Varulv Mörkret Mellan Stjärnorna [R1] Första rundan

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
Liten fredagsspaning. Vetenskap 2p: "Du får information om hur många megakorpar som är i spel". Inte hur många mörker, utan hur många megakorpar det är. Tyder detta på att vi har en DTF? Att vi har spelare som inte är korpar men heller inte mörker?
Varför tror du det när Basse tydligt skriver i startinfon att ”Spelet består av två lag: Megakorpar och Mörkret Mellan Stjärnorna.”

Basse har väl aldrig ljugit i Varulsspel😇
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Varför tror du det när Basse tydligt skriver i startinfon att ”Spelet består av två lag: Megakorpar och Mörkret Mellan Stjärnorna.”

Basse har väl aldrig ljugit i Varulsspel😇
Hoppsan, du har rätt. DTF är inte med i spel. Missade den detaljen. Bra fångat!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
För att ytterligare försvåra röstanalyser: 3p kultur gör att ens röst räknas dubbelt, och eftersom folk kan vilja hemlighålla vad de byggt (för att de andra inte ska kunna lista ut hur mycket deg de har) så blir det omöjligt att ha koll på rösterna även om ingen fejkröstar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Jag tycker det här är svårt för jag vet inte riktigt hur vi ska spela. Vi har ju ett gemensamt mål i att hitta Mörkret, men jag tror det är döfött att försöka resonera sig fram till vad vi ska göra med våra galaxgulden. Det naturliga vore ju att alla bränner sina rymdrubel på att etablera närvaro på en ny planet och bygga ett handelshus där, eftersom inkomst rimligtvis är det mest intressanta i R1.

Dock tror jag att Mörkret mellan skinkorna nog har vinstvillkor som inte (bara) är att bli 50% av alla deltagare. "Etablera närvaro på alla planeter och bygg Mörkermonoliter på hälften" och så vidare. Jag har också en vibb av att vi har att göra med en värvningsmekanik också, men fan vet.

Om jag ska säga något om strategin här så tror jag inte att vi kommer ha någon chans att få ihop något vettigt i R1. Jag tänker till och med avstå från att rösta denna runda. I senare rundor kommer megakorparna behöva ta sig samman och försöka samarbeta, men jag tror det vore hyckleri att låtsas som att vi kommer kunna samarbeta denna runda. Eftersom alla rimligtvis kommer bränna alla 200 planetpeso kommer ingen ha kometkronor kvar för röstning. Det är tillochmed så att jag, nu efter att jag funderat lite, kommer tycka att de som eventuellt röstar ut en annan megakorp denna runda är lite mörkermisstänkta.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Expandera + handelshus: Du ökar din inkomst till minst 275* och får mycket friare händer i R2.
*) Ingen får ju sämre än liten+mellanplanet.
Så här läste jag också reglerna först men tittade på dem igen och då ser det ut som att man bara får EN inkomst som dock blir större med fler handelshus (iom fler ekonomipoäng), alltså inte en inkomst per planet. Hur ligger det till egentligen?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Så här läste jag också reglerna först men tittade på dem igen och då ser det ut som att man bara får EN inkomst som dock blir större med fler handelshus (iom fler ekonomipoäng), alltså inte en inkomst per planet. Hur ligger det till egentligen?
Basse har redan svarat på detta:

I förhoppning om att jag är tydligare:

Basse har två handelshus som båda tillsammans ger 4p i Ekonomi. Dock! Handelshus 1 ligger på en mellanstor planet. Den genererar 150 kR. Handelshus 2 ligger på en liten planet och genererar 125 kR.

Sammanlagt får Basse när rundan är slut 275 kR.

Hoppas det gav klarhet! 🙂
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Dock tror jag att Mörkret mellan skinkorna nog har vinstvillkor som inte (bara) är att bli 50% av alla deltagare. "Etablera närvaro på alla planeter och bygg Mörkermonoliter på hälften" och så vidare. Jag har också en vibb av att vi har att göra med en värvningsmekanik också, men fan vet.
De har ju dock redan två vinstvillkor. Känns lite overkill att ge dem tre. Värvning kan kanske vara en grej, dock, men då har vi riktig jäkla uppförsbacke.

Om jag ska säga något om strategin här så tror jag inte att vi kommer ha någon chans att få ihop något vettigt i R1. Jag tänker till och med avstå från att rösta denna runda. I senare rundor kommer megakorparna behöva ta sig samman och försöka samarbeta, men jag tror det vore hyckleri att låtsas som att vi kommer kunna samarbeta denna runda. Eftersom alla rimligtvis kommer bränna alla 200 planetpeso kommer ingen ha kometkronor kvar för röstning. Det är tillochmed så att jag, nu efter att jag funderat lite, kommer tycka att de som eventuellt röstar ut en annan megakorp denna runda är lite mörkermisstänkta.
Ja, det är en rimlig analys. Det jobbiga är ju att mörkret kan vinna genom att överleva i sju rundor. Ärligt talat, hade jag varit mörker hade jag kanske skippat nattmord, precis som jag och Tant Ragnar gjorde som zombier. Byn kan rösta ut max en person varje runda. Röstar vi inte ut någon i R1 har vi sex utröstningar kvar, vilket är knappt mer än hälften av deltagarna. Inte supersvårt att dölja sig bland resten, i alla fall om de kan sabba siande.

Men det är lite som du säger orealistiskt att anta att folk kommer att göra annat än expandera+handelshus. Känns som att man hamnar ohjälpligt efter annars. Då har vi också fördelen att alla (utom möjligtvis mörkret) röstar gratis, och om jag tolkat Basse rätt så kan man inte fejkrösta om man röstar gratis. (@Basenanji, kan du bekräfta detta?)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
De har ju dock redan två vinstvillkor. Känns lite overkill att ge dem tre. Värvning kan kanske vara en grej, dock, men då har vi riktig jäkla uppförsbacke.


Ja, det är en rimlig analys. Det jobbiga är ju att mörkret kan vinna genom att överleva i sju rundor. Ärligt talat, hade jag varit mörker hade jag kanske skippat nattmord, precis som jag och Tant Ragnar gjorde som zombier. Byn kan rösta ut max en person varje runda. Röstar vi inte ut någon i R1 har vi sex utröstningar kvar, vilket är knappt mer än hälften av deltagarna. Inte supersvårt att dölja sig bland resten, i alla fall om de kan sabba siande.

Men det är lite som du säger orealistiskt att anta att folk kommer att göra annat än expandera+handelshus. Känns som att man hamnar ohjälpligt efter annars. Då har vi också fördelen att alla (utom möjligtvis mörkret) röstar gratis, och om jag tolkat Basse rätt så kan man inte fejkrösta om man röstar gratis. (@Basenanji, kan du bekräfta detta?)
Ja, det är så vi kommer att göra med största sannolikhet. Men R1 behöver inte vara värdelös för det. Vi kan fortfarande spela det sociala spelet och att aktivt inte vara med kommer jag se som direkt rödande inför R2.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,461
Location
Köping
Men lite tankar på hur det ser ut då. Eller är det tidigt att rödgröna folk när vi kanske inte ens ska rösta i R1? Whatever:

Biobunker VII Visst är hen ny i varulvssammanhang?
Empiricus Undrar lite över ett resonemang, se nedan. Annars svårt att säga något, verkar vara standardEmpi.
Fjodorsenuba Ja inte så mycket att säga, ett inlägg hittills där hen förvisso lägger upp ett vettigt resonemang om hur hen spelar i R1.
Genesis Skriver saker. Pushar på att Rasmus pushar för upplyst egoism. Pratar mycket spel. Tarmen undrar om han gnabbas med Rasmus för att bilda avstånd.
Hellzon Supergrön
Impetigo Tidig röst, innan vi började snacka om att expandera istället för att rösta, därmed grönande.
Martin3 Gör upp planer. Grönande fast det kommer att bli svårt att få den här skocken att följa dem.
RasmusL Öppen med sin opportunism.
Sidd Skriver mycket bättre än när han varit ulv. Grönande.
Vimes Har bevisligen fått sitt PM tidigt. Är det grönande eller rödande eller bara villospår? Två inlägg i den faktiska speltråden. Tarmen får underliga vibbar, inte riktigt samma Vimes som vanligt.
Xyas Som sagt ganska grönande att Basse glömde att han var med. Tidig röst.

Sen är det ju det här att allmän acceptans för att expandera och inte rösta -> OK att inte rösta -> OK att inte ta hårt ställning i R1 -> glassigt för ulvarna. Men svårt att undvika när det är så handikappande att göra något annat i R1.

Men, det gör att jag tittar närmare på RasmusLs start på Lydian. Det är en nerf både på att starta på en miniplanet och på att vara den enda som är 3 steg från en tre-vägskorsning. Att då placera RasmusL där när Locrania är fri (innan Xyas hamnar där) ser ut som avsiktligt för att RasmusL skall behöva gå en del innan han kan nå merparten av systemet.
Fast, han är två steg från Ionian? Han sitter väl inte sämre än Biobunker VII på Hypodorian? Visst det är de två och Martin3 som sitter sämst till (småplaneter två steg från Ionian) men jag undrar hur du resonerar här.
(Eller sämst sitter väl Sidd/Impetigo. Antar vi att alla smarta expanderar+handelshus så har de och alla som börjar på småplaneter en liten och en mellanplanet, men Sidd/Impetigo är ensamma om att ha TRE steg till Ionian.)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,461
Location
Köping
Xyas Som sagt ganska grönande att Basse glömde att han var med. Tidig röst.
Xyas ska förstås vara målad grön. Jag började klura på resonemanget som sagts att Basse glömde ge Xyas en coverplanet för att han är Mörkret mellan stjärnorna, men nääe?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Fast, han är två steg från Ionian? Han sitter väl inte sämre än Biobunker VII på Hypodorian? Visst det är de två och Martin3 som sitter sämst till (småplaneter två steg från Ionian) men jag undrar hur du resonerar här.
(Eller sämst sitter väl Sidd/Impetigo. Antar vi att alla smarta expanderar+handelshus så har de och alla som börjar på småplaneter en liten och en mellanplanet, men Sidd/Impetigo är ensamma om att ha TRE steg till Ionian.)
Det är ju helt rätt och jag som tänkt fel när jag tittat på stjärnkartan. Pinsamt.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Får se om jag kan tänka bättre såhär tio över elva på natten då.
22 timmar till deadline, och alla har egenintressen så det kommer vara dödligt svårt att enas om någon form av plan. Den enda typen av plan som skulle gå att få till och ha nån chans att lyckas är en plan som innebär att alla deltagare också har likvärdiga starter nästa runda - annars så har ju några egenintresse av att inte följa planen. Det låter med andra ord ungefär lika görbart som att få en rimlig miljöplan klubbad innan lördag.

Jag skulle kunna sätta mig och göra någon form av uppställning på hur mycket pengar var och en av oss skulle sitta på nästa runda beroende på optimalt drag för pengar eller ej. Jag vet inte om det skulle ge något särskilt - möjligen en karta över optimala drag så vi alla har samma inkomst nästa runda och därigenom har lite mindre risk att inte följa en plan för samvinst på nåt sätt. Det gör jag såklart bara om inte någon uttrycker nån form av motstånd mot att försöka gå ut på lika kapital.

Om vi inte siktar på samvinst så är ju det större chans för vinst för mig, Genesis, Vimes och Xyas om vi tar ut mörkret fort, iom att vi är de som nästa runda har access till en medelstor och en stor planet.

RasmusL har en poäng med att vi kämpar mot en klocka, och det är ju egentligen att spela mörkret lite i händerna att inte rösta ut någon varje runda. Denna första runda så är det en nerf att rösta solo, för att då kommer man komma efter alla andram, men man får ut en konkurrent och om man har tur ett mörker. Skall alla rösta så kommer vi ju behöva lita på att någon inte fejkar ur för att vinna en fördel.
Hinner vi, på under 22 timmar, hitta en metod att bestämma kring röstning denna runda och genomföra planen?
Skall vi prerösta på den eller de vi tycker borde rösta nu runda ett och så får den/de lägga röster medans alla andra röstar blankt så har vi något att gå på nästa runda kanske?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Det har skavt med Xyasgate hela dagen och nu kom jag på varför:

Basse skriver i #15 i första tråden att Xyas megakorp börjar på planet X (jag minns inte vilken och sitter som alltid på telefon så det är skitjobbigt att leta upp kartbilden i detta nu).

Basse specificerar också att det finns två (2) lag: Megakorpar och Mörkret mellan skinkorna.

Ergo: Xyas är inte mörker (?)

Jag har funderat på om det kan vara enbart megakorpar från början och att mörkret konverterar folk allt eftersom (när de röstas ut, den som har glest krediter i varje runda, den som har närvaro på en viss plats, enligt slumpat schema, jag vet inte…) men det är väl inte förenligt med vinstvillkoren?

Men om Xyas är megakorp och basse går ut med det så antyder det att det ändå är så att alla är megakorpar från början…

Samtidigt står det väl i reglerna att man får antingen megakorp eller mörker som fraktion i sitt pm?

Det går inte ihop…
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Alltså: Kan en megakorp vara ett mörker? I så fall när? Utan att veta det själv?

I en tabell i regelboken refereras också till nattmord som utförs av ”skuggväsendet” i singular. Jag gissar att mörkret genom resurser kan väcka ett (1) väsen som nattmördar och att de flyttar runt detta på spelplanen.



I analogi med Morias gruvor, Alien och Mutant Chronicles osv är det tänkbart att girighet öppnar för mörkret så det kanske är så att de som expanderar mest blir sårbara för a) skuggväsendet, b) att konverteras till mörker eller c) nån annan skit

Så var inte giriga helt enkelt. Satsa på kultur och vetenskap som alla respektabla megakorporationer!😬
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
Alltså: Kan en megakorp vara ett mörker? I så fall när? Utan att veta det själv?

I en tabell i regelboken refereras också till nattmord som utförs av ”skuggväsendet” i singular. Jag gissar att mörkret genom resurser kan väcka ett (1) väsen som nattmördar och att de flyttar runt detta på spelplanen.



I analogi med Morias gruvor, Alien och Mutant Chronicles osv är det tänkbart att girighet öppnar för mörkret så det kanske är så att de som expanderar mest blir sårbara för a) skuggväsendet, b) att konverteras till mörker eller c) nån annan skit

Så var inte giriga helt enkelt. Satsa på kultur och vetenskap som alla respektabla megakorporationer!😬
Basse är väl någon form av kulturmänniska på söder? Finns det en "kapitalism lönar sig inte"-andemening att hitta här någonstans tro? :p
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Om vi inte siktar på samvinst så är ju det större chans för vinst för mig, Genesis, Vimes och Xyas om vi tar ut mörkret fort, iom att vi är de som nästa runda har access till en medelstor och en stor planet.
Detta är viktigt att påpeka! I alla fall för mig. Det kan tyckas som att jag har den bästa startpositionen, men om alla expanderar och bygger hh i R1 så får Empi, Vimes och Xyas lika stora inkomster som jag.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Basse är väl någon form av kulturmänniska på söder? Finns det en "kapitalism lönar sig inte"-andemening att hitta här någonstans tro? :p
Den är väl ganska uppenbar? Profitmotivet gör att den optimala strategin för varje megakorp är att aldrig köpa något annat än expansioner och handelshus, det vill säga alla prosociala köp gör att man hamnar efter. Det allmänas tragedi rakt av.

Det här är kanske dumt att säga, men det finns ju uppenbarligen en optimal strategi. Expansion plus handelshus tar två rundor att betala sig, förutom på stor planet med 6p handel. Den optimala strategin är att gissa vilken runda spelet slutar och spendera alla pengar för att expandera fram tills rundan innan det är slut. Om någon av mig, Empi, Vimes och Xyas följer denna strategi och gissar rätt på när spelet är slut är det enda ni andra kan göra för att vinna att rösta ut oss. Det är omöjligt för er att få mer pengar än oss, oavsett hur ni gör, eftersom den enda mekanismen som låter korpar påverka varandra är röstningen.

Detta är ju naturligtvis ganska trevligt men också ganska läskigt för oss fyra. Jag kanske till och med blir frestad att följa en ickeoptimal strategi för att rädda mitt skinn om det ser ut att gå åt det hållet (säg till om ni planerar att rösta ut mig för att jag är för rik! :gremgrin: ). Men då måste jag också se till att försöka rösta ut de av de andra tre som verkar följa en optimal strategi. Eftersom den optimala strategin kan verifieras genom att se hur mycket de expanderar kan man enkelt i varje runda se vem som potentiellt kan följa den optimala strategin. Den som inte expanderar maximalt är mindre farlig.

Och naturligtvis, det stora problemet med detta är att om vi fokuserar på att rösta ut dem som har mest krediter så kommer mörkret att vinna. Och det är svårt att komma runt! Om alla tror att det finns en mörkerspelare kvar så kommer alla som inte tror att de leder att vilja skydda mörkret och rösta ut dem med mest pengar, för ryker mörkret så förlorar de. Ljuspunkten blir att man kanske kan identifiera mörkret genom att de inte verkar spela efter samma regler/med samma mål.

Ett motgift mot detta skulle vara någon sorts samarbetesstrategi som går att verifiera, där vi kan straffa dem som inte följer den genom utröstning. @Martin3 har föreslagit en sådan strategi i att gå mot siande, och jag har påpekat att vi alla kan nå siande i R1. Denna strategi går att verifiera eftersom det enda sättet att nå siande i R1 (VR + labb/militär) kräver att man låter bli att expandera. Om minst hälften (sex pers) går med på denna strategi och tillsammans lovar att rösta ut dem som expanderar i R1 så kanske det kan funka? Med lite tur så kan inte mörkret nå naivt siande i R1 (om de jobbar efter samma "lås upp förmågor"-princip som vi), så kanske vi hinner sia fram dem direkt? Vad tror ni om detta?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Jag fick mitt PM 7:55. Mitt första inlägg började jag skriva innan jag hade fått PM:et.

Jag spelar säkert inte som jag brukar, men då är ju inte det här ett vanligt spel eftersom vi vinner individuellt - jag har ganska bestämde uppfattningar om hur man bäst ska spela som bybo, men de gäller ju inte riktigt i det här spelet.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag skulle kunna sätta mig och göra någon form av uppställning på hur mycket pengar var och en av oss skulle sitta på nästa runda beroende på optimalt drag för pengar eller ej.
Jag känner uppenbarligen mig själv och vad jag är kapabel till.

StartInkomstR2 hemplanet inkomstLägst bonusHögst bonusMinstMinst m hh2Mest
Biobunker VII200100125150150100275275
Empiricus200125150125175125275325
Fjodorsenuba200100125150175100275300
Genesis200150175125150150300325
Hellzon200125150125125125275275
Impetigo200125150125125125275275
Martin3200100125150150100275275
RasmusL200100125150150100275275
Sidd200125150125125125275275
Vimes200125150125175125275325
Xyas200125150125175125275325
Om samtliga expanderar och bygger ett handelshus nästa runda så kan jag, Genesis, Xyas och Vimes som mest få 325 i inkomst. Samtliga andra kan som mest få 275 som inkomst.
Detta är viktigt att påpeka! I alla fall för mig. Det kan tyckas som att jag har den bästa startpositionen, men om alla expanderar och bygger hh i R1 så får Empi, Vimes och Xyas lika stora inkomster som jag.
Genesis, du sticker ut med att som minst kunna få 300 som inkomst runda två med en expansion och ett handelshus, så där spricker det att få samma inkomst efter runda 1. Det innebär att du är den enda som, om vi denna runda kommer överens om exvis en liten och en mellanplanet med handelshögskola, kommer kunna göra 3 st 100-spännsdrag. Röstar vi ut dig nu så blir det ju görbart däremot :)

Det finns ju dock rundan efter nästa att ta ställning till också, hur optimala draget för lika spel då ser ut.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag håller med det som tidigare sagts att det bara är total optimal expansion med närvaro och handelshus som kan ge vinst och att dilemmat blir att mörkret vinner om alla satsar på den taktiken. Sen finns det ju också vissa som har tillgång till det centrala systemet som måste ryka för att man ska kunna vinna och för några av oss är det i stort sett kört eftersom vi har längre till det centrala systemet och aldrig kan komma i kapp.

Det blir ett låångt spel om alla expanderar optimalt och låter bli att rösta och i slutändan vinner ändå mörkret ohotat.

Jag är öppen för en överenskommelse att bygga militär och labb för att sia första rundan. Det bör ingå i den överenskommelsen att sen rösta ut de som står utanför och förslagsvis börja med centrala klicken. Vi behöver förstås även rösta ut de i alliansen som eventuellt bryter mot överenskommelsen.

Om vi får med ett stort gäng i en sån pakt blir det inte lika lickande att stå utanför iom att risken att bli utröstad blir stor. Detso fler som är med desto värre blir det at stå utanför.

Jag tror att en sån allians vinner över mörkret och om vi blir många ävem över de som står utanför.

För att dra i gång det hela lite kan jag meddela att jag (som är garanterat körd i en erent ekonomisk kraftmätning) kommer betala för att rösta ut nån av centralmakterna som inte ställer upp på pakten så länge vi inte får
En majoritet som går med i pakten.

Genesis har redan ställt sig positiv till en pakt, empiricus är aktiv nu så jag lägger rösten på Vimes så länge. Xyas borde också snabbt gå med i pakten.

Röst: VIMES
 
Top