Varulv Mörkret Mellan Stjärnorna [R1] Första rundan

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Inte för att hänga ut Xyas men vet vi att antalet ulvar inte ändrades när det blev en till spelare?
Det vet vi ju inte, och vi vet inte heller om Basse räknade/byggde upplägget med Xyas i åtanke och bara glömde honom i startposten eller om han glömde Mr X helt och hållet.

Å andra sidan så är ju det inte omöjligt att det finns någon dold mekanik/tematik med mörkret MELLAN stjärnorna (eller dylikt) som spelar på en annan nivå, och att den öppna infon vi har är frikopplad från den i så fall dolda mekaniken. Startposition kan ju såklart som ni säger vara helt slumpad och inte spela någon roll annat än i pengakampen mellan oss och hur lång tid det tar att bygga upp ett vinnande kapital.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,690
Location
Oktoberlandet
Martins plan med många Siare gillar jag som ide.
Klart mörkerfolket kommer göra allt för att sabotera men vi har iaf ett försök till plan att utgå ifrån.
Har själv svårt att se om den håller (det gör den förmodligen inte) men många Siare är ju toppen för byn!
Och vi tvingar väl iaf mörkerfolket att slösa kR på att utveckla det här med förmodade Naiv-siare förmåga…
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,594
Alla satsar på siare, innebär inte det att vi inte kan etablera oss på fler planeter?
Ponera att alla ulvar utvecklar nattmord till runda 2, då kan 3 (om vi utgår från 3 ulvar var det nu kommer från) dö natten mellan runda 2 och 3.
Det ger en splittrad bild av mass-siandet och dessutom en rejäl uppförsbacke för oss i byn.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,690
Location
Oktoberlandet
Det här OBS i slutet av PM?
Jag tycker Basse antyder i PM att nån fått förmåga från start: måste väl vara ”Mörkret” som kan göra nåt taskigt, vad tror ni det kan vara?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,594
Det här OBS i slutet av PM?
Jag tycker Basse antyder i PM att nån fått förmåga från start: måste väl vara ”Mörkret” som kan göra nåt taskigt, vad tror ni det kan vara?
Jag reagerade också på det. Jag är ju typ pluto alltså inte ens en riktig planet så upplägget skulle kännas skevt om de som startat på rikemans-planeterna också har förmågor så jag har nog landat i samma tanke som du. Har dock ingen aning om vad förmågorna kan vara.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,690
Location
Oktoberlandet
Mörkret Mellan Stjärnorna (Basse skrev i startinlägget: får prata med varandra=alltså är de minst 2) kan också etablera närvaro och utveckla verksamheter, men får följande verksamheter och förmågor vilka är hemliga.
Det här satte igång lite funderingar för min del:
Vad är det som Mörkret kan utveckla?
När jag tittar på vad vi vanliga kan utveckla så skulle det kanske kunna vara sånt som motverkar våra förmågor.
Tex:
  • Siaren Siar Naivt.
  • Siaren Siar Falskt.
  • Får kontroll över Mörkerväsendet och kan nattmörda.
  • Fripirata (nattmörda) över planetsystemet
  • Sabotera Ekonomi
  • Skydd mot röster
  • Frihoppa mellan planeter
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,690
Location
Oktoberlandet
Bynerfen att vi inte vinner tillsammans gör att jag lutar åt färre mörkerfolk: alltså tror jag 2 st.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,690
Location
Oktoberlandet
Ja men det är det jag menar, och att konsekvensen bör bli att vi inte kan räkna med en massa förmågor bland byborna utan istället satsa på att sniffa i det sociala. Det betyder för mig att lågflygande är livsfarligt då det inte ger något att analysera och att vi bör uppmana till analys av andra spelare för att tvinga fram lögner bland mörkerspelarna. Såhär i backspegeln så hade vi ulvar i förra spelet rätt mycket beröringsskräck och angrep bara varandra via andra ("Sidd (bybo) och Basse (ulv) har en beef, jag tycker att det rödar dem båda men mest rödar det Sidd!") och det är fan svårt att göra annat om en är aktiv och drivande, så det kan vi titta efter.

Jag har också en idé om vad vi skulle kunna göra om vi spelar som lag, vilket känns svårt men inte omöjligt:

R1: alla bygger en militärakademi och ett forskarlabb. Vi skyddar varandra i en cirkel och kommer överens om siandet. Den som mördas ger direkt information om brutna "länkar" i kedjan, det bör vara ett hyfsat vattentätt sätt att se vem som ljuger och minskar incitament att ljuga då upptäckt lögn = död.

Vad har ni för tankar om nattmord? Jag tänker att det kanske är så att mörkret kan döda planeter, är det en rimlig gissning?
Jag tror jag lärde mig senast att är det 3 ulvar i spel så är det tokjobbigt, stört omöjligt att försöka driva nåt för en bybo.
Spelmekaniksmässigt (kul ord) torde SL lärt sig att då (om det är 3 bus) behöver byn mkt hjälp (förmågor) för att ha en chans att vinna.

Tex denna gång: är det fler än 2 scum så kan de nog inte utveckla kraftfulla förmågor…

Rasmus: Döda planeter låter befängt. Ser inget i regelmekaniken el smulande från Basse att det skulle vara aktuellt.
Var får du det ifrån?
(vore ju visserligen störtkul för den som kan göra sånt men…)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,690
Location
Oktoberlandet
Jag håller med om att resonemanget är väldigt Rasmus. Jag hade bara väntat mig att han skulle propsa mer på samarbete offentligt, eftersom det är bra för honom om han är bybo. Men tja, svag ping som alltid i R1.



Som jag skrev ovan så tror jag nattmord är lokalt, kanske med möjligheten att låsa upp globala mord. Anledningen är att hela grejen med vilken planet man befinner sig på är totalt oviktigt i det ”öppna” spelet. Basse hade lika gärna kunnat placera oss på samma planet allihop. Jag tror att vilka som delar planet är en viktig grej, och därför att nattmord åtminstone till en början är lokala.

Att kunna döda planeter vore ju ballt, och skulle också kunna motivera vem som bor var. I så fall blir det viktigt att expandera för att överleva. Det är nio planeter och sju rundor. Efter runda sju så finns det bara en planet kvar och då vinner de?

Men det är ju ren spekulation och vi får ju i så fall reda på det snart. Ingen idé om att spekulera för hårt i det.
Vad menar du med att var man befinner sig på är totalt oviktigt i det ”öppna” spelet?
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,044
Lång arbetsdag idag men pengarna måste ju in....

Slösa pengar på att rösta låter sjukt suspekt!

Megakorp fjodorsenuba på Mixolydia ser stora möjligheter till att expandera aggresivt första rundan för att bygga ekonomi in i senare rundor. Om även om vi inte får gå ihop i konsortium så måste megaKorparna såklart sammarbeta och den som vågar mest kommer troligtvis vinna.

Jag bedömmer risken för att megaKorparna själva röstar ut sig är större än att vi initialt blir nattmördade av Mörkret.

Oavsätt är det ensamt ute här på kanten och jag är klart ekonomiskt intresserad att flytta närmare alla andra. Sitta och smyga fram ekonomin i kommande rundor känns varken kul eller kapitalistiskt!

Jag tror på att vi kan samarbeta i runda två bättre för i längden får vi alla bättre ekonomi efter runda ett om vi expanderar. Då har vi mer pengar att röra oss med framåt, framförallt vi på småplaneterna.

Jag kommer avstå från att rösta runda ett till fördel att expandera min megakorp.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,456
Location
Köping
Alla satsar på siare, innebär inte det att vi inte kan etablera oss på fler planeter?
Jo alltså ska vi prata öppet om R1-builds så finns det få alternativ.

Alla börjar med 200 kR och en inkomst mellan 100-150. Allt utom rösta kostar typ 100.

Expandera + handelshus: Du ökar din inkomst till minst 275* och får mycket friare händer i R2.
*) Ingen får ju sämre än liten+mellanplanet.

Lab + Militärakademi: Du blir väktare+siare (och minus en röst), men nu tar det minst till R3 innan du kan expandera.

VR + Militärakademi: Alla 2p-förmågor men som ovan.

En valfri Verksamhet: Du får 2p-förmågan och har fortfarande råd att expandera i R2. Har du minst en mellanplanet har du råd att rösta lite också.

Ja ni inser nog vad jag tycker är rimligast, även om det kanske finns ett hybridalternativ att luta åt. Alla rationella spelare på småplaneter bör också se det och expandera, vilket gör att vi på mellan- och stora planeter måste göra likadant för att hänga med.

Risken blir då att alla expanderar, ingen röstar och så ser vi vad som händer i R2. (Mörkret omvandlar Ionian till ett svart hål.)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Finns det en poäng i att inte rösta om man inte avser betala för sin röst? Kommer bli helt hopplöst att analysera röstmönster annars och ger mörkret mycket mer kontroll över vem som ska röstas ut eftersom de kan samarbeta kring det.
Den här vill jag faktiskt gärna ha lite respons på. Röstningsmönster är ett starkt verktyg för att hitta ulvar och vi riskerar att beröva oss det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,795
Location
Göteborg
Forumets kraftiga uppladdningsbegränsningar gör att jag får köra med en låg upplösning, men förhoppningsvis går texten att läsa. Jag satsar på "Om jag gör snygga visualiseringar så kommer ingen att vilja döda mig"-taktiken. Senast jag försökte med detta dog jag i R1, dock. :/

1636739368441.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,795
Location
Göteborg
Vad menar du med att var man befinner sig på är totalt oviktigt i det ”öppna” spelet?
Jag menar att vi inte interagerar med varandras närvaro på något sätt. Alla hade lika gärna kunnat ha sitt eget lilla system utan kontakt med de andras. Att två korpar är närvarande på samma planet har noll effekt. Vad är liksom poängen med att göra en spelplan om man inte använder den, tänker jag? Dess enda effekt om det inte finns dolda effekter är att göra spelet orättvist. Därför tänker jag att det finns en dold mekanik kopplad till det, och det är ju mörkret som har dolda mekaniker. En rimlig sådan vore lokalt nattmord. Då blir det genast farligare att befinna sig i centrum med alla andra och säkrare att vara ute i periferin, och skulle hjälpa till att balansera det hela lite, tänker jag. Lokala nattmord skulle också hjälpa till att balansera bynerfen.

Alternativt kommer det att dyka upp lite spejsiga händelser över tid, typ "Adamantum upptäckt på Mixolydia! Alla som är etablerade där får +1 i Militär." Det vore typiskt Vimes att lägga in sån't, men jag tror inte Basse gjort det (men det vet jag såklart inte).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,795
Location
Göteborg
Den här vill jag faktiskt gärna ha lite respons på. Röstningsmönster är ett starkt verktyg för att hitta ulvar och vi riskerar att beröva oss det.
Ja, risken är ju stor att ingen vill rösta i R1 och vi har inget att analysera i R2. Frågan är om vi kan göra något åt det. Oavsett om några röstar så blir det enkelt att motivera att man inte tar ställning. Känns ju som att alla ändå sitter och tänker "Jag ska expandera och bygga handelshus! Hoppas att de andra satsar på siande."
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Ja, risken är ju stor att ingen vill rösta i R1 och vi har inget att analysera i R2. Frågan är om vi kan göra något åt det. Oavsett om några röstar så blir det enkelt att motivera att man inte tar ställning. Känns ju som att alla ändå sitter och tänker "Jag ska expandera och bygga handelshus! Hoppas att de andra satsar på siande."
Absolut. Men jag menar nog mer att det finns en risk att folk lägger röster som de sen inte har råd med och det bara blir en massa brus när vi kan analysera vem som faktiskt lade en valid röst. Men det kanske är så att pengarna för röstning dras först och så blir det andra grejer man inte har råd med istället?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,795
Location
Göteborg
Liten fredagsspaning. Vetenskap 2p: "Du får information om hur många megakorpar som är i spel". Inte hur många mörker, utan hur många megakorpar det är. Tyder detta på att vi har en DTF? Att vi har spelare som inte är korpar men heller inte mörker?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,795
Location
Göteborg
Absolut. Men jag menar nog mer att det finns en risk att folk lägger röster som de sen inte har råd med och det bara blir en massa brus när vi kan analysera vem som faktiskt lade en valid röst. Men det kanske är så att pengarna för röstning dras först och så blir det andra grejer man inte har råd med istället?
Ja, det också. Det blir ju skitsvårt att analysera röstmönster om folk "fejkröstar". Mörkerspelare kan rösta på sin kompis som är på väg att åka ut och sedan inte betala för rösten. Och om bybor gör likadant blir det till och med omöjligt att se vem som håller på att åka ut. Till viss del ger det ju ett analysverktyg om den som "borde" åkt ut inte gör det, för då måste någon på det tåget ha fejkröstat, men det kan ju bybor också göra, så då hjälper det oss inte att hitta mörkret i alla fall.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,690
Location
Oktoberlandet
Hur ”nattmördar” mörkret?
Är det avgörande på vilken planet?
Jag tror det är spelmekaniskt användbart vilka som ”är” var.
Och så är det intressant vilka som hoppar till vilken planet.

Analys av spelmekaniken, hitta Basses tänk och klura ut hur vi kan dra nytta av det: kan det vara så att mörkret kan ”nattmörda” när vi godingar försöker sprida oss från planeter…Detta tänk leder till att mörkret typ är pirater…kanske måste de pricka rätt ”linje” mellan planeterna…OCH vara i närheten, kanske de kan utveckla: fripirata över hela universum som de vill?

Det heter ju ”Mörkret mellan stärnorna” och den dära röda pricken kan jag inte sluta tänka på (jag ser den tom när jag blundar och försöker sova)🤪
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,690
Location
Oktoberlandet
”All Together Now”

Om vi ser till att sätta stopp för mörkerfolket och alla i byn har samma kR så vinner vi väl tillsammans med lika mycket pengar i fickan.
Alla glada!

Kräver troligtvis öppen bokföring med Krediterna som måste hålla ända in över målsnöret.
 
Top