestaltas av författaren. Hur den fungerar in-game är fiktion, hur den gestaltas av författaren är verklighet - och där har Monte Cooke valt att beskriva den kvinnliga demonen utifrån negativa stereotyper om kvinnan som barnalstrande "svart änka".



Higa said:
Inget dåligt från vår verkliga värld får ta plats i rollspelsvärldarna?
Hur mycket dåligt som helst finns i alla rollspelsvärldar. Jag tycker inte att din retoriska fråga funkar.

Higa said:
Alla böjelser, alla livsval - ALLA måste vara inkluderade i en spelskapares spel, men absolut inte på ett sätt som kan uppfattas som stereotypiskt?
Tror inte att det finns ett enda spel som fångar "alla" böjelser. Men om jag kan gissa vad du är ute efter - jag tycker att spel som rakt av bygger på stereotyper är helt meningslösa - de kan jag komma på själv, de tillför inget. Spel som leker med stereotyper, däremot.


Higa said:
Jag avundas inte rollspelsmakarna om allt detta är krav från dagens rollspelare.
Jag tror itne nagon kravt nagot av Monte Cooke. Daremot finns det de som ar besvikna. Svart att undvika att folk da och da blir besvikna nar man skriver for en storre publik - sarskilt om man har ambition att vara nyskapande, vilket Monte Cooke tydligt har,
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Higa said:
Så... en kvinnlig demon får inte ha negativa drifter och beteenden som kan förknippas med negativa bilder av den arts kvinnor den försöker parasitera på?
Mnja.

Till att börja med, denna demon parasiterar på Numenera kvinnor , men de »negativa drifter och beteenden« som demonen baseras på är det (vissa) förknippar med verklighetens kvinnor. Om Cook gjort något annorlunda; kanske skapat ett patriarkalt samhälle som vårt fast där uttrycken för patriarkatet vore annorlunda (säg, ett samhälle där kvinnor inte ska ha känsloband till sina egna barn) och sen satt in en demon som förknippas med det samhällets negativa uttryck (en (demon)kvinna som tar hand om sina egna barn istället för att ge dom till barnmorskan, ush så hemskt!), så hade det kanske varit bättre. Nu är Cooks demon bara riktigt obehagliga föreställningar från vår värld om kvinnor, fast en demon.

Dessutom, okej, man får ha ett patriarkalt samhälle precis som vårt (man kan ju spela i vår värld). Och där kan det mycket väl få finnas kvinnliga demoner som uppfyller mycket negativa nidbilder av kvinnor. Men gör dem då inte till enbart nidbilderna! Denna demon är, uttryckligen, inget annat än sin hata-och-utnyttja-män-sexdrift. De har, uttryckligen, inga andra motiv eller viljor, ingenting. De är inte ens mäktiga eller fria, deras barn överträffar dem enkelt i styrka och själva framstår de nästan som slavar under sin »kvinnlighet«. Skittrist.
 

Higa

Veteran
Joined
7 Nov 2013
Messages
41
Är svarta änkan verkligen en stereotyp om kvinnor generellt känner sig kränkta av för att den gestaltas?

Aningslöst? Du tror alltså inte att män och kvinnor bildar parförhållanden pga. kärlek?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nibonian Wife, Ymir edition.

Du blandar ihop hur varelsen fungerar in-game, och hur den gestaltas av författaren. Hur den fungerar in-game är fiktion, hur den gestaltas av författaren är verklighet - och där har Monte Cooke valt att beskriva den kvinnliga demonen utifrån negativa stereotyper om kvinnan som barnalstrande "svart änka".
Bingo. Alltså, jag tycker konceptet i sig har rätt koola bitar, tex att det under graviditeten uppstår en portal till nån slags demondimension i varelsens livmoder, genom vilket ett bisart demonfoster sakta tar form. That's body horror på hög nivå, jag tror inte det konceptet i sig behöver vara helt förkastligt...

Men att demonkvinnan måste förföra mänskliga män för att få detta till stånd (pun intended), err...what? Och att demonungens första drift som nyfödd är att jaga ned och döda sin far...err...what?

Jag gillar dock somehow konceptet att demonynglet blir en gökunge i det mänskliga samhället. What if; Nibonian Wife dödar en mans hustru/flickvän och impersonate:ar henne, men är vid det laget redan gravid med en annan demons barn, som dock kanske får näring av den mänskliga mannens säd eller...urgh, nu äcklade jag mig själv, glöm den biten. Men oavsett va, när barnet väl är fött -fortsätter- maskeraden, för nu ska det uppfostras in i någon typ av maktposition. Så Nibonian Wife börjar plotta för att öka sin mänskliga makes status, eller har helt sonika ihjäl alla hans fiender, whatever it takes, för att få sitt barn till den position som krävs för uppdraget som helvetesfurstarna har avsett. Förr eller senare kommer människomannen givetvis inse att hans barn i själva verket är en bisarr demonisk bortbyting, och att hans hustru blivit ersatt av en demon sedan månader eller år tillbaka...enter chock. Det är nu Nibonian Wife torterar, hotar och korrumperar honom till lydnad, eftersom det inte funkar för hennes planer att han avslöjar henne. När demonbarnet väl vuxit upp och kan klara sig själv återvänder Nibonian Wife till helvetet, men inte innan hon först tystat sin man och resten av hans familj för gott.


Vore det lika illa? Bättre? Sämre? Jag bara spånade helt förutsättningslöst.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Öh... Du menar på allvar alltså att om folk blir förolämpade av en stereotyp så är den sann? Gå och lägg dig för fan.

Och ledsen att peta hål på ditt fluffiga moln, men både i vår samtid idag och genom historien har det funnits en hel del kärlekslösa relationer.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Nibonian Wife, Ymir edition.

Det jag skulle vilja veta är mer om själva barnet. Som egentligen är den mäktigaste varelsen här. Är modern bara en aspekt på ett förstadie av det? Är modern och barnet samma varelse? Dödar det fadern för att få nån slags livskraft? Vem har skapat en sån här "demon" in the first place? Varför?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Nibonian Wife, Ymir edition.

Jag gillar dock somehow konceptet att demonynglet blir en gökunge i det mänskliga samhället. What if; Nibonian Wife dödar en mans hustru/flickvän och impersonate:ar henne, men är vid det laget redan gravid med en annan demons barn, som dock kanske får näring av den mänskliga mannens säd eller...urgh, nu äcklade jag mig själv, glöm den biten. Men oavsett va, när barnet väl är fött -fortsätter- maskeraden, för nu ska det uppfostras in i någon typ av maktposition. Så Nibonian Wife börjar plotta för att öka sin mänskliga makes status, eller har helt sonika ihjäl alla hans fiender, whatever it takes, för att få sitt barn till den position som krävs för uppdraget som helvetesfurstarna har avsett. Förr eller senare kommer människomannen givetvis inse att hans barn i själva verket är en bisarr demonisk bortbyting, och att hans hustru blivit ersatt av en demon sedan månader eller år tillbaka...enter chock. Det är nu Nibonian Wife torterar, hotar och korrumperar honom till lydnad, eftersom det inte funkar för hennes planer att han avslöjar henne. När demonbarnet väl vuxit upp och kan klara sig själv återvänder Nibonian Wife till helvetet, men inte innan hon först tystat sin man och resten av hans familj för gott.
I like it! Det är härligt groteskt. Nackdelen med detta koncept att det känns svårt att blanda in en rollperson i det direkt (dvs att någon är far till barnet)om man inte har extremt långvarit spel på en och samma plats. Det gör det lite svårare att använda.
 

Higa

Veteran
Joined
7 Nov 2013
Messages
41
Kan vi vara överens om att män som ser kvinnor som svarta änkor är lika få som de är mentalt störda?

Ska rädslan för vad dessa "vissa" tror om kvinnor styra vad vi som är normala får och inte får ha med i våra rollspel?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
De har, uttryckligen, inga andra motiv eller viljor, ingenting.
Nu vet jag inte hur resten av spelet ser ut. Men brukar inte de flesta D&D monster typ bara ha en funktion? Typ som att vissa bor i en Dungeon och anfaller folk som kommer in, andra bor i en skog och hoppar på folk som kommer in i skogen.

Nu kan jag ha fel. För har bara läst den sidan om monster i spelet.

De är inte ens mäktiga eller fria, deras barn överträffar dem enkelt i styrka och själva framstår de nästan som slavar under sin »kvinnlighet«. Skittrist.
Rent retoriskt. Skulle de enligt dig bli mindre kvinnligt stereotypiska om de var jättemäktiga?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Nibonian Wife, Ymir edition.

Ymir said:
Vore det lika illa? Bättre? Sämre? Jag bara spånade helt förutsättningslöst.
Lägg till något om _varför_ det är så viktigt för demonerna (jag antar att pappa-demonen är åtminstone någorlunda positiv till partnerns plan) att sätta sitt barn i en maktposition i ett mänskligt samhälle.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Higa said:
Kan vi vara överens om att män som ser kvinnor som svarta änkor är lika få som de är mentalt störda?
Nej, det kan jag verkligen inte vara överens om.

Problem 1. Det är i min mening väldigt, väldigt oroväckande att avfärda alla extrema meningsmotståndare som mentalt störda. Jag tycker detta förhållningssätt är allt för vanligt idag, om vi så fort någon har allt för knasiga åsikter automatiskt får för oss att personen har någon form av psykologisk sjukdom kan vi ju inte bemöta personens argument. »Hen är ju galen! Det får man acceptera, går ju inte att göra något åt att hen är galen.« - inte, inte bra när det blir så.

Problem 2. Ja, människorna som verkligen tycker att kvinnor är kallhjärtade hyndor som lurar män att göra dem gravida för att sedan vända barnen mot deras fäder, de människorna är som tur är ganska få. Men om deras nidbilder reproduceras ständigt så tror jag det ska mycket till för att de inte växer i antal. Eller att deras åsikter steg för steg blir mer accepterade, att rätt många visserligen kommer tycka att dessa människor har fel men att det finns delar av sanning i deras åsikter.

Nä, förresten, jag tror inte att det kommer bli så. Jag är övertygad om att det redan är så.

Higa said:
Ska rädslan för vad dessa "vissa" tror om kvinnor styra vad vi som är normala får och inte får ha med i våra rollspel?
Ehm. Nej. Vi ska sluta att omedvetet reproducera nidbilder som givits oss av extremister.
 
Top