NotebookLM som kreativt bollplank

Jag har alla mina kampanjanteckningar samt krönikan på drive, och idag testade jag att mata in allting och ge följande prompt till audio overview: "Ge mig förslag och idéer på vad som vore bäst att inkludera när vi fortsätter spela. Det enda som är hugget i sten är det som redan har hänt (enligt krönikan) medan all annan information om världen och olika figurers planer bakom kulisserna går att ändra, för att göra det så spännande och intressant som möjligt för rollpersonerna. Vad borde jag utveckla, lägga till eller ändra?"

De två svenska rösterna klarade den uppgiften riktigt bra måste jag säga! Det var väl inga stora grejer som jag inte redan funderat på själv, men det var helt rimliga, konstruktiva idéer som absolut skulle kunna fungera. Så det kan jag tipsa er andra att testa, iaf om ni har skriftligt material där det framgår 1. vad som har hänt, 2. annan info kring spelvärlden och 3. vad som är vad av de två så att det är tydligt var ni är "just nu" i spel.

Jag har lagt in regelböckerna som jag vill använda och ibland äventyret vi spelar. Sedan beskriver jag i Systemtexten att jag vill få råd under spelets gång, så det måste vara kort och snabbt. Jag kan sedan fråga små saker som "finns det reglar för att kasta sten?" Då får jag en snabb genomgång med referenser till böckerna.

Ett annat sätt jag använder det på är att jag använder wiki-sidor från www.erebaltor.se som källor, alla som är relevanta för kampanjen och rollpersonerna. Sedan kan jag fråga den frågor som: "Min spelares karaktär kommer från grevskapet Videlrike i Kardien. Här är den bakgrundshistoria spelaren skrev <bakgrundshistoria> bla bla bla </bakgrundshistoria> Introducera Videlrike för spelaren från karaktärens POV." Så gör den det. Snabbt, lätt och användbart.

Ett annat sätt jag använder det på är att jag använder wiki-sidor från www.erebaltor.se som källor, alla som är relevanta för kampanjen och rollpersonerna. Sedan kan jag fråga den frågor som: "Min spelares karaktär kommer från grevskapet Videlrike i Kardien. Här är den bakgrundshistoria spelaren skrev <bakgrundshistoria> bla bla bla </bakgrundshistoria> Introducera Videlrike för spelaren från karaktärens POV." Så gör den det. Snabbt, lätt och användbart.
Javisst ja. Jag glömde. Med bakgrundshistoria blir prompten ibland för lång. Då kan man lägga till spelarens bakgrundshistoria som ytterligare en källa och referera till den källan i prompten i stället.

Började peta lite med NotebookLm idag.... spännande...sen upptäckte jag att jag dessutom kan koppla notebooken till en GEM i googles Gemeni och göra ännu mer....
Så man får lite blandade världar utav det hela :)

Ja, de har kopplat ihop dessa om man har rätt prenumeration. Dessutom så utvecklas saker som tagits fram genom NbLm-teamet i andra projekt.

Ja, de har kopplat ihop dessa om man har rätt prenumeration. Dessutom så utvecklas saker som tagits fram genom NbLm-teamet i andra projekt.
Jag har visst rätt prenumeration... för andra saker ;)
Jag skaffade den i julas...men idag är första gången jag ens petat på notebooklm... så för mig blev det här en bonus ;)

Reflektion.

Bloggen och Discordkanalen verkar övergiven av utvecklingsteamet. Frågan är om de är ett eget team längre eller om de ligger under andra. Flera av ”topputvecklarna” är någon annanstans nu. Men känns som det kommer tuffa på ändå. Frågan är var de kommer kommunicera om utvecklingen framöver.

Sidonot.

4.3 Creative and Unintended Use Cases

The flexibility of the tool led to emergent behaviors not anticipated by Google’s engineers:

Dungeons & Dragons: Dungeon Masters used NotebookLM to track complex campaign lore, uploading years of session notes. The “Deep Research” feature allowed them to instantly recall the name of an NPC from a session three years ago.

Language Learning: Users uploaded transcripts of foreign films or textbooks and used the Audio Overview to generate “listening comprehension” exercises in the target language (though early support was limited to English, expanding later).

Roleplay and Therapy: Some users utilized the “Interactive Audio” to simulate difficult conversations (e.g., salary negotiations, breakups) by uploading context and having the AI roleplay the other party.

Jag har roat mig, mest på test. Med att låta den ha access till scenarion. Och dels skapa mindmaps...men också videos, där den behandlar scenarioinnehållet från en prompt fråga... rätt intressant ;)
Den har fått göra det med gamla spindelkonungens pyramid och Arkivariens hremlighet för väsen.
För spindelkonungen var det typ. "Ge mig en sammanfattning om jag ska spelleda det för barn i 10års åldern. Barnen uppskattar action kaos och äventyr, men inte så mycket rollspelande" För arkivarien var det undegär samma sak, fast för vuxna som inte spelat innan, samt att jag bad den ignorera spelledartipsen i modulen som handlade om att fysiskt gömma ledtrådar i rummet vi spelar i. Hålla det strikt theathre of the mind.
Det blev lite "sköna" videos som inspiration. Jag hade säkert kunnat prompta tightare, men villa bar testa lite.
Om någon är nyfiken, så kan jag lägga upp viderorna på en google drive eller ngt

Jag har börjat använda NotebookLM rätt mycket på sistonde. Inte som någon typ av skaparhjälp eller genererare av matrial/text/bilder på något sätt. Jag har den verkligen som en "assistent" som har koll på saker åt mig, kan ge mig information jag direkt efterfrågar samt ett, för mig som inte bara har ADHD, utan dessutom mest troligt är i en ganska djup ADHD burnout från att ha maskat/pressat mig att fungera i 50+ år, så är det en guda sänd "sammanfattare" och sätt att ta till mig information utan att det belastar mig kognitivt på "fel" sätt.
Dels kan den skapa "podcast" på ett par olika sätt. Inom områden som jag väljer. med fokus som jag efterfrågar osv. Samt att det baseras de källor jag gett den. Det är ett, för mig, kognitivt enkelt sätt för mig att ta till mig informationen. Att "bara" läsa böckerna just nu är för min skalle en kamp och belastning.
Sen kan jag textmässigt och i "dialog" med den ta mig an materialet jag laddat upp som källor, på ett sätt som verkligen stödjer och gör det lättare för mig. Jag kan så att säga "bluelina (förklaring nedan)" mig igenom rollspelsböcker (regler), scenarion, kampanjer och setting/sourceböcker. Dvs jag börjar i något ämne i "dialogen" och i takt med att saker dyker upp som jag blir nyfiken på, så tar jag mig vidare till dem på ett väldigt, för min skalle, enkelt och naturligt sätt. Hela tiden utan att det belastar det min skalle har svårt för (och just nu nästan omöjligt), dopaminhanteringen och fokus. På detta sätt tuggar jag mig fram genom nyfikenhet som väcks i min hjärna just då. Det GER dopamin och fokus istället för att pressa mig att läsa en/flera böcker i "ordning", vilket belastar och dränerar just dopamin och fokus. Så ja, ADHD hjärnan kan sitta länge och bara absorbera vad den själv vill hoppa på inom ämnet, så fort impulsen kommer. Eller "bara" få något snabbförklarat som refereras/nämns i det parti jag just då utforskar.
Att jag har googles abbonemang "google one pro", gör det ännu mer användbart för mig. Då kan jag i en enda notebook ha 300(+) källor. Samt att om jag vill gå "bredare" i mitt resonerande med AI:n så kan jag skapa en så kallads GEM där jag kan koppla en eller flera notebooks, förutom andra "basinstruktioner" för interagerandet med Gemeni.

Hittils har NotebookLM fått hårdlära mig Star Trek Lore. Jag hade usel koll på star trek lore...bara kollat sporadiskt på vissa saker genom decenierna, men aldrig riktigt fastnat. (sett det som ett svagt substitut för andra franchaiser). Men det ändrades när jag började kolla om på TNG i december. Jag uppskattar det rejält nu, så där 30+ år äldre. Det jag ogillade då, är det jag uppskattar nu och tvärtom., Så nu VILL jag rollspela i den settingen. Vilket inte är något jag ens tänkt tanken på innan. Men jag har inte kraft/fokus att ta till mig all den loren, fast det har jag nog snart gjort, utan att ens uppleva det som en ansträngning, genom detta.

BLUE LINING: Det var en term som existerade gällande att surfa på Internet på 90-talet (kanske lite in på 2000 också, men inte lika vanligt då).
På den tiden så var det inte särskilt vanligt med communitys/plattformar (facebook, youtube, stora mediahus osv) som slukade en majoritet av internet trafiken från användarna. Även sökmotorerna var lite bristfälliga. Många hade personliga websidor, både företag och privatpersoner (företagens websidor då, var oftast inte mer avancerade än privatpersonernas, dvs ganska enkla). En vanlig sak på de flesta websidor, både företag, privatpersoners, föreningar och allt annat, var länkar till andra hemsidor, inte bara inom sin egen webplats. Länkar på den tiden var generellt BLÅ om man inte hade klickat på den och surfat vidare, då blev den lila. Termen "blue lining" var att surfa och utforska internet. Genom att hela tiden ta sig vidare på en BLÅ (obesökt) länk. Rent intresse och nyfikenhetsstyrt. Man visste aldrig vart man skulle hamna, eller vad man skulle få uppleva eller vilka guldkorn eller bottennapp som man skulle upptäcka i cyberrymden. Spännande tider :)

Hoppas du upptäckt att du kan avbryta poddar och ställa följdfrågor.
Ja, det har jag småtestat lite. Tror det bara funkar på datorn, inte på min telefon, men det är ytterliggare en sak som är kul. Dock har jag ofta snarare tagit "inpiration" från frågorna jag får i huvudet för att prompta fram en ny podcast, för att täcka just det. :)

Back