Nekromanti Mäster Ulv - Runda 5

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
LJS said:
Det här tycker jag är märkligt, för när jag funderar på vilka spelare som skulle kunna vara kapabla till att köra solo-ulv så är ditt och KKs namn de första som kommer upp.
Haha! Tja, det hade ju varit grymt, men jag tänkte inte ens tanken. Det var först när KK tydliggjorde det episka i att vara ensam som jag insåg hur man kunde tänla. Jag är en vaniljbybo och vaniljulv: tråkig och vanlig. Tre ulvar, nattmord oh galen siare. Mer kaoz än så skulle jag aldrig ställa till med som MU.

LJS said:
Du har ju knappast spelat som att du är solo-ulv,
Skönt att du kan se det. Wait...hur då?
LJS said:
så jag tror inte att du är det om vi råkar hänga en grön igen och fortfarande lever i nästa, men det är skumt att du tycker att ens diskutera det är ulvigt. Du som kan tänka dig att kaosdiskutera allt mellan himmel och jord.
Fast nu går det lite snabbt. Jag kan visst tänka mig att diskuetra detta. Det är ju det jag gör för guds skull?! Jag tar ju upp det nu för att i en eventuell nästa runda vara förberedd på at jag ut en ulv.

Nu läser du mig antingen slarvigt eller med bias.
LJS said:
Halo har betett sig ulvigt, men att han har velat diskutera om en solo-ulv är inte det.
Jag har försökt förklara det där. Jag tar det igen.

Vi bybor (som är vid sunda vätskor och tänker varulvsspel som en vanlig spelare skulle göra, inte som en galen-KK) kommer inte ta upp det där till diskussion ens, för det är ett så anmärkningsvärt scenario att vi bara glömemr bort det.

Men en ulv som vet att det bara är EN ULV – känner inte samma avstånd till konceptet Lone Wolf, utan resonerar om det som om det var minst lika plausibelt som någon annan set-up.

Förklarade jag bättre nu?

---

För övrigt: vad tror du om ett 113+Jocke-scenario?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
LJSLarsson;n251110 said:
Det här tycker jag är märkligt, för när jag funderar på vilka spelare som skulle kunna vara kapabla till att köra solo-ulv så är ditt och KKs namn de första som kommer upp.

Du har ju knappast spelat som att du är solo-ulv, så jag tror inte att du är det om vi råkar hänga en grön igen och fortfarande lever i nästa, men det är skumt att du tycker att ens diskutera det är ulvigt. Du som kan tänka dig att kaosdiskutera allt mellan himmel och jord.

Halo har betett sig ulvigt, men att han har velat diskutera om en solo-ulv är inte det.
Jo det är en anledning till att jag börjat fundera över basse igen.

Men som sagt, I min värld funkar det ungefär såhär:

Basse öppnar mannen
Jag tycker han är skum

Jag brukar ha haft fel så ofta att jag inte riktigt litar på mig själv när det gäller honom.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
spelling bee said:
Fast nu går det lite snabbt. Jag kan visst tänka mig att diskuetra detta. Det är ju det jag gör för guds skull?! Jag tar ju upp det nu för att i en eventuell nästa runda vara förberedd på at jag ut en ulv.
Hahah! Det där måste jag tydliggöra för det var fan helt omöjligt att förstå.

Jag tar ju upp det nu för att i en eventuell nästa runda vara förberedd på att jaga ut en ulv.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Basenanji;n251111 said:
Haha! Tja, det hade ju varit grymt, men jag tänkte inte ens tanken. Det var först när KK tydliggjorde det episka i att vara ensam som jag insåg hur man kunde tänla. Jag är en vaniljbybo och vaniljulv: tråkig och vanlig. Tre ulvar, nattmord oh galen siare. Mer kaoz än så skulle jag aldrig ställa till med som MU.


Skönt att du kan se det. Wait...hur då?

Fast nu går det lite snabbt. Jag kan visst tänka mig att diskuetra detta. Det är ju det jag gör för guds skull?! Jag tar ju upp det nu för att i en eventuell nästa runda vara förberedd på at jag ut en ulv.

Nu läser du mig antingen slarvigt eller med bias.


Jag har försökt förklara det där. Jag tar det igen.

Vi bybor (som är vid sunda vätskor och tänker varulvsspel som en vanlig spelare skulle göra, inte som en galen-KK) kommer inte ta upp det där till diskussion ens, för det är ett så anmärkningsvärt scenario att vi bara glömemr bort det.

Men en ulv som vet att det bara är EN ULV – känner inte samma avstånd till konceptet Lone Wolf, utan resonerar om det som om det var minst lika plausibelt som någon annan set-up.

Förklarade jag bättre nu?

---

För övrigt: vad tror du om ett 113+Jocke-scenario?
På riktigt basse, det är så ologiskt att du borde skämmas.

Hade det varit tre ulvar skulle vi redan förlorat, det är alltså max två ulvar nu.
Skulle jag ha riskerat att rösta ut min enda ulvkompis första dagen?

På riktigt.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
.113;n251114 said:
På riktigt basse, det är så ologiskt att du borde skämmas.

Hade det varit tre ulvar skulle vi redan förlorat, det är alltså max två ulvar nu.
Skulle jag ha riskerat att rösta ut min enda ulvkompis första dagen?

På riktigt.
Alltså på allvar, alla jag + 1 kombos utom med Jocke är mer logiska.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Jag tror att det är .113+Jocke.

Jag tror att .113 ulv-spexar som lägger kneppa röster på sin ulvkompis i slutet av rundorna.

Jag tror att .113 nu börjar föröska vända drevet mot Jocke.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
.113 said:
Skulle jag ha riskerat att rösta ut min enda ulvkompis första dagen?
Fast det var väl aldrig nån större risk att Jocke åkte ut?
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
.113;n251109 said:
Jo och där nämnde du som jag sa bara Vicotnik om Basse var grön, inte om Han var röd.

Ändå avslutade du med att han är misstänkt

Det såg lite skumt ut
Det var luddigt skrivet med alla & eller. Jag menade att vi kan finna en ulv bland basse/vicotnic & en ulv bland 113/Jocke. Dvs är Basse inte ulv så är Vicotnic det och är Jocke inte ulv så är 113 och vice versa. Läs gärna inlägget igen.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Basenanji;n251118 said:
Fast det var väl aldrig nån större risk att Jocke åkte ut?
Det hängde faktiskt på ett hårstrå. Det var två gröna spelare xyas och sodivra som velade på slutet.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Basenanji;n251118 said:
Fast det var väl aldrig nån större risk att Jocke åkte ut?
Jo. Plus att man inte kan veta hur det slutar när man startar det.

Varför skulle jag riskera att min ulvkompis åker ut när det är två bybor på väg till hängning och jag har 10, ja TIO, spelare att välja mellan så väljer jag min ulvkompis.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
.113;n251123 said:
Jo. Plus att man inte kan veta hur det slutar när man startar det.

Varför skulle jag riskera att min ulvkompis åker ut när det är två bybor på väg till hängning och jag har 10, ja TIO, spelare att välja mellan så väljer jag min ulvkompis.
Ok basse har övertygat mig Han är fan ulv.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Basenanji;n251126 said:
Dessvärre inte. Jag är (en dålig) bybo.

Men din starka reaktion är intressant!
Men för att återgå, visst inser du hur liten chans det är att jag skulle välja att riskera min egen ulvkompis om jag är ulv och två bybor kämpar om att åka ut.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Enda sedan mitten av förra rundan har jag propsat på att vi ska hänga den av basse och sordiva som inte visade sig vara grön förra rundan. Det tycker jag fortfarande är den bästa vägen att gå. Det är tydligt.

Ställningstagandet man behöver göra är enbart "tror jag att basse och sordiva var två bybor som bråkade eller ej" Tror man att det var så, då är det ju bara att rösta på mig (för vad annars har vi på gång? Halo, typ.) Tror man att minst en av de var ulv - ja gå är det ju basse som ska ut. Det är över huvud taget störigt att det blev ett drev mot Lukas förra rundan (han skrev ju inte ett ord efter det att han började få röster, så jag antar att verkligheten kom i vägen.

Röst: Basse
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
jag kan garantera att jag är lika mycket, eller mer bybo än Basse.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
.113 said:
Ja du reagerar ju inte på logik alls
Äh, lägg av. Det finns inte 1. primero importante Logica som regerar i sådana här spel. Väldigt många "logiska" situationer i varulvsspel är någon sorts WIFOM-resonemang. Det är väl därför vi retirerar tlll sånt som Occams lag: vad är rimligast givet förutsättningarna?

Och vet du .113, jag stör mig på att du då och då får små utbrott i stil med "ulv confirdem!", "ulv fångad" mm. Eller nu när du med bergsäker attityd hamrar in att det är helt otänkbart att du som ulv skulle rösta på din ulvkompis Jocke.

Jamen, i så fall, varför börja jobba för att vi ska dreva Halo? Vad ligger bakom detta? Vad är det logiska svaret till att både propagera för ett val mellan .113 och Jocke PLUS att du börjar dreva mot Halo 77?

I MIN värld, där MIN logik regerar så är det där ulvigt beteende. Det är en ulv som är så dryg att hen vågar utmana byn genom att erbjuda ett skenbart val mellan två ulvar, för att en bit in i spelet vända drevet mot någon annan. I det här fallet Halo 77.

Ett "logiskt" sätt att se på ulvduos är att två framgångsrika spelare kommer överens om att försöka vinna en gång till. Om du nu blev Mäster Ulv, varför inte kontakta din fd. samarbetspartner Jocke för att reprisera framgpngen senast?

Eller är det mer "logiskt" att tänka sig att Jocke och halo 77 har valt varandra?

---

Nåja. Jag är åtminstone medveten om att jag oftast är en dålig bybo – dålig för att jag inte kan se ulvarna lika bra som andra. Det spel jag brukar försöka spela då är att verka så bybiog som möjligt. Förstås finns det olika sätt att verka byboig på, men i min värld handlar det om att föröska bidra så gott man kan. Ibland tom med sin egen logik som kanske inte motsvaras av andras logik, men för att visa andra att man faktiskt bryr sig.

---

Min röst ligger kvar på Jocke. Kommer ni på nåt smart är jag övertalningsbar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Det finns ju inte så många alternativ (givet att det är två ulvar)

113
Halo77
Jocke
LJS
Vicotnik

(Ja, jag har tagit bort mig själv eftersom jag är snel hest.)

113+Halo
113+Jocke
113+LJS
113+Vicotnik

Halo+Jocke
Halo+LJS
Halo+Vicotnik

Jocke+LJS
Jocke+Vicotnik

LJS+Vcotnik

---

Av alla dessa par så tror jag egentligen bara på två:

113+Jocke och LJS+Vicotnik.

Alla andra känns lite för krystade. 113 känner väl inte LJS eller Vicotnik? OM 113 r Mäster ulv så torde det rimligaste altebrativet vara att värva Jocke.

Halo skulle väl kunna välja vem som helst.

Jocke och LJS/Vicotnik känns som en oortodox kombination eftersom de rimligtvis inte borde känna varandra. Att LJS/Vicotnik skulle söka upp nån annan än varandra känns också tveksamt. Möjligen med Jocke.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Basenanji;n251143 said:
Äh, lägg av. Det finns inte 1. primero importante Logica som regerar i sådana här spel. Väldigt många "logiska" situationer i varulvsspel är någon sorts WIFOM-resonemang. Det är väl därför vi retirerar tlll sånt som Occams lag: vad är rimligast givet förutsättningarna?

Och vet du .113, jag stör mig på att du då och då får små utbrott i stil med "ulv confirdem!", "ulv fångad" mm. Eller nu när du med bergsäker attityd hamrar in att det är helt otänkbart att du som ulv skulle rösta på din ulvkompis Jocke.

Jamen, i så fall, varför börja jobba för att vi ska dreva Halo? Vad ligger bakom detta? Vad är det logiska svaret till att både propagera för ett val mellan .113 och Jocke PLUS att du börjar dreva mot Halo 77?

I MIN värld, där MIN logik regerar så är det där ulvigt beteende. Det är en ulv som är så dryg att hen vågar utmana byn genom att erbjuda ett skenbart val mellan två ulvar, för att en bit in i spelet vända drevet mot någon annan. I det här fallet Halo 77.

Ett "logiskt" sätt att se på ulvduos är att två framgångsrika spelare kommer överens om att försöka vinna en gång till. Om du nu blev Mäster Ulv, varför inte kontakta din fd. samarbetspartner Jocke för att reprisera framgpngen senast?

Eller är det mer "logiskt" att tänka sig att Jocke och halo 77 har valt varandra?

---

Nåja. Jag är åtminstone medveten om att jag oftast är en dålig bybo – dålig för att jag inte kan se ulvarna lika bra som andra. Det spel jag brukar försöka spela då är att verka så bybiog som möjligt. Förstås finns det olika sätt att verka byboig på, men i min värld handlar det om att föröska bidra så gott man kan. Ibland tom med sin egen logik som kanske inte motsvaras av andras logik, men för att visa andra att man faktiskt bryr sig.

---

Min röst ligger kvar på Jocke. Kommer ni på nåt smart är jag övertalningsbar.
Ja det är faktiskt helt ologiskt på alla sätt och vis att jag skulle, eller att någon skulle, riskera sin ulvkompis i drev mellan två bybor. I runda ett. Om man dessutom bara är två ulvar.

Ja, det hävdar jag har med ren logik att göra.

Hade du sätt mig.i kombo med vem som helst annars I byn så visst, make a case och se vad som händer men just det där funkar inte I nån värld.


Sen har jag inte bytt drev mot halo, jag tror Han är ulv nr två när Jocke pluppar som ulv. Jag frågade bara Jocke eftersom jag ville veta om Han skulle offra sin ulvkompis eller inte
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Jocke said:
jag kan garantera att jag är lika mycket, eller mer bybo än Basse.
OM du nu är bybo, ÄTER det inte dig att det i så fall kan vara din inaktivitet som gör att byn förlorar? Du har knappast protesterat mot att bli utröstad.

Sånt här fattar inte jag. Min värsta skräck i varulvsspelssammanhang är inte att jag framstår som korkad, att jag förlorar, blir utröstad eller nåt annat. Min största skräck är att JAG ORSAKAR så att byn förlorar. Det vore skitjobbigt! Helt hemskt! Det var därför jag fick panik när jag låg så jävla dåligt till förra rundan. Inte för att JAG skulle bli utröstad, utan för att byn skulle torska för att de röstade ut en bybo.

Men du verkar så cool och bara "Äh, jag fikar lite till med Zara och Aviici. Nu vill jag tex ha en...frappuccino!".

Är det bara jag som är nojjig, paranoid och känner ett tvång att vara andra till lags? Vafan, är jag den ende 70-talisten här?
 
Top