Jag är helt med dig på vad den mörka legionen vill. Mörka Legionen är något jag räknar med kommer finnas med så om inte direkt så iaf i bakhuvudet på spelarna när de är ute på äventyr så där finns det ett stort behov av information tycker jag (för sl). Lite mindre viktigt för mig är exakta invånarantal i städer och varför det finns djungler på Venus tex. Men gärna fylligt med bakgrundshistoria annars. Tycker det känns som du jobbar på ett bra sätt med att sätta lite ramar och utgår från dem i vidare arbete.Grundboken kommer inte att förklara speciellt mycket i detalj. Några hemligheter, absolut – men inte detaljer om hela solsystemet. Däremot funkar jag både som SL och spelmakare så att jag måste veta, framför allt såna här större grejer. Vad vill Mörka Legionen? Hur länge sedan är vår nutid? Varför finns det djungler på venus?
Jag fattar att alla inte funkar som mig där, och hela originalspelet är ju skrivet av personer som absolut inte kände något behov av att ha något slags förklaringar. Hell, där förklaras ju inte ens riktigt vad Brödraskapets faktiska läror/mythos är. Men ska jag kunna skriva spelvärld måste jag som allra minst ha bestämt för mig själv de bakomliggande större sanningarna och principerna. För mig är det de som sedan ger upphov till det lilla/lokala, det rollpersonerna faktiskt möter. Jag jobbar top-down, har väldigt svårt för bottom-up.
(När jag som SL läser spel som inte berättar sånt för mig så känner jag först att spelet är inkomplett, och sedan känner jag att jag måste fylla i de sanningarna innan vi börjar spela)