[Luna City Blues] Realism och de venusianska djunglerna

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Grundboken kommer inte att förklara speciellt mycket i detalj. Några hemligheter, absolut – men inte detaljer om hela solsystemet. Däremot funkar jag både som SL och spelmakare så att jag måste veta, framför allt såna här större grejer. Vad vill Mörka Legionen? Hur länge sedan är vår nutid? Varför finns det djungler på venus?

Jag fattar att alla inte funkar som mig där, och hela originalspelet är ju skrivet av personer som absolut inte kände något behov av att ha något slags förklaringar. Hell, där förklaras ju inte ens riktigt vad Brödraskapets faktiska läror/mythos är. Men ska jag kunna skriva spelvärld måste jag som allra minst ha bestämt för mig själv de bakomliggande större sanningarna och principerna. För mig är det de som sedan ger upphov till det lilla/lokala, det rollpersonerna faktiskt möter. Jag jobbar top-down, har väldigt svårt för bottom-up.

(När jag som SL läser spel som inte berättar sånt för mig så känner jag först att spelet är inkomplett, och sedan känner jag att jag måste fylla i de sanningarna innan vi börjar spela)
Jag är helt med dig på vad den mörka legionen vill. Mörka Legionen är något jag räknar med kommer finnas med så om inte direkt så iaf i bakhuvudet på spelarna när de är ute på äventyr så där finns det ett stort behov av information tycker jag (för sl). Lite mindre viktigt för mig är exakta invånarantal i städer och varför det finns djungler på Venus tex. Men gärna fylligt med bakgrundshistoria annars. Tycker det känns som du jobbar på ett bra sätt med att sätta lite ramar och utgår från dem i vidare arbete.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
eller låt det i alla fall inte finnas någon sanning om ondskan, utan olika teorier/läror.
Jag kommer att behöva bestämma mig för mig själv. Sedan kanske jag inte behöver skriva det i grundboken, men jag har otroligt svårt att skriva meningsfullt eller användbart material om Mörka Legionen (jag tänker inte kalla dem "ondskan" annat än in-world i typ propaganda) om jag inte vet vad de vill eller vad de är.

Som jag skrev längre upp; när jag som SL stöter på spelvärldar där grundläggande grejer inte förklaras så blir ju min första reaktion "det här är ett inkomplett spel" och min andra "ok, då får jag väl bygga ihop metaplotten / hitta på sanningarna själv då, så att jag kan bygga äventyr sen".

Jag vet att många inte funkar som mig, utan kan dra ihop äventyr och kampanjer utan att bestämma saker som "vad vill egentligen skurken" etc, och det accepterar jag =)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
De har ju en hel del konkreta konfliktytor och ofta historik som de inte kan släppa. Under krig X så passade korporation på att sno landmassa Y från oss medan vi var upptagna med att slåss mot Algeroth, det kan vi aldrig förlåta", "Imperial var sneaky och lyckades köpa typ alla leases när vi öppnade upp en stad för att outsiders skulle få hyra mark, så nu äger Imperial en hel stad på Merkurius – men vänta bara tills när leasingtiden tar slut…"
Ja, och kontaktytor hade jag inte velat ha som historiebitar utan mer som uppslag till varför X ogillar Y och så kan spelledaren göra någonting utav det. När jag skrev om mysterier/intriger till Mutiné så hade jag följande teman som spelledaren skulle inspireras av, från vad jag kunde koka ned från Mutant.
  • Miljö
  • Motsättningar
  • Klasskamp
  • Zoner/fornfynd
  • Uppbyggnad/utökning
Detta ska spelledaren sedan använda för att skapa uppslag till egna äventyr. För mig har megakorparna mest varit någonting som bidragit till stämningen. Att megakorp X eller Y gav uppslag till händelse 1A spelade ingen roll, bara att det färgades av att vara Mishima eller Bauhaus.

Jag gillar att både Brödraskapet och Kartellen är organisationer som verkar i och ovanför korporationerna, och att olika korporationer har olika tonvikt på vilken av de två de stödjer. En del är all in på Kartellen, andra struntar i den byråkratin och bjuder istället in storinkvisitorer i mötesrummen. Jag gillar ju överlag ojämnheter av det slaget, de skapar konfliktytor som kan ge intressanta stories.
Ja, kartellen använde jag mig aldrig av. Såg inte dess nytta alls för mig som spelledare, annat än att förklara varför megakorparna inte låg i krig med varandra. Jag lät istället Brödraskapet ta den rollen; att förena dem i kampen mot Mörkret. Eld upphör ... tills vidare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Nej, men det handlar absolut om konflikter mellan mäktiga grupper. Konflikten mellan megakorporationer och även brödraskapet menar jag är rätt centrala för settingen. Spelet behöver inte handla om terraformning bara för att man gör terraformning till en av de saker konflikterna och maktspelet gäller.

Tycker jag. Och det är såklart helt rimligt att tycka att jag har fel också =)

(Jag har också noll problem med att till exempel sägas att "Capitol lånar sin kultur och uttryck från framför allt gamla USA" till exempel. Oavsett vad som står i boken är det ju definitivt så jag själv brukar förklara Capitol för nya spelare och det är också så jag sett andra göra det. Så varför inte göra det i boken, om det nu är det man ändå gör i slutänden kring bordet?)
Orsaken till att jag inte hade gjort det är att USA för med sig en massa bagage, och en hel del av dessa skulle inte jag vilja ha med mig till Luna. Vi vet helt enkelt mycket, mycket mer om USA än vad vi gör om Capitol. Plötsligt börjar vi tänka NATO, Trump och allt vad det kan vara beroende på vad vi just nu råkar tycka och tänka (och känna till) om USA. Jag är mycket mer bekväm med låna estetik och lite tematik, men aldrig riktigt uttala det. Det ger både mig som författare större utrymme, men också spelgrupperna. En sådan grej är rasismen, som ju som bekant är djupt rotad i USAs kultur. Jag tror inte ens 2000 år kommer radera det öppna djupa såret. Eller kort sagt, den här typen av diskussioner som jag håller på att trassla in mig i nu :)

Terraforming har jag väl egentligen inget emot, men jag tycker inte att det är så viktigt om det går att terraforma Venus eller inte. Men absolut göra det till en konflikt om möjligt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Lite mindre viktigt för mig är exakta invånarantal i städer och varför det finns djungler på Venus tex.
Här är en intressant grej: Jag tänker helt olika om de här två sakerna. Jag har inga planer på att ge några exakta invånarantal; jag kommer inte att skriva hur stort Luna är i kvadratkilometer (och sannolikt inte ha någon karta). Men hur terraformningen funkar har direkt påverkan dels på folks vardagliga liv och dels på vilka äventyr man kan skriva. Eller ja, åtminstone så som jag funkar som SL.

Är terraformningsmaskinerna något som måste vara igång hela tiden? Vem har isf kontroll över dem? Hur kan de hotas? Hur ser maktspelet kring dem ut? De delarna tänker jag att de behöver sättas. Det handlar om direkta livsvillkor för befolkningen så att säga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Ja, kartellen använde jag mig aldrig av. Såg inte dess nytta alls för mig som spelledare, annat än att förklara varför megakorparna inte låg i krig med varandra. Jag lät istället Brödraskapet ta den rollen; att förena dem i kampen mot Mörkret. Eld upphör ... tills vidare.
Jag vill ju inte ha Brödraskapet som en enhetligt enande kraft; någon sådan vill jag överhuvudtaget inte ha. Då blir Brödraskapet lite för "goda" för mig. Jag föredrar nog att ha dem som en organisation som samlar vissa av korporationerna, men vars stelbenta fanatism också skapar gnissel, dels i och med att de hatar Cybertronic och dels för att då Bauhaus slits mellan sin lojalitet mot Brödraskapet och sina affärsmässiga (och familjära) band till Cybertronic. Och att även Mishima haft sina duster med Brödraskapet skapar en intressant dynamik där de visserligen numera samarbetar någorlunda på respektfullt avstånd med Brödraskapet men samtidigt dealar en del med Cybertronic, deras "fellow outcast".
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Är terraformningsmaskinerna något som måste vara igång hela tiden? Vem har isf kontroll över dem? Hur kan de hotas? Hur ser maktspelet kring dem ut? De delarna tänker jag att de behöver sättas. Det handlar om direkta livsvillkor för befolkningen så att säga.
Nu var det ett tag sedan jag läste biologi men lär väl vara lite olika förutsättningar för en hålla igång en planet med större skogar/hav och en planet som bara är en stad typ.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Då springer vi dock in i tidsaspekten: Hur långt är det mellan vår nutid (då vi vet att det absolut inte finns några djungler) och Fallet då maskinerna går bärsärk, och hur långt är det mellan Fallet och spelets nutid?
Lösningen är väl att det aldrig varit vår nutid, utan att det är som en sorts alternativ tidslinje. Typ att Berlinkongressen beslutade sig för att stycka upp rymden istället för Afrika, och att de handelsbolag som fick exploateringsrätter och kaparbrev snabbt blev så rika att vår verklighets makter aldrig konsolideras på samma sätt som i vår värld. Jag menar: vem bryr sig om huruvida Tyskland är enat eller inte om Bauhaus äger en femtedel av solsystemet?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Orsaken till att jag inte hade gjort det är att USA för med sig en massa bagage, och en hel del av dessa skulle inte jag vilja ha med mig till Luna. Vi vet helt enkelt mycket, mycket mer om USA än vad vi gör om Capitol. Plötsligt börjar vi tänka NATO, Trump och allt vad det kan vara beroende på vad vi just nu råkar tycka och tänka (och känna till) om USA. Jag är mycket mer bekväm med låna estetik och lite tematik, men aldrig riktigt uttala det. Det ger både mig som författare större utrymme, men också spelgrupperna. En sådan grej är rasismen, som ju som bekant är djupt rotad i USAs kultur. Jag tror inte ens 2000 år kommer radera det öppna djupa såret. Eller kort sagt, den här typen av diskussioner som jag håller på att trassla in mig i nu :)
Men… det följer väl med ändå? I och med att Capitol, uttalat eller ej, som allra minst är starkt uppenbart USA-inspirerat? Som sagt, typ alla beskrivningar jag läst av korporationerna som inte stått i böcker och typ alla jag hört IRL har använt nationerna för att förklara dem. "Mishima är typ feodala japan plus piratkopiering", "Bauhaus är inspirerat av typ tyskland, europa överlag, lite nordiskt, lite ryssland".

Jag tänker ju tvärtom att kopplingen blir starkare om man lämnar det öppet, då kan man väldigt lätt göra tolkningen att Capitol typ ÄR ett USA som korporativiserats. Säger man istället uttryckligen att megakorparna är företag som lånat nationalistisk symbolik för att skapa sig legitimitet hos sina medborgare/anställda, och att Capitol lånat sina fjädrar från USA, så är det ju explicit så att Capitol inte är USA.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Nu var det ett tag sedan jag läste biologi men lär väl vara lite olika förutsättningar för en hålla igång en planet med större skogar/hav och en planet som bara är en stad typ.
Absolut. Det går absolut att säga att den venusianska terraformningen är typ "klar" och fortgående medan den på Luna måste hållas igång aktivt (för att Luna är… en måne utan atmosfär) etc. De bitarna kan man ju variera, men framför allt för just Luna City behöver man ju nånstans bestämma sig. Även om det man bestämmer sig för är "äh, jag skiter i det, vi handwave:ar och ger upp alla de här försöken att göra något nytt/annorlunda här, det finns atmosfär och så pratar vi inte mer om det".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Lösningen är väl att det aldrig varit vår nutid, utan att det är som en sorts alternativ tidslinje. Typ att Berlinkongressen beslutade sig för att stycka upp rymden istället för Afrika, och att de handelsbolag som fick exploateringsrätter och kaparbrev snabbt blev så rika att vår verklighets makter aldrig konsolideras på samma sätt som i vår värld. Jag menar: vem bryr sig om huruvida Tyskland är enat eller inte om Bauhaus äger en femtedel av solsystemet?
Ja alltså, att hävda multiversum är ju alltid en lösning, så är det ju. Om det man vill inte är att skapa band till vår nutid utan bara att hitta sätt att ursäkta venusianska djungler med absolut minimala förändringar i spelvärlden är det ju bara att säga "venus var aldrig någon helvetesplanet i den här spelvärlden" och så är man klar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Jag vill ju inte ha Brödraskapet som en enhetligt enande kraft; någon sådan vill jag överhuvudtaget inte ha. Då blir Brödraskapet lite för "goda" för mig.
Ah, jag ser Brödraskapet som fascister. Megakorparna är rädda för dem. Dels för deras inflytande över befolkningen och dels för att de inte kommer åt dem. Megakorparna kivas fortfarande; en dag vinner ljuset och då är den som har försprånget som blir vinnaren. Om de däremot sätter upp sig mot Brödraskapet, då finns risken att avdelningar utmålas som kättare.

Att Brödraskapet utmålas som kedjan som håller allt samman är bara positivt för mig, för då blir det en starkare effekt när inkvisitorer köttar ett kvarter för att de blivit köpta (fått något i utbyte), när nunnor i missionen rekryterar folk till Mörkret, när Brödraskapet göra stora uppoffringar av befolkningen vid minsta närvaro av Mörkret eller hur Kraften är någonting från ljuset medan mörka symmetrin bara är ondskefullt när de egentligen (för mig) är samma sak.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
En variant att överväga tycker jag är att det kanske är djungeln själv som skapar terraformeringen, lite som i Nausicäa, där den förgiftade skogen renar jorden och atmosfären från strålning och miljögifter.

Så istället för att säga att Venus klimat har blivit jordliknande, och att en djungel därför kan växa där, så säger man att det är djungeln som gör klimatet jordliknande, på ett eller annat sätt. Kanske väldiga näckrosaktiga eller sjögräsliknande blad driver ovanpå den tjocka atmosfären och stänger ute den värsta hettan och strålningen, och kanske finns det jättelika skorstensträd som skingrar gaser upp bortom molnen, ut i rymden, och växter som omvandlar atmosfären nära bottnen, så att den går att andas, och blommor som binder olika giftiga gaser och syror i sina psykedeliska livsfarliga kronblad. Och så vidare.

Djungeln kan vara skapad av människor, eller ha legat vilande i frön djupt under den förbrända jorden och väckts till liv därför att en astronaut, du vet, satte sin hand på en stenplatta i ett tempel, eller så kan den ha anlänt som sporer på en meteor från rymden bortom solsystemet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Är terraformningsmaskinerna något som måste vara igång hela tiden? Vem har isf kontroll över dem? Hur kan de hotas? Hur ser maktspelet kring dem ut? De delarna tänker jag att de behöver sättas. Det handlar om direkta livsvillkor för befolkningen så att säga.
För övrigt: Oavsett om det är aliens eller människor som skapat de här maskinerna så funkar de här frågorna. Man kan fortfarande ha stora torn som kräver kontinuerligt underhåll och kalibrering efter att maskinerna gått bärsärk oavsett, så att säga. Att jag har en förkärlek för ancient aliens-mysterier och inte gillar att behöva välja mellan att ha extremt långa tidsperioder eller att ha en helt alternativ verklighet är en annan sak. Och i grundboken behöver man såklart inte nämna huruvida det var aliens eller människor. Som någon påpekade kan man rentav i "den hemliga loren" säga att det är aliens, men låta korporationerna ta credsen för dem. "Efter att megakorporationerna terraformat planeterna så…" etc, och sedan nämner man bara att "efter Fallet var det bara tack vare Brödraskapet man lyckades hålla maskinerna igång".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
eller hur Kraften är någonting från ljuset medan mörka symmetrin bara är ondskefullt när de egentligen (för mig) är samma sak.
Heh. Just den grejen ska jag nog ta i en egen tråd (den här är spretig nog som det är), men… ja, jo. Det är min syn också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
En variant att överväga tycker jag är att det kanske är djungeln själv som skapar terraformeringen, lite som i Nausicäa, där den förgiftade skogen renar jorden och atmosfären från strålning och miljögifter.
Hey, det där var inte dumt alltså. Alls.

Jag kan ju fortfarande ha terraformnings-torn etc på Luna, men att Venus' djungler är ett alternativt, och mer storskaligt (och egentligen mer hållbart) system. Det är ju faktiskt mycket roligare. Jag tänker också lite Protomolekylen från Expanse, eller typ monoliten i 2001 som gör grejer med Jupiters öga… Fast typ, biologiskt.

Det här behöver jag fundera på, ffa är jag fortfarande intresserad av att bestämma varifrån "fröet" kommer, men jag är definitivt sugen på att använda den här idén. Riktigt, riktigt bra tycker jag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Men… det följer väl med ändå? I och med att Capitol, uttalat eller ej, som allra minst är starkt uppenbart USA-inspirerat? Som sagt, typ alla beskrivningar jag läst av korporationerna som inte stått i böcker och typ alla jag hört IRL har använt nationerna för att förklara dem. "Mishima är typ feodala japan plus piratkopiering", "Bauhaus är inspirerat av typ tyskland, europa överlag, lite nordiskt, lite ryssland".

Jag tänker ju tvärtom att kopplingen blir starkare om man lämnar det öppet, då kan man väldigt lätt göra tolkningen att Capitol typ ÄR ett USA som korporativiserats. Säger man istället uttryckligen att megakorparna är företag som lånat nationalistisk symbolik för att skapa sig legitimitet hos sina medborgare/anställda, och att Capitol lånat sina fjädrar från USA, så är det ju explicit så att Capitol inte är USA.
Det är ju enbart personliga preferenser men för mig följer det bara med om vi nämner USA. Men det Går såklart att göra bra ändå, men det är den linje jag hade valt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Well, det var ju lite av min poäng i startinlägget, att jag nog för LCB tänkt mig mindre techno-fantasy och mer dieselcyberpunk-noir/kult…
Är inte skillnaden att du vill ta bort det meta-fysiska? För meta-fysik är inget konkret man kan ta på.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Det är ju enbart personliga preferenser men för mig följer det bara med om vi nämner USA. Men det Går såklart att göra bra ändå, men det är den linje jag hade valt.
Nu blir jag nyfiken… Nämner du alltså normalt sett inte USA när du förklarar Capitol som korporation?

Eller är det bara specifikt om det nämns i boken som det följer med?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,471
Location
Stockholm
Å andra sidan: Vad är ett mysterium som det inte finns en lösning till? Inte så kul om spelet ska handla om att lösa mysterier =)
Jaja, men du behöver inte hitta på lösningen nu. Vill du ha djungler - kör djungler och lämna ”varför” osagt

Om du ska hitta ett sätt att göra denna värld konsekvent och med intern logik, när världen uppenbart är gjord enligt designprincipen ”coolt, vi kör!”, så kommer du få hjärnblödning. :)
 
Top