Marvel Snap

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Hm, jag undrar hur smart AI:n för Captain Marvel är. Räknar den bara på kraft (om jag flyttar till lane 1 vinner vi), eller har den koll på eventuella effekter också (flytta inte till en lane med Kingpin, räkna med att du boostar kraven etc...)-
Ja, det är lite oklart. Jag har inte sett den göra något dumt ännu så länge, men jag sitter ärligt talat ganska ofta med Kingpin kvar på handen för att jag har bra läge på bordet och bättre kort att spela. Jag menar, om jag redan låst dem ute från en location som jag vinner med Spider man och kan vinna en annan med Magneto, då är det mest riskabelt att spela på kombon även om Marvel skulle lösa det åt mig.

Leken är knepig då den har inte mindre än två kort som har "fel" pris. Spiderman spelas runda 5 och Aero runda 6. Det gör att den beter sig lite skevt då och då. :)

Men med Miles... Dåååååå....! :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Hm, jag undrar hur smart AI:n för Captain Marvel är. Räknar den bara på kraft (om jag flyttar till lane 1 vinner vi), eller har den koll på eventuella effekter också (flytta inte till en lane med Kingpin, räkna med att du boostar kraven etc...)-
Har aldrig sett den göra fel, i alla fall. Den enkla utvecklarlösningen borde vara att helt enkelt räkna ut alla alternativen i slutpoäng.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Har aldrig sett den göra fel, i alla fall. Den enkla utvecklarlösningen borde vara att helt enkelt räkna ut alla alternativen i slutpoäng.
Heh, helt sant. Det tänkte jag inte ens på. Den behöver inte analysera, bara placera ut den på de olika platserna och se hur det blev. :sneaky:
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Ser ut som att man tryggt kan hoppa över nästa Season Pass med MODOK, efter monsterkort de två senaste gångerna.

 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Ja. Det tristaste är att den triggar en trist lek också. Invisible Woman med Modok och Hela under. Ta med Cosmo.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Hm, nu missar jag något… Varför vill man det?
För att annars har du redan discardat henne med MODOK i runda fem, om du inte litar på att skill-dra henne in i din tomma hand?

Fast eventuellt funkar Invisible Woman -> MODOK -> Hela i samma location, om tajmingen i spelet stödjer det? I så fall är det "bara" ett trekortscombo.

Notera att Enchantress i rätt läge också fungerar som counter, eftersom Invisible Woman har en Ongoing. (Vad händer med kort under henne om hennes Ongoing tas bort? Visas de upp direkt, eller ligger de man redan spelat kvar? Och vad händer med kort som spelas samma runda?)
 
Last edited:

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Fast eventuellt funkar Invisible Woman -> MODOK -> Hela i samma location, om tajmingen i spelet stödjer det? I så fall är det "bara" ett trekortscombo.
Ja, precis så funkar det. Alla vänds upp i ordning runda 6 och du dumpar hela din hand rakt ut på bordet (om än via omväg via discard). Att accelerera ut Hela innan Modok känns inte som det ger så mycket...?

Förutom de grejorna så känns Modok rätt klen. Wolverine har buffats så han är bra och Swarm är alltid trevlig. Vad finns det mer som är bra?

Notera att Enchantress i rätt läge också fungerar som counter, eftersom Invisible Woman har en Ongoing. (Vad händer med kort under henne om hennes Ongoing tas bort? Visas de upp direkt, eller ligger de man redan spelat kvar? Och vad händer med kort som spelas samma runda?)
Ja, det är en spännande fråga. Vi får nog se snart. :)

Om Silver Surfer och Zabu var Spike kort så är Modok och dennes kombo klockren Timmy enligt mig...
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Vad finns det mer som är bra?
Apocalypse, särskilt om du redan har Dracula ute (så att du vet att det är vad du får på Dracula), men även bara att spela honom vanilj runda 6.

Turn 5-discard av Wolverine, Swarm, Apocalypse är helt OK.

(Och så vad som helst om Mindscape är på bordet, förstås...)
 
  • Like
Reactions: Ram

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Hm, den här tycker jag faktiskt verkar riktigt intressant...

Hood
Morbius
Okoye
Beast
Collector
Swarm
Colleen Wing
Nakia
Dracula
Modok
Apocalypse
America Chavez

Har aldrig reflekterat över interaktionen mellan Swarm och Colelctor förut. Eller mellan Collector och Beast. Eller ens Swarm och Okoye/Nakia. :)

Sedan nämns även att skippa runda 5 och sedan spela Modok och She Hulk runda 6. Det gillar jag massor. Sedan blir Strong guy plötsligt... Asså, bra?

Jag är med andra ord inget vidare på det här spelet. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Sedan blir Strong guy plötsligt... Asså, bra?
Osäker på om det är Strong Guy eller Sandman som är spelets sämsta kort. Antagligen Strong Guy. Har sett förmågan trigga på slutet en (1) gång.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Osäker på om det är Strong Guy eller Sandman som är spelets sämsta kort. Antagligen Strong Guy. Har sett förmågan trigga på slutet en (1) gång.
Nå, jag har faktiskt kört en del med strong guy i den leken jag hade som bestod av bara ettor och så tarzan och blå stålmannen. Där vill jag minnas att jag fick till triggers på strong guy ganska konsekvent (om jag inte hade något bättre att spela).

Sen att den leken var värdelös av andra anledningar är en annan femma :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Nå, jag har faktiskt kört en del med strong guy i den leken jag hade som bestod av bara ettor och så tarzan och blå stålmannen. Där vill jag minnas att jag fick till triggers på strong guy ganska konsekvent (om jag inte hade något bättre att spela).

Sen att den leken var värdelös av andra anledningar är en annan femma :)
Jag undrar om det skulle funka att först hälla ur sig småttingar och sedan försöka lägga locket på med Sandman för att hindra motståndaren från att komma ikapp. Typ 0-2, Sandman, Blue Marvel, America Chavez.

Antagligen inte.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag undrar om det skulle funka att först hälla ur sig småttingar och sedan försöka lägga locket på med Sandman för att hindra motståndaren från att komma ikapp.

Antagligen inte.
Jag hade två problem med leken. Det ena är att man inte kommer upp i så höga siffror även om allt går bra (jämfört med min patriot-lek exv). Det andra problemet är att det finns ett kort som gör hela leken totalt värdelös.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Osäker på om det är Strong Guy eller Sandman som är spelets sämsta kort. Antagligen Strong Guy. Har sett förmågan trigga på slutet en (1) gång.
Ja, så har det väl varit fram till nu, men med Modok och America Chavez eller Apocalypse så är han ju en 10 power för 4 garanterat? Ja, givet att man drar Modok vill säga...

Undrar om Adam Warlock kommer kunna vara en grej...

Funderar på denne:
Zero
Ebony maw
Iron fist
Wolverine
Swarm
Lizard
Cloak
Vulture
Maximus
Strong guy
Modok
America Chavez

Den ser rätt wierd ut. Den har generellt mycket bra power per energi-ratio, Zero är bra för flera av korten och bara Iron fist, Vulture och Modok mår direkt dåligt av honom men det borde man kunna spela runt. Jag tror den kan spotta ur sig rätt bra mängder power även om den nog kommer vara draw-känslig.

Men den gör nog för mycket. Bättre att bara spela core med
Wolverine
Swarm
Maximus
Strong guy
Modok
America Chavez
Och sedan diverse disruption som Iceman, Korg, Scorpion etc.

Kanske.
 
Last edited:
Top