NotebookLM som kreativt bollplank

Nu är kanske poddfunktionen inte det mest intressanta med NbLM.
Den har varit helt fantastisk för mig. Jag har börjat använda rapport-funktionen där den skriver en kortare text baserat på innehållet man tillhandahåller, och sedan tagit texterna därifrån in i notegpt.io/text-to-speech, som är gratis att använda för att kunna lyssna på texterna när jag är ute med hunden.

Jag provade med den som är matat med karaktärsbakgrunden och trakorienboken, efter att ha sagt till chatten att bete sig som spelledare. Den utgick från karaktärsbeskrivningen. Den har missat ett par saker, som man nog behöver förtydliga i ett annat dokument.

Såhär startade det:
Jag, Brina, kliver av i Vumbras hamn och ser mig omkring. Jag vill hålla utkik efter en vagn som lämnat av malm i hamnen och som man kan lifta med inland för en billig penning.

Spelledaren talar:
Brina, den salta luften i Vumbras hamn slår emot dig, men den bär på en bismak du känner igen och avskyr. Det är den skarpa, bittra lukten av industrirök och det dammiga, metalliska doppet från malm. Här finns ingen doft av nybakt grovkornsbröd eller den friska luften från Milackes kullar; här känns bara svett och det monotona dån som har ersatt ditt hemlands stolta, bullriga arbetssånger.
Du ser det direkt. De nya tiderna har satt sin prägel, smygande som en sjukdom. Hamnen är ett virrvarr av activity, men det är en utmattad aktivitet. Du ser de tysta, tungsinta typerna som blivit sotiga gruvarbetare, svettiga transportörer och hamnsjåare – folk som har bytt sitt fria liv mot silvermynt och tappat bort sig själva.
Ditt öga söker efter de tunga vagnar som just har vält ut sin last av malm. De är lätta att känna igen: dammiga från inlandsvägarna, kanske står de i rader nära de stora upplagsplatserna, deras kuskar antingen trötta och släpande hemåt i mörkret, eller fast i någon lönnkrog. De behöver en billig returtransport, och du är en kompetent karavanvakt/legoknekt. Du vet att en vagn som fraktar malm inbland är en direkt länk till de fördömda gruvfynden som kvävde lokala gårdar.
Var i hamnens kaos väljer du att börja din sökning efter en chaufför villig att köra dig inåt landet för en billig penning? Fokuserar du på:
1. Lastkajerna: Där de tunga malmhögarna ligger, och vagnarna just har dumpat sin frakt och nu väntar tomt.
2. Kuskarnas Vistelseplatser: Den smutsiga, rökiga krogen i utkanten av hamnen där transportörerna säkert försöker glömma bort den orangea sörjan med billig sprit.
3. Transportkontoren: Där Paratornas langocker och deras silver styr det mesta.

Vi fortsätter sedan, hon är väkt åt en kusk och får skjuts. Den verkar ha fattat åtagandet som DM

Den har missat fantasysettingen och kusken säger exempelvis. Han spottar på golvet. ”Jaja. En gratis vakt. Du verkar kompetent. Och jag behöver åka nu. Men om det blir strul med lasten som langockerna ger mig, eller om du tar för lång tid på dig... då står du själv för bensinen. Deal?”

Den hakar upp sig mycket på karaktärsbeskrivningen, men det är också en av 2 källor och bara en sida, så med mer och tydligare material skulle det kunna bli bättre. Jag skall prova att göra karaktär i FATE och ge mer bakgrundsinformation, eventuellt använda annan setting.

Den är också rätt ok på att göra FATE karre baserad på bakgrundshistorien. Däremot gav den inte alternativ och frågade efter input, som Gemini gjorde. Kan vara bra om man vill testa ett koncept, komma igång lite snabbt.

1762014431415.png

Att den ”hanterar det dåligt ” är ju som sagt positivt, ett tecken på att den försöker hålla sig till den text som finns.
Precis, det blir lite mer förarbete, och ett par försöksheat, men sedan kan det nog bli riktigt bra. Jag tror att man skall ha ett dokument som förtydligar spelvärlden, vilken teknologisk nivå, magisk nivå, världs-specifika saker. etc.

Provade med att mata den med ett karaktärs koncept till Vampire the Masquerade, reglerna och en setting. Har nu gjort karaktär och den var bra på att välja ut och föreslå vad man skulle lägga poängen på utefter bakgrundshistorien. Däremot skrev den att vi behövde spara karaktären och efter varje session en sammanfattning, dels av skador, bloodpool, willpower, dels sessionsanteckningar, annars glömmer programmet till nästa gång, om man stänger webbläsaren. Detta är relativt begränsande jämfört med exempelvis Gemeni. Å andra sidan kan man be den sammanfatta efter varje session och sedan lyssna på poddar om sessionen.

Back