Varulv Mörkret Mellan Stjärnorna [R3] Tredje rundan

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Hur är det, är det omöjligt eller bara osannolikt att vi faktiskt har en väktare i spel sen R2 som kunnat åstadkomma detta?
Det blir väl omöjligt, då klubb "en planet i R2" har expat nu i R3, och inte kan ha haft råd att köpa 3p Militär (minst 200 kR) i R1 och dessutom expa för minst 200 kR i R2 som de då inte har.
Nån i enplanetsklubben kan ju ha expanderat utan att köpa handelshus men det är ju inte rationellt utan sätter bara en måltavla i ansiktet.
Det här är ju väldigt sant, vi kan inte ha haft en aktiv väktare och ett nattmord hade ju då synts.
Så antingen skedde inget nattmord eller så skedde ett nattmord mot en ogiltig måltavla? Det förstnämnda är väl troligare, Genesis skrev i #119 förra rundan att han siktade på Mixolydia, Xyas skrev bara vad jag hittar att han skulle ekonomi-expa och Ionian är väl rimligaste draget då får man anta, och jag var medvetet vag om vilket av mina tre alternativ jag skulle dra till. Så är det lokala nattmord som är grejen och det var en miss så var det nån av oss tre som var måltavlan. Det tar jag som mindre troligt. :)
Nu, dags att gå till Lyckselebussen :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Okej, det här var ju en intressant men tråkig runda att vakna upp till. Jag är på gymmet, kan inte skriva mycket. Sedan jobb, såklart.

Först och främst: sorry, BioBunker! Känner mig såklart väldigt skyldig till detta, då jag väl stod för 80% av drevet. Jag står för att jag tyckte att han spelade skumt, men jag hade ju uppenbarligen fel.

Sedan: Nu är det ju viktigt för oss som inte expanderade i R1 att säga huruvida vi byggde labb. Jag gjorde tyvärr inte det. Jag tänkte att om jag ändå inte rushar till siande (för jag ville kunna expandera i R2) så spelar det ingen roll, för info om antalet korpar kommer vi ändå att få när alla andra bygger labb i R2. Så jag har tyvärr ingen info att jämföra med.

@Empiricus, @Xyas, var det någon av er som byggde labb i R1?

En anledning till att det felar kan ju vara när förmågan aktiverades. Basse sade ju att förmågor aktiveras i kreditordning. Om vi har rekrytering kanske vissa fick sin info innan rekryteringen? Det vore ju smaskens, för då kan vi spåra när den skedde.

Eller så har mörkret någon förmåga som sabbar denna info för oss.

Kan ju också vara så att någon ljuger, men jävligt ballsy att som mörker (som ju vet hur många de är) lägga fram detta i R3. En korp som vill dölja att de inte byggde labb enligt överenskommelse? Nja, då vill man väl vänta tills andra har avslöjat och bara säga ”Mm, jag också”.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Okej, hemma igen. Ska försöka hinna med lite innan jobbet börjar. Sedan ska jag försöka fokusera på jobbet, men vi får väl se hur det går. :gremgrin:

BB:s rödgrönlista:
Genesis är ju på mig som en flatlus på en bordell i Hindenburg men håller honom som tämligen grön just för hans 435 inlägg.

Xyas, jävligt ballsy som ulv att flera timmar innan deadline mer eller lägga sig på stupstocken.

Alla andra är röda i varierande grad.

Hellzon hakar på drevet mot mig utan egentlig argumentation och låter Genesis dreva själv.

Empiri är lite i samma sits som Hellzon men mindre röd på grund av övrigt deltagande
Rasmus är mindre röd nu än för 3 timmar sen.

Fjodor är fortfarande röd som satan. ”Vi ska sanarbeta, det finns inget samarbete” nej det känna inte ok

Impetigo lågflyger men annars ingen pälslukt- ljusgrön

Sidd - fan vet, har inget att ta på åt nåt håll
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jag kan se tre förklaringar för avsaknaden av nattmord:
  1. Mörkret försöker vänta ut oss till R8.
  2. Mörkret har behövt satsa på naivt siande och har inte haft råd att köpa nattmord.
  3. Mörkret har bara lokala nattmord och vi är alltför utspridda för att de ska våga mörda. Japp, jag ska uppdatera min karta!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,685
Location
Oktoberlandet
För det första måste alla redovisa sina senaste kostnader och vad de har i kassan.
Då kan vi samarbeta mot gemensam vinst.

Vidare: kan vi gräva fram varför vi får olika bud på Megakorpar på nått sätt?
Igen om det är här med kR påverkar på nått sett så behöver alltså hur mkt kR var och en har redovisas.

Genesis: dina färggranna kartor över planetsystemet hjälper oss om det nu på nått sett handlar om var vi etablerat oss. Där kom den tack.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,685
Location
Oktoberlandet
Vår allsmäktige världsgrundare Basse har byggt upp ett planetsytem.
Jag tror det har betydelse vilka Megakorpar som är var.

Kanske Mörkret kan påverka de Megakorpar som den delar närvaro med?

Kan det göra att Rasmus och Fjodor får annan (kanske korrupt) info än mig och Martin?

Genesis?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Själv har jag två spelare som seglat upp lite på min rödlista. Röstningen i R2 ger mig känslan av att ulven/ulvarna är nöjda med en by som håller på att rösta ut sig själv, och helst står bredvid. Maken till slött och spretigt röstläge har jag aldrig sett. Detta tycker jag grönar Xyas något. Hans ganska ballsy expansion till det Joniska systemet likaså. Men han har kanske sett att vi inte ger oss på de rika såsom vi lovat och tänker att han kan gröna sig på samma sätt som Fjodor?

@RasmusL ligger nu med röster på sig, och jag tycker att hans agerande runt utröstningen av BB är skum. Han säger att han själv tror att BB är grön. Fair enough. Han röstar på Sidd = en ickeröst, vill inte ta ställning till dreven som finns. Även om han håller både BB och Xyas som gröna så känns det underligt att han inte bryr sig om vem av dem som ska ryka. Uppfattar det som att han är helt okej med att låta BB gå till stupstocken. För det som sticker ut är hur han reagerar när jag börjar vackla. Jag säger att jag tycker att BB:s beteende inte känns så ulvigt nu när han är pressad. Då svarar Rasmus:
Det är iofs inte så himla ovanligt att ulvisen ger upp när den är fångad och hoppas på en sympatiräddning à la "alla är så dumma mot mäjj *snyft*" så just det ser jag inte alls som grönande.
Han vill inte själv sitta på drevet mot BB och hävdar att han själv ser honom som grön, men när jag börjar vackla slänger han in en "Nä, det där är ingen anledning att tveka. Sitt du kvar på tåget mot Bunker!". Det tycker jag känns lite suspekt.

Den andra personen jag tycker är skum är @Martin3. Lite samma grej där. Vill absolut inte ta ställning. "Det bästa tycker jag vore att ingen röstar ut någon alls." Jo, det vore det bästa för mörkret som kan sitta och vänta till R8 och vinna på walkover. Vill satsa allt på siande när vi vet att naivt siande är en risk. Och nu när jag läser honom med röda glasögon tycker jag att hans "Jag tänker inte satsa på att vinna"-grej i R1 också är lite unken.

Så Rasmus och Martin är i toppen på min rödlista just nu. Och eftersom vi har ett Rasmusdrev på gång så kan jag väl lika gärna hoppa på det och se om vi kan pressa honom lite och se hur han reagerar.

RÖST: RASMUSL
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Vår allsmäktige världsgrundare Basse har byggt upp ett planetsytem.
Jag tror det har betydelse vilka Megakorpar som är var.

Kanske Mörkret kan påverka de Megakorpar som den delar närvaro med?

Kan det göra att Rasmus och Fjodor får annan (kanske korrupt) info än mig och Martin?

Genesis?
Rasmus har dock rätt i att steg ett är att bringa reda i vilka som fått vilken info så att vi kan analysera det ordentligt. Sedan kan vi se om vi kan hitta någon förklaring. Någon kanske kan jobba på en sammanställning? Vilka har sagt vad, och vilka borde ha fått info men har inte sagt något ännu?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,685
Location
Oktoberlandet
Rasmus har dock rätt i att steg ett är att bringa reda i vilka som fått vilken info så att vi kan analysera det ordentligt. Sedan kan vi se om vi kan hitta någon förklaring. Någon kanske kan jobba på en sammanställning? Vilka har sagt vad, och vilka borde ha fått info men har inte sagt något ännu?
Yes jag är inne på samma:
Genesis: hade du info om antal Megakorpar?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Yes jag är inne på samma:
Genesis: hade du info om antal Megakorpar?
Nej, tyvärr, jag byggde inte labb i R1, vilket jag nu ångrar. Jag har 1p Vetenskap och kommer att bygga labb nu i R3 för att få info och kunna sia i R4.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Såg att jag blev anklagad för lågflygande i slutet på r2. Fair enough, men jag jobbar kväll både förra och kommande veckan så i synnerhet 13-23 kommer min närvaro vara sporadisk.

Tycker dock att jag kunnat stöka av det viktiga i god tid innan deadline r1 och r2.



Jag har 350kr, två handelshus, ett forskninglabb och en militärakademi. Jag har fått info om 8 megakorpar i spel.



Om mörkret inte har värvningsmekanik är det ju i realiteten just another megakorp med lite avvikande shoppinglista… bortsett från r7-gränsen då, alltså att vinna genom att vänta.

Jag lutar åt att det finns värvningsmekanism på mörkrets inköpslista, troligtvis är inköpslistan uppdelad i ”grenar” så att vägen till värvning inte går via nattmord och det är därför vi inte sett något nattmord. Troligtvis är ”grenarna” indelade i teman precis som våra så att alla förmågor som berör nattmord ligger i en gren osv. I så fall har mörkret prioriterat annat än nattmord uppenbarligen. Värvning? Sabba sianden?

Det slår mig också att det mest tematiska sättet att hantera mörkret som jag nog skulle valt om jag var basse vore att mörkret får poäng för varje gång nån expanderar. Det är ju förenligt med både ”de grävde för girigt och för djupt” och med ”mörkret MELLAN stjärnorna”


Jag har en teori om varför vi fått olika svar på antalet megakorpar som jag inte vill redovisa förrän samtliga avslöjat om de har informationen och i så fall vilken information de har.



Vi behöver fatta beslut asap om hur vi ska cirkelsia, jag utgår från att vi håller oss till den ursprungliga listan från r1 och hoppar över de som inte ingår i siarcirkeln om jag inte hinner höra nåt annat innan jag åker till jobbet. Försöker kika in under kvällen men om det blir som i går hinner jag kanske inte läsa i kapp…



Röst: GENESIS

En förklaring vore på sin plats vad du gjort med alla dina krediter. Jag vet inte hur hemlighetsmakeri kan hjälpa Alliansen.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,685
Location
Oktoberlandet
Lirarna som inte redovisat finanserna.

Mörka Listan
Empiricus
Fjodorsenuba
Genesis
Hellzon
Martin3
RasmusL
Xyas
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,044
@Empiricus och @Xyas nu borde även ni kunna redovisa vad ni byggt i R1. Xyas har redan sagt att hen inte byggde ett forskingslabb R1. Vad använd ni era kR till?

MegakorpAntal megakorp redovisat enligt labbPengar
fjodorsenuba6 st (misstänker korrupt info pga Mörker)300
RasmusLvet men inte berättat
Impetigo8350
Genesisej nog med forskning
Sidd8350
martin38
xyasokänt
empiricusokänt
Hellzonvet men inte berättat


Enligt rådanded galaxnorm så redovisar megakorp fjodorsenuba sina tillgångar:

Pengar: 300 BioBucks
Planetnärvaro: Ionian System och Mixolydia
Infrastruktur: 2 x handelshus, 1 VR rum, 1 forskningslabb, 1 militärakademi.

Planer för R3 är följande: Sia någon, Skydda någon, expandera till Hypodorian och bygga handelshus och spara 100 BioBucks.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag tycker jag har varit rätt tydlig med hur jag spenderar mina finanser men för att ni andra ska slippa räkna på mina finanser (om ni inte nu vill dubbelkolla). Min situation är identisk med Impetigo: 350kr, två handelshus, ett forskninglabb och en militärakademi.
Jag har fått info om 8 megakorpar.
RasmusL verkar vilja att alla berättar vad dom har gjort innan han avslöjar sina teorier och jag försöker hålla på mina teorier också tills dess att vi får höra vad ni andra har fått för antal megakorpar...
 
Top