Vet inte om meta-klyscha är rätt ord men jag tänker så här: Genom åren har jag upplevt vissa återkommande beteenden/beslut/handlingar hos rollspelare. Det kan vara i val av rollpersoner eller agerande i spelet exempelvis.
Några exempel för att illustrera:
1. Rollpersonen dör. Då gör spelaren en identisk rp som är den döde rollpersonens syskon som letar efter/ska hämnas sin bror/syster.
2. Rollpersonens familj blev dödad av orcher.
3. Rollpersonen har ett koncept som går helt stick i stäv med resten av gruppen.
4. Rollpersonen attackerar en övermäktig fiende, ofta utan att det egentligen behövs.
5. Rollpersonen är en tjuv och stjäl urskiljningslöst.
Jag är alltså ute efter stereotyp beteende hos spelare snarare än klyschor i fiktionen, om ni fattar.
Vad har ni uppmärksammat under er rollspelskarriär?
Några exempel för att illustrera:
1. Rollpersonen dör. Då gör spelaren en identisk rp som är den döde rollpersonens syskon som letar efter/ska hämnas sin bror/syster.
2. Rollpersonens familj blev dödad av orcher.
3. Rollpersonen har ett koncept som går helt stick i stäv med resten av gruppen.
4. Rollpersonen attackerar en övermäktig fiende, ofta utan att det egentligen behövs.
5. Rollpersonen är en tjuv och stjäl urskiljningslöst.
Jag är alltså ute efter stereotyp beteende hos spelare snarare än klyschor i fiktionen, om ni fattar.
Vad har ni uppmärksammat under er rollspelskarriär?