Luke Crane Skapar Kickstaterdrama

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Okej saker händer på kickstater.

Luke Crane mest känd för burning wheel, men också VP för rollspels Community på kickstater har skapat drama.

Det började med att han skapade en kickstater för ett Zine. En kortdeadline på tre dagar, och skriven i hans vanliga hyperbola stil.

En massa kända namn har bidragit till zinet inklusive den kontroversiella Adam Koebel, ( med ett spel döpt efter sin ursäkt video, vilket ger dåliga vibbar)
det har snabbt visat sig att ingen annan av de kända namnen visste att Adam skulle vara med, och flera av dem är upprörda.
Carol Mertz är en av dem och hon har nu dragit sig ur projektet.
Luce crane har tyst uppdaterat kickstaterns grafik så hennes namn inte längre är med, men har inte gjort någon uppdatering för backers om något av det här. eller någon uppdatering överhuvudtaget.
nu brukar Crane ha en inställning att han inte kommunicerar mer än han tycker är nödvändigt vilket ibland leder till andra människors frustration.
Vi får se hur det här utvecklar sig, men det tycks vara så att Crane bränt flera broar till andra i hobbyn.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Kickstartern ser ut att vara cancelled av Crane nu.

Synd, zinet såg kul ut.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Hela den här historien gör mig förvirrad och orolig, som rollspels-skribent och podcastare. Alla verkar vara överens om att han gjorde fel som SL, även Adam själv. Men istället för att gå vidare så går allt bananas. Dödshot och att bli associerad med honom är hemskt. Det måste finnas något jag inte fattar här. Vad är det för skada Adam anses ha gjort, förutom att falla in i ruttet SL-beteende under en session? Tror man att det betyder att han gillar våldtäkter? Eller att han på något sätt skulle ha skadat sina lyssnare? Vad är det som upprör?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Luke Crane har väl också en viss badwill hängande över sig, eftersom han upplevs ha utnyttjat sin position på Kickstarter och därtill betett sig på ett arrogant "jag behöver inte förklara mig för er"-sätt mot backare på hans tidigare projekt. Vilket... inte borde förvåna någon? Liksom, läs Burning Wheel, det är ju uppenbart inte skrivet av en ödmjuk människa.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag har medvetet inte brytt mig så mycket om vem Luke Crane är eftersom jag gillar hans spel så mycket. Men han är väl mer dryg och trist än typ våldtäktsman och pedofil?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Jag har medvetet inte brytt mig så mycket om vem Luke Crane är eftersom jag gillar hans spel så mycket. Men han är väl mer dryg och trist än typ våldtäktsman och pedofil?
Ja, det är väl framför allt att han nu fört folk bakom ljuset och gjort så att de deltagit i en Kickstarter tillsammans med en person de absolut inte ville samarbeta med som anförs mot honom.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hela den här historien gör mig förvirrad och orolig, som rollspels-skribent och podcastare. Alla verkar vara överens om att han gjorde fel som SL, även Adam själv. Men istället för att gå vidare så går allt bananas. Dödshot och att bli associerad med honom är hemskt. Det måste finnas något jag inte fattar här. Vad är det för skada Adam anses ha gjort, förutom att falla in i ruttet SL-beteende under en session? Tror man att det betyder att han gillar våldtäkter? Eller att han på något sätt skulle ha skadat sina lyssnare? Vad är det som upprör?
Det som jag tror är problemet är att Adam framställde sig som ULTRA woke men den vita tillsynes fläckfria rustningen var i själva verket svart som synden.

Det kom i samband med skandalen kring Adam även fram en del andra anklagelser och historier ifrån folk som haft med Adam att göra , anklagelser om toxisk maskulinitet bakom stängda dörrar , gaslighting , psykisk misshandel mm bland annat ifrån en kvinna som påstod sig haft ett förhållande med Adam.

Adam har vad jag förstår brännt sina broar inom rollspelsscenens woke community och blivit persona non grata och att associera med hen om man kallar sig woke är socialt självmord.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Hela den här historien gör mig förvirrad och orolig, som rollspels-skribent och podcastare. Alla verkar vara överens om att han gjorde fel som SL, även Adam själv. Men istället för att gå vidare så går allt bananas. Dödshot och att bli associerad med honom är hemskt. Det måste finnas något jag inte fattar här. Vad är det för skada Adam anses ha gjort, förutom att falla in i ruttet SL-beteende under en session? Tror man att det betyder att han gillar våldtäkter? Eller att han på något sätt skulle ha skadat sina lyssnare? Vad är det som upprör?
Jag håller delvis med. Jag tycker at Adams fel var allvarligt men inte så pass att jag aldrig tycker han ska få skriva för hobbyn igen.
Men jag tycker en pause är lämplig, och jag tycker inte det är rätt sätt att komma tillbaka att inte informera andra skribenter att han är med i ett projekt.
Så i detta fall är tycker jag nog att Crane skulle informerat de andra om hans inblandning så att de kunde ta ställning om de ville vara med eller inte.
Det var överraskningen som var problemet.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Det som jag tror är problemet är att Adam framställde sig som ULTRA woke men den vita tillsynes fläckfria rustningen var i själva verket svart som synden.

Det kom i samband med skandalen kring Adam även fram en del andra anklagelser och historier ifrån folk som haft med Adam att göra , anklagelser om toxisk maskulinitet bakom stängda dörrar , gaslighting , psykisk misshandel mm bland annat ifrån en kvinna som påstod sig haft ett förhållande med Adam.

Adam har vad jag förstår brännt sina broar inom rollspelsscenens woke community och blivit persona non grata och att associera med hen om man kallar sig woke är socialt självmord.
Aha, då blir det tydligare. Då kanske man ”klarar sig” vid misstag om man bara undviker att misshandla folk i verkliga livet. Man får bara hoppas att de anklagelserna handlar om konkreta saker som hänt och inte tolkningar. Men det tänker jag inte gräva i :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Aha, då blir det tydligare. Då kanske man ”klarar sig” vid misstag om man bara undviker att misshandla folk i verkliga livet. Man får bara hoppas att de anklagelserna handlar om konkreta saker som hänt och inte tolkningar. Men det tänker jag inte gräva i :)
Huruvida det ligger någon sanning i dessa anklagelser är ju svårt att varken bevisa eller motbevisa då dom just är annekdotiska berättelser ifrån folk som påstått sig ha haft med Adam att göra men ibland kan ju rykten vara tillräckligt för att folk skall dra öronen åt sig tänker jag .
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Det kan nog inte bara incidenten i Far Verona-strömmen som brände Adams och gruppens relationer. Andra grejer måste ha slitit ned den goda vilja och kommunikation som hade klarat ut det annars. Det gensvaret är viktigt både för att på förhand hindra och i efterhand klara ut jobbiga lägen, samt för att lära sig och växa ifrån jobbiga beteenden. Problemet är att god vilja och kommunikation inte finns i den här internetaktivismen, så när man väl kastats ut framför drevet så finns det ingen förståelse att få och inga lärdomar att lära.

Jag känner igen mönstret i Adams hantering, man ser hur han successivt kom till olika nivåer av insikt, för att sedan sluta växa.
  • Först i själva strömmen sa han att han bara försökte utmana spelarna och karaktärerna, och försökte få det att ses som en kul grej bara.
Detta fick blandade gensvar och båda han och den utsatta deltagaren möttes av hot och hat. Strömmen avbokades senare.
  • Sen i första ursäkten efteråt sa han att det blev fel för att de inte använde rätt verktyg för att garantera trygghet.
Detta sågs igenom och förkastades som en non-pology, han framstod som oseriös och oärlig.
  • Först i den andra ursäkten säger han att han gjorde fel och att det var en del av ett mönster som han måste komma bort ifrån.
Även detta förkastades, med hänvisning till förra ursäkten, trots den tydliga insikten som han nådde här. Det var här som den goda vilja skulle ha trätt in för att säkra framstegen.
  • Ett par månader senare skriver han om det som "ett" misstag som han har gått vidare ifrån och mår bättre nu.
Nu ansåg både han och motståndarna att framsteg var lönlösa, det som återstod var att spela till fansen och utmåla belackarna som mobbare.
  • Nu senast försökte han smygas in för att se om han är bortglömd än och kan fortsätta utan vidare framsteg.
Inte än, men så småningom så, med rätt kompanjoner. Om han växer ifrån beteendena är en privat fråga för honom, i det offentliga är han antingen för alltid förlorad eller gjorde aldrig ens fel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,683
Location
Stockholm
Det som jag tror är problemet är att Adam framställde sig som ULTRA woke men den vita tillsynes fläckfria rustningen var i själva verket svart som synden.

Det kom i samband med skandalen kring Adam även fram en del andra anklagelser och historier ifrån folk som haft med Adam att göra , anklagelser om toxisk maskulinitet bakom stängda dörrar , gaslighting , psykisk misshandel mm bland annat ifrån en kvinna som påstod sig haft ett förhållande med Adam.

Adam har vad jag förstår brännt sina broar inom rollspelsscenens woke community och blivit persona non grata och att associera med hen om man kallar sig woke är socialt självmord.
Det kanske är Jante i mig, men jag blir alltid jävligt misstänksam mot någon som utan att blinka kallar sig "woke" och "feminist". Jag försöker sträva mot att leva upp till ordens innebörd men i och med att de används, precis som du skriver, som den "fläckfria rustningen" så är den mer eller mindre omöjlig att leva upp till. Om en utmålar sig själv som ett helgon så finns det högst troligt ett problematiskt motiv i bakgrunden.

Sedan älskar "vi" ju också att se rättfärdiga förkämpar falla på röven i dyngan, bättre underhållning än så blir det inte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag tycker tanken att ordet "feminist" skulle vara något slags "fläckfri vit rustning" är supermärklig. Feminismen är en ideologi och en rörelse. Att säga att man är en feminist innebär bara att man deklarerar att man ställer upp på ideologin och/eller är en del av rörelsen. Det betyder inte att man är fläckfri. Tvärtom brukar grundtanken i de flesta feministiska sammanhang jag varit med om vara att vi alla är produkter av en ganska genomrutten sexistisk och patriarkal struktur, och även om vi hela tiden strävar efter att bli bättre så kommer fel att göras. Däremot finns det såklart folk som är urusla på att erkänna och äga de felen – och det är det som brukar kritiseras hårdast. Det man måste inse är att det vanliga manliga sättet att "hantera" kritik – alltså att försvara sig och sin heder och ära – inte funkar. Det har egentligen aldrig funkat, det har alltid varit en dålig idé.

Jag är feminist, jag har gjort massvis med fel. Jag har inte blivit det minsta "cancelled", inte en enda gång.

Jag får ibland intrycket att det i själva verket är den där viljan att göra bättre som gör folk förbannade, snarare än feminismen i sig. Lite som när rökare blir sura på icke-rökare.

Om att jag är feminist gör att folk blir "misstänksamma" eller ser fram emot att se mig "falla på röven i dyngan" så får jag väl helt enkelt leva med det. Jag planerar inte att sluta kalla mig feminist, eller försöka göra bättre, för det.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,280
Jag kan dock helt förstå att andra författare drar sig ur. Det här är mer eller mindre att få en kontrovers kastad i knäet och då är det faktiskt helt rimligt att hoppa av, om inte annat för att det är en diskussion som du själv inte valt att behöva ta, oavsett om ens åsikt om hur Adam Koebel har hanterat det.

Jag själv har vissa personer jag medvetet inte vill dela namn med på produkter och skulle liksom här vara lika beredd att backa om det skulle ske utan att jag vet om det.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,683
Location
Stockholm
Jag tycker tanken att ordet "feminist" skulle vara något slags "fläckfri vit rustning" är supermärklig. Feminismen är en ideologi och en rörelse. Att säga att man är en feminist innebär bara att man deklarerar att man ställer upp på ideologin och/eller är en del av rörelsen. Det betyder inte att man är fläckfri. Tvärtom brukar grundtanken i de flesta feministiska sammanhang jag varit med om vara att vi alla är produkter av en ganska genomrutten sexistisk och patriarkal struktur, och även om vi hela tiden strävar efter att bli bättre så kommer fel att göras. Däremot finns det såklart folk som är urusla på att erkänna och äga de felen – och det är det som brukar kritiseras hårdast. Det man måste inse är att det vanliga manliga sättet att "hantera" kritik – alltså att försvara sig och sin heder och ära – inte funkar. Det har egentligen aldrig funkat, det har alltid varit en dålig idé.

Jag är feminist, jag har gjort massvis med fel. Jag har inte blivit det minsta "cancelled", inte en enda gång.

Jag får ibland intrycket att det i själva verket är den där viljan att göra bättre som gör folk förbannade, snarare än feminismen i sig. Lite som när rökare blir sura på icke-rökare.

Om att jag är feminist gör att folk blir "misstänksamma" eller ser fram emot att se mig "falla på röven i dyngan" så får jag väl helt enkelt leva med det. Jag planerar inte att sluta kalla mig feminist, eller försöka göra bättre, för det.
Jag skulle vilja och tycker ju att det var så som du beskriver, men det är inte så jag upplever att det funkar. Ingen diss mot dig eller någon, mer en betraktelse över hur jag tycker att det reageras när någon gör bort sig, och hur jag själv ryggmärgsreagerar.


....och om det mot förmodan inte skulle vara extremt uppenbart så pratar jag såklart INTE om sammanhang bland vänner.
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Felet var väl att Crane uppenbarligen underskattade eller inte brydde sig om att Coebel är en kontroversiell person att blanda in i projektet. Hade han varit tydlig med det gentemot de andra, så hade det förmodligen inte blivit någon kontrovers och nedlagd kickstarter.

Alternativt så är all reklam bra reklam. Hade detta inte hänt hade jag aldrig hört talas om kickstartern. När han kör den igen så lär fler veta att den finns.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tycker tanken att ordet "feminist" skulle vara något slags "fläckfri vit rustning" är supermärklig. Feminismen är en ideologi och en rörelse. Att säga att man är en feminist innebär bara att man deklarerar att man ställer upp på ideologin och/eller är en del av rörelsen. Det betyder inte att man är fläckfri. Tvärtom brukar grundtanken i de flesta feministiska sammanhang jag varit med om vara att vi alla är produkter av en ganska genomrutten sexistisk och patriarkal struktur, och även om vi hela tiden strävar efter att bli bättre så kommer fel att göras. Däremot finns det såklart folk som är urusla på att erkänna och äga de felen – och det är det som brukar kritiseras hårdast. Det man måste inse är att det vanliga manliga sättet att "hantera" kritik – alltså att försvara sig och sin heder och ära – inte funkar. Det har egentligen aldrig funkat, det har alltid varit en dålig idé.

Jag är feminist, jag har gjort massvis med fel. Jag har inte blivit det minsta "cancelled", inte en enda gång.

Jag får ibland intrycket att det i själva verket är den där viljan att göra bättre som gör folk förbannade, snarare än feminismen i sig. Lite som när rökare blir sura på icke-rökare.

Om att jag är feminist gör att folk blir "misstänksamma" eller ser fram emot att se mig "falla på röven i dyngan" så får jag väl helt enkelt leva med det. Jag planerar inte att sluta kalla mig feminist, eller försöka göra bättre, för det.
Det handlar ju inte om ideologin eller konceptet feminism skulle göra folk misstänksamma utan det handlar om att Adams agerande gått stick i stäv med dwt han enligt egen utsago sagt sig representera som jag tror får folk att dra öronen åt sig . Tex skulle jag ha väldigt svårt att lita på och tappa allt förtroende för en vegan-profil som blev smygfotad när hen åt en stor saft big mac för plötsligt har hens ord inget värde längre , hen är en lögnare , en hycklare.

Feminism och woke är ofast ord som som sammankopplas med vad som anses vara goda krafter och när någon som säger sig representera dessa goda krafter går och agerar i lag med de onda krafter som man säger sig agera mot då förstår jag att det kan bli negativa reaktioner ifrån gruppen man säger sig kämpa för .
 
Top