NotebookLM som kreativt bollplank

Nu på kvällen märkte jag att den kan göra olika sorters podcasts baserade på materialet. Har dock inte hunnit provlyssna än.
Jag gjorde en sån för att testa, och matade in mitt manuskript för Outside the Box (nån gång förra året). Det blev en podd som kan lura de som inte läst boken, men det var i alla fall då uppenbart påklistrade entusiasm och spelat intresse för ämnet (förstås eftersom det är hittepå).

Initialt imponerad, men i alla fall då tyckte jag att det inte håller i längden.

Jag har (som ni nog anar) prövat NbLM ett tag och kämpat lite med varför jag ska använda den. Om den nu belastar miljön motiveras det inte direkt av att leka med podcastfunktionen.

de nya ljudvarianterna kan vara hjälpsamma och inte fullt så entydligt överraskade och förtjusta. Men det blir ändå lite ihåligt, då man själv behöver berätta hur de ska agera. Jag måste ändå själv göra jobbet och varför lekar jag då med den här?

Ensamhet, brist på en feedbackgrupp, egen förströelse och underhållning … kanske allt detta. Inte för att det är superimponerande eller att det hjälper en att komma längre.

Saknar att ha den som en text-to-voice, vilket skulle vara mer användbart än podcast.

Back