[Luna City Blues] Realism och de venusianska djunglerna

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Själv nämnde jag dinosaurier bara för att det är en sådan där klassiskt pulpig grej att ha på Venus.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Om vi är inne på dinosaurier är ju då frågan: Vill man ha de pulpiga ödledinosaurierna, eller verkliga mer fågelliknande fjäderklädda dinosar?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,496
Location
Helsingborg
Själv nämnde jag dinosaurier bara för att det är en sådan där klassiskt pulpig grej att ha på Venus.
Vad i Mutant Chronicles är pulp annars?

För mig är Mutant Chronicles 1940-talets film noir och en sorts svulstig 80-talsestetik.

Pulp är rätt långt borta från hur jag ser på rollspelet. Venus djungler är mer 80-talsaction med muskelgubbar, typ Predator.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Film Noir är väl ofta lite pulp?
Ganska mycket Pulp. Många Film Noir var ju baserade på pulp-deckarromaner och flera av de mest kända Film Noir-filmerna var filmatiseringar av romaner av pulpförfattare som Dashiell Hammett (The Maltese Falcon) och Raymond Chandler (The Big Sleep).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Såhär: Skulle jag blivit förvånad om det varit dinosaurier på Venus i något supplement? Absolut inte. Venus var (för mig) å ena sidan Predator och så, men å andra sidan också ganska mycket Lost World-vibbar. Jag hade köpt det.

Däremot har jag heller inget behov av dem, och saknar dem inte.

Och när jag säger "noir" för Luna City Blues vill jag npg vara tydlig med att jag mer pratar estetik än dramaturgi och så. Pulp/noir-deckare brukar vara lite för mycket våld och linjärt för min smak. I dramaturgin föredrar jag ju lite mer utforskande christieskt mysterielösande.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Film Noir är väl ofta lite pulp?
Ganska mycket Pulp. Många Film Noir var ju baserade på pulp-deckarromaner och flera av de mest kända Film Noir-filmerna var filmatiseringar av romaner av pulpförfattare som Dashiell Hammett (The Maltese Falcon) och Raymond Chandler (The Big Sleep).
Med risk att detta spinner iväg och blir en tråd om pulp kontra noir...

Pulp är egentligen inte en genre utan ett medium, ungefär som att säga TV. Pulp-tidningar fanns i många olika varianter, deckare, sci-fi, skräck, western, romantik, hjältehistorier, etc. Retroaktivt har dock pulp bara bli föknippat med hjältehistoirier som utspelar sig mellan 1920-1950. Med exempel som Doc Savage och The Shadow eller mer modernt Rocketeer och Indiana Jones.

Noir är dock en genre med rätt tydliga tropes.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,702
Location
Värnhem, Malmö
Än mer flummig idé, och med förbehåll för att jag har dålig koll på MC:
Upptäckten av Nero försköt verkligheten på något vis. Från att mänskligheten strävsamt arbetat på i någon sorts hård science fiction där Venus bara är ett livsfientligt helvete, Mars bara ett kallt stenklot och existensen på Luna borde ge förtvinade muskler och benskörhet, så gav den Mörka symmetrin vingar åt den mänskliga fantasin – vilket gjorde solsystemet mer beboeligt. Ingen minns något annat, men viss plågas av någon sorts skav, vetskapen om att deras tillvaro egentligen är en omöjlighet. Och vad är kanske den starkaste och mest överhängande mänskliga fantasin? Jo, den om en metafysisk Ondska, om demoner och moralisk korruption så total att den förvrider kroppen. Ondskan och de venusianska djunglerna kommer så att säga av samma orsak, av mänsklighetens skifte in i en mytisk snarare än vetenskaplig tillvaro.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Vad i Mutant Chronicles är pulp annars?

För mig är Mutant Chronicles 1940-talets film noir och en sorts svulstig 80-talsestetik.

Pulp är rätt långt borta från hur jag ser på rollspelet. Venus djungler är mer 80-talsaction med muskelgubbar, typ Predator.
Du missförstår. Jag skrev inte att MC var pulp, jag framhöll pulpighet som en tänkbar förklaring till Venusdjungler och annat.

Det sagt, så:

Än mer flummig idé, och med förbehåll för att jag har dålig koll på MC:
Upptäckten av Nero försköt verkligheten på något vis. Från att mänskligheten strävsamt arbetat på i någon sorts hård science fiction där Venus bara är ett livsfientligt helvete, Mars bara ett kallt stenklot och existensen på Luna borde ge förtvinade muskler och benskörhet, så gav den Mörka symmetrin vingar åt den mänskliga fantasin – vilket gjorde solsystemet mer beboeligt. Ingen minns något annat, men viss plågas av någon sorts skav, vetskapen om att deras tillvaro egentligen är en omöjlighet. Och vad är kanske den starkaste och mest överhängande mänskliga fantasin? Jo, den om en metafysisk Ondska, om demoner och moralisk korruption så total att den förvrider kroppen. Ondskan och de venusianska djunglerna kommer så att säga av samma orsak, av mänsklighetens skifte in i en mytisk snarare än vetenskaplig tillvaro.
Det här är en fantatisk idé med stor potential, tror jag.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,451
Själv nämnde jag dinosaurier bara för att det är en sådan där klassiskt pulpig grej att ha på Venus.
Dinosaurier? Nu får ni ta och samla er en smula. Klart att det inte finns Dinosaurier i MC.

De har Nekrosaurier


P.s. Helt klart i Team djungel, och gärna med svavelregn och solvindar också! Gravitationen kanske fortfarande är för hög, så att man måste ha på sig tryckutjämnade "dykardräkter" för att överleva på ytan/utanför betongdomerna?

P.p.s. Jag tror att den snyggaste "lösningen" på Megakorparnas "kulturer"/brands är en kort referens om att de inspirerades av uråldriga jordiska kulturer. Det här måste ju rimligen vara åtminstone flera hundra år in i framtiden.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,929
Location
Ludvika
De har Nekrosaurier
Låter väldigt knutet till mörka symetrin. Det var något jag ogillade i Modiphius version (det jag läste av den); jag tycker de lätt mörka symetrin får för mycket fotfäste i precis allt.

Jag gillar att den finns där i bakgrunden, men jag jag vill också att det finns massa satyg som inte har det minsta med den att göra. Så som vanlig jäkla girighet och idioti hos människor, och lite blandade monster som helt enkelt är vilda djur och därför farliga.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Å andra sidan är jag ju otroligt svag för liksom höglevel-lore och att skriva äventyr och kampanjer som anknyter till dessa. Så om man med metaplot menar kampanjer som knyter an till de liksom Stora Grejerna… ja, jo, då finns det nog viss risk.

Jag vet egentligen inte… Är metaplot något folk skulle vilja ha? Vilken sort isf? Kanske föremål för en annan tråd…
Ja! Jag vill ha en värld som är på väg någonstans, som utvecklas, förändras, faller sönder, skapar nya steady states osv osv. Alla som skriver en värld som inte gör det tycker jag missar något verkligen stort.

Mega-corps, stora onda saker etc, de är ju där för att de skall ha stora planer som rullar och interna stridigheter som ändrar deras riktning som spelarkaraktärerna kan se genom slöjan och sedan påverka om de vill ge sig på det. De behöver såklart inte, men det skall synas. Se bara hur (rollspelsmässigt) vår värld är i dag med allt kaos som råder.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,012
För mig är MC långa mörka rockar, kostymer i dämpande färger, svarta eller grå filt hattar, höga mörka skyskrapor där det är upplyst i en handfull fönster, regn, paraplyer, privatdeckare som tänder cigarretter utan filter i gathörn under en fladdrande gaslykta, och i slutscenen plockar hjälten fram en deathlockdrum som har haft i skuffen på sin bil hela äventyret
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,451
För mig är MC långa mörka rockar, kostymer i dämpande färger, svarta eller grå filt hattar, höga mörka skyskrapor där det är upplyst i en handfull fönster, regn, paraplyer, privatdeckare som tänder cigarretter utan filter i gathörn under en fladdrande gaslykta, och i slutscenen plockar hjälten fram en deathlockdrum som har haft i skuffen på sin bil hela äventyret
"Bute stirrade ut genom fönstret till sitt trånga kontor. Därute skymdes Luna City's mörka skytinnar av ett ihållande skyfall. Regndropparna fräste mot den korrugerade fönsterbrädan. Svavelvregn igen. En siluett avtecknade sig i den halvöppna dörren, som glidit upp med en ljudlös suck. Något tryckte sig fram. Pulserande kött välde in som en flodvåg av styggelse och hädelse. Med ett vrål stormade raziden in i det illa upplysta kontoret med mord i syn förvridna blick. Bute suckade, tände en cigarett och osäkrade sin Deathlockdrum med tummen. Han hatade tisdagar!"

P.S. ;)
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Ja! Jag vill ha en värld som är på väg någonstans, som utvecklas, förändras, faller sönder, skapar nya steady states osv osv. Alla som skriver en värld som inte gör det tycker jag missar något verkligen stort.
Får väl skapa tråd om saken…

Jag ser det nog som en viss risk – framför allt tycker jag att det skapar problem för hemmabyggandet. Om det finns ett stort förutbestämt officiellt skeende så gör det att man som hemmapulare dels kan känna sig väldigt begränsad och dels upptäcka att saker man hittat på plötsligt inte funkar alls med officiell kanon så att säga. Jag vet ju själv att jag aldrig kan hålla mina äventyr/kampanjer bara på low-level, jag vill alltid upp i det episka och peta. Om risken då är att jag inte kan använda nästa stora balla kampanjbok så känns det lite trist.

Sedan är det ju å andra sidan exakt det den officiella kampanjen till Rotsystem gör, så jag vet inte. Jag är väl inkonsekvent antar jag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Jag hade nog beskrivit världen utanför Luna via propagandaskrifter, reklamafficher, ögonvittneskildringar (som kan vara färgade av lite vad som helst), predikningar och tidningsartiklar. Sådana grejer. Givetvis polisrapporter med. Mycket av detta kan såklart beskriva Luna också. Sedan hade jag bara beskrivit Luna City i den mån som krävs. Och så hade gjort några tabeller där man kunde slumpa saker i samma anda som "vi har alltid varit i krig mot Oceanien" odyl.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,945
Jag hade nog beskrivit världen utanför Luna via propagandaskrifter, reklamafficher, ögonvittneskildringar (som kan vara färgade av lite vad som helst), predikningar och tidningsartiklar. Sådana grejer. Givetvis polisrapporter med. Mycket av detta kan såklart beskriva Luna också. Sedan hade jag bara beskrivit Luna City i den mån som krävs. Och så hade gjort några tabeller där man kunde slumpa saker i samma anda som "vi har alltid varit i krig mot Oceanien" odyl.
Mörk satir i stil med filmen Starship Troopers hade ju varit ballt här! Tror jag nämnde det på DanCon, men det hade ju varit effektivt om alla administrativa tillkortakommanden på Luna skylldes på kriget.

- Strömavbrott igen? Det är tredje gången denna vecka!
- Generatorerna behövs för att hålla vapenfabrikerna igång. Du vill väl att våra grabbar på Venus ska vara ordentligt utrustade när de slaktar fiender?
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,111
Bara för att sätta saker i lite perspektiv, alltså. Det är verkligen typ den planet i solsystemet som det skulle behövas allra mest avancerad tech för att göra om till en tropisk, livaktig djungel. Och det är därmed den planet vars terraformning skulle innebära att man måste höja människans pre-Fall techlevel allra mest. Jag har nog helt enkelt svårt att föreställa mig ens hur ett sånt samhälle ser ut, när man nått så avancerad technivå. Framför allt om man ska falla därifrån till rörpost.
Alltså, ja och nej. Venus är på många sätt värst, men egentligen mindre körd än t.ex. Merkurius. Venus har en massa som ligger rimligt nära Jordens och ligger i The Goldilocks Zone och hade bara otur med atmosfären. Det är väldigt mycket man måste göra åt Venus, men potentialen efter det är helt OK (om vi undantar alla de övriga praktiska problemen, då). Det är förstås helt orealistiskt att det faktiskt skulle ha hänt, men det är inte direkt hård SF vi pratar om här. Om man säger "Venus är terraformerad" blir mitt svar "någon måste ha jobbat väldigt, väldigt, väldigt mycket på det". Säger man "Merkurius är terraformerad" svarar jag "lol nej".

Jag är för dålig på MCs kosmologi, men kan man tänka sig att livet där härstammar från magi, "obscene fecundity" eller vad nu Lovecraft skulle ha kallat det?

Tycker också att man gott kan säga att luften inte går att andas i alla fall, även om man har djungler och dinosaurier. Åtminstone munskydd för att man inte ska få i sig hemska sporer och sådant! Venus som en "Deathworld" känns intressantare än bara djungler generellt? Jag älskar världar med misslyckad eller partiell terraforming.

(Man kan då också göra läget mer osäkert genom att ha rekryteringsaffischer för nybyggare till det "idylliska Venus" som illustreras med fin grönska och glad fauna, medan det i själva verket är ett helveteshål.)
 
Last edited:
Top