Jag provade med den som är matat med karaktärsbakgrunden och trakorienboken, efter att ha sagt till chatten att bete sig som spelledare. Den utgick från karaktärsbeskrivningen. Den har missat ett par saker, som man nog behöver förtydliga i ett annat dokument.
Såhär startade det:
Jag, Brina, kliver av i Vumbras hamn och ser mig omkring. Jag vill hålla utkik efter en vagn som lämnat av malm i hamnen och som man kan lifta med inland för en billig penning.
Spelledaren talar:
Brina, den salta luften i Vumbras hamn slår emot dig, men den bär på en bismak du känner igen och avskyr. Det är den skarpa, bittra lukten av industrirök och det dammiga, metalliska doppet från malm. Här finns ingen doft av nybakt grovkornsbröd eller den friska luften från Milackes kullar; här känns bara svett och det monotona dån som har ersatt ditt hemlands stolta, bullriga arbetssånger.
Du ser det direkt. De nya tiderna har satt sin prägel, smygande som en sjukdom. Hamnen är ett virrvarr av activity, men det är en utmattad aktivitet. Du ser de tysta, tungsinta typerna som blivit sotiga gruvarbetare, svettiga transportörer och hamnsjåare – folk som har bytt sitt fria liv mot silvermynt och tappat bort sig själva.
Ditt öga söker efter de tunga vagnar som just har vält ut sin last av malm. De är lätta att känna igen: dammiga från inlandsvägarna, kanske står de i rader nära de stora upplagsplatserna, deras kuskar antingen trötta och släpande hemåt i mörkret, eller fast i någon lönnkrog. De behöver en billig returtransport, och du är en kompetent karavanvakt/legoknekt. Du vet att en vagn som fraktar malm inbland är en direkt länk till de fördömda gruvfynden som kvävde lokala gårdar.
Var i hamnens kaos väljer du att börja din sökning efter en chaufför villig att köra dig inåt landet för en billig penning? Fokuserar du på:
1. Lastkajerna: Där de tunga malmhögarna ligger, och vagnarna just har dumpat sin frakt och nu väntar tomt.
2. Kuskarnas Vistelseplatser: Den smutsiga, rökiga krogen i utkanten av hamnen där transportörerna säkert försöker glömma bort den orangea sörjan med billig sprit.
3. Transportkontoren: Där Paratornas langocker och deras silver styr det mesta.
Vi fortsätter sedan, hon är väkt åt en kusk och får skjuts. Den verkar ha fattat åtagandet som DM
Den har missat fantasysettingen och kusken säger exempelvis. Han spottar på golvet. ”Jaja. En gratis vakt. Du verkar kompetent. Och jag behöver åka nu. Men om det blir strul med lasten som langockerna ger mig, eller om du tar för lång tid på dig... då står du själv för bensinen. Deal?”
Den hakar upp sig mycket på karaktärsbeskrivningen, men det är också en av 2 källor och bara en sida, så med mer och tydligare material skulle det kunna bli bättre. Jag skall prova att göra karaktär i FATE och ge mer bakgrundsinformation, eventuellt använda annan setting.