[Luna City Blues] Realism och de venusianska djunglerna

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Nu blir jag nyfiken… Nämner du alltså normalt sett inte USA när du förklarar Capitol som korporation?

Eller är det bara specifikt om det nämns i boken som det följer med?
Nu har jag ju inte spelat MC sedan 90-talet men jag har inga problem att namedroppa referenser till vår jord när spelar, säg Star Wars, men att gå från att säga att kejsarinnan har "typ japansk ceremoniell dräkt" till att "samhället är typ Japan" är för mig vääääldigt stor skillnad.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Nu har jag ju inte spelat MC sedan 90-talet men jag har inga problem att namedroppa referenser till vår jord när spelar, säg Star Wars, men att gå från att säga att kejsarinnan har "typ japansk ceremoniell dräkt" till att "samhället är typ Japan" är för mig vääääligt stor skillnad.
Å andra sidan, när jag testade att utelämna namnen så blev det som svar "Jaha, typ Tyskland alltså?". :D
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Å andra sidan, när jag testade att utelämna namnen så blev det som svar "Jaha, typ Tyskland alltså?". :D
Jag tycker inte Tyskland/Preussen har samma inneboende problematik som USA och Japan. Imperial däremot är också en balansgång. Men detta är ju mina preferenser, färgade av att jag tycker det är viktigt med historiska nyanser och att stereotypa nationsskildringar är oerhört svåra att hantera.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
och att stereotypa nationsskildringar är oerhört svåra att hantera.
Der här håller jag helt med om. Det är den del jag känner att jag antagligen oavsett vad jag gör kommer att hamna fel. Megakorporationerna är ju stereotypa nationsskildringar – om du lyckas hålla det borta i ditt huvud genom hur du formulerar dig kring dem så är jag ju mer avundsjuk än att jag tycker att du "har fel". För mig är det aktivt svårt att hålla borta tanken "Capitol = USA" och det enda sättet jag lyckats komma nära att lyckas är att säga uttryckligen "det här är ett företag som lånat från USAs kultur och estetik". Nämner jag inte USA blir det i mitt huvud direkt att Capitol = USA.

Nå, det har jag redan skrivit och jag vet inte om något blir tydligare eller bättre av att jag gör det igen. Förlåt!

Men jag håller som sagt helt med om att det är klurigt med stereotypa nationsskildringar. Det kommer att komma en tråd om hur jag bara inte fixar att behålla Mishima i nuvarande skick snart, så får vi se vad folk tycker om mina försök att lösa det problemet… (De andra megakorparna tycker jag överlag skildras bättre; kanske för att (och här gissar jag friskt) originalskribenterna hade mer erfarenhet av amerikansk kultur, av europa överlag?)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Der här håller jag helt med om. Det är den del jag känner att jag antagligen oavsett vad jag gör kommer att hamna fel. Megakorporationerna är ju stereotypa nationsskildringar – om du lyckas hålla det borta i ditt huvud genom hur du formulerar dig kring dem så är jag ju mer avundsjuk än att jag tycker att du "har fel". För mig är det aktivt svårt att hålla borta tanken "Capitol = USA" och det enda sättet jag lyckats komma nära att lyckas är att säga uttryckligen "det här är ett företag som lånat från USAs kultur och estetik". Nämner jag inte USA blir det i mitt huvud direkt att Capitol = USA.

Nå, det har jag redan skrivit och jag vet inte om något blir tydligare eller bättre av att jag gör det igen. Förlåt!

Men jag håller som sagt helt med om att det är klurigt med stereotypa nationsskildringar. Det kommer att komma en tråd om hur jag bara inte fixar att behålla Mishima i nuvarande skick snart, så får vi se vad folk tycker om mina försök att lösa det problemet… (De andra megakorparna tycker jag överlag skildras bättre; kanske för att (och här gissar jag friskt) originalskribenterna hade mer erfarenhet av amerikansk kultur, av europa överlag?)
Jag tänker att om det är uttalat Techno Fantasy så kan man skölja bort mycket av det som är ex USA och Japan och istället fokusera på något som känns mer eget.

Men det är såklart en utmaning hur man än gör det.

Som exempel har ju även Ereb Altor en del sådant bagage (där Nidland är tydligast) men där försöker vi helt enkelt bredda kulturerna så att mångfalden gör att man inte ser grunden så tydligt.
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
För att folk ska hinna glömma en sån grej tänker jag att någon av de tiderna behöver vara rätt lång. Och problemet är att det är tiden efter fallet som behöver vara lång – för innan fallet fanns datorer, maskiner, internet. Där har jag svårt att se att en sådan sak som "venus brukade vara en helvetesplanet" ska glömmas bort.
Det behöver ju inte vara helt bortglömt - det räcker med att det inte är något som folk i gemen funderar över, för det har funnits djungler på Venus under hela deras livstid och lite till.
Så visst, det hände *någonting* som gjorde att det numera finns djungler på Venus, men normala människor bekymrar sig inte om hur eller varför det skedde - det är ju bara gammal historia, ungefär som dinosauriernas utdöende.


Jag menar, vem idag funderar över det Ottomanska Riket och vad som hände med det? Ungefär ingen utom en del rollspelare och några historiker, trots att det var ett stort och mäktigt rike som indirekt har haft stor inverkan på hur Europa ser ut idag - och det har ändå inte gått mer än hundra år sedan Ottomanska riket försvann.

Eller berätta för ungdomar idag att förr fanns det inte mobiltelefoner, och se hur lång tid det tar för dem att greppa att en sådan värld överhuvudtaget är möjlig och hur den skiljde sig från idag.

Det tar inte många år innan folk i stort sett har glömt bort hur världen såg ut före någon större förändring.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Det måste finnas djungler. Jag tror jag föredrar att det också alltid funnits djungler, av något slag, alltså att MC-världen är en pulpig alternativvärld, där Venus haft dinosaurier mycket längre än vi och där Mars kanaler verkligen var synliga i de där teleskopen på 1800-talet. Att lägga alltihopa i en väldigt avlägsen framtid där det funnits mänsklig supervetenskap tycker jag inte passar, det skär sig och hör hemma i ett helt annat spel.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,518
Location
Stockholm
Jag kommer att behöva bestämma mig för mig själv. Sedan kanske jag inte behöver skriva det i grundboken, men jag har otroligt svårt att skriva meningsfullt eller användbart material om Mörka Legionen (jag tänker inte kalla dem "ondskan" annat än in-world i typ propaganda) om jag inte vet vad de vill eller vad de är.

Som jag skrev längre upp; när jag som SL stöter på spelvärldar där grundläggande grejer inte förklaras så blir ju min första reaktion "det här är ett inkomplett spel" och min andra "ok, då får jag väl bygga ihop metaplotten / hitta på sanningarna själv då, så att jag kan bygga äventyr sen".

Jag vet att många inte funkar som mig, utan kan dra ihop äventyr och kampanjer utan att bestämma saker som "vad vill egentligen skurken" etc, och det accepterar jag =)
Kommer metaplot vara en del av spelet? Är det något som man kommer kunna utforska genom de hypotetiskt kommande böckerna och tillbehören?
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Djungler på mars känns som ett måste, det är lite för väl etablerat. Hur är mindre viktigt för mig.

Oavsett vad du väljer så tycker jag att det är viktigt att det i spelvärlden finns grupper med olika åsikter om det hela. Se bara på oss i nutid. Alla tror inte samma. Det finns de som tror på big bang, mor- och dotteruniversa, gudomligt skapande, platta jordar, ihåliga jordar, intelligent design, evolution och att vi bara är hjärnor i en näringslösning. Jag kan känna mig provocerad av rollspel som generaliserar så hårt de bara kan och säger "alla människor tycker så här". Det finns alltid de som tror och tycker annorlunda. Så låt det (åtminstone i tanken, inte nödvändigtvis i regelboken) finnas de som tycker annorlunda.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Kommer metaplot vara en del av spelet? Är det något som man kommer kunna utforska genom de hypotetiskt kommande böckerna och tillbehören?
Är det nu jag ska fråga "vad är definitionen av en metaplot egentligen?" =)

Såhär: Jag har inget övergripande narrativ inplanerat och ingen Great Campaign planerad just nu. Så utifrån definitionen "spelvärlden har en övergripande handling som kanske inbegriper rollpersonerna" är nog svaret "antagligen inte".

Å andra sidan är jag ju otroligt svag för liksom höglevel-lore och att skriva äventyr och kampanjer som anknyter till dessa. Så om man med metaplot menar kampanjer som knyter an till de liksom Stora Grejerna… ja, jo, då finns det nog viss risk.

Jag vet egentligen inte… Är metaplot något folk skulle vilja ha? Vilken sort isf? Kanske föremål för en annan tråd…
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Det måste finnas djungler. Jag tror jag föredrar att det också alltid funnits djungler, av något slag, alltså att MC-världen är en pulpig alternativvärld, där Venus haft dinosaurier mycket längre än vi och där Mars kanaler verkligen var synliga i de där teleskopen på 1800-talet. Att lägga alltihopa i en väldigt avlägsen framtid där det funnits mänsklig supervetenskap tycker jag inte passar, det skär sig och hör hemma i ett helt annat spel.
Den här varianten gillar jag. Lite mer Jules Verne-aktig värld vi utgår från, snarare än modern vetenskap. Kan Luna också blivit utforskad med kanon? Är jorden ihålig med ett tropiskt paradis inuti? Det skulle jag kunna sälja till en del som jag känner.

Det skär sig ändå inte helt med den ändå pulp-noiriga känslan på månen, utan i mitt huvud är det lika mycket suspension of disbelief.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Annars hade mitt förslag varit åt hållet som @Sinisa_ lade fram så snyggt.

1693770043833.jpeg

För varför skulle människorna dumpa massor av dinosaurier på sin terraformade planet? Visst att det förstås kan ske mutationer i ett spel som heter Mutant, men om terraformningen av Venus är pga utomjordiska artefakter finns där en ökad mystik, mer att undersöka, och möjlighet till att de väcker till liv läskiga rymdvarelser också.

Jag tänker också att djungeltillståndet mycket väl kunde vara Venus normaltillstånd. Och att de utomjordiska maskinerna på något sätt tvingade planeten till ett tillfälligt svavelsyreregn med 900 bars tryck för att ”hålla tillbaka djungeln”, eller som en tillfällig uråldrig ekologisk katastrof.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
dinosaurier
…alltså jag läste Bauhausboken ganska nyligen, och jag är ganska säker på att det är den som beskriver Venus mest.

Och jag är ganska säker på att det inte beskrivs några dinosaurier.

Om ni vill ha dinos i era Venusianska djungler, så go ahead! Men jag betraktar inte dinosaurier som något jag behöver hitta en förklaring till =)


(Och ja, jag tycker också att "det här är en Vernesk alternativvärld" är en charmig spelvärld. Men att den skulle passa mycket bättre i en annan MC-reboot/spinoff/grej. LCB har absolut ingen ambition om att vara "nya Chronicles" i betydelsen "fylla allas use cases, ersätta de gamla spelen och bli nya kanon". Se LCB som en sido-fick-dimension där en massa saker som annars är självklara i "riktiga" MC inte längre gäller)
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
…alltså jag läste Bauhausboken ganska nyligen, och jag är ganska säker på att det är den som beskriver Venus mest.

Och jag är ganska säker på att det inte beskrivs några dinosaurier.

Om ni vill ha dinos i era Venusianska djungler, så go ahead! Men jag betraktar inte dinosaurier som något jag behöver hitta en förklaring till =)


(Och ja, jag tycker också att "det här är en Vernesk alternativvärld" är en charmig spelvärld. Men att den skulle passa mycket bättre i en annan MC-reboot/spinoff/grej. LCB har absolut ingen ambition om att vara "nya Chronicles" i betydelsen "fylla allas use cases, ersätta de gamla spelen och bli nya kanon". Se LCB som en sido-fick-dimension där en massa saker som annars är självklara i "riktiga" MC inte längre gäller)
Ja, alltså jag har aldrig spelat eller läst MC, jag bara utgick att axelvaddarna slogs mot något i djungeln. Misstänker att de inte var där på skolresa. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Ja, alltså jag har aldrig spelat eller läst MC, jag bara utgick att axelvaddarna slogs mot något i djungeln. Misstänker att de inte var där på skolresa. :)
Ah! Då är jag med.

Jag tror att det man mest slåss mot i djungeln är 1) andra människor med stora axelskydd fast med annan form (andra megakorporationer) och 2) zombies, slemmonster och muterade djur (mörka legionen).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,948
Location
Ludvika
…alltså jag läste Bauhausboken ganska nyligen, och jag är ganska säker på att det är den som beskriver Venus mest.

Och jag är ganska säker på att det inte beskrivs några dinosaurier.
Jag känner mig ansvarig då det nog var jag som nämnde dem först, och det rör sig om lite ihopblanding från min sida.

Dels har vi det här omslaget, som förvisso har vad jag anser är en dinosaurie, och verkar handla om livet på Venus. MEN; det är ju ett Warzone-supplement, och därfär inte riktigt relevant för rollspelet. Det finns massor av coola grejer i figurspelet också, men jag hade inte räknat det som "canon".

Venus 1.PNG


Sen har vi det här omslaget som ÄR från rollspelet, men inte innehåller några dinosaurier. Jag tror jag i mitt stilla sinna tog dinosaurien från förra omslaget och stoppade in den här, i vad som definitivt verkar vara en djungel och därför (gissade jag) antagligen är på Venus. Vi ser förvisso ett par flygödlor i förgrunden, men inga regelrätta dinosaurier.


Venus 2.PNG

Innan jag googlade fram Mishima-omslaget hade jag svurit på att det var en soldat som slogs mot typ en triceratops eller dylikt. Men det är så klart möjligt att det kan ha varit en bild i någon av inlagorna. Hur som, JAG gillar tanken på dinosaruier (Eller motsvarande "jätteödlor") i Venus djungler. Men inte ens jag skulle hävda att de på något sätt varit ett tillräckiligt centralt inslag för att det inte skulle kännas som MC utan dem =)
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Der här håller jag helt med om. Det är den del jag känner att jag antagligen oavsett vad jag gör kommer att hamna fel. Megakorporationerna är ju stereotypa nationsskildringar – om du lyckas hålla det borta i ditt huvud genom hur du formulerar dig kring dem så är jag ju mer avundsjuk än att jag tycker att du "har fel". För mig är det aktivt svårt att hålla borta tanken "Capitol = USA" och det enda sättet jag lyckats komma nära att lyckas är att säga uttryckligen "det här är ett företag som lånat från USAs kultur och estetik". Nämner jag inte USA blir det i mitt huvud direkt att Capitol = USA.

Nå, det har jag redan skrivit och jag vet inte om något blir tydligare eller bättre av att jag gör det igen. Förlåt!

Men jag håller som sagt helt med om att det är klurigt med stereotypa nationsskildringar. Det kommer att komma en tråd om hur jag bara inte fixar att behålla Mishima i nuvarande skick snart, så får vi se vad folk tycker om mina försök att lösa det problemet… (De andra megakorparna tycker jag överlag skildras bättre; kanske för att (och här gissar jag friskt) originalskribenterna hade mer erfarenhet av amerikansk kultur, av europa överlag?)
Man skulle kunna tänka sig att det i en fullständigt globaliserad fas av framtiden, en sorts cyberpunkperiod där allt är flytande och till salu, och där alla etniciteter och nationer är totalt upplösta, så dyker det upp en sorts konservativ, småfascistisk motrörelse, när megakorporationerna tänker sig att de kan bli mer konkurrenskraftiga om de har en enhetlig kultur och estetik, en sorts urmyt, och att de då helt enkelt plockar varsin nation och epok och ympar in den i sin företagskultur. Kanske sker det i samband med att rymden erövras, när de stackars anställda bokstavligt talat svävar runt i tomheten; kanske sker det i samband med något stort krig, där soldaterna behöver tro att de kämpar för "hem och fosterland". Jag vet inte. Jag tänker att den här nationella renässansen skulle ligga så långt bak i tiden att det nästan är, kanske inte mytiskt, men i alla fall ungefär som när nationalromantiken dyker upp och skapar "Sverige", med folkdräkter och Carl Larssonmålningar och sådär. Är man någorlunda utbildad vet man att megakorporationernas kulturer är rätt godtyckliga, och att mycket i myterna om deras förflutna är påhitt och propaganda, men berättelserna har ändå kraft, ungefär som vår tids nationalism och kärlek till nationalsånger och flaggor och så vidare.

Och man kan skapa lite mer "wiggle-room" med viss variation: en megakorporation han kanske faktiskt en tunn tråd bakåt till den lånade kulturen -- säg att Bauhaus faktiskt var någon sorts jättelikt tyskt-skandinaviiskt vapen- fastighets- och möbelföretag en gång i tiden, som täckte stora delar av Europa -- men en annan megakorp kanske helt och hållet har approprierat en värld som de inte har att göra med alls -- säg att Capitol började som ett identitetslöst, helt globalt företag som sålde digital information innan mörkret och allt det där, och som hade sina huvudkontor i, jag vet inte, Calcutta och Johannesburg och Bryssel, men valde just en pulpig amerikansk nittonhundratalsestetik helt enkelt för att VD:n gillade filmer från den epoken och kulturen, eller för att en expertgrupp kom fram till att det var den mest lämpade kulturen för att försöka härska över världen, eftersom det var den första verkligt globala kulturen. Eller något annat. Kanske är det dumt alltihop. Men det skulle låta dig behålla de stereotyper du vill ha, samtidigt som det skapade ett lager av, kanske inte ironi, men en viss självmedvetenhet. En liten glipa. Ungefär som Robert Downey Jr:s underbara karaktär i Tropic Thunder.

Mishima är så att säga inte samurajer, utan ett iskallt, fascistiskt företags föreställning om samurajer, framtagen av antropologer och HR och PR. Och visserligen har kulturen nu grott in i människorna under fem eller tio generationer, men ändå -- det finns utrymme för ett bredare spektrum av förhållningssätt till ens egen megakorporations kultur: allt från en oreflekterad soldats bild av att "det är såna här vi är i Mishima, trofasta och självuppoffrande", till en deckare som är helt och hållet medveten om hur icke-autentisk hans kultur är, men som ändå äter sushi, eller vad de gör, och slår upp ett sånt där japansk paraply med en drake målad på, när han är på väg hem genom Luna Citys regn, eftersom han med en axelryckning vet att "autentiska kulturer, när sådana fanns, också bara var lögner skapade av reklamfolk". Det kunde kanske funka om det gjordes med viss fingertoppskänsla, och med en... förtvivlan och melankoli kring själva idén om tillhörighet och rötter, om du fattar? Att de här stereotypa nationella identiteterna hos företagen liksom inte handlar om respektive kulturer, utan tvärtom blir spelmakarens eller världsbyggets bild av hur vilsen och avskuren från sitt ursprung som mänskligheten är.

edit: småpill
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Man skulle kunna tänka sig att det i en fullständigt globaliserad cyberpunkfas av framtiden, där allt är flytande och blir köpt och sålt, och alla etniciteter och nationer är helt upplösta, så dyker det upp en sorts konservativ, småfascistisk motrörelse, där megakorporationerna tro att de kan bli mer konkurrenskraftiga -- kanske sker det i samband med att rymden erövras, eller i samband med något stort krig, där soldaterna behöver tro att de kämpar för "hem och fosterland" -- om de har en mer enhetlig kultur, en sorts urmyt och estetik, och att de då helt enkelt plockar varsin nation och epok och ympar in den i sin företagskultur. Då kan man få lite variation, med en megakorporation som faktiskt har en tunn tråd bakåt till den verkliga kulturen -- säg att Bauhaus faktiskt var någon sorts tyskt-skandinaviiskt vapen- och möbelföretag en gång i tiden -- och en annan som helt och hållet approprierar en värld som de inte har att göra med alls: Capitol kanske började som ett helt identitetslöst, globaliserat och "blankt" företag, med sin bas i, jag vet inte, Calcutta eller Johannesburg, som valde en pulpig amerikansk nittonhundratalsestetik helt enkelt för att ägaren gillade filmer med Humphrey Bogart, eller för att de trodde att det var den mest lämpade kulturen för att härska över världen, eller något annat. Kanske är det dumt. Men jag tänker att det skulle låta en behålla en viss stereotypisering -- är det ett ord? -- men också skapa ett lager av, kanske inte ironi, men självmedvetenhet kring stereotyperna. En liten glipa. Som Robert Downey Jr i Tropic Thunder: så Mishima är inte samurajer, de är ett iskallt, fascistiskt företags PR-och-HR-avdelnings föreställning om samurajer, som visserligen har grott in i människorna under fem eller tio generationer. Men ändå. Du fattar. En tanke.

Och då kan folk kanske också ha ett bredare spektrum av förhållningssätt till sin kultur. Allt från en oreflekterad soldats bild av att "det är såna här vi är i Capitol, trofasta och modiga", till en deckare som är helt och hållet medveten om hur icke-autentisk hans kultur är, men som ändå lyssnar på jazz och går klädd i trenchcoat i Luna City, eftersom han med en axelryckning vet att "autentiska kulturer, när sådana fanns, också bara var lögner skapade av en reklamare", till någon som hatar Mishima extra mycket för att de faktiskt har nån sorts japanska rötter och ser hela estetiken med samurajsvärd och den stigande solen som en sorts "yellowface". Jag tror att det kunde funka om det görs med viss fingertoppskänsla, och med en sorts... förtvivlan och melankoli kring idén om tillhörighet och en "nation". Att de här stereotypa nationella identiteterna hos företagen liksom kan bli en bild av hur vilsen och avskuren från någon sorts ursprung som människorna har blivit.
OK, nu har jag inte skrivit så mycket om det här offentligt än, men det där är nästan exakt så som jag tänkt mig det. Megaföretag som upptäcker att man – framför allt när läget blir pressat, jorden är pajj och man ska upp i rymden och det blir svårigheter och så vidare – har fördel av att ha en gemensam myt. De köper legitimitet genom att spela på de gamla döda nationalstaterna, ofta vagt tolkade genom några lager av irrelevans och sådär.

När jag funderat på korporationernas kultur har jag också tänkt mycket på att jag vill lägga fokus vid just de delar av kulturen som ger ett megaföretag fördel. Sedan gillar jag också tanken att "we are who we pretend to be" som Vonnegut skrev, att det liksom började som lånta fjädrar och cyniska sätt att konstruera identitet. Men nu är det minst en 4–5 generationer sedan och en hel del har liksom satt sig och blivit något ganska många ändå tar på allvar. Även om det kanske framför allt bland de mer intellektuella finns en kunskap om hur konstruerat det är.

Vilket öppnar upp för något slags liknelser med hur nationalismen och nationalstaten ju idag i mångt och mycket är en propagandakonstruktion, att tidig svensk historieskrivning handlade mer om att förhärliga kungen och skapa legitimitet åt tanken på att vi var "ett folk" för om man gör det så blir det lättare att styra landet…

(Men givet inte skrivet öppet i böckerna, åtminstone inte riktigt på näsan.

Sedan kommer jag nog ändå att vilja justera Mishima något, om inte annat för att det här ändå är texter som ska läsas 2023 av moderna läsare också, oavsett intern världslogik och Mishimaversionen i de gamla böckerna är helt enkelt lite för… otidsenlig kanske vi kan säga.

Jag har sedan inte bara negativa bevekelsegrunder, jag är också personligen mycket mer fascinerad av modern japansk kultur än av något slags medeltida shogunat. Jag gillar den här clashen mellan nytt och gammalt, mellan isolationism och gästfrihet. Jag gillar att kulturen är så jag-utplånande och artig, att det finns så många ritualer kring "hur saker görs/ska göras". Så lite mindre shogun och samurajer och lite mer toxisk företagskultur.

Men fortfarande med en del samurajrustningar, då. Men inte riktigt lika "hela havet stormar"-kaotisk och nästan laglös struktur vad gäller lagar och regler. Mer uppstyrt.

Men ja som sagt, det blir en ny Mishimatråd. Snart, inte ikväll =)
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Vi ser förvisso ett par flygödlor i förgrunden, men inga regelrätta dinosaurier.
Jag tycker den flygödlan är och hintar om regelrätta rymddinosar!

”Inga rymddjunglar utan rymdmonster”, som det gamla rymddjungelordspråket säger.
 
Top