Varulv Mörkret Mellan Stjärnorna [R1] Första rundan

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,654
Location
Oktoberlandet
Ja. För att få 3p i Ekonomi måste en spelare ha minst två handelshus.
Frågan gällde ”Ingen kostnad att rösta”.
Varför upprepa det vid högre utvecklingsnivå?
Det är ju redan uppnåt.

Xyas frågade om gratis med 2 HH och du svarade avstyrande om att det handlade om att ”alla röster räknas”?
Post R1:87
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Kom med i gemenskapen! Lägg in Star Alliance-logga i signaturen för att signalera din solidaritet med de mindre lyckligt lottade planeterna!

[Ximg]https://i.imgur.com/800XSeV.png[X/img]
(ta bort de två "X" innanför hakparenteserna för att få en fungerande forumkod)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,654
Location
Oktoberlandet
(ta bort de två "X" innanför hakparenteserna för att få en fungerande forumkod)
Rasmus: förklara post R1:4.
Den posten och post R1:15 läste jag som att du argumenterar MOT sammarbete och mest att det är bara en som vinner…
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Finns det ingen by, bygg en by! Vi kan skapa en pakt där vi kan gröna varandra och gå framåt gemensamt. Visst, there can be only one i slutet (vi på 100 kr-planeter kan iofs ganska enkelt se till att landa på samma slutpeng), men för att vi ska ha en chans att nå dit behöver vi gröna varandra och krossa kapitalet!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Rasmus: förklara post R1:4.
Den posten och post R1:15 läste jag som att du argumenterar MOT sammarbete och mest att det är bara en som vinner…
Ja, jag har omvärderat min ståndpunkt.

1: Vi har ett objektivt sämre utgångsläge relativt de rika spelarna
2: Att skapa uttalade pakter i ett varulvsspel som går på tvären mot de traditionella fraktionerna bybo-ulv är ju alldeles för festligt för att passa på det!
3: Vi kan få ner det här från ett krig mellan nio aktörer till ett mindre antal om vi kan bygga lojalitet. Tillsammans kan vi leta ulvar och undanröja de rikaste spelarna för att ge oss en chans att vinna. När spelet närmar sig slutet får vi komma överens om att släcka alliansen och se vem som vinner.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,667
Frågan gällde ”Ingen kostnad att rösta”.
Varför upprepa det vid högre utvecklingsnivå?
Det är ju redan uppnåt.

Xyas frågade om gratis med 2 HH och du svarade avstyrande om att det handlade om att ”alla röster räknas”?
Post R1:87
Jag försökte bara vara tydlig. 🙂 Om en spelare uppnår 3p+ i Ekonomi blir det gratis att rösta för den spelaren i fortsättningen. Dennes röster kommer också räknas.

Man kan därför inte "skenrösta" (att rösta i tråden utan att betala för det) när man har 3p+ i Ekonomi, något som däremot är möjligt när man bara har 2p i Ekonomi.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,453
Det finns helt klart poänger med ett samfällt agerande. Genesis skrev ett fint inlägg ovan. Men om vi samtidigt bestämmer oss för att rösta ut alla som inte rättar sig i ledet blir en apparat för terror. Vi har inte jämlika startpositioner, om vi samfällt cirkelsiar kommer vinnaren av oss bli megakorpen med bäst startinkomst (d.v.s. Genesis).

Hela det här spelet är en vidrig rävsax.

Jag kommer inte rätta mig i något led om det inte finns ett supertydligt konsensus om att det är så vi ska göra och att vi ska rösta ut de som avviker från linjen. Annars kommer jag köra mitt race. Jag kommer försöka expandera min inkomst och jag kommer försöka rösta ut Mörkret om jag tror jag har läge att göra det.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,654
Location
Oktoberlandet
Ja, jag har omvärderat min ståndpunkt.

1: Vi har ett objektivt sämre utgångsläge relativt de rika spelarna
2: Att skapa uttalade pakter i ett varulvsspel som går på tvären mot de traditionella fraktionerna bybo-ulv är ju alldeles för festligt för att passa på det!
3: Vi kan få ner det här från ett krig mellan nio aktörer till ett mindre antal om vi kan bygga lojalitet. Tillsammans kan vi leta ulvar och undanröja de rikaste spelarna för att ge oss en chans att vinna. När spelet närmar sig slutet får vi komma överens om att släcka alliansen och se vem som vinner.
Hur ska jag kunna lita på en som avslutar med att föreslå ”att släcka alliansen”?
Om jag förstått reglerna rätt kan vi ju vinna flera tillsammans på samma kR.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
Jag är med @RasmusL.
Anser fortfarande att byn bör enas om att röstandet bör sättas under kamratuppfostran, bryter du mot de gemensamma reglerna röstas du ut nästa runda.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Hur ska jag kunna lita på en som avslutar med att föreslå ”att släcka alliansen”?
Om jag förstått reglerna rätt kan vi ju vinna flera tillsammans på samma kR.
Jaha, det hade jag missat! En vinst är en vinst även i grupp! För alliansen!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Jaha nu kommer knivarna fram.

Vi borde väl kunna enas om att det rimliga är att expa i R1 så vi kan rösta gratis sen och få spela ordentligt varulvsspel?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Jaha nu kommer knivarna fram.

Vi borde väl kunna enas om att det rimliga är att expa i R1 så vi kan rösta gratis sen och få spela ordentligt varulvsspel?
Är det inte värt lite fördröjning att få en by full av siar-väktare som kan gröna varandra och skyddar mot nattmord?

Star Alliance wants YOU!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Är det inte värt lite fördröjning att få en by full av siar-väktare som kan gröna varandra och skyddar mot nattmord?

Star Alliance wants YOU!
Inte när alliansen förmodligen är full av mörker som använder den för att försvinna i mängden och sprida brus genom falska sianden 😢
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Jag är då med i pakten. Jag föreslå
Jaha nu kommer knivarna fram.

Vi borde väl kunna enas om att det rimliga är att expa i R1 så vi kan rösta gratis sen och få spela ordentligt varulvsspel?
En del av poängen är att det finns en risk att mörkret kan låsa upp naivt siande. Genom att rusha siande i R1 minimerar vi risken för detta. Med lite tur tar det dem mer än en runda att köpa detta (det är ju rätt kraftfullt). Siande i R1 blir mer tillförlitligt än siande i senare rundor.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Jag är då med i pakten. Jag föreslå

En del av poängen är att det finns en risk att mörkret kan låsa upp naivt siande. Genom att rusha siande i R1 minimerar vi risken för detta. Med lite tur tar det dem mer än en runda att köpa detta (det är ju rätt kraftfullt). Siande i R1 blir mer tillförlitligt än siande i senare rundor.
Men det blir inte något siande i runda 1, utan i runda 2. Så mörkret kommer ju rusha naivt sianden eller millergrejer eller vad de nu helt säkert har.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Jag är då med i pakten. Jag föreslå
Ojdå, missade att jag hade ett gammalt påbörjat inlägg. Ja, jag är med i pakten, och kan tänka mig att agera suboptimalt för att jämna ut villkoren lite. Med lite tur kanske vi kan räkna fram ett upplägg där jag kan landa på samma slutsumma som de små planeterna genom att hoppa expansion i en vältajmad runda.

Jag får det till att pakten består av:
@Impetigo
@Empiricus
Jag
@RasmusL
@BiobunkerVII
 
Top