Varulv Mörkret Mellan Stjärnorna [R1] Första rundan

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,560
Min lista nu när lördagen börjar röra sig mot kväll:

Biobunker VII Karlbertil-gate? Nja, jag vet inte om jag tycker att det var så rödande. Men inte heller grönande.
Empiricus Försiktig och med bra analyser. Har inte sagt något rödande, men å andra sidan förväntar jag mig att en ulv-Empi skulle spela såhär också. Vete fan vad som skulle kunna få mig att gröna honom. Försöker minnas hur han spelade i Kyrkogården.
Fjodorsenuba Har inte sagt så mycket. Verkar satsa på att tävla i ekonomiracet, vilket är grönande.
Genesis Supergrön, såklart
Hellzon Tycker att han spelar grönt och gör försiktiga analyser. Vet inte om jag litar på hans tarmar, men jag tror att han är grön. Men jag tycker ju alltid att han ser grön ut. Hm.
Impetigo Startade hela pakt-grejen, vilket jag tycker är grönande.
Martin3 "Jag tänker inte försöka vinna", jo tjena. Jag tror dock att det är mer slugt korpspelande än ulvighet.
RasmusL Väldigt inne på pakten, helt plötsligt. Svårt att läsa när han är såhär entusiastisk, men helomvändandet från "every corp for itself" till "alla ska med" är lite väl snabbt. Jag får känslan av en ulv som vet att han kan sabba siande, så drar gärna korparna åt det hållet (vilket irriterande nog skulle ge Xyas rätt och göra pakten menlös eller direkt skadlig).
Sidd Tycker Sidd spelar riktigt bra och mer riktat än vanligt. Kanske innebär att han ulvar, men just nu läser jag det som grönande.
Vimes Lågflyger, vilket inte är likt honom. Men, som han säger, det här är inte ett vanligt spel, så att förvänta sig att han ska spela som vanligt är kanske orimligt. Men han är en duktig spelare och försöker inte alls kontrollera spelet, så om han spelar för att vinna undrar jag vad hans plan är?
Xyas Jag tycker nog ändå att "Mörkret köper detta i R2 och blockerar därmed siande" låter lite väl mycket som att han har sett deras inköpslista och vet vad de har för alternativ. Dessutom mycket aktiv i R1, vilket är ett trendbrott.

Allt ovanstående är dock några procentenheter hit eller dit, och inte mycket mer värt än slumpen. Jag tror ju som bekant att det är närapå omöjligt att hitta ulvar i R1 i ett vanligt spel, och här har vi inte ens drev och röster att ta hänsyn till, så antagligen har jag hängt upp mig på oväsentligheter. Men det är allt jag har att gå på just nu. Presenterar i alla fall mina tankar så att de kan analyseras.
Intressant sammanställning, lutar att hålla med dig om de rödaktiga. Xyas tror jag att jag hade ett feltänk inledande när jag tänkte att hela grejen med att han var glömd innebar att Basse la till honom i spelet i efterhand, men det kan ju lika gärna ha handlat om att han glömdes bort i listan men redan fått PM. Det här kanske var uppenbart för alla andra men för mig är det inte längre grönande, även om det i sig inte är rödande heller.

Gällande KarlBertil-gate vill jag bara försvara mig med att han nära nog ordagrannt säger "de som inte äger något varuhus" och det vi har är ju faktiskt Handelshus och inte Varuhus ;)

Håller inte med om att Fjodorsenuba är grön för att han skitet i pakten, då borde samma logik även gälla Xyas, eller har jag missat nåt i ditt resonemang? Du har ju själv varit väldigt inne på pakten, det här är nåt knepigt!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Håller inte med om att Fjodorsenuba är grön för att han skitet i pakten, då borde samma logik även gälla Xyas, eller har jag missat nåt i ditt resonemang? Du har ju själv varit väldigt inne på pakten, det här är nåt knepigt!
Inte så mycket att han skitit i pakten som att han resonerat rakt ut "Jag är liten och måste satsa allt på ekonomi och försöka sabba för de rika". Jag är ju som du säger för pakten, men det kändes ganska ärligt. Men nu när jag kollar så har han skrivit exakt två inlägg i hela R1, vilket luktar lågflygande och jag får kanske nedgradera honom till gul. Magkänslan säger ändå grön, men jag har inte riktigt något att hänga upp det på, och jag föredrar analys framför känsla i varulvsspel.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Sjukt bra analyser över lag! Önskar att jag kunde bidra med med lika fina analyser.

Är tyvärr upptagen del i köttvärlden idag så har inte hunnit med att vara aktiv som jag önskat (och troligtvis ett mönster för mig :( )

Vill också påminna om att vi har väldigt få röster lagda och några galningarna som mig kommer kanske inte lägga några röster. Utöverdet vill jag påminna om att skicka PM till @Basenanji så ni inte missar att agera som megakorp.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,573
Location
Oktoberlandet
Sjukt bra analyser över lag! Önskar att jag kunde bidra med med lika fina analyser.

Är tyvärr upptagen del i köttvärlden idag så har inte hunnit med att vara aktiv som jag önskat (och troligtvis ett mönster för mig :( )

Vill också påminna om att vi har väldigt få röster lagda och några galningarna som mig kommer kanske inte lägga några röster. Utöverdet vill jag påminna om att skicka PM till @Basenanji så ni inte missar att agera som megakorp.
Halloj din gamla rymdfarare.
Du hade senast ett idogt egenrace mot Martin senast har jag för mig.
Denna gång är det nåt helt annat pg, ge oss lite mer analys, vad är dina vibbar?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Nämen om jag (till skillnad från alla andra i det här spelet) skulle ta och spela lite varulvsspel.

Röstsammanställning:
Xyas (1): Impetigo
Vimes (1): Xyas (äldsta rösten)

Vimes har spelat uppgiven ulv-vimes model 1A (han hatar ju verkligen att vara ulv) hela spelet. Han gjorde dessutom en miss i starten genom att posta för tidigt vilket förmodligen stör honom rejält och får honom att bli ännu mer uppgiven. Sedan, om han inte var ulv skulle han helt säkert antingen gått igång på att ingen annan jagar scum eller hållt på med pakt-diskussionen kring resurshanteringen, han älskar ju bägge grejerna så hans tystnad är jättemärklig. Så jag är helt bekäm med att han åker. Vi får väl se om någon försöker rädda honom nu i sista sekunden. Med så få röster kommer det ju synas tydligt.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Jag kommer alltså att betala för min röst denna rundan och inte ekonomi-rusha.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Jag kommer alltså att betala för min röst denna rundan och inte ekonomi-rusha.
Cool! Modigt! Jag vet inte om det är rätt men jag gillar det! Grönande imo men är det "fel" så kommer du såklart oss tidigt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Nåja, Xyas, jag har gjort min analys. Jag tror inte paktande kommer fungera (för att: 1) vi inte vet hur Mörkrets förmågor fungerar, 2) för att det finns för många incitament för oss megakorpar att avvika från planen och 3) för att paktande framför allt gynnar Genesis), och jag har funnit det nästan omöjligt att hitta scum så här i början (alla andra spelare är ju mina motspelare och alltså scum).

En lika bra pakt är ju att typ rösta ut spelare at random. Alla (utom den som blir utröstad) vinner på det. Är det Mörkret vi röstar ut är det bra, är det en annan megakorp har vi i varje fall hyvlat ner konkurrensen lite.

Jag kommer expandera och bygga handelshus den här rundan. Jag tycker inte vi ska rösta ut någon den här rundan. Allt röstande är än så länge enbart self-serving.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Jag vi inte bara enas om att det rationella spelet för alla är att expandera och bygga handelshus och sedan sluta försöka hugga varandra i ryggen? Knivarna kommer förstås komma fram när det börjar dra ihop sig, men än så länge vinner vi inget på att rösta ut någon.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Kan vi inte bara enas om att det rationella spelet för alla är att expandera och bygga handelshus och sedan sluta försöka hugga varandra i ryggen? Knivarna kommer förstås komma fram när det börjar dra ihop sig, men än så länge vinner vi inget på att rösta ut någon.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
En lika bra pakt är ju att typ rösta ut spelare at random. Alla (utom den som blir utröstad) vinner på det. Är det Mörkret vi röstar ut är det bra, är det en annan megakorp har vi i varje fall hyvlat ner konkurrensen lite.
än så länge vinner vi inget på att rösta ut någon.
Snabb självmotsägelse, där. Men ja, det är klart att du inte vill att vi ska rösta ut någon, om den vi (läs: Xyas) röstar ut är dig. Analysproblemet här är att en korp som är på väg att ryka kommer att sprattla lika mycket som en ulv. Det finns inget "Jag vinner med byn".
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Nåja, Genesis. Röstar Xyas ut mig (och han är korp) sätter jag all brunost i Bergen på att han inte kommer vinna spelet.

Det jag menade var att en lika viable strategi som siarpakter och så vidare är att alla lägger 25 spänn på att rösta ut någon kollektivt slumpmässigt bestämd person.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Eller så kan vi enas om att du, Genesis, ska vara den som bränner 25 rymdpengar på att rösta ut någon vi slumpmässigt bestämt oss för. Så kanske vi inte har en pakt som leder till att att du kommer dra ifrån ekonomiskt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Eller så kan vi enas om att du, Genesis, ska vara den som bränner 25 rymdpengar på att rösta ut någon vi slumpmässigt bestämt oss för. Så kanske vi inte har en pakt som leder till att att du kommer dra ifrån ekonomiskt.
Det här är rakt av missvisande. Om jag expanderar den här rundan och du också gör det så kommer vi att få exakt samma inkomst. Jag har inte ett bättre utgångsläge än dig, Empi eller Xyas.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Jag vill inte rösta på någon denna runda. Men xyas spel är uppenbart inte samma som jag spelar. Att lägga 25 spänn på att rösta ut någon i R1 verkar så sjukt suboptimalt spel som megakorp...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Det här är rakt av missvisande. Om jag expanderar den här rundan och du också gör det så kommer vi att få exakt samma inkomst. Jag har inte ett bättre utgångsläge än dig, Empi eller Xyas.
Ja, alternativet var alltså en pakt där vi inte ekonomiexpar. Det är väl det ni diskuerat?

Jag tycker alltså att vi inte ska pakta i R1.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Jag vill inte rösta på någon denna runda. Men xyas spel är uppenbart inte samma som jag spelar. Att lägga 25 spänn på att rösta ut någon i R1 verkar så sjukt suboptimalt spel som megakorp...
Jag håller inte med. Skälen är mina egna, förutom att jag inte riktigt kan svälja att Basse gjort ett spelupplägg där draget första rundan är så megauppenbart.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Ja, alternativet var alltså en pakt där vi inte ekonomiexpar. Det är väl det ni diskuerat?
Sedan flera sidor bak är det inte längre detta pakten säger. Åtminstone verkar inte Rasmus och Biobunker gå på den linjen. De kommer att expandera. @Empiricus och @Impetigo, vad kommer ni att göra?
 
Top