Konvent MunkCon I – minikonvent i Stockholm, 19 november (Obs! Fullbokat)

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Igår var jag och träffade krögaren/bryggaren (Hasse) och redde ut lite praktiska saker inför konventet.
Det här kommer bli superbra gott folk... eller snarare...VI har alla förutsättningar för att detta kommer bli helt AWSOME!
😃

Som vi tidigare sagt...det är vad VI alla som är där gör av det hela. vi är alla arrangörer av detta konvent.
"Huvudarrangörerna", jag, Dante och Munkbron tillhandahåller möjligheterna, men det är det deltagande rollspelscommunityt som kommer göra det magiskt...det har jag inga tvivel på., för det är ett fantastiskt community.
Och en sista påminnelse. Ingen mat eller dryck får medtas, utan allt vi väljer att konsumera i lokalerna köpes på plats.
2,5 vecka kvar lite drygt... Jag längtar redan
😃

Väl mött på plats...på vad vi "huvudarrangörer" hoppas blir den första av flera Munkcon:s
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Jag har bestämt mig för plocka med mig DoD23 och spelleda Dunderdagars lagom korta Jarls Kullar om intresse finnes. Vill ju gärna försöka spela ngt själv, så kan inte lova en heltidssyssla - men bra ha i bakfickan beroende på ration S/SL (Spelare per SL) vi uppnår.
 

jwendell

Veteran
Joined
16 Aug 2023
Messages
5
Har nu förberett följande scenarion till MunkCon, för de som är intresserade av lite skräck-oneshots:

Call of Cthulhu: Saturday the 14th
Rollpersonerna utgör ett brottsutredningsteam som kallats in för att undersöka efterdyningarna av en fruktansvärd massaker på Camp Shady Pines ute i Maines skogar. Kommer utredarna att kunna hitta och stoppa mördaren, eller kommer de att gå under och bli delar av den lokala legenden om the Shady Pines Killer? Ett slasherscenario med en twist.

Call of Cthulhu: Uncle Timothy's Will
Rollpersonernas excentriska onkel Timothy Duncan var en rik enstöring. Nu har han gått bort, och en del av släkten samlas i Timothys ensligt belägna villa för att ta del av testamentet. Det visar sig att alla närvarande släktingar ska få dela på Timothys förmögenhet, på ett villkor: De måste bo i hans hus över helgen...

Jag tar också med Lasers and Feelings, Marrying Mr Darcy och eventuellt något mer om andan faller på. Dessa behöver inga förberedelser.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Ser att mina spel inte hamnat på listan, inte för att det spelar så stor roll (jag spelar lika gärna), men om det är 75 pers som ska samordna sig kan det ju bli lite rörigt. Kan det vara någon idé att ha ungefärliga starttider eller något slags samlingsbord en lista där folk kan skriva upp sig?
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Ser att mina spel inte hamnat på listan, inte för att det spelar så stor roll (jag spelar lika gärna), men om det är 75 pers som ska samordna sig kan det ju bli lite rörigt. Kan det vara någon idé att ha ungefärliga starttider eller något slags samlingsbord en lista där folk kan skriva upp sig?
vi slutade lägga till i listan för ett tag sedan....vi ville bara visa upp att det skulle finnas spel....vi räknar med att det kommer spelas en hel del som inte står på listan över huvudtaget :)
EDIT: Listan var lite för att visa att det faktiskt kommer finnas spel och framförallt SPELLEDARE..... just avsaknad av spelledare är ett ökänt på "vanliga" konvent...
 
Last edited:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Ser att mina spel inte hamnat på listan, inte för att det spelar så stor roll (jag spelar lika gärna), men om det är 75 pers som ska samordna sig kan det ju bli lite rörigt. Kan det vara någon idé att ha ungefärliga starttider eller något slags samlingsbord en lista där folk kan skriva upp sig?
Du är inte den ende som framfört en sån önskan. Och det är en bra idé.

Vi fixar en plats där alla potentiella spelledare kan skriva upp sitt arrangemang, när det är tänkt att dra igång, hur lång tid det tar, och hur många spelare men vill ha. Och sen får folk skriva upp sig.

Jag är dock inne på att man bara får skriva upp sig på ETT arr åt gången, så att inte de som kommer först kan hogga alla platser.

Typ.
 

Gangleri

Eken i mitt hjärta
Joined
20 Oct 2023
Messages
25
Location
Eken
Upplägget är ju helt fantastiskt, tycker jag. Tyvärr har jag inte kirrat nån plåt till evenemanget då jag knegar.

Visst var det snack om att arra ett till sånt här evenemang till våren, då jag gärna deltaga då.
 

Republiken

"Ni vill höra om undergången?"
Joined
22 Oct 2023
Messages
25
Förlåt för noobfråga. Men är det alltid karaktärer fixade av spelledaren på såna här grejer när man bara hoppar in ett spel?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Förlåt för noobfråga. Men är det alltid karaktärer fixade av spelledaren på såna här grejer när man bara hoppar in ett spel?
I allmänhet är det nog så. För att spara tid.

Men i spel där rollpersonsskapande går fort – OSE, MÖRK BORG, CY_BORG, t.ex. – kan man lägga en kvart på att göra gubbar/gummor innan.
 

Republiken

"Ni vill höra om undergången?"
Joined
22 Oct 2023
Messages
25
I allmänhet är det nog så. För att spara tid.

Men i spel där rollpersonsskapande går fort – OSE, MÖRK BORG, CY_BORG, t.ex. – kan man lägga en kvart på att göra gubbar/gummor innan.
Så tänkte jag också. Gott!
 

Cernunnos

Veteran
Joined
18 Apr 2017
Messages
70
Location
STHLM & Andra Världar
Fint att få vara med. Tack på förhand för alla ni som kommer spelleda. Har inte riktigt bestämt mig om jag kommer att spelleda ngt. Men vem vet vad som kan hända dessa dagar framöver. Jag ska spelleda Alien på SBSC, känns lite prigit då det var ett tag sedan jag spellede :)

Super fint till initiativet för detta.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Tjo!

Det har undrats hur det ska gå till – rent praktiskt – att hitta något att spela på söndag.

Så jag tänkte skriva ut ett gäng såna här formulär för hugade spelledare att fylla i och sätta upp på en lämplig plats i lokalerna, så att folk kan skriva upp sig.

Och när det sen närmar sig starttid kommer spelledaren och hämtar upp sina spelare på samma lämpliga plats.

Eller?

Vad tror ni?

EDIT: Formuläret uppdaterat med ”sluttid”.
 
Last edited:

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Tjo!

Det har undrats hur det ska gå till – rent praktiskt – att hitta något att spela på söndag.

Så jag tänkte skriva ut ett gäng såna här formulär för hugade spelledare att fylla i och sätta upp på en lämplig plats i lokalerna, så att folk kan skriva upp sig.

Och när det sen närmar sig starttid kommer spelledaren och hämtar upp sina spelare på samma lämpliga plats.

Eller?

Vad tror ni?
Borde funka fint....
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Tjo!

Det har undrats hur det ska gå till – rent praktiskt – att hitta något att spela på söndag.

Så jag tänkte skriva ut ett gäng såna här formulär för hugade spelledare att fylla i och sätta upp på en lämplig plats i lokalerna, så att folk kan skriva upp sig.

Och när det sen närmar sig starttid kommer spelledaren och hämtar upp sina spelare på samma lämpliga plats.

Eller?

Vad tror ni?

EDIT: Formuläret uppdaterat med ”sluttid”.
Låter som en utmärkt idé tycker jag 🙂
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Vad tror ni?
Jag tror att det blir kaotiskt. Spelledare kommer att missbedöma speltiden totalt. Spelare kommer att ändra sig eller glömma bort vad de anmält sig till. Spelpass kommer att sluta oväntat tidigt när dåliga val och otur med tärningarna leder till att alla rollpersoner dör. Et cetera. Men jag har inga bättre förslag så jag ska egentligen hålla truten. Och på ett eller annat sätt kommer det ändå att lösa sig, det är jag övertygad om.
 
Top