Marvel Snap

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,119
Bra jobbat! Finns det något trick för att veta att man är klar med pool 3 eller är det räkning/avbockning som gäller?
Jag har inte kommit dit ännu själv, men min förståelse är att man slutar få nya kort och i stället får 300 - 600 Collection Tokens. Så första gången det händer vet man att man är klar.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,119
Jag satt fast vid Season Ranking 55 ett tag, så jag tog mig i kragen och spelade litet mer seriöst och offensivt ett tag med den bästa leken, upp till Season Ranking 75.

0. Wasp
1. Misty Knight
2. Mister Sinister, Shocker, Mysterio
3. Patriot, Mystique, Brood, Cyclops
5. Blue Marvel
6. Onslaught, Doctor Doom

Taktiken är att snappa runda 1-2 om Patriot är på handen och inget specifikt talar emot det, men också vara generös med retirerandet om Patriot inte dykt upp till sista rundan eller till motståndarens snap. Folk verkar extremt obenägna att retirera runda 1 (händer kanske en gång på tio), så tanken är att spela med högre insatser när man fått en bra start. När man väl har Patriot brukar man få ihop Mystique eller Onslaught där också (och får man hela trippeln ser allt väldigt bra ut). Så bra att jag hyggligt ofta spelar genom och vinner mot motståndarens Snap, genom att bara finesslöst overpowra. Överlag är den här leken extremt lättspelad.

Problemlekar är alla med Enchantress (vilket brukar betyda Zabu- eller Sera-lekar), Shuri/Red Skull/Arnim Zola, och Galactus. Den absolut förintar Sandman-lekar, eftersom du utan problem kan spela t.ex. Blue Marvel och Onslaught runda fem och sex. (En del Patriot-lekar försöker överraska med Patriot + Mystique runda sex, men det händer sällan med den här eftersom du har två fantastiska kostnad-6-kort.) Det går att bli mosad av brädet eftersom den kräver en massa utrymme att spela i - Death's Domain går att komma runt med Mister Sinister och Brood, men för Sanctum Sanctorum fungerar bara Doctor Doom.

Leken känns tajt optimerad vid det här laget, och det enda jag skulle kunna tänka mig att ändra är att stoppa in Debrii, som är en rätt hård counter mot både Shuri/Arnim Zola (genom att stoppa in ett annat kort Arnim Zola kan träffa) och (särskilt!) Galactus. Problemet är att det inte är många kort som funkar att byta ut:

* Mysterio: Energy-kurvan är redan väldigt tight (det suger verkligen om man inte kan spela ut något de två första rundorna), och jag tror inte att den håller för att byta ut ett två-kort mot ett tre-kort
* Cyclops: Vore ett bra byte i sig, men det är ofta väldigt trångt på brädet redan som det är
* Blue Marvel: Skulle förbättra Energy-kurvan, men Blue Marvel är viktig som nödlösning för Mystique eller Onslaught om man inte drar Patriot.

Så det är Brood som är kvar, och Brood är så jäkla bra i sig! Eventuellt går det ändå, och man accepterar lägre styrka på egna brädet mot mer sabotage mot motståndaren.

För den som undrar åkte Squirrel Girl ut för ett bra tag sedan. Problemet var att man fyllde brädet, och sedan dödes de ofta av en sista rundans Killmonger (särskilt i Sera-lekar) och platserna gick inte att ersätta. Det känns som mindre Killmonger i metat nu, så eventuellt fungerar det igen.
 
Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,119
Jag satt fast vid Season Ranking 55 ett tag, så jag tog mig i kragen och spelade litet mer seriöst och offensivt ett tag med den bästa leken, upp till Season Ranking 75.

0. Wasp
1. Misty Knight
2. Mister Sinister, Shocker, Mysterio
3. Patriot, Mystique, Brood, Cyclops
5. Blue Marvel
6. Onslaught, Doctor Doom

Taktiken är att snappa runda 1-2 om Patriot är på handen och inget specifikt talar emot det, men också vara generös med retirerandet om Patriot inte dykt upp till sista rundan eller till motståndarens snap. Folk verkar extremt obenägna att retirera runda 1 (händer kanske en gång på tio), så tanken är att spela med högre insatser när man fått en bra start. När man väl har Patriot brukar man få ihop Mystique eller Onslaught där också (och får man hela trippeln ser allt väldigt bra ut). Så bra att jag hyggligt ofta spelar genom och vinner mot motståndarens Snap, genom att bara finesslöst overpowra. Överlag är den här leken extremt lättspelad.

Problemlekar är alla med Enchantress (vilket brukar betyda Zabu- eller Sera-lekar), Shuri/Red Skull/Arnim Zola, och Galactus. Den absolut förintar Sandman-lekar, eftersom du utan problem kan spela t.ex. Blue Marvel och Onslaught runda fem och sex. (En del Patriot-lekar försöker överraska med Patriot + Mystique runda sex, men det händer sällan med den här eftersom du har två fantastiska kostnad-6-kort.) Det går att bli mosad av brädet eftersom den kräver en massa utrymme att spela i - Death's Domain går att komma runt med Mister Sinister och Brood, men för Sanctum Sanctorum fungerar bara Doctor Doom.

Leken känns tajt optimerad vid det här laget, och det enda jag skulle kunna tänka mig att ändra är att stoppa in Debrii, som är en rätt hård counter mot både Shuri/Arnim Zola (genom att stoppa in ett annat kort Arnim Zola kan träffa) och (särskilt!) Galactus. Problemet är att det inte är många kort som funkar att byta ut:

* Mysterio: Energy-kurvan är redan väldigt tight (det suger verkligen om man inte kan spela ut något de två första rundorna), och jag tror inte att den håller för att byta ut ett två-kort mot ett tre-kort
* Cyclops: Vore ett bra byte i sig, men det är ofta väldigt trångt på brädet redan som det är
* Blue Marvel: Skulle förbättra Energy-kurvan, men Blue Marvel är viktig som nödlösning för Mystique eller Onslaught om man inte drar Patriot.

Så det är Brood som är kvar, och Brood är så jäkla bra i sig! Eventuellt går det ändå, och man accepterar lägre styrka på egna brädet mot mer sabotage mot motståndaren.

För den som undrar åkte Squirrel Girl ut för ett bra tag sedan. Problemet var att man fyllde brädet, och sedan dödes de ofta av en sista rundans Killmonger (särskilt i Sera-lekar) och platserna gick inte att ersätta. Det känns som mindre Killmonger i metat nu, så eventuellt fungerar det igen.
Som du har påpekat förut så är det där exakt min patriot-lek, förutom att jag har rogue istället för sinister. Jag vet inte om det stämmer, men min känsla är att det är värt att byta synergin (hos sinister) med övriga leken mot den utility som rogue ger: jag kan stjäla en annan patriot (eller stjäla tillbaka om någon snor min!), jag kan hårt blocka wong-lekar (härligt när man dessutom råkar ha dr doom på hand och kan spela ut 25 power med ett kort, före patriot-bonusar).

Leken sjunger verkligen när man lyckas få till att kopiera en onslaught med en mystique - blir galet mycket bonus från patriot och/eller blue marvel :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,119
Wasp är fasen bättre än Misty Knight också - en poäng Power är inte så mycket skillnad, men hon är friare att spela (Crimson Cosmos är ett jäkla härkel för den här leken) och är immun mot Killmonger.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Wasp är fasen bättre än Misty Knight också - en poäng Power är inte så mycket skillnad, men hon är friare att spela (Crimson Cosmos är ett jäkla härkel för den här leken) och är immun mot Killmonger.
Och går att vänta ut till runda sex för att se var hon behövs mest, trots att man spelar ett sexpoängskort.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Är Sera något att ha nu för tiden? Har henne pinnad i shoppen nu men tvekar lite… Jag har inte Silver surfer men det finns ju andra skapliga kort.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Hm. Level 500 nu, sakta men säkert. Känns dock som att matcherna bara är slump, och att det blir mer och mer så med mer komplexa kort. Det är ju ganska enkelt att "spela rätt" och när båda gör det så tja. Blir det bättre i högre pooler?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Hm. Level 500 nu, sakta men säkert. Känns dock som att matcherna bara är slump, och att det blir mer och mer så med mer komplexa kort. Det är ju ganska enkelt att "spela rätt" och när båda gör det så tja. Blir det bättre i högre pooler?
Både ja och nej tycker jag. Det finns fler arketyper så på så sätt så sätt så blir det mer taktiskt. Det finns fler kraftfulla kort så på så sätt kan det hända lite fler balla och överraskande saker. Men samtidigt finns det en sorts hierarki mellan lekar och det är en hel del lekar som man helt enkelt torskar mot om de drar sin grej (om man inte har specifika kort som stoppar dem) för att de är så starka.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,119
Hm. Level 500 nu, sakta men säkert. Känns dock som att matcherna bara är slump, och att det blir mer och mer så med mer komplexa kort. Det är ju ganska enkelt att "spela rätt" och när båda gör det så tja. Blir det bättre i högre pooler?
Jag börjar mer och mer uppskatta snapp-mekaniken som en viktig bit av hur man spelar ”bra”. Å ena sidan är vissa lekar rätt självspelande (men inte alla), och vissa saker inför random bullshit (så som ego). MEN, ju mer du spelar desto mer lär du dig att korrekt utvärdera dina chanser till vinst.

Om jag möter patriot-lek och någon har fått ut onslaught runda fem på onslaught citadel -> autoquit. Och det omvända, att jag kan läsa runda två att jag har 99% chans att vinna (tror jag skrev om den matchen tidigare i tråden).

Utan snappen hade jag nog varit böjd att hålla med.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Nimrod ser sjukt bra ut. Men jag spenderar inte pengar på spelet!
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Nimrod ser sjukt bra ut. Men jag spenderar inte pengar på spelet!r med
Ja, håller med, han ser giftig ut. Lägger inte heller pengar på det, det kunde lätt eskalera annars.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Ja, håller med, han ser giftig ut. Lägger inte heller pengar på det, det kunde lätt eskalera annars.
Shuri, sedan Nimrod och sedan Zola? Det är så mycket poäng!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Shuri, sedan Nimrod och sedan Zola? Det är så mycket poäng!
Min initiala reaktion var mest att han var lite sämre än Red Skull för den leken eller att han var en lite vekare Dr Doom för destroy-lekar... Men jag har inte satt mig ned och funderat igenom den ännu, borde troligen göra det innan jag skriver. :)

För övrigt anser jag att Shuri är trasig.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,119
Psylocke - Wong - Shuri - Nimrod - Destroyer var rätt tokigt.

Och ja, Shuri borde ligga högt upp på balansfixlistan.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,119
Nimrod -> Galactus var inte så pjåkigt (man får två Nimrod där om man gör det rätt).
 
Top