Varulv Mörkret Mellan Stjärnorna [R1] Första rundan

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Kapten Grolsch blickar ut över stjärnrymden. Det är mörkt därute. Från datamaskinerna kommer det små elektroniska knaster och blippar. En underofficer närmar sig och tar till sist mod till sig för att säga något:

"Kapten, vi har problem, det verkar som att de andra megakorparna vill rösta ut oss i Stjärnornas Råd! Vi borde skriva något i den intergalaktiska chatten så de ändrar åsikt!"

Men Grolsch står som fastsvetsad på kommandobryggan och rör inte en min. Han vet att det finns andra problem därute i mörkret. Något håller på att hända, något han inte kan tyda. Mörkret mellan stjärnorna formerar sig, och vem som är vän eller fiende går inte att avgöra. Om Grolsch megakorp ändå hade ett pålitligt forskningslaboratorium som kunde ta fram säker data! Eller en VR-Salong som kunde stärka moralen! Eller varför inte förbereda sig för det värsta och bygga upp militären?

Fast vi har ju inte råd, tänker Grolsch för sig själv. Först måste vi expandera och bygga upp ekonomin med handelshus.

"Kapten, det verkar inte stämma! Nu är de fler än någonsin som röstar på oss! Hur kan det bli så här?"

Mörkret, tänker kaptenen. Det är Mörkret Mellan Stjärnorna som gör det här.

***
Lycka till alla deltagare:

Biobunker VII Eolian Twins
Empiricus Hypodoria
Fjodorsenuba Mixolydia
Genesis Ionian system
Hellzon Dorian
Impetigo Hypophrygia
Martin3 Phrygia
RasmusL Lydian
Sidd Hypophrygia
Vimes Hypodoria
Xyas Locriana

NU KÖR VI!!!

Rundan avslutas lördag 13/11 kl. 21.00
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,734
Location
Göteborg
Okej, då kör vi, då! Jag är på kontoret. Inte superupptagen, men kan bara delta via mobil, så det blir inga textväggar. Tankar om upplägget:

  • Vi har en fet bynerf i att byn inte vinner tillsammans. Detta innebär att bybor kan ljuga (och regelfrågorna indikerar att många redan tänkt tanken). Vet inte om vi behöver någon egen regel här, typ ”den som ljuger röstas ut”? Å ena sidan bra att göra lögner kostsamma, å andra sidan betyder det att bybor inte kommer att erkänna att de ljugit i efterhand. Jag tänker här främst på om man röstar men inte betalar för sin röst.
  • Jag kan inte se något i upplägget som visar att det spelar roll vilken planet man är på. Bara hur stora planeter man är på. Alltså inget som är ”lokalt”. Eftersom Basse ändå satt upp den här lite komplexa spelplanen tänker jag att det borde spela roll var man är. Dessutom, som Vimes påpekade, så är de små yttre planeterna objektivt sämre än den stora centrala planeten där jag börjar. Min gissning är att vi har lokala nattmord. Det skulle nerfa en central start något och se till att det faktiskt spelar roll vem som är på vilken planet (system, whatever). Det faktum att närvaro är offentligt tyder också på detta, för att ge oss ett analysverktyg och nerfa ulvarna. Att expandera mycket kan vara ulvigt beteende? Vi kanske bör undvika att klustra många korpar på samma planet? Bara en tanke.
  • Kan någon se ett scenario där det spelar roll vem som agerar först? Om det inte spelar roll megakorpar emellan så kan det ju vara en ledtråd till mörkrets förmågor?
  • Jag gissar som Vimes att mörkret också har förmågor som måste köpas eller låsas upp på något sätt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,734
Location
Göteborg
Jag tycker också att det är grönande för Xyas att Basse glömde bort honom. Ingen säker indikator, men mindre chans att Basse glömmer en av ulvarna.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Ja, det är en Nerf men å andra sidan hade vi varit rätt starka annars.

Jag gissar att det kommer att resultera i att vi har nära noll förmågor de första rundorna och möjligen ett gäng fler mot slutet.

Reglerna säger att det bara kan vara en corp dom kan vinna och jag hoppas att vi alla spelar på det, det räknas inte som att vinna att fånga Ulvarna men vara fattig!!!
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Ok, ett förslag:

Vi röstar inte ut någon. Om vi antar att vi har 3 mörker på 11 personer så kommer vi efter 2 rundor vara nere på 9 personer om mörkret har en dödsmördarförmåga.
Efter 2 rundor kan vi alla ha etablerat: 2 handelshus, 2 vetenskapsakademier. Då har vi alla siarförmåga. Alla siar nästa på listan (som Basse satte upp i början för en hyfsad randomness).
Om två i rad säger att nästa är ett mörker har vi ju ett mörker där.

Så tanken är att alla gör detta:
Runda 1:
Flytta till ny planet, etablera handelshus
Runda 2 (inkomst 200k+):
Etablera 2 nya vetenskapsakademier
Runda 3: Sia nästa på listan
Runda 4: Döda de som blir utpekade som ondingar. Eftersom vi grönar varandra kommer vi ju kunna döda av varje person som inte blir grönad av en gröning.
Runda 5: Sia nästa person på listan (2 från dig). Döda nästa
Runda 6: Sia nästa person på listan (3 från dig). Döda (förhoppningsvis) sista mörkret

Worst case scenario: Alla mörker har en liknande siarförmåga men får mördarförmåga istället. Gör dom samma sak dödar dom 3 per runda och då är vi körda men det är vi oavsett om det är deras förmåga för dom kan göra det utan att vi gör det här.

Det är ju uppenbarligen bara en som vinner det här. Så hur folk väljer att spendera sina pengar efter det är väl upp till dom.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,734
Location
Göteborg
Vi kan till och med rusha siande i R1 genom att etablera labb +VR/militär, eftersom de ger 1p vetenskap. Så det är en rätt bra plan. Dock:

Worst case scenario: Alla mörker har en liknande siarförmåga men får mördarförmåga istället. Gör dom samma sak dödar dom 3 per runda och då är vi körda men det är vi oavsett om det är deras förmåga för dom kan göra det utan att vi gör det här.
Skyddet mot detta är att vi utvecklar väktande istället. Eller efter siandet. Så kan vi alla sia och väkta varandra.

Svagheten i planen är att det blir lite fångarnas dilemma. Alla har lite incitament att lita på att de andra gör vad som är bäst för alla, medan de själva agerar själviskt.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Ok, ett förslag:

Vi röstar inte ut någon. Om vi antar att vi har 3 mörker på 11 personer så kommer vi efter 2 rundor vara nere på 9 personer om mörkret har en dödsmördarförmåga.
Efter 2 rundor kan vi alla ha etablerat: 2 handelshus, 2 vetenskapsakademier. Då har vi alla siarförmåga. Alla siar nästa på listan (som Basse satte upp i början för en hyfsad randomness).
Om två i rad säger att nästa är ett mörker har vi ju ett mörker där.

Så tanken är att alla gör detta:
Runda 1:
Flytta till ny planet, etablera handelshus
Runda 2 (inkomst 200k+):
Etablera 2 nya vetenskapsakademier
Runda 3: Sia nästa på listan
Runda 4: Döda de som blir utpekade som ondingar. Eftersom vi grönar varandra kommer vi ju kunna döda av varje person som inte blir grönad av en gröning.
Runda 5: Sia nästa person på listan (2 från dig). Döda nästa
Runda 6: Sia nästa person på listan (3 från dig). Döda (förhoppningsvis) sista mörkret

Worst case scenario: Alla mörker har en liknande siarförmåga men får mördarförmåga istället. Gör dom samma sak dödar dom 3 per runda och då är vi körda men det är vi oavsett om det är deras förmåga för dom kan göra det utan att vi gör det här.

Det är ju uppenbarligen bara en som vinner det här. Så hur folk väljer att spendera sina pengar efter det är väl upp till dom.
Det här förutsätter ju att mörktet inte kan gömma sig från sianden. Och det står ju explict i reglerna att detta är en möjlighet.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Vi kan till och med rusha siande i R1 genom att etablera labb +VR/militär, eftersom de ger 1p vetenskap. Så det är en rätt bra plan. Dock:


Skyddet mot detta är att vi utvecklar väktande istället. Eller efter siandet. Så kan vi alla sia och väkta varandra.

Svagheten i planen är att det blir lite fångarnas dilemma. Alla har lite incitament att lita på att de andra gör vad som är bäst för alla, medan de själva agerar själviskt.
Jag skulle nog också säga att siaden (eller snarare siarclaim) är lite mer opolitliga i detta spelet eftersom regler säger att vem som helst kan bli siare. Så det är inte lika riskfritt för ulvarna att claima att de siat någon.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Det här förutsätter ju att mörktet inte kan gömma sig från sianden. Och det står ju explict i reglerna att detta är en möjlighet.
Och att det inte muddras med counterclaims från ett utpekat mörker som saktar ned oss.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Röst: Vimes

Jag tycker det är rödande att Vimes skrev en massa direkt i första tråden innan spelet hade börjat. Jag gissar att han i egenskap av ulv fick ut sin roll tidigare än oss andra och därför trodde att spelet hade börjat.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Naivt siande är förstås en möjlighet som jag inte tänkt på. Det kan göra det bökigare men utan naivt siande så är det ju ett väldigt enkelt att verifiera ett ljugande mörker. Om vi antar att byborna inte ljuger om sina sianden (eftersom det kommer göra att alla bybor fölrorar) så kommer vi alltid ha någon som kan verifiera. En ljugande ulv kommer alltid ha en innan dom som pekar ut dom som ulv.
Så, om vi antar naivt siande. En misstanke jag har är ju att de kommer vara på ungefär samma nivå vilket borde innebära att naiva förmågor är engångsförmågor. Då borde naivt siande i värsta fall ge oss en rundas fördröjning vilket vi borde ha råd med. Min beräkning var utan att inse att vi kan få siande runda 2 och inte runda 3
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
"Efter sju rundor" indikerar också att vi har ytterligare en runda på oss att rösta ut i slutet av runda 7.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,734
Location
Göteborg
Ja, 6p-förmågan indikerar ju att mörkret kan köpa/utveckla naivt siande. Det kan ju å andra sidan vara en anledning att rusha siande i R1. De kanske inte kan hinna till naivt siande i en runda.

Eller jag vet inte. Det här är lite ännu ett spel där vi inte riktigt kan lita på siande. Dels eftersom det kan vara naivt eller ”felaktigt” (galen siare?), dels eftersom vem som helst kan claima siare utan att behöva oroa sig för motclaim, och de har till och med ett alibi om det visar sig att de ljög. ”Det måste finnas naivt/felaktigt siande!”
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Det är en fin idé Martin. Jag ser två problem dock:
1. Vi vet inte hur Mörkret fungerar.
2. Eftersom vi vinner individuellt kommer det finnas incitament för bybor att i hemlighet inte följa planen.

I dolda spel (här är Mörkrets regler dolda) är det riskabelt att surra byn vid en viss strategi, tror jag.

Jag fattar att det är lockande att fastslå en kollektiv strategi, men jag tror i grund och botten att vi ska spela som vanligt: det enda jag vet som bybo är att jag är bybo och jag behöver agera efter eget huvud. Därefter avkräver vi varandra förklaringar och motiveringar till hur vi har gjort.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Jag förlorar ju inte "mer" av att mörkret vinner än av att en annan corp vinner.

Jag kommer självklart att spela för att vinna och det vi kan lägga vår tid på är att leta ulvar, vad som händer i byggandet är mindre viktigt i början och jag tror att vi kan räkna med en hyfsat förmågelös by ett tag framöver.

Så, nu blir det analys av spelare, inte spel.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Vi har en fet bynerf i att byn inte vinner tillsammans. Detta innebär att bybor kan ljuga (och regelfrågorna indikerar att många redan tänkt tanken).
En annan aspekt på solovinsterna är förstås att alla vill bygga upp Kultur och Ekonomi, medan Vetenskap förstås vore bättre för kollektivet. (Militär är lite både och.)

Jag tycker det är rödande att Vimes skrev en massa direkt i första tråden innan spelet hade börjat. Jag gissar att han i egenskap av ulv fick ut sin roll tidigare än oss andra och därför trodde att spelet hade börjat.
Rimligt, men med risk för att ta Vimes i försvar fick jag mitt PM 08.15 igår, samma klockslag som Vimes började posta. (Hmm, han måste börjat skriva tidigare förstås. Klart är att Vimes måste fått PM tidigt.)

Själv satt jag och undrade för det stod ju att "Första rundan startar i morgon kl. 09.00" men spelet brukar ju vara igång när det kommer en tråd som heter "runda 1".

Ja, 6p-förmågan indikerar ju att mörkret kan köpa/utveckla naivt siande.
Jag har funderat på hur det där skulle funka. Rimligt att Mörkret kan köpa naivt siande, skulle det annars finnas en risk att ens surt förvärvade krediter går till att man slumpas till naiv siare?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Etablera 2 nya vetenskapsakademier
Ordningsfråga!
Får man bygga så mycket man har pengar till varje runda? Jag har fått för mig att man får bygga en utveckling totalt per runda men det kanske jag har om bakfoten?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,734
Location
Göteborg
@RasmusL har nu i två poster (som är de enda inlägg han gjort) väldigt tydligt och med många utropstecken propsat på att det minsann är varje korp för sig själv och att det är lika illa att vara fattig som att mörkret vinner. Jag säger inte att han har fel, men varför slår han så hårt på den här trumman? En slug korp (och Rasmus är slug och drar sig inte för att föra folk bakom ljuset) vill ju helst att hela byn samarbetar medan hen själv spelar sitt själviska spel. Mörkret, däremot, tjänar på att påminna byn om att de minsann inte kan lita på varandra och att de ska bekämpa andra korpar lika mycket som mörkret.

Detta pingar lite för mig, ändå. Som alltid sjukt svårt att säga något i R1, dock.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
@RasmusL har nu i två poster (som är de enda inlägg han gjort) väldigt tydligt och med många utropstecken propsat på att det minsann är varje korp för sig själv och att det är lika illa att vara fattig som att mörkret vinner. Jag säger inte att han har fel, men varför slår han så hårt på den här trumman? En slug korp (och Rasmus är slug och drar sig inte för att föra folk bakom ljuset) vill ju helst att hela byn samarbetar medan hen själv spelar sitt själviska spel. Mörkret, däremot, tjänar på att påminna byn om att de minsann inte kan lita på varandra och att de ska bekämpa andra korpar lika mycket som mörkret.

Detta pingar lite för mig, ändå. Som alltid sjukt svårt att säga något i R1, dock.
Fast det här tycker jag är konsekvent med vad Rasmus framfört i andra sammahang. Tvåan är bara bara förste förlorare.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Fast det här tycker jag är konsekvent med vad Rasmus framfört i andra sammahang. Tvåan är bara bara förste förlorare.
Ja men det är det jag menar, och att konsekvensen bör bli att vi inte kan räkna med en massa förmågor bland byborna utan istället satsa på att sniffa i det sociala. Det betyder för mig att lågflygande är livsfarligt då det inte ger något att analysera och att vi bör uppmana till analys av andra spelare för att tvinga fram lögner bland mörkerspelarna. Såhär i backspegeln så hade vi ulvar i förra spelet rätt mycket beröringsskräck och angrep bara varandra via andra ("Sidd (bybo) och Basse (ulv) har en beef, jag tycker att det rödar dem båda men mest rödar det Sidd!") och det är fan svårt att göra annat om en är aktiv och drivande, så det kan vi titta efter.

Jag har också en idé om vad vi skulle kunna göra om vi spelar som lag, vilket känns svårt men inte omöjligt:

R1: alla bygger en militärakademi och ett forskarlabb. Vi skyddar varandra i en cirkel och kommer överens om siandet. Den som mördas ger direkt information om brutna "länkar" i kedjan, det bör vara ett hyfsat vattentätt sätt att se vem som ljuger och minskar incitament att ljuga då upptäckt lögn = död.

Vad har ni för tankar om nattmord? Jag tänker att det kanske är så att mörkret kan döda planeter, är det en rimlig gissning?
 
Top