Varulv Mörkret Mellan Stjärnorna [R1] Första rundan

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
R1: alla bygger en militärakademi och ett forskarlabb. Vi skyddar varandra i en cirkel och kommer överens om siandet. Den som mördas ger direkt information om brutna "länkar" i kedjan, det bör vara ett hyfsat vattentätt sätt att se vem som ljuger och minskar incitament att ljuga då upptäckt lögn = död.
Det är en bra ide, men jag tror inte det kommer hålla. Någon kommer bryta rank och göra något mer själviskt och då är det hela ogjort.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,794
Location
Göteborg
Fast det här tycker jag är konsekvent med vad Rasmus framfört i andra sammahang. Tvåan är bara bara förste förlorare.
Jag håller med om att resonemanget är väldigt Rasmus. Jag hade bara väntat mig att han skulle propsa mer på samarbete offentligt, eftersom det är bra för honom om han är bybo. Men tja, svag ping som alltid i R1.


Vad har ni för tankar om nattmord? Jag tänker att det kanske är så att mörkret kan döda planeter, är det en rimlig gissning?
Som jag skrev ovan så tror jag nattmord är lokalt, kanske med möjligheten att låsa upp globala mord. Anledningen är att hela grejen med vilken planet man befinner sig på är totalt oviktigt i det ”öppna” spelet. Basse hade lika gärna kunnat placera oss på samma planet allihop. Jag tror att vilka som delar planet är en viktig grej, och därför att nattmord åtminstone till en början är lokala.

Att kunna döda planeter vore ju ballt, och skulle också kunna motivera vem som bor var. I så fall blir det viktigt att expandera för att överleva. Det är nio planeter och sju rundor. Efter runda sju så finns det bara en planet kvar och då vinner de?

Men det är ju ren spekulation och vi får ju i så fall reda på det snart. Ingen idé om att spekulera för hårt i det.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Vad har ni för tankar om nattmord? Jag tänker att det kanske är så att mörkret kan döda planeter, är det en rimlig gissning?
Jag har liknande tankar. Funderar alternativt om det är så att mörkret får mer resurser genom att ha närvaro på samma planeter som oss korpar och därför kan vinna på att vi sprider oss.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Finns det en poäng i att inte rösta om man inte avser betala för sin röst? Kommer bli helt hopplöst att analysera röstmönster annars och ger mörkret mycket mer kontroll över vem som ska röstas ut eftersom de kan samarbeta kring det.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag har dåligt med tid att delta till och med söndag kväll men ska försöka kika in och läsa ikapp.

Jag tror att det vore bra om alla byggde lab och militärbas första rundan för att sen ”cirkelsia”. Det ger massvis med information och sen kan vi släppa marknaden fri från och med r2 så att @RasmusL och övriga Gordon Geckos blir tillfreds🤓

Jag röstar tydligt för en sån plan! Om vi ska genomdriva den kommer det dock krävas att samtliga tidigt i rundan ger klartecken. Osannolikt att det blir så, dels iom att mörkret antagligen kommer trilskas.

Röst: RasmusL

RasmusL ”gissar på nära noll förmågor” från start. Alla megakorpar VET att vi sitter på exakt noll förmågor från start.

RasmusL trycker på att det bara är solovinst som gäller. Alla diplomatiska megakorpar VET detta men i det publika samtalet är det ändå den gemensamma triumfen över mörkret som vi förespråkar. Enighet i galaxen tack!🖖
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Jag har dåligt med tid att delta till och med söndag kväll men ska försöka kika in och läsa ikapp.

Jag tror att det vore bra om alla byggde lab och militärbas första rundan för att sen ”cirkelsia”. Det ger massvis med information och sen kan vi släppa marknaden fri från och med r2 så att @RasmusL och övriga Gordon Geckos blir tillfreds🤓

Jag röstar tydligt för en sån plan! Om vi ska genomdriva den kommer det dock krävas att samtliga tidigt i rundan ger klartecken. Osannolikt att det blir så, dels iom att mörkret antagligen kommer trilskas.

Röst: RasmusL

RasmusL ”gissar på nära noll förmågor” från start. Alla megakorpar VET att vi sitter på exakt noll förmågor från start.

RasmusL trycker på att det bara är solovinst som gäller. Alla diplomatiska megakorpar VET detta men i det publika samtalet är det ändå den gemensamma triumfen över mörkret som vi förespråkar. Enighet i galaxen tack!🖖
Det jag menar är att det inte är bra för en solovinst att köpa saker som hjälper "hela byn". Cash is king, så låg sannolikhet att det byggs en massa förmågor i R1 tänker jag.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,594
Vatten över huvudet, ja tack!
Jag kommer nog hinna bli nattmördad och utröstad flera gånger om innan jag analyserat vilken strategi som är bäst.
Förstår tanken på att alla kör samma, men behöver vrida och vända på det för att se om det på något sätt spelar ulvarna i händerna.
OM det spelar roll var man startar och att en start på en planet i periferin är en svaghet så måste ju jag som byboig mega corp på en perifer miniplanet satsa på expansion mot mitten.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,456
Location
Köping
Jag tänker att det kanske är så att mörkret kan döda planeter, är det en rimlig gissning?
Jag har också tänkt kring planetmord, men hur funkar då Kultur 2p och 6p, och Militärens 3-5p och 6p? Skyddar alla planeter som spelaren har?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,794
Location
Göteborg
Jag har också tänkt kring planetmord, men hur funkar då Kultur 2p och 6p, och Militärens 3-5p och 6p? Skyddar alla planeter som spelaren har?
Just det, planetmord känns inte troligt med tanke på detta.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
I rymden kan ingen höra dig fika - kaffekopp laddad och lite tid att komma igång innan hemfärd till Umeå för helgen :)
Vi har alltså ingen by i ordets mening iom att det enda som håller oss samman är hotet utifrån -check.

Jag noterar då att om vi följer någon plan på att alla göra samma grej med att cirkelsia, eller på något sätt göra drag som innebär att man spendera sina 200 riksdaler så kan en enskild spelare som väljer att göra något solorösta ut nån stackare, så skall vi göra nåt sådant (vilket jag inte helt tycker är en bäst plan såhär ur första tanken) så måste också alla lägga ner sin röst tycker ju då jag.

Vidare så är det lite skevt då att om vi alla gör samma drag så kommer nästa runda Biobunker VII, Fjodorsenuba, Martin3 och RasmusL inte kunna rösta samtidigt som de gör något annat drag iom att deras inkomst enbart kommer vara 100 riksdaler.

Det går säkert att räkna på någon typ av plan för att vi alla skall kunna nå en lika stor inkomst och resurspool och därigenom kunna vinna genom delad förstaplats med lite tur, men det kräver mer matte och excel än vad jag orkar nu såhär i nuet.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,594
Med risk för att jag läst slarvigt så tänker jag att det går att lägga en röst, men sen bränna sina Rymdkrediter på massa coola byggnader eller anlita Cortez för att kolonisera en ny planet. Rösten faller då, eller?
@Empiricus är inne på att en enskild spelare på så sätt kan rösta ut en annan genom att vara den enda som röstar...hmmm...det skulle ju lukta lite fuktig päls.

Om jag inte missat nåt är det bara Impetigo som röstat än så länge, att rösten kom väldigt tidigt är väl mindre ulvigt än att slänga in en röst 5 i 12 så att säga så jag säger inte att Impetigo är ulv, det vet jag för lite för att säga.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,594
För att förtydliga tänker jag att det vore bra om vi som är snälla och diplomatiska Gordon Gekkos (läs bybor) enas om att man inte lägger en röst som man sen inte ämnar betala för.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,594
Fan vad dålig jag är på att läsa!!
Xyas har också röstat på Vimes. Men än så länge har jag samma hållning där som för Impetigo, att lägga en tidig röst är väl inte så ulvigt utan snarare varulvsspel A.

Med detta sagt @Vimes var snabb på hanen innan spelet började men har nu såsat och endast kommit med ett kort inlägg, som Nestor i varulvssammanhang ge mig en djupare analys av spelet
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,456
Location
Köping
RasmusL trycker på att det bara är solovinst som gäller. Alla diplomatiska megakorpar VET detta men i det publika samtalet är det ändå den gemensamma triumfen över mörkret som
Rasmus är iaf ärlig. Reglerna är ju som de är, och de här tongångarnna känner jag igen från när vi spelade Subterfuge.

Där Rasmus blev styckad först, så strategin lämnar visst en del att önska.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag noterar då att om vi följer någon plan på att alla göra samma grej med att cirkelsia, eller på något sätt göra drag som innebär att man spendera sina 200 riksdaler så kan en enskild spelare som väljer att göra något annat drag solorösta ut nån stackare, så skall vi göra nåt sådant (vilket jag inte helt tycker är en bäst plan såhär ur första tanken) så måste också alla lägga ner sin röst tycker ju då jag.
Sådär.

Vidare så tror jag också att Xyas nog är grön, annars hade Basse inte glömt bort att inkludera honom. Det går ju inte att blunda för det trots att metaspel är lite iffy i spelanalys tycker jag. Men, det gör att jag tittar närmare på RasmusLs start på Lydian. Det är en nerf både på att starta på en miniplanet och på att vara den enda som är 3 steg från en tre-vägskorsning. Att då placera RasmusL där när Locrania är fri (innan Xyas hamnar där) ser ut som avsiktligt för att RasmusL skall behöva gå en del innan han kan nå merparten av systemet.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,594
Inte för att hänga ut Xyas men vet vi att antalet ulvar inte ändrades när det blev en till spelare?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,794
Location
Göteborg
Där Rasmus blev styckad först, så strategin lämnar visst en del att önska.
Ja, en nackdel med att vara uppenbart egoistisk är ju att folk vill rösta ut en om de tror att man har mest stålar. Kanske till och med hellre än att röstar ut en ulv. :/

Att då placera RasmusL där när Locrania är fri (innan Xyas hamnar där) ser ut som avsiktligt för att RasmusL skall behöva gå en del innan han kan nå merparten av systemet.
Basse skriver ju dock i reglerna att startposition är slumpad.

Eller nja, när jag läser igen säger han att megakorparnas startposition är slumpad. Eventuellt kan han alltså ha placerat ut ulvarna manuellt. Tematiskt är det såklart rimligt att mörkret kommer utifrån (och jag som är i centrum är ju grön), men det känns lite väl enkelt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,690
Location
Oktoberlandet
Strålande hälsningar till hela stjärnrymden från Hypophrygia: Den goda platsen eller som nytillkomna kallar den: en bättre värld.

Så vart det då dax att djupdyka i dagens tråd:
Bra med diskussioner om Basses upplägg. Viktigt i längden att Mörkret inte kan gömma sig (de älskar när det blir stiltje och tyst i rymden).
- Det här med individuell vinst (kR-samlande) är förstås viktigt men vi måste väl tillsvidare försöka se det som sekundärt, först måste vi förstå Basses spelmekanik för att hitta rätt på Mörkeruslingarna.
- Att Genesis planet är störst påverkar ju ekonomin så det är ju positivt för honom (men de minsta ekonomierna blir ju avundsjuka); i förlängningen kommer Ionian system vara attraktivt att etablera sig på.
- Jag tror inte Basse skulle glömma en ulv i startupplägget (jag pratar Xyas allstå) Dock kan det ju vara ett simpelt klipåklistra-fel då det väl inte skulle vart nån spelare på Locriana annars… Xyas förvånade post på det vittnar väl dock om en grön reaktion.
- OK så den lilla röda pricken symboliserar ”Mörkret mellan stjärnorna”, men har ni andra luskat ut nått mer vettigt utifrån det?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,794
Location
Göteborg
Det känns som ett stort problem att när vi bara har en ulv kvar så vill alla som inte tror att de leder förhindra att vi röstar ut den.
 
Top