Jag fick en rollperson i CoC här om året som var omöjlig att spela enligt sina stats. Han var fejkad adelsman och jobbade som fuskande andemedium. Han hade väldigt höga värden på angränsande färdigheter. Hans människokännedom var mycket stark. Men han hade 3 av 18 i intelligens.
Nu skall väl rollpersonernas stats kanske inte reflektera hela mänskligheten. Världens dummaste rollperson (min) är förmodligen smartare än den absolut värst funktionsnedsatta människan i världen. Men faktum är att min RP var dummare än varenda varelse i hela kampanjen som hade några stats!![]()
Gör man?När man kan välja på höger och vänster, väljer man höger.

Ja, riddarens vägNär man kan välja på höger och vänster, väljer man höger.
Ja, riddarens väg![]()
Jag tänkte också att en person med lågt värde i intelligens måste vara jättekorkad. Till jag läste regelboken till Fantasy World. I det spelet beskriver inte värdet i grundegenskapen hur rollpersonen är som person, utan hur stor chans hen har att lyckas med vissa saker. Ställs rollpersonen inför utmaningar av det akademiska slaget eller måste dra logiska slutsatser från något, kommer hen att misslyckas betydligt oftare än hen lyckas. Men hen behöver inte vara korkad för det.Men han hade 3 av 18 i intelligens.
Intelligens är verkligen helt kontextuellt, folk som har väldigt fokus på ett specialområde kan vara helt handfallna och korkade i det dagliga livet.Jag tänkte också att en person med lågt värde i intelligens måste vara jättekorkad. Till jag läste regelboken till Fantasy World. I det spelet beskriver inte värdet i grundegenskapen hur rollpersonen är som person, utan hur stor chans hen har att lyckas med vissa saker. Ställs rollpersonen inför utmaningar av det akademiska slaget eller måste dra logiska slutsatser från något, kommer hen att misslyckas betydligt oftare än hen lyckas. Men hen behöver inte vara korkad för det.
Jag tänkte också att en person med lågt värde i intelligens måste vara jättekorkad. Till jag läste regelboken till Fantasy World. I det spelet beskriver inte värdet i grundegenskapen hur rollpersonen är som person, utan hur stor chans hen har att lyckas med vissa saker. Ställs rollpersonen inför utmaningar av det akademiska slaget eller måste dra logiska slutsatser från något, kommer hen att misslyckas betydligt oftare än hen lyckas. Men hen behöver inte vara korkad för det.
Ibland har man tolkat INT som typ IQ = INT * 10, och i det läget vill man kanske inte att en hygglig andel av utfallen ska vara nere i direkt utvecklingsstörning.I CoC står det uttryckligen att en person med INT 3 (vilket ju blir 15 i senaste utgåvan) är en "Slow learner" som bara förstår den mest simpla matten och läser "beginner level books" (tolkar det som typ ABC-böcker).
Dock slås INT med 2D6+6, vilket gör att lägsta värdet är 8 (40 i 7e) för en rollperson, vilket är strax under "average intelligence". Nu har jag inte 2e böckerna framför mig, så kan inte dubbelkolla om det vart så från början eller om det kommit senare.
Ibland har man tolkat INT som typ IQ = INT * 10, och i det läget vill man kanske inte att en hygglig andel av utfallen ska vara nere i direkt utvecklingsstörning.
10,5Det kanske man har gjort, men det vore ju dumt.
Dels för att IQ som sådant är ett rätt trubbigt och tveksamt mått på faktiskt intelligens, och dels för att klockkurvan på 3D6 ju hovrar någonstans runt 12
13vilket skulle göra att 120 blir medelvärdet (vilket ju är väl högt), och för 2D6+6 nånstans vid typ 14
(vilket ju skulle bli jättehögt).
Den här förklaringen finns väl redan i apocalypse world (tror jag? I alla fall i något tidigare PBTA) men den handlar ju om stats för moves, där konsekvensen av ett lågt slag kan vara en extern anledning till att det går utför.Jag tänkte också att en person med lågt värde i intelligens måste vara jättekorkad. Till jag läste regelboken till Fantasy World. I det spelet beskriver inte värdet i grundegenskapen hur rollpersonen är som person, utan hur stor chans hen har att lyckas med vissa saker. Ställs rollpersonen inför utmaningar av det akademiska slaget eller måste dra logiska slutsatser från något, kommer hen att misslyckas betydligt oftare än hen lyckas. Men hen behöver inte vara korkad för det.
Spelaren vill ha full frihet och sedan rälsar sig själv genom att göra saker den tror att spelledaren vill.