Varulv Mörkret mellan stjärnorna {R2] Andra rundan

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Bara så jag är tydlig:

Med "första röst" avses den första rösten som läggs i spel oavsett om den betalas eller ej. Just nu är "första röst" Rasmus L:s röst på Xyas. Se inlägg #3.
Röststatus:
BiobunkerVII (3): Empiricus, Hellzon, Genesis
Xyas (2): RasmusL (först), Sidd
Fjodorsenuba (2): Impetigo, BiobunkerVII
Genesis (1): Fjodorsenuba

Ej röstat: Martin3, Xyas
Tänkte bara vara supertydlig och flagga här för att detta innebär att om jag, Hellzon eller Genesis kliver av från Biobunker VII så dinglar Xyas. Såvida inte personen i fråga kliver över till Fjodorsenuba.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,588
Tänkte bara vara supertydlig och flagga här för att detta innebär att om jag, Hellzon eller Genesis kliver av från Biobunker VII så dinglar Xyas. Såvida inte personen i fråga kliver över till Fjodorsenuba.
OM du flyttar din röst flyttar jag den till samma person
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,588
För att förtydliga vill jag ju ogärna hänga oskyldiga Kapitalistsvin, men hellre de än mig.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Bara så jag är tydlig:

Med "första röst" avses den första rösten som läggs i spel oavsett om den betalas eller ej. Just nu är "första röst" Rasmus L:s röst på Xyas. Se inlägg #3.
Innebär detta att om det skulle vara tre röster på Xyas med RasmusL som första röst men RasmusL inte betalar för rösten - och ett annat tåg har två röster där första rösten är lagd senare än den andra rösten på Xyas - Så hängs Xyas för att RasmusLs obetalda första röst ändå triggar?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,783
Location
Göteborg
OM du flyttar din röst flyttar jag den till samma person
Det här hade jag sett som superrödande i ett vanligt varulvsspel, men i det här spelet kan det ju vara ren självbevarelsedrift hos en korp. Så jäkla svårt att analysera det här spelet!
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,588
Det här hade jag sett som superrödande i ett vanligt varulvsspel, men i det här spelet kan det ju vara ren självbevarelsedrift hos en korp. Så jäkla svårt att analysera det här spelet!
Fast du ser ju redan mig som superröd! Jag kan ligga kvar med min röst, men det känns ju sådär att hänga Xyas när/om han är halmstrået som gör att jag inte hängs.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,637
Innebär detta att om det skulle vara tre röster på Xyas med RasmusL som första röst men RasmusL inte betalar för rösten - och ett annat tåg har två röster där första rösten är lagd senare än den andra rösten på Xyas - Så hängs Xyas för att RasmusLs obetalda första röst ändå triggar?
Inte riktigt.

Obetalda röster triggar aldrig oavsett.

Men, om två alternativ får lika många giltiga röster avgörs röstningen utifrån vilken röst som lagts tidigast.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,588
Det här hade jag sett som superrödande i ett vanligt varulvsspel, men i det här spelet kan det ju vara ren självbevarelsedrift hos en korp. Så jäkla svårt att analysera det här spelet!

Om jag flyttade min röst till Xyas, utifrån att han deklarerat att han inte ska rösta. Är det grönande eller rödande?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,783
Location
Göteborg
Om jag flyttade min röst till Xyas, utifrån att han deklarerat att han inte ska rösta. Är det grönande eller rödande?
Problemet i det här spelet är att drev inte funkar. Det blir väldigt svårt att se skillnad på en korp och en ulv när de är på väg att ryka, för båda två får exakt samma prioritet: hålla sig kvar i spelet. Så jag finner det varken rödande eller grönande om du flyttar din röst till Xyas, för det är vad jag hade gjort i din sits oavsett om jag varit korp eller ulv. Och jag utgår ifrån att du kommer göra det, oavsett vad du säger. Om du inte gör det nu så kommer du att göra det 20:59, för det är det enda rationella oavsett lagtillhörighet. Vimes gjorde det, och han var ju korp, till exempel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,783
Location
Göteborg
Och sedan röstar Xyas på dig för att rädda sig själv, så blir det du som åker i alla fall. Fast nu sade han ju att han skulle vara utcheckad utan att rösta till rundans slut. Jag har väldigt svårt att analysera Xyas, för det känns inte som att han försöker att vinna spelet. Och eftersom han är en slug spelare kan jag bara tolka det som att han spelar ett annat spel än oss. Jag hade utan tvekan röstat om jag var i Xyas sits, om jag inte kallt räknade med att jag inte skulle ryka och därmed ville spara pengarna.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
@Sidd, @Hellzon, @RasmusL och @Impetigo, jag väntar fortfarande på att ni ska säga hur ni kommer att tolka mitt agerande om jag expanderar i R2.
Alltså jag har ingen biff med att de som har en planet i R2 skaffar en till till R3.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,588
Problemet i det här spelet är att drev inte funkar. Det blir väldigt svårt att se skillnad på en korp och en ulv när de är på väg att ryka, för båda två får exakt samma prioritet: hålla sig kvar i spelet. Så jag finner det varken rödande eller grönande om du flyttar din röst till Xyas, för det är vad jag hade gjort i din sits oavsett om jag varit korp eller ulv. Och jag utgår ifrån att du kommer göra det, oavsett vad du säger. Om du inte gör det nu så kommer du att göra det 20:59, för det är det enda rationella oavsett lagtillhörighet. Vimes gjorde det, och han var ju korp, till exempel.
Right jag förstår hur du resonerar. Jag kommer inte lägga min röst på Xyas 20:59, eller tidigare. (sen hoppas jag att han inte är Ulv för det vore ju lite förargligt) Jag är en enkel megakorp och ser hellre att byn vinner än scummet. Vill ni hänga mig så gör ni det, så ser det ju ut nu och vissa deltar ju inte ens.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,783
Location
Göteborg
Jag är en enkel megakorp och ser hellre att byn vinner än scummet.
Fast då förlorar du ju. Det finns inget som heter "Byn vinner". Den eller de megakorpar med mest stålar i slutet vinner. Jag tror på delad seger, men om man är död har man förlorat spelet. Jag inser att du försöker att gröna dig själv, men att säga att du hellre röstar ut dig själv än Xyas säger ju egentligen bara att du tror mer på Xyas grönhet än på din egen, vilket är lite underligt.

Nå, jag har ju röstat på dig, så jag tänker inte klaga om du bestämmer dig för att ditt liv inte är värt att rädda, men jag tycker att det är skumt.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Vad har vi för mer eller mindre troliga teorier om mörkerförmågor?

Nattmord, massnattmord, naivt siande, undvika utröstning ?

eftersom inget nattmord skedde r1 tycker jag det är rimligt att tro att det är en upplåsningsbar förmåga.Min teori är att det är en nivå 2 förmåga (troligtvis på en planet där båda har inflytande) och att nivå 3an är att nattmörda alla med expansion på samma planet. (Jag förutsätter alltså ungefär samma struktur på förmågor).
En twist är ju också att alla mörker kan nattmörda om de bygger rätt struktur så att vi kommer se mer än ett nattmord per natt. Det kommer bli sjukt jobbigt, speciellt om vi börjar rösta ut varandra redan nu. Jag hoppas vi får svar från någon nästa runda som berättar hur många korpar/mörker det är. Inte helt säker på när den förmågan triggar.
Jag tror inte jag kommer rösta den här rundan. Det är några timmar kvar så ni får gärna övertyga mig men jag ser inte vitsen om vi håller oss till pakten…
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,588
Fast då förlorar du ju. Det finns inget som heter "Byn vinner". Den eller de megakorpar med mest stålar i slutet vinner. Jag tror på delad seger, men om man är död har man förlorat spelet. Jag inser att du försöker att gröna dig själv, men att säga att du hellre röstar ut dig själv än Xyas säger ju egentligen bara att du tror mer på Xyas grönhet än på din egen, vilket är lite underligt.

Nå, jag har ju röstat på dig, så jag tänker inte klaga om du bestämmer dig för att ditt liv inte är värt att rädda, men jag tycker att det är skumt.
Nja då tycker vi nog lite olika helt enkelt. Jag ser det som värre att förlora till scummet än att valfri grön korp vinner, ser det som en halv byseger i alla fall. Tycker det känns rödande att rösta på Xyas i det här läget, men du ser det som att jag tror mer på Xyas grönhet än min egen vilket jag ju givetvis inte gör. Jag håller Xyas som ljusröd.


Som det ser ut kommer jag hänga, jag tycker byn, eller alla individuella korpar om ni föredrar det namnet, ska titta lite närmare på @RasmusL nästa runda, har skrivit ett eller två inlägg den här rundan och vinglade om pakten i runda 1 som Genesis var inne på. Visst det går nog att förklara med osäkerheten kring delad seger. Men där tycker jag det finns något att rota i.

Om jag inte hänger har jag spenderat mina rymdrubler enligt pakten, alltså inte någon expansion den här rundan.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,783
Location
Göteborg
Jag tror inte jag kommer rösta den här rundan. Det är några timmar kvar så ni får gärna övertyga mig men jag ser inte vitsen om vi håller oss till pakten…
Att inte rösta gör det svårare att analysera ditt spel. Att rösta och motivera sina röster är A och O i att hitta mörkret. Utan detta är vi chanslösa. Eftersom det inte kostar dig något att rösta tycker jag att det är ganska rödande att låta bli. Känns som en ulv som inte vill stå på listan över personer som röstat ut en korp, eller en ulv som inte vill rösta ut sin ulvkompis.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,588
Att inte rösta gör det svårare att analysera ditt spel. Att rösta och motivera sina röster är A och O i att hitta mörkret. Utan detta är vi chanslösa. Eftersom det inte kostar dig något att rösta tycker jag att det är ganska rödande att låta bli. Känns som en ulv som inte vill stå på listan över personer som röstat ut en korp, eller en ulv som inte vill rösta ut sin ulvkompias.
hahahahaha, känns som att allt jag säger vänds emot mig av dig. Gör ett sista försök - ni ser mig och Rasmus som ulvar eller hur?

Röst: Rasmus

Tycker att jag i mitt förra meddelande gjorde klart vad jag ser som brunt i hans spel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,783
Location
Göteborg
Jag håller Xyas som ljusröd.
Men va? Om du ser Xyas som ljusröd, hur i hela friden tänker du att byn tjänar på att han överlever och du dör? Jag fattar inte alls vad du tänker att du åstadkommer med din martyrdöd.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,588
sorry Genesis, jag var så inne i spelet att jag automatiskt tolkade det som ett meddelande till mig
 
Top