Meta-klyschor kring spelbordet

Dilandau

Myrmidon
Vet inte om meta-klyscha är rätt ord men jag tänker så här: Genom åren har jag upplevt vissa återkommande beteenden/beslut/handlingar hos rollspelare. Det kan vara i val av rollpersoner eller agerande i spelet exempelvis.

Några exempel för att illustrera:
1. Rollpersonen dör. Då gör spelaren en identisk rp som är den döde rollpersonens syskon som letar efter/ska hämnas sin bror/syster.
2. Rollpersonens familj blev dödad av orcher.
3. Rollpersonen har ett koncept som går helt stick i stäv med resten av gruppen.
4. Rollpersonen attackerar en övermäktig fiende, ofta utan att det egentligen behövs.
5. Rollpersonen är en tjuv och stjäl urskiljningslöst.

Jag är alltså ute efter stereotyp beteende hos spelare snarare än klyschor i fiktionen, om ni fattar.

Vad har ni uppmärksammat under er rollspelskarriär?

Flera av dessa är ju legendariska av anledningar, men #1 måste jag säga att jag aldrig stött på, inte ens träffat någon som varit med om. Lite imponerad om sällskapet här har det. Invaliderar många års erfarenhet för mig i så fall.

Flera av dessa är ju legendariska av anledningar, men #1 måste jag säga att jag aldrig stött på, inte ens träffat någon som varit med om. Lite imponerad om sällskapet här har det. Invaliderar många års erfarenhet för mig i så fall.
Ett flertal gånger i tonåren. Ofta handlade det om att spelaren inte orkade göra en rollperson.

13. Spelaren vill bara spela ut sina sexuella lustar.
14. Spelaren känner att den får göra vad som helst för det är "in-character".
15. Spelarna dyker upp till spelbordet och förväntas bli roade.

17. Spelare gör rollperson som är stark, bra på att slåss, fast bra på magi också. OCH har hög SMI! Fast är bra på sociala situationer också. Samt rik! Alv, fast cool. Underdog, men ändå cool och respektingivande. Kan alla språk faktiskt! Plus är rolig men också allvarlig.

Många gånger. En spelare orkade inte ens hitta på nya namn, utan körde med ordningsnummer. Typ Bob, Bob 2, Bob 3, etc.

24. Spelaren optimerar sin rollperson för strid på bekostnad av intelligens och karisma. Sedan förväntar spelaren sig att kunna prata sig förbi situationer som kräver just intelligens eller karisma.

Back