Luke Crane Skapar Kickstaterdrama

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Det ska en aldrig göra. De jag känner till som begått jävligt grova övergrepp är inte dömda, då blir det förtal.
Jag är splittrad
Samtidigt som jag tycker onödigt drama är onödigt, och inte tycker man ska hänga ut folk hur som helst., och även om man inte ska stirra sig blind på "blivit dömd eller inte" så i ett rättssäkert samhälle så bör man inte strunta i den aspekten helt och hållet.

Samtidigt om det finns folk som man bör varna för, så känns det farligt att inte göra det då det kan sätta andra i osäkra situationer.

Så jag har ingen aning om hur vi ska agera och hur vi best gör världen säkrare, så någonstans måste man nog bara acceptera att man inte kan göra mer än man tror är bäst, lyssna på utsatta grupper och hoppas ens agerande hjälper till att göra världen lite säkrare.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag är splittrad
Samtidigt som jag tycker onödigt drama är onödigt, och inte tycker man ska hänga ut folk hur som helst., och även om man inte ska stirra sig blind på "blivit dömd eller inte" så i ett rättssäkert samhälle så bör man inte strunta i den aspekten helt och hållet.

Samtidigt om det finns folk som man bör varna för, så känns det farligt att inte göra det då det kan sätta andra i osäkra situationer.

Så jag har ingen aning om hur vi ska agera och hur vi best gör världen säkrare, så någonstans måste man nog bara acceptera att man inte kan göra mer än man tror är bäst, lyssna på utsatta grupper och hoppas ens agerande hjälper till att göra världen lite säkrare.
Nej gud nej, i mina ögon är de utan tvivel skyldiga fram tills motsatsen bevisats. Trots det får de lalla vidare i rampljuset och blir lätt förlåtna av kompisar till överlevare. Aldrig förlåta, aldrig glömma är min metod.

...men att hänga ut folk i text på internet är fan riskabelt rent juridiskt och även osnyggt om det inte är övergrepp som skett mot en själv och en inte har koll på om överlevaren tycker att det känns ok att det pratas om.

Koebel är ju uppenbarligen ett sånt exempel som trots att han gjort bort sig ganska snabbt bjuds in i värmen. Att han motas i dörren här är väl kanske bra men signalen är tydlig från en av de mest namnkunniga: Koebels beteende anses inte så allvarligt bland de coola kidsen. Usch.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Koebel är ju uppenbarligen ett sånt exempel som trots att han gjort bort sig ganska snabbt bjuds in i värmen. Att han motas i dörren här är väl kanske bra men signalen är tydlig från en av de mest namnkunniga: Koebels beteende anses inte så allvarligt bland de coola kidsen. Usch.
Fast det är väl mer motsatsen? Det absolut största flertalet (kanske alla?) hade ju ingen koll på att han skulle inkluderas, att han bjuds in i värmen är ju mer något som sker på ett sjukt fult sätt här genom att inte vara öppen med det, dra in hans namn i slutet och inte göra en grej av det, och sen köra en väldigt kort kampanj.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Koebel är ju uppenbarligen ett sånt exempel som trots att han gjort bort sig ganska snabbt bjuds in i värmen. Att han motas i dörren här är väl kanske bra men signalen är tydlig från en av de mest namnkunniga: Koebels beteende anses inte så allvarligt bland de coola kidsen. Usch.
Eller så tyckte de coola kidsen att det var allvarligt, och att han rätteligen har blivit straffad för detta så att han skulle kunna få en ny chans via deras renommé. De behöver inte på något sätt ställa upp på hans beteende för det.

Även om man själv hade gjort en annan bedömning.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Koebel är ju uppenbarligen ett sånt exempel som trots att han gjort bort sig ganska snabbt bjuds in i värmen.
Är det någon mer än Crane som försökt få in honom i värmen igen?

Han hade ju ett bidrag i en av fria ligans böcker, men det var väl så vitt jag minns något som redan var klart och i tryck redan innan Koebels mask rämnade.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Fast det är väl mer motsatsen? Det absolut största flertalet (kanske alla?) hade ju ingen koll på att han skulle inkluderas, att han bjuds in i värmen är ju mer något som sker på ett sjukt fult sätt här genom att inte vara öppen med det, dra in hans namn i slutet och inte göra en grej av det, och sen köra en väldigt kort kampanj.
Ja, bra att det sades ifrån och osmidigt av Crane. Inte självklart att det sker dock. Jag hoppas att grabben glöms bort snabbt och fortsätter vara bortglömd.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Är det någon mer än Crane som försökt få in honom i värmen igen?

Han hade ju ett bidrag i en av fria ligans böcker, men det var väl så vitt jag minns något som redan var klart och i tryck redan innan Koebels mask rämnade.
Jag tycker att en är illa nog.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Eller så tyckte de coola kidsen att det var allvarligt, och att han rätteligen har blivit straffad för detta så att han skulle kunna få en ny chans via deras renommé. De behöver inte på något sätt ställa upp på hans beteende för det.

Även om man själv hade gjort en annan bedömning.
Ja, det förlåts ofta lättvindigt och snabbt när det är allvarliga grejer och utan beteendeförändring. Och så nämns det aldrig mer igen och alla lever lyckliga i alla sina dagar. Förutom den som utsatts för skit och kanske tycker att det känns lite konstigt att alla ens vänner helt tycks ha glömt. Att inte ta ställning mot har, i alla fall i min närhet, lett till att de som varit med om skit exkluderas. Från projekt, fester, gemenskap, med mera.


...men nu är det ämnesdrift igen :) Jag tycker att det var bra att det blev en reaktion, mer sånt leder kanske till förändring över tid i inställning till sunkisar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Personligen tycker jag att barmhärtighet och medkänsla är mer sympatiska och konstruktiva sätt att bemöta världen. Eviga straff och hämnd är koncept som inte har i samhället att göra.
Ja, de flesta håller med dig. Och resultatet blir som alltid att förrövare får lalla vidare och de som utsatts för skit blir socialt exkluderade. Eller är den som utsatts för skit skyldig att förlåta en övergreppsperson då långsinthet och "evig hämnd" är "koncept som inte har i samhället att göra"? Det finns inget perfekt val här, jag förstår hur du tänker men tycker att det är ganska naivt. Du har ju dock den överväldigande majoriteten på din sida här.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Och resultatet blir som alltid att förrövare får lalla vidare och de som utsatts för skit blir socialt exkluderade.
Exakt när menar du att detta har inträffat, på rollspelsscenen?

Eller är den som utsatts för skit skyldig att förlåta en övergreppsperson då långsinthet och "evig hämnd" är "koncept som inte har i samhället att göra"?
Jag har inte sagt att långsinthet inte har i samhället att göra. jag sade att eviga straff och hämnd inte har det. Offer får givetvis känna hur de vill, det är deras privilegium, och hämnd är en kraftfull känsla, men jag hoppas personligen att det inte är vägen de går, för hämnd är aldrig svaret. Hämnd är instinkten som ger upphov till moralvidriga saker som dödsstraff, inte konstruktiva, försonande reaktioner. Problemet med cancel culture är att det skapar onyanserade hatdrev som syftar till att straffa upplevda brottslingar för alltid, och aldrig ge dem en path to redemption. Det skapar en värld av extrem polarisering och extremt trånga åsiktskorridorer, där folk som på sikt hade kunnat bli ens allierade, eller kanske på många sätt redan är det, istället drivs stenhårt åt andra hållet, in i famnen på extremhögern eller någon annan tvivelaktig gruppering. De kommer hitta någon som accepterar dem, och denna någon kan mycket väl vara the dark side.

Men upplys mig gärna igen om vad det är Adam Koebel har gjort som är så jävla illa, för jag förstår verkligen inte det. Han spelledde en rollspelssession där han verkligen tabbade sig ordentligt, men det var en fucking -rollspelssession-, och sedan, om jag förstått saken rätt, tyckte folk inte att hans ursäkt var god nog? Är det allt? Srsly? Jag vet att det finns rykten om andra dåliga saker han gjort, men vad är de sakerna, och vem är det som påstår det? Är evig persona non grata på rollspelsscenen verkligen ett proportionerligt straff för vad han gjort?
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
MODERERING:

Luke Crane och hans Kickstarterdrama. Det finns en hel del att prata om när det gäller Luke Crane och hans Kickstarterdrama.

Adam Koebels snedsteg är tangentiellt relaterat, men filosofiska diskussioner om evigt straff kontra förlåtelse är inte relaterade. Och som vanligt om ni inte pratar om ämnet utan börjar placera ut epitet på era diskussionskamrater så riskerar det att snabbt bli dålig stämning.

Luke Crane och hans Kickstarterdrama. Fokus på bollen.

MVH

/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Såg ovanstående moderering och tänkte försöka få tillbaks tråden till Luke Crane och hans Kickstarterdrama.

Här har Polygon lyckats få tag på Kickstarter:


Kickstarter skriver så här:

We are aware of the project that Luke launched and cancelled over the weekend, and we are currently investigating the incident and working to gain a better understanding of what happened. We’re also working with our team internally to ensure we’re continuing to create a safe environment for each other that reflects our values and supports creative work. And of course, while we encourage employees to create and back projects on our platform, projects are personal endeavors and do not represent Kickstarter’s views as a company. This is all I can share at this time, and will let you know if anything changes.
Luke Cranes Kickstarter för Torchbearer 2nd edition har också fått en mängd "cancelled pledges" och önskemål om återbetalning, något som Crane snabbt expedierar, så som det verkar.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Jag vet att det finns rykten om andra dåliga saker han gjort, men vad är de sakerna, och vem är det som påstår det? Är evig persona non grata på rollspelsscenen verkligen ett proportionerligt straff för vad han gjort?
Man kan läsa ett av vittnesmålen här. I samma reddittråd fanns lite andra vittnesmål från andra påstådda före detta bekanta till Koebel. Bland annat något om att han skulle ha försökt driva ett annat ex från staden de båda bodde i, eftersom det var "hans stad".

Det sagt så vet jag inte hur mycket av Koebels cancelling som beror på dessa vittnesmål. Och det rör sig förstås inte om något direkt brottsligt, även om det kanske är symptomatiskt på en typ av personlighet som är kapabel att begå även brottsliga handlingar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Exakt när menar du att detta har inträffat, på rollspelsscenen?



Jag har inte sagt att långsinthet inte har i samhället att göra. jag sade att eviga straff och hämnd inte har det. Offer får givetvis känna hur de vill, det är deras privilegium, och hämnd är en kraftfull känsla, men jag hoppas personligen att det inte är vägen de går, för hämnd är aldrig svaret. Hämnd är instinkten som ger upphov till moralvidriga saker som dödsstraff, inte konstruktiva, försonande reaktioner. Problemet med cancel culture är att det skapar onyanserade hatdrev som syftar till att straffa upplevda brottslingar för alltid, och aldrig ge dem en path to redemption. Det skapar en värld av extrem polarisering och extremt trånga åsiktskorridorer, där folk som på sikt hade kunnat bli ens allierade, eller kanske på många sätt redan är det, istället drivs stenhårt åt andra hållet, in i famnen på extremhögern eller någon annan tvivelaktig gruppering. De kommer hitta någon som accepterar dem, och denna någon kan mycket väl vara the dark side.

Men upplys mig gärna igen om vad det är Adam Koebel har gjort som är så jävla illa, för jag förstår verkligen inte det. Han spelledde en rollspelssession där han verkligen tabbade sig ordentligt, men det var en fucking -rollspelssession-, och sedan, om jag förstått saken rätt, tyckte folk inte att hans ursäkt var god nog? Är det allt? Srsly? Jag vet att det finns rykten om andra dåliga saker han gjort, men vad är de sakerna, och vem är det som påstår det? Är evig persona non grata på rollspelsscenen verkligen ett proportionerligt straff för vad han gjort?
PM
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
skall man bli guilty by association . Skall luke Crane som jag förstått överhuvudtaget inte har något med Adams sunk att göra bli straffad för Adams sunk?

Detta är ju ett problem med woke cancell culture .
Person a begår sunk så woke Crowd d cancell person a . Person b som jobbar för företag c inleder ett samarbete med person a . Nu blir woke Crowd d rasande och kräver att person b avbryter sitt samarbete med person a och gör avbön och dessutom kräver woke Crowd d att företag c avskedar person b för att hen hade samröre med person a ifrån första början .
avskedar inte företag c person b ja då kan företag c se sig cancelled
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ja, det ska man. Om man ger en plattform till någon får man ta lite ansvar för det.
Där tycker jag annorlunda än dig , jag anser inte att man kan bli guilty by association . The sins of the father är inte the sins of the son. Guilty by proxy osv

Sedan kan man ju iofs tycka att det är jäkligt osmidigt av Crane att välja att samarbeta med Adam efter den kontrovers som Adam var inblandad i men skall man vara fair så är Crane och Adam två skilda individer och den ennes agerade är inte inte den andres ,dom är inte inte en symbiot.

Att man kan förklara för Crane varför det är fel att samarbeta med Adam och varför hen inte bör göra så asbolut men att Adams synder skall få nån sorts bleed över till Crane bara för att Crane haft samröre med Adam , absolut inte och speciellt inte om Crane tar åt sig och lyssnar och visar ånger inför sitt amarbete med Adam .

Har Adams synder påpekats för Crane och Crane vart helt okänslig inför detta och sagt att det skiter jag i jävla libtards jag gör som jag vill då för all del cancell the shit out of him
 
Top