[Luna City Blues] Realism och de venusianska djunglerna

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Tanken på den här tråden har stressat mig lite hela eftermiddagen… så jag ber om ursäkt på förhand över att det kanske blir lite rambling.

Om ändringar i spelvärlden jämfört med 1e, och jämfört med 3e:
  • Inget – absolut inget – är satt i sten eller bestämt ännu. Jag har tankar, jag har idéer, jag har en vilja. De har jag haft sedan innan projektet började, de kommer jag att ha efter att projektet är slut. Hur stor del av dem som letar sig in i slutprodukten återstår att se.
  • Allt jag uttrycker i de här trådarna är i första hand mina egna idéer och funderingar. Det är inte "så LCB kommer att bli", "den officiella ståndpunkten" eller så. Jag gör inga anspråk på att ha några objektivt bättre idéer än någon annan. Om du inte håller med mig, så är dina åsikter antagligen fortfarande 100% giltiga och rimliga, och din syn på MC är inte mindre värd än min.
  • De tidigare versionerna skiljer sig en del från varandra. Och de är båda bra produkter, och jag tycker att de har existensberättigande, separat från varandra. Jag tror att jag föredrar 1e, men det kan såklart vara ren nostalgi från min sida. Men jag gillar att läsa 3e också, och jag tycker att Modiphius hade ett intressant perspektiv. De drog allting mycket mer åt rymdopera- och fantasyhållet, och det finns absolut plats för det också. Hade de inte gjort några ändringar så hade deras utgåva, i mina ögon, saknat existensberättigande.
    • Här vill jag passa på att påpeka att ett exempel på ändring de gjorde var att göra så att de tre kardinalerna är ancient aliens, och så att en av dem grundade Cybertronic. Det är kanske inte "mitt MC", men det är "ett MC", och det är ett MC jag tycker har existensberättigande. Att göra den ändringen, och att göra den metaplot de skapade kring mutanterna, tycker jag var ett nytt fräscht perspektiv. Jag skulle absolut någon gång vilja spela en mutant-kampanj i MC som fokuserade på den metaplotten. Även om det för mig nog alltid kommer att kännas som ett alternativt universum jämte 1e.
  • Skulle det i slutänden visa sig att alla mina vilda idéer skjuts ner och LCBs spelvärld i princip blir en kopia av Modiphius, så kommer jag fortfarande att vara väldigt glad och nöjd. Jag kommer att tycka att det är helt OK. Inga av de här kullarna är några jag tänker dö på. Men jag kan heller inte låta bli att lufta mina idéer.
Om de venusianska junglerna, specifikt:
  • Just nu är min idé (observera fortfarande: inte hugget i sten, inte godkänt av någon, inte bestämt, bara min idé, min tanke, just nu):
  • Det finns en venusiansk djungel. Venus ser, på det hela taget, i princip ut som den gjorde i 1e, eller 3e. Jag har inte sett några dinosaurier i 3e heller, så jag tänker att om jag låter bli att säga "det finns inga dinosaurier" men å andra sidan aldrig nämner eller visar dinosaurier så får väl var och en göra som de vill.
  • I grundboken kommer venus' djungler bara nämnas i förbigående. Inget om deras historia eller terraformning. Det finns det antagligen inte plats för ändå. Grundspelet utspelar sig ju inte där.
  • I min personliga headcanon, som jag kommer att ha som mitt huvudförslag ifall det ska skrivas en Venusbok, är en variant av @Sinisa_ s idé om djungeln som terraformare. Så vitt "alla" vet var det väl Bauhaus bioingenjörer som tämjde planeten med något slags superväxter i kombination med typ solspeglar i rymden eller nåt. Men i hemlighet hade Bauhaus mycket lite med djungeln att göra, den skapades av… något annat. Kanske av 3es ancient aliens =)
  • Venus har hur som helst inga terraformningsmaskiner.
Om andra ändringar:
  • Jag har ingen aning ifall mina idéer om brödraskapet kommer att flyta. Jag tycker om spelvärldar med mörka hemligheter att utforska och tycker inte att 1e hade speciellt mycket av det slaget egentligen. Inte av den sort jag föredrar. Och personligen föredrar jag rent subjektivt idén att Ljuset är lånat och tämjt Mörker framför att det till exempel är psykiska krafter vars framväxt främjats av en trio ancient aliens. Men återigen, det är bara min subjektiva uppfattning. Det är som sagt inte en kulle jag tänker dö på.
  • Jag planerar inte att ens försöka göra Luna City Blues till ett hard SF-spel. Min personliga preferens är absolut hård SF, och jag har alltid föredragit att tänka mig Mörka Legionens "magi" som teknologisk i sin natur. Som att det finns förklaringar. För mig har Legionen alltid någonstans varit mer "varelser från en annan dimension" än "demoner"; det är också en av anledningarna till att jag föredragit MCs version framför RYMDs. Men jag har inga planer på att göra spelet så pass uttalat hårt. Precis som i originalet kommer det väl att bli något slags balans mellan fantasyn och scifi:n. Modiphius lutade sig ganska långt ut åt fantasyhållet. Kanske lutar jag mig lite åt andra hållet.

Det låter som om du har många avstämningar att göra framöver med licensägaren. Att jobba med licenser innebär man blir en kugge i en stor varumärkesmaskin, och det kommer ofta med många krav och begränsningar. Du får ju tex inte förstöra upparbetade saninngar i varumärkets essens utan att få godkännande först.
Jag tänker välja att tolka det här så generöst jag förmår, som ett vänligt råd från en vän. Jag är fullständigt medveten om att det här är ny mark för mig. Det är också därför jag aktivt undviker att prata om hur det "kommer att bli", utan bara om hur jag tänker just nu. Tro mig, jag är väldigt medveten om att allt kommer att avstämmas med licensägaren. Vi uppdaterar kontinuerligt, och definitivt innan saker "sätts i sten" så att säga. Vilket, som sagt, inget gjort ännu. Jag kommer säkert att göra en del klavertramp på grund av min oerfarenhet, och tar gärna emot konkreta, hjälpsamma råd.

Gärna i PM.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Känns inte som jag fick svar på min fråga rörande varför du inte gillar magi här.
Tja, varför gillar man inte saker? Jag tycker inte att det funkar, för mig, bara.

Är inte det mer Mutant R*Y*M*D, som ju är under ett första(?) krig mot Mörkret?

I MC så skedde ju det första kriget mot Mörkret för länge sedan, då man lyckades besegra det för första gången och stänga det ute med Brödraskapets hjälp, även om man inte lyckades få undan korruptionen av maskinerna, och det nuvarande kriget startade när korparna i sin girighet ignorerade/glömde bort att undvika visa saker och släppte lös Mörkret igen.
Jag blev lite fundersam här och gav mig ut på jakt i 1e och 2e…

I 1e finns väldigt lite skrivet om historiken, åtminstone i grundboken. Där får vi mest reda på att det först var en utvandring ut i solsystemet, sedan åkte Imperial för långt ut och störde det första sigillet, och så gick maskinerna bärsärk, och man lyckades stoppa dem men det var försent för nu var Mörkret här. Typ. Så där finns, vad jag kan se, ingen tidslinje och ingen tydlig uppdelning mellan korporationskrig. Och jag får intrycket av att Legionen manifesterades ganska kort efter att Imperial landade på Nero.

I 2e, som jag knappt läst, finns lite mer tydlig tidslinje. Dels förvånas jag lite över att spelet tydligt anger ett start-årtal – "2200-talet". Men sedan ser jag också att de delat upp saker och ting på ett sätt jag nog faktiskt missat. Här har vi först Exodus, och då åker Imperial ganska direkt till Nero, och där "fann man en tavla" vilket väckte Mörka Symmetrin som fick datorerna att bli knäppa. Således ett första krig mot mörkret, och varandra. Brödraskapet bildades och såg till så de tänkande maskinerna slogs sönder. Efter "en kort tid av hopp" åkte dock Imperial tillbaka till Nero och petade, och då öppnade de första sigillet. Och då blev det krig, som slutade med att Algeroth besegrades. Därefter tusen år (!) av fred… jisses. OK, och sedan orsakas det andra korporationskriget i princip av att Cybertronic dyker upp. Och då kommer Legionen också igen.

Jag… undrar varför de valde att krångla till tidslinjen mellan 1e och 2e. De två versionerna är ju inte kompatibla med varandra – om inte annat funkar timingen för Cybertronic ganska dåligt, upplever jag. Men jag kan ha fel.

Hur som helst har jag nog helt enkelt hela tiden utgått från tidslinjen i 1e snarare än 2 eller 3e. (3e krånglar till det ytterligare, och slänger in wormholes och lite annat jox dessutom).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,451
Tanken på den här tråden har stressat mig hela eftermiddagen… så jag ber om ursäkt på förhand över att det kanske blir lite rambling.

Om ändringar i spelvärlden jämfört med 1e, och jämfört med 3e:
  • Inget – absolut inget – är satt i sten eller bestämt ännu. Jag har tankar, jag har idéer, jag har en vilja. De har jag haft sedan innan projektet började, de kommer jag att ha efter att projektet är slut. Hur stor del av dem som letar sig in i slutprodukten återstår att se. Allt kommer att genomgå en process där både olika läsare och licensägaren ingår. Det är helt OK för mig ifall inte alla mina idéer kommer med i slutversionen. Jag accepterar att jag leker med någon annans leksaker och därmed behöver anpassa mig.
  • Allt jag uttrycker i de här trådarna är i första hand mina egna idéer och funderingar. Det är inte "så LCB kommer att bli", "den officiella ståndpunkten" eller så. Jag gör inga anspråk på att ha några objektivt bättre idéer än någon annan. Om du inte håller med mig, så är dina åsikter antagligen fortfarande 100% giltiga och rimliga, och din syn på MC är inte mindre värd än min.
  • De tidigare versionerna skiljer sig en del från varandra. Och de är båda bra produkter, och jag tycker att de har existensberättigande, separat från varandra. Jag tror att jag föredrar 1e, men det kan såklart vara ren nostalgi från min sida. Men jag gillar att läsa 3e också, och jag tycker att Modiphius hade ett intressant perspektiv. De drog allting mycket mer åt rymdopera- och fantasyhållet, och det finns absolut plats för det också. Hade de inte gjort några ändringar så hade deras utgåva, i mina ögon, saknat existensberättigande.
    • Här vill jag passa på att påpeka att ett exempel på ändring de gjorde var att göra så att de tre kardinalerna är ancient aliens, och så att en av dem grundade Cybertronic. Det är kanske inte "mitt MC", men det är "ett MC", och det är ett MC jag tycker har existensberättigande. Att göra den ändringen, och att göra den metaplot de skapade kring mutanterna, tycker jag var ett nytt fräscht perspektiv. Jag skulle absolut någon gång vilja spela en mutant-kampanj i MC som fokuserade på den metaplotten. Även om det för mig nog alltid kommer att kännas som ett alternativt universum jämte 1e.
  • Skulle det i slutänden visa sig att alla mina vilda idéer skjuts ner och LCBs spelvärld i princip blir en kopia av Modiphius, så kommer jag fortfarande att vara väldigt glad och nöjd. Jag kommer att tycka att det är helt OK. Inga av de här kullarna är några jag tänker dö på. Men jag kan heller inte låta bli att lufta mina idéer.
Om de venusianska junglerna, specifikt:
  • Just nu är min idé (observera fortfarande: inte hugget i sten, inte godkänt av någon, inte bestämt, bara min idé, min tanke, just nu):
  • Det finns en venusiansk djungel. Venus ser, på det hela taget, i princip ut som den gjorde i 1e, eller 3e. Jag har inte sett några dinosaurier i 3e heller, så jag tänker att om jag låter bli att säga "det finns inga dinosaurier" men å andra sidan aldrig nämner eller visar dinosaurier så får väl var och en göra som de vill.
  • I grundboken kommer venus' djungler bara nämnas i förbigående. Inget om deras historia eller terraformning. Det finns det antagligen inte plats för ändå. Grundspelet utspelar sig ju inte där.
  • I min personliga headcanon, som jag kommer att ha som mitt huvudförslag ifall det ska skrivas en Venusbok, är en variant av @Sinisa_ s idé om djungeln som terraformare. Så vitt "alla" vet var det väl Bauhaus bioingenjörer som tämjde planeten med något slags superväxter i kombination med typ solspeglar i rymden eller nåt. Men i hemlighet hade Bauhaus mycket lite med djungeln att göra, den skapades av… något annat. Kanske av 3es ancient aliens =)
  • Venus har hur som helst inga terraformningsmaskiner.
Om andra ändringar:
  • Jag har ingen aning ifall mina idéer om brödraskapet kommer att flyta. Jag tycker om spelvärldar med mörka hemligheter att utforska och tycker inte att 1e hade speciellt mycket av det slaget egentligen. Inte av den sort jag föredrar. Och personligen föredrar jag rent subjektivt idén att Ljuset är lånat och tämjt Mörker framför att det till exempel är psykiska krafter vars framväxt främjats av en trio ancient aliens. Men återigen, det är bara min subjektiva uppfattning. Det är som sagt inte en kulle jag tänker dö på.
  • Jag planerar inte att ens försöka göra Luna City Blues till ett hard SF-spel. Min personliga preferens är absolut hård SF, och jag har alltid föredragit att tänka mig Mörka Legionens "magi" som teknologisk i sin natur. Som att det finns förklaringar. För mig har Legionen alltid någonstans varit mer "varelser från en annan dimension" än "demoner"; det är också en av anledningarna till att jag föredragit MCs version framför RYMDs. Men jag har inga planer på att göra spelet så pass uttalat hårt. Precis som i originalet kommer det väl att bli något slags balans mellan fantasyn och scifi:n. Modiphius lutade sig ganska långt ut åt fantasyhållet. Kanske lutar jag mig lite åt andra hållet.



Jag tänker välja att tolka det här så generöst jag förmår, som ett vänligt råd från en vän. Jag är fullständigt medveten om att det här är ny mark för mig. Det är också därför jag aktivt undviker att prata om hur det "kommer att bli", utan bara om hur jag tänker just nu. Tro mig, jag är väldigt medveten om att allt kommer att avstämmas med licensägaren. Vi uppdaterar kontinuerligt, och definitivt innan saker "sätts i sten" så att säga. Vilket, som sagt, inget gjort ännu. Jag kommer säkert att göra en del klavertramp på grund av min oerfarenhet, och tar gärna emot konkreta, hjälpsamma råd.

Gärna i PM.
Det här låter svinbra. Bra lösning på Venus djungler. Håller 100% med om att någon sorts "sci-fi supernatural" med alternativa dimensioner eller psykiska krafter passar bättre än demonologi och magi (även om det senare kanske inte är konceptuellt uteslutet - det är ju hämtat från Kult. Men i slutändan håller jag med om avvägningen här).

Och jag föredrar definitivt din förklaring till konsten/ljuset och kardinalerna!
 
Top