Nekromanti Namnbyten, bra eller dåligt?

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Vimes said:
Jag har funderat jättemycket på om jag ska svara på det här eller inte. Jag vet inte, men jag har extremt svårt att se hur det ens är möjligt att läsa in det du läser in här utifrån mitt inlägg.
Du skriver rakt upp och ner att du tycker att nykomlingar och sällananvändares åsikter inte spelar roll. Dessa grupperna är de som befinner sig på utkanten av den sociala hierarkin som skapas på forumet.
Elitism kallas den åsikten.

Sen förstår jag inte alls vad du menar med Forum Roylas. Vilka fan är det? Är det de som byter namn? Eller vad menar du? Kan man inte tänka sig att det är viktigt för forumets monarker (om de nu hade funnits) att upprätthålla strukturer och statushiearkier genom att inte vilja se något jäkla namnbytande? Är inte namnbytandet ett sätt att luckra upp forumets sociala strukturer? Eller? Nä, kanske inte.
Forum Royals är den centrala kretsen av användare. De som alla vet vem de är (alla som har något socialt kapital för att vara specifik), och som själva vet vilka alla andra viktiga personer är.
De vet vem alla är, de besöker forumet ofta och är medvetna om de sociala spel som sker. De befinner sig högst upp på den sociala strukturen.
Namnbyten gör ingenting för att "luckra upp forumets hierarkier", tvärt om. Det gör det svårare för periferin att få någon överblick på den sociala strukturen, och cementerar därför skillnaderna mellan the In-crowd och alla andra. Det blir ytterligare ett lager av interna strukturer som är svåra att belysa, och därmed försvårar förmågan för de som inte är inne i gänget att se vilka spelreglerna är. Royals vet vilka de andra är, och har tillräckligt mycket intresse investerat för att hålla koll på när folk byter namn.
För de som inte befinner sig inne i strukturen är det svårare att göra detta.

Antagligen så handlar det här bara om en minoritet gnällspikar med minnessvårigheter som klagar över en annan minoritets namnbytande. big. fucking. deal. Det är WRNUs motsvarighet till landsortstidningens insändarsidedebatt.
Wow. Ad hominem. Mycket moget.
Varifrån kommer ens slutsatsen att det skulle vara personer med minnessvårigheter? Hur skulle bättre minne hjälpa folk om de inte har tillräckligt mycket investerat i forumet för att ha tid att kunna hålla koll på alla namnbyten? Det är vad det handlar om. Inte minne, mängden investerad tid. För att lista ut att "ROFLCOPER McAwesome" hette "Gnällgeten" för 2 månader sedan så tar det kanske 20 minuter. För den som bara spenderar 40 minuter på forumet i veckan så gick just 50% av tiden åt för att sätta sig in i vem "ROFLCOPER McAwesome" var. Sällananvändaren känner att det inte är värt det, känner sig utanför spelet då han inte har tid i att sätta sig in i alla namnbyten och ger upp. Han är nu utestängd ifrån att bygga upp ett socialt kapital på lika villkor.
Sir Forum-alot spendar dock 20 timmar i veckan på forumet. För honom är 20 minuter bara en liten fraktion.

Märk att "svåra namn" inte spelar någon roll. Det är fortfarande en fast identitet som sällananvändaren kan relatera till, även om identitetens label kanske är "Han med det svåra namnet som börjar på J".

Kan inte de som på riktigt vill avskaffa eller restriktera namnbytandet presentera lite egentliga argument? Gagnar det forumet att avskaffa namnbytandet?
Ja. Det gagnar en stabilare social struktur, gör det enklare att ha koll på den sociala strukturen inom gruppen för dem som inte kan spendera 24/7 på forumet.
För att sätta det i socialekonomiska termer. Det sänker insatskostnaden för att kunna delta i det sociala spelet och även om jag inte skulle säga att det gör det möjligt för alla att delta i spelet på lika villkor så gör det saker och ting lite mer jämlikt för Haves and Have-nots.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Cybot said:
Vimes said:
Eller att nykomlingar eller "sällananvändare" har svårt att hänga med? Spelar det så mycket roll?
Jättetrevligt att du vill göra det jobbigare för alla utanför den lilla kretsen av Forum Royals.
Okej, det här är om jag ska vara rak trams. Jag har varit på det här forumet lite mer än ett halvår. På den tiden har jag spelat över Skype och forum med "Forum Royals" som Cassius, Recca och Cissi. Jag har diskuterar (ibland upphettat :gremwink: )med andra så som Krank. Ingen av dem har vid någon punkt betett sig som någon sorts kunglighet, eller behandlat mig som en noob för att jag varit ny. Jag tycker det här forumet är trevligt, hjälpsamt och välkomnande för nya användare och efter bara ett par månader kände jag mig som en del av forumet.

Jag bryr mig verkligen inte om namn frågan men att anklaga forumiterna för att vara elitistiska tycker jag är ren osanning.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Edit: men visst, namnbyten kan potentiellt höja insatskostnaden. I teorin. Jag är dock extremt skeptisk till att de fåtal namnbyten som faktiskt sker har någon som helst signifikant betydelse för tröskelns höjd. Men jag blir gärna överbevisad.

Jag tror, om något, att namnbyten och "flum" ger forumet en mer casual stil som förhopningsvis är välkomnande. Men det spelar inte så mycket roll, det jag vänder mig mot är att folk tycker sig ha rätten att uttala sig om att folk inte borde byta namn så ofta (eller till och med vill införa regler emot det) för att de blir "irriterande". På det stora tror jag inte namnbytesfrågan har någon signifikans för trevnaden på forumet.

Edit igen: därmed skiter jag i den här tråden. Det är lika bra att göra såhär: Alla som är emot namnbyten är emot frihet och är att jämföra med Hitler. :gremwink: Tjing!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Nu har jag funderat en del rörande det här, och tänkte bidra (hoppas jag) med mina fem ören:

Användarnamn överlag är ett otyg som stammar ur ett internet utan infrastruktur för personer, bara identiteter. Detta lever kvar i allra högsta grad, genom forum och spel, men även moderniteter som twitter. Facebook och Google är båda mer eller mindre helt person-knutna. Visst kan man välja andra namn även där, men det är en ytterst marginell företeelse i jämförelse med, exempelvis, här.

Fick jag önska, vilket jag tänkte tillåta mig, skulle jag helst se att alla använde sitt namn och profilbilder på sig själva. På så sätt slipper vi mycket förvirring (och tro mig, jag som inte deltar i särskilt många diskussioner numer, är i allra högsta grad förvirrad över vilka som skriver) som inte bara namnbyten bidrar till.

För att hårddra diskussionen ser jag endast två alternativ (vilket är en medvetet falsk beskrivning): 1. enbart tillåta riktiga namn, verkliga personer (så att man inte blir förvirrad om man skulle råka träffa någon i verkligheten!), eller 2. acceptera att förändring förekommer, att förändring skapar förvirring, och hjälpa varandra att minimera förvirringen.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag är positiv till möjligheten till namnbyten. Det är en kul touch.

I och med den här tråden vet vi att en del stör sig på att det inte framgår vem namnbytaren ursprungligen var. Att vi har klargjort det tycker jag räcker som åtgärd egentligen, så kan namnbytare utifrån den kunskapen ta ställning till hur de vill göra med tydlighet, osv.

Alternativt, om man vill ha en teknisk lösning, kanske skulle det gå att visa både ursprungligt användarnamn och nuvarande visningsnamn i profilen? Även om jag heter Arvidos MC nu så loggar jag fortfarande in som Arvidos, så jag gissar att mitt användarnamn fortfarande är detsamma.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Martin Ackerfors said:
Användarnamn överlag är ett otyg som stammar ur ett internet utan infrastruktur för personer, bara identiteter. Detta lever kvar i allra högsta grad, genom forum och spel, men även moderniteter som twitter. Facebook och Google är båda mer eller mindre helt person-knutna. Visst kan man välja andra namn även där, men det är en ytterst marginell företeelse i jämförelse med, exempelvis, här.
Nu är det dags att vara seriös igen - vilket jag hatar.
Facebook och Google+ är ett jämrans otyg just för att de förutsätter att man använder sitt riktiga namn.
Ja, jag finns på Google+, men glöm att det finns någon som helst koppling där till vad jag heter i verkligheten..

Allvarligt talat - ni som använder era riktiga namn på nätet - hur tänker ni egentligen??? :gremshocked:

Om kravet på det här forumet hade varit att man måste använda riktigt namn och riktig bild hade jag ALDRIG blivit medlem.

Ni som vill använda era riktiga namn - gör det!
Men tvinga inte på det påfundet på andra. Det är extremt integritetskränkande.
Och vad blir nästa steg?
- Att vi måste berätta var vi bor och vad vi har för telefon?
- Att vi måste tala om vad vi röstar på?
- Att vi måste visa upp våra sjukjournaler?

Och är det någon som är nyfiken på vem jag är IRL är det bara att komma upp till Stockholm så ordnar vi en träff.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Arvidos MC said:
anth said:
Allvarligt talat - ni som använder era riktiga namn på nätet - hur tänker ni egentligen??? :gremshocked:
Dude, det är inte Earthsea
Nej.
Det är betydligt värre.
Får jag reda på en persons identitet kan jag får reda på allt om den personen (och jag menar ALLT) - samt att det är busenkelt att stjäla den personens identitet och då kan jag dessutom göra allt SOM den personen.

Okunnigheten om vad dagens identiteter betyder är skrämmande.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Då föredrar du alltså alterantiv två. Svårare än så var det inte. :gremwink:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Cybot, jag har inte alls samma uppfattning som du om de cementerade sociala hierarkierna på forumet. Eftersom jag under många år var en sällan-användare innan jag började sätta mig in i forumet mer aktivt så hoppas jag att min syn på saken har lite bäring.

Som sällan-användare så var jag konstant förvirrad över användarnamn. Faktum är att det inte hade någon betydelse huruvida någon alltid haft samma namn eller bytte stup i kvarten. Jag läste nämligen inte alla diskussioner (och gör fortfarande inte) och hade ganska precis noll koll på vem som skrev vad. Om någon skrev "precis som du sa för någon vecka sedan" till en annan användare så var jag helt lost. Sa var? När? Hur påverkar det den här diskussionen?

Som sällan-användare så var jag inte tillräckligt involverad för att lära mig vem som brukade säga vad eller vilka åsikter vilka användare hade (utom att Rising var briljant; det var helt omöjligt att missa).

Således hade namnbyten ingen betydelse för mig alls. Jag var säkerligen lågt ner i den sociala hierarkin, men varför skulle jag bry mig om det? Som sällan-användare så hade jag ingenting investerat i forumet.

Nu när jag är mer aktiv så kan namnbyten vara mer förvirrande, men i slutändan bryr jag mig faktiskt inte det minsta om vad folk kallar sig eller hur ofta de byter. Det är väl deras problem om jag råkar ta dem för en ny användare eller någon jag inte känner?

Jag hoppas jag inte tappade bort mig här... har inte riktigt tid att korrläsa :gremtongue:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Man vet att man är på ett internetforum när en sådan här diskussion blir så stor och vild!

Namnbyten är otvivelaktigen förvirrande. Samtidigt är det inte hela världen.

Varför inte helt enkelt sätta en gräns på hur ofta det får ske (e.g. 1ggr per år, eller en bedömning av redaktionen), samt att man snällt ber (eller att redaktionen ändrar) namnbytares titlar till "F.d. XYZ", och att nambytarna ombeds behålla den titeln i minst 3 månader eftersom det tillhör god sed.

På så sätt blir namnbytena inte alltför lättvindliga, de förvirrade har inte längre anledning att vara förvirrade, och det hela kräver inte en massa kodande och krånglande.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
anth said:
Allvarligt talat - ni som använder era riktiga namn på nätet - hur tänker ni egentligen??? :gremshocked:
Att det är lätt att stjäla min identitet även om jag har ett annat användarnamn på rollspel.nu.

Vidare är mitt yrke att arbeta med Internet, och det skulle vara konstigt om alla på firman gick under alias.

/Magnus
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Arvidos MC said:
Jag är positiv till möjligheten till namnbyten. Det är en kul touch.
Fast räcker det inte att man kan byta titel (och enstaka namnbyten clearade av de högre makterna)?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
anth said:
Allvarligt talat - ni som använder era riktiga namn på nätet - hur tänker ni egentligen??? :gremshocked:
Tja, om någon vill illdåda mot mig, så kan det göra det ändå. I vilket fall, min respons är densamma: "Come get some!". Jag har fått en del hot, och det räcker att man visar att man inte är skrämd så backar det ner. Tex var det en kille som under en längre tid dödshotade mig och min syrra, samt stalkade min syrra. Han slutade när jag svarade med ett "Du har snokat reda på var jag bor. Jag är hemma på söndag klockan 12. Nut up or shut up.". Hörde aldrig ett knyst från honom igen.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Namnbyten

Mnjä- hänger man här ofta, så kanske det inte är problem, men för de som bara kikar in här då och då kan det bli lite värre måhända.

Mest fånigt.

Men visst skulle man kunna få byta namn om man skaffade ett när man började för ett antal år sen och ... pja, inte är helt nöjd med det, men att okynnesbyta blir bara jobbigt
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
"Nut up or shut up" seglade precis upp på första plats bland mina favorituttryck. Nu kommer jag tillbringa en tid framöver med att söka efter situationer där jag kan använda det.

Helt ärligt kan jag inte riktigt förstå varför någon skulle vilja förbjuda mig från att byta namn om jag nu vill, eller överhuvudtaget begränsa min rätt att göra det. För mig är det lika märkligt som att någon ville bestämma vad jag ska ha för tröja på mig eller vilken frisyr jag ska ha.

Jag kommer säkerligen någon gång hamna i en situation som är förvirrande på grund av någons namnbyte men aldrig i hela friden att jag skulle få för mig att försöka inskränka den människans önskan att byta namn bara för att jag blir förvirrad.

Alla borde få byta namn när de vill, hur ofta de vill och ingen borde få ha något att säga om orsakerna till namnbytet.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Troberg said:
Arvidos MC said:
Jag är positiv till möjligheten till namnbyten. Det är en kul touch.
Fast räcker det inte att man kan byta titel (och enstaka namnbyten clearade av de högre makterna)?
Det är ju så det funkar nu. Namnbyten är enstaka och godkänns av redaktören. Jag gillar det. Kan förstå att andra tycker det är förvirrande, men för mig är det ett ickeproblem.

(Men min personliga inställning är väl inte så intressant att diskutera, det var något jag la till i början av inlägget bara för att du ställde en öppen fråga om vi var positiva eller negativa.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Jag undrar om inte åtminstone en del av det här handlar om på hur mycket allvar man tar det här med "identitet" på internet. För mig är t.ex. användarnamnet mest som att ha en frisyr eller en viss tröja.

Jag vill däremot återigen påpeka att det rör sig om något i stil med 3-4 användare, max, som byter användarnamn oftare än nån gång per 1-2 år. Och att flera som i den här tråden pratat om hur förvirrande det varit pratat om folk som inte byter användarnamn speciellt ofta.

Jag har helt enkelt förbaskat svårt att se varför det skulle vara ett Stort Problem.


Men så är jag ju en av "forum royals" också, antar jag, och därmed blir varje åsikt jag har i frågan suspekt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Arvidos MC said:
Troberg said:
Arvidos MC said:
Jag är positiv till möjligheten till namnbyten. Det är en kul touch.
Fast räcker det inte att man kan byta titel (och enstaka namnbyten clearade av de högre makterna)?
Det är ju så det funkar nu. Namnbyten är enstaka och godkänns av redaktören.
Ah, hade missat det. Då handlar det nog mer om en lite mer restriktiv hållning, så att det faktiskt blir namnbyten, inte bara kortlivade skojnamn.
 
Top