Nekromanti Numenera, sidan 249 och sexism

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Blasphemy said:
De har, uttryckligen, inga andra motiv eller viljor, ingenting.
Nu vet jag inte hur resten av spelet ser ut. Men brukar inte de flesta D&D monster typ bara ha en funktion? Typ som att vissa bor i en Dungeon och anfaller folk som kommer in, andra bor i en skog och hoppar på folk som kommer in i skogen.

Nu kan jag ha fel. För har bara läst den sidan om monster i spelet.
Jo, visst. Men om man nu bara har utrymme för en funktion så tycker jag det är osmakligt att låta den funktionen vara en nidbild. Om man nu vill ha just bara en funktion för ett monster; gör den funktionen mindre stötande. Och om man vill att monstret ska reproducera en nidbild, (någorlunda) fine, men ge den nått mer också. Det är inte sådär jättesvårt, åtminstone inte om man ber lite assistans och input.

Blasphemy said:
De är inte ens mäktiga eller fria, deras barn överträffar dem enkelt i styrka och själva framstår de nästan som slavar under sin »kvinnlighet«. Skittrist.
Rent retoriskt. Skulle de enligt dig bli mindre kvinnligt stereotypiska om de var jättemäktiga?
Du menar att om de var mäktiga så skulle de uppfylla den tråkiga tropen med onda sex-häxor? Hm, ja. Det är mycket möjligt att det hade varit riktigt illa också.

Fast det hade inte behövt vara så. Om demonen hade fött fram sitt barn för att äntligen få en allierad att synka sina mäktiga krafter med så hade vi fått en intressant mor-barn-relation.

Jag vet inte riktigt, att undvika stereotyper är svårt och jag är verkligen inte duktig på det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Blasphemy said:
Ta trollen i Eon. 5 Maj så blir de extremt pilska. Då sätter de på allt och alla. Kor, klippskrevor, människor (som kanske inte överlever) osv osv.

Trollen skulle väl kunna ses som en nidbild för den manliga våldtäktsmannen. Och hade ALLA män och "maskulina" varelser porträtterats på detta sätt håller jag med om att det varit ett problem.

Men i Eon finns det gott om män av olika slag (och troll av olika slag) som inte alls följer detta beteende. Således får inte "MÄNNEN" nidbilden "ALLA MÄN ÄR VÅLDTÄKTSMÄN".
Jag tycker att det där också låter som tämligen problematiska varelser, får jag väl säga. Utifrån din beskrivning, då.

Inte så att Eon blir dåligt för det, men just de där trollen skulle nog jag gärna låta bli, eller försöka problematisera kring lite mer.

Men som sagt, då har jag bara din beskrivning att gå efter.

(Tolkat lite elakt kan man säga att trollen utifrån din beskrtivning verkar symbolisera den felaktiga tron att det bara är en speciell sorts man som våldtar; typ brölande våldsverkare. Medan de flesta våldtäkter utförs i hemmet, och definitivt av män i alla åldrar, samhällsklasser etc. Men då vet jag inte hur många icke-troll som beskrivs som våldtäktsmän...)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det här monstret är ett exempel på sexistisk spelvärldsbeskrivning. Om alla andra delar av spelet är ickesexistiska så är det här såklart inte ett STORT problem. Men det ÄR ett problem, och framför allt ett tokbra exempel på hur fel det kan gå när man beskriver monster och inte är tillräckligt noga med att undvika sexism i sina beskrivningar.
Vi kan väl vara överens om att vi inte håller med alls här.

Jag har inget emot vare sig våldtäktsmonster, succubusar/inkubusar, mörkhyade kannibalkulter, onda vita imperialister, brötiga sjömän som hatar kvinnoor, pedofilpräster eller liknande...

Så länge som det finns andra bilder som uppväger detta och visar att spelvärlden inte är ensidig på detta sätt.
 

Higa

Veteran
Joined
7 Nov 2013
Messages
41
Är det så vi ska diskutera saker? Gå och lägg dig för fan.

Jag är förbluffad över hur upprörda du och andra verkar vara bara av att diskutera saken med folk som inte tycker som du/ni. Jag kan förstå att man är upprörd över saker och ting, men inte att man blir upprörd på en person man inte känner som vill diskutera saker för att det är intressant.

Eller har du en redan färdig bild (en stereotyp) av att den som inte håller med dig måste vara och tycka på ett visst sätt som berättigar dig att be honom "gå och lägga sig för fan"?

Jag tar inte illa upp, eftersom jag inte är speciellt ängslig eller lättkränkt av mig. Men jag finner ett sådant debattklimat trist och har inget intresse av att delta i ett sådant.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jo, visst. Men om man nu bara har utrymme för en funktion så tycker jag det är osmakligt att låta den funktionen vara en nidbild. Om man nu vill ha just bara en funktion för ett monster; gör den funktionen mindre stötande. Och om man vill att monstret ska reproducera en nidbild, (någorlunda) fine, men ge den nått mer också. Det är inte sådär jättesvårt.
Jag anser att nidbilden har att göra med spelets kontext. Om det är det allmänna sättet kvinnor ses på där.

Som jag sagt innan. Jag tycker just detta monster uppmuntrar till rollspel än de flesta D&D monster jag kikat på eftersom jag kan komma på coola historier att dra in rollpersonerna.

Så det är det viktigaste för mig i detta avseende.

Men med förtydligandet då att jag inte har någon som helst koll på spelet.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Du måste väl ändå ha gett 1 för den eftersom du trots allt svarade :gremwink:

Menade bara att säga:

Gå och lägg dig för fan.
Till en som du diskuterar med var lite elakt. Du kan väl försöka vara snällare.
 

Higa

Veteran
Joined
7 Nov 2013
Messages
41
Eksem said:
Så, vad var det du menade?
Det var väl du som sa:

Och ledsen att peta hål på ditt fluffiga moln, men både i vår samtid idag och genom historien har det funnits en hel del kärlekslösa relationer.

Som svar på att jag hävdade att de flesta relationer bygger på kärlek.

Du anser alltså att det är mycket vanligare än vad jag gör att relationer inleds utan kärlek, och då måste det finnas andra motiv.

Kan ett sådant motiv vara att använda sitt kön eller fördelaktiga yttre för att vinna fördelar genom att förföra en person av motsatta könet?

Sker detta, från både mäns och kvinnors håll, i verkliga livet, eller sker det inte? Och om det sker, varför skulle inte en demon kunna agera så om MÄNNISKOR kan det?

Slutligen: vari är faran med en stereotyp? Bildar DU din uppfattning utifrån stereotyper i filmer, böcker och rollspel?

Om inte DU gör det, om DU är klokare än så - varför anta att stereotyper är farliga för andra då?

Elitism?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Men det var då själve...

Spydigheter, hobbymoderingar och allmänna otrevligheter upphör omedelbart!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Higa said:
Om inte DU gör det, om DU är klokare än så - varför anta att stereotyper är farliga för andra då?
Vem påstår att de skulle vara FARLIGA?

Problemet är snarare att man tröttnar när ens kön gång efter annan representeras av trista och unkna stereotyper.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Känner du till tvångsäktenskap måhända? Annars kan du läsa om dem här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Forced_marriage

Man hade hoppats att slippa se någon ifrågasätta problemet med stereotyper (och särskilt negativa sådana), men sådan tur får man alltså inte ha här i livet. Jag vet knappt var jag ska börja med dig egentligen, du anser väl knappast att alla stereotyper är oproblematiska?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Problemet är att Monte inte lever i en bubbla utan i den feministiska debatt som finns inom USAs gaming. I den är rape monsters det senaste stora (jag har läst om, det kan ha kommit något efter det). DVS orcher i Pathfinder som halvorchernas ursprung till exempel. Att då vända på stereotypen och göra en sexuellt aggressiv kvinna kan kännas för honom som ett sätt att leka med stereotyper och göra något som går emot strömmen.

Jag måste säga att jag föredrar women as aggressor framför women as victims vilken dag som helst. Och nej, man får inte välja women as protagonists när man gör monster, hjältarna är rollpersonerna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Higa said:
Slutligen: vari är faran med en stereotyp? Bildar DU din uppfattning utifrån stereotyper i filmer, böcker och rollspel?

Om inte DU gör det, om DU är klokare än så - varför anta att stereotyper är farliga för andra då?
Det handlar inte om klokskap, utan om att man påverkas av den kultur man omges av.

Eller tror du att t.ex. reklam är helt verkningslös?

Eller är det bara stereotyper som inte påverkar?


Eller förresten, tycker du att man verkligen behöver mer motivation än "jag tycker det är tråkigt och dåligt med den där stereotypen och ser ogärna att den sprids" för att tycka illa om en stereotyp? Varför, isåfall?
 

Higa

Veteran
Joined
7 Nov 2013
Messages
41
Eksem said:
Känner du till tvångsäktenskap måhända? Annars kan du läsa om dem här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Forced_marriage

Man hade hoppats att slippa se någon ifrågasätta problemet med stereotyper (och särskilt negativa sådana), men sådan tur får man alltså inte ha här i livet. Jag vet knappt var jag ska börja med dig egentligen, du anser väl knappast att alla stereotyper är oproblematiska?
Varför skulle jag anse att alla stereotyper är oproblematiska?

Jag anser dock att en demon av den typ vi diskuterar är oproblematisk.

Svara på följande: förekommer det att kvinnor använder sitt kön och sitt yttre för att vinna fördelar genom att slå sig ihop med en man hon inte älskar?

Om ja, varför skulle en demonvarelse inte kunna göra samma sak?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Higa said:
Svara på följande: förekommer det att kvinnor använder sitt kön och sitt yttre för att vinna fördelar genom att slå sig ihop med en man hon inte älskar?

Om ja, varför skulle en demonvarelse inte kunna göra samma sak?
Du tror alltså att diskussionen gäller trovärdigheten i huruvida det skulle kunna finnas en sådan demon?

Vad får dig att tro det?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Du tror alltså att diskussionen gäller trovärdigheten i huruvida det skulle kunna finnas en sådan demon?

Vad får dig att tro det?
Jag tycker det är intressant att diskutera trovärdigheten i en sådan demon. Och det har ju kretsat kring det lite tidigare i denna långa tråd. Att om demoner ska födas fram efter kopulation med en människa... hur skulle man göra det. Är en kvinnlig form att föredra, eller ska det vara en manlig som planterar säden i en mänsklig kvinna etcetera...

Fast gäller kanske inte själva "demonen är misogyn" delen av diskussionen.

Men också intressant... om än kanske på ett annat sätt.
 
Top