Marvel Snap

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Skulle gissa att Invisible Woman/MODOK/Hela är en sådan där grej som Wong/White Tiger/Odin som ser kul ut när den lyckas men kontras enkelt och stenhårt med rätt kort (Cosmo, Enchantress, Spider-Man).
 
  • Like
Reactions: Ram

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
En kompis köpte premium i går och spelade:
Iceman
Iron fist
Colleen Wing
Wolverine
Swarm
Lizard
Cloak
Vulture
Maximus
Strong guy
Modok
America Chavez

Han sa att den gick mycket bra och att om man lyckades dra Modok samt inte hade alltför mycket otur i de inledande stegen så var den ganska svårslagen. Vi pratade lite matte och konstaterade att den i praktiken ökar sin power på bordet med ca 25-29 poäng under runda 5-6 och givet att den har rätt bra power från tidigare iom starka 2 och 3-drop så hamnar den förhållandevis konsekvent runt 20-24 power i två locations. Däremot så är move-motorn väldigt klunky och osäker så vi letar efter ersättare. Maximus är för övrigt awesome.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Så vi har snackat lite och nu är vi här:
Sunspot
Morbius
Colleen Wing
Wolverine
Swarm
Lizard
Maximus
Dracula
Modok
Apocalypse
America Chavez

Det saknas ett kort, skall se vad vi vill ha där. Det lutar åt att jag kommer köpa ett season pass också för denna vill jag spela. Känns som den har väldigt trevliga synnergier och bra late game power.

Jag hade nog fel om Modok, han verkar vara riktigt bra. Inte lika kombo-rific som Silver surfer och Zabu, men mycket mer min typ av kort. Plus att jag också har stort huvud. Kan bara bli bra, eller? :)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Osäker på om det är Strong Guy eller Sandman som är spelets sämsta kort. Antagligen Strong Guy. Har sett förmågan trigga på slutet en (1) gång.
Mm, men Modok kommer nog fixa det. Jag brukar lägga min röst på Crystal när vi pratar sämsta kort, även om jag i vanlig ordning försökt "bryta" henne. Jag menar, med en tom hand så säger hon ju "Draw 3 cards"... Men med Killmonger så kommer inte 1-cost swarm funka i alla fall... :-/
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Kommer verkligen att sakna Sacred Timeline - helt perfekt för min (egentligen inte så bra) favoritlek.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Jag fick till sist Goose i shoppen i dag och pin:nade den. Jag tänker att den bara måste vara bra. Tänker Goose, Mystique på de två lanes där motståndaren inte spelat så mycket ännu och livet är hyfsat trist för dem? Eller bara för sig själv som allmänt dryg när motståndaren spelat ut en Wong, Invisible woman (det borde funka, va?) eller annat. Om vi sedan har något elak location och kanske en Storm...

Många ord för att fråga om någon spelat med den och hur det har gått?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Min erfarenhet är att denial funkar bäst när man har så mycket det bara går - Spider-Man och kanske Cosmo ovanpå det där så kan det bli crippling.
 
  • Like
Reactions: Ram

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Har haft goose ett tag, men inte lyckas få till den i någon lek.

Tror ett av problemen är att det redan finns så jädrans massa location där det finns restrikyioner på vad man kan spela, så goose blir överflödig
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag har använt Goose i min Cerebro lek med ”tvåor”. Där funkar den rätt bra, men den leken vinner inte lika mycket som den brukade.
Med Storm i en lane och Goose i en annan så låser man ju inte ute någon helt, men stressar eller begränsar iaf.
 
  • Like
Reactions: Ram

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Leken är knepig då den har inte mindre än två kort som har "fel" pris. Spiderman spelas runda 5 och Aero runda 6. Det gör att den beter sig lite skevt då och då. :)

Men med Miles... Dåååååå....! :)
Jaha, det föll sig så att jag fick Miles Morales i en låda och jag plockade in honom i leken tillsammans med Nightcrawler.

Asså, det gick väl sådär... Den vinner massor och så, för jag är på låg nivå och matchas ofta mot skräplekar, men kurvan och draws blir ganska ofta mest knepiga. Så, den är skitkul men mer opting krävs...
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Jag har börjat spela DeathWave nu för lite variation.

Mina två konton har lite olika förutsättnignar. Det ena har She Hulk men inte Aero och Hood medan det andra har Aero och Hood men inte She Hulk.

Leken:
Hood - Sunspot i lek 1 som första test, kommer bytas runt.
Sqirrel girl
Yondu
Carnage
Bucky
Killmonger
Deathlok
Wave
Aero - Spider woman i lek 1
Magneto
She Hulk - Orka i lek 2, men det är mest för att jag tycker den är lite cool just nu. Skall vara något annat.
Death

Leken är riktigt bra. Med She Hulk så kan den spotta ur sig 36 power runda sex och den behöver otur med draws om den inte spelar 22-24 power. Utan She Hulk är den bra mycket svagare. Jag skall fippla lite med den utan She Hulk och se om jag hittar något som funkar.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Har du Venom? Det tycker jag är ett uppköp gentemot Deathlok.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Har du Venom? Det tycker jag är ett uppköp gentemot Deathlok.
Nej, inte på något av kontona... Men för just det här fallet, är inte Deathlok bättre? Chansen att pajja mer än 5 power med de kort som spelas borde vara ganska låg? Speciellt om man spelar Hood?

För övrigt så spelade jag sju snabba matcher och vann en... Jag drog Wave i den matchen. Inte i någon av de andra... Wave behöver ju inte dras förens runda fem så man har goda chanser generellt.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Åsså ibland så går den så här:
Wave.jpg
Death, She Hulk och Spider woman kom alla runda 6. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Nej, inte på något av kontona... Men för just det här fallet, är inte Deathlok bättre? Chansen att pajja mer än 5 power med de kort som spelas borde vara ganska låg? Speciellt om man spelar Hood?
Min erfarenhet är att man har bonusar på Power oftare än man trodde - Asgard, Muir Island, stället som ger +1 på alla... i de fallen är Venom kanon. Men utan Nova eller (särskilt) Deadpool är det inte lika viktigt.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Min erfarenhet är att man har bonusar på Power oftare än man trodde - Asgard, Muir Island, stället som ger +1 på alla... i de fallen är Venom kanon. Men utan Nova eller (särskilt) Deadpool är det inte lika viktigt.
Mm, bra tänkt. Jag får testa om jag får Venom någon gång... :D
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Fråga till er som spelar lekar med wave! Hur tänker ni runt kortet? Vilket kort spelar ni helst efter henne?

Jag har kortet, men har ännu inte kommit på vilken sorts lek det skulle passa i. Jag möter kortet i matcher titt som tätt, men känner ofta att jag tjänar lika mycket (eller mer!) än motståndarna som spelar det. Typ, om jag ser wave innebär det ofta att jag kan spela ut dr doom OCH en onslaught-boostad patriot. Eller att kopiera onslaught med mystique, eller något annat kul. Det är sällan som jag tänker ”å, järnspikar” när kortet kommer på bordet. Vad missar jag :) ?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Wave utan Death är bra om man spelar en lek med förhållandevis många 5- och 6-drop. Tänk Aero, Captain Marvel, Magneto, andra stora gubbs, Odin för att trigga om Wave etc. Ta med Electro och du har ganska bra chanser att spela 5 och 6-drops runda 4-6 och det är ofta ganska saftigt för motståndaren att hantera. Den är lite stökig att möta för lekar som vill spela saker i sekvens eller som vill spela många kort, speciellt om Odin triggar om Wave. Många spelar visst Jubilee med den också, men jag tycker mest jag drar bapp med henne.

Men sedan som du säger, inte så sällan så går det bara prutt och man får kraftfullare kort tillbaka än man har själv och då blir man mest ledsen.

Death-versionen tycker jag är bra mycket bättre. Spelar man Wave runda 5 så gör det saker lite besvärligare för dem som vill spela massor med kort runda 6 och sitter kombon med prissänkt Death (0), She hulk (2) och Magneto så blir det mycket power som landar på bordet. Man skall även ha minst en location som redan innan är skapligt laddad med gubbarna som utgör destroy-delen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Fråga till er som spelar lekar med wave! Hur tänker ni runt kortet? Vilket kort spelar ni helst efter henne?
Det är två användningsområden - att kunna få ut fler riktigt dyra kort, eller att få en gratis Death (dessutom kan jag intyga att det kan vara ett elände med weenie-lek mot det, särskilt när man ser saker som Wave -> Odin, men det är mer en bieffekt än något man kan räkna med).

Jag kör inte Wave själv - gillar inte hur hög risken är att man hjälper motståndaren lika mycket, och inte heller att göra sig beroende av ett kort som man bara har halv chans att få i tid.
 
Top