Luke Crane Skapar Kickstaterdrama

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Det handlar ju inte om ideologin eller konceptet feminism skulle göra folk misstänksamma utan det handlar om att Adams agerande gått stick i stäv med dwt han enligt egen utsago sagt sig representera som jag tror får folk att dra öronen åt sig . Tex skulle jag ha väldigt svårt att lita på och tappa allt förtroende för en vegan-profil som blev smygfotad när hen åt en stor saft big mac för plötsligt har hens ord inget värde längre , hen är en lögnare , en hycklare.

Feminism och woke är ofast ord som som sammankopplas med vad som anses vara goda krafter och när någon som säger sig representera dessa goda krafter går och agerar i lag med de onda krafter som man säger sig agera mot då förstår jag att det kan bli negativa reaktioner ifrån gruppen man säger sig kämpa för .
Jag håller med, och kanske lite det du implicerar med "gott" och "ont". Det blir lätt svartvitt och felsteg gör att du flyttas från låda A till låda B, på gott och ont. Jag är ganska svartvit och långsint när det kommer till sunk och en författare som jag vet gjort bort sig ordentligt kommer jag aldrig någonsin igen att köpa. Problematiskt? Kanske.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Problemet, det här var en väldigt viktig sak jag lärde mig när jag läste fördjupning i etik och moral, är att gott och ont förstör alla konstruktiva samtal. Etik, moral och ideologi har aldrig handlat om att du som person ska vara felfri, det har handlat om att synliggöra det önskvärda och en strävan mot det som är önskvärda värderingar/beteenden/synsätt i samhället. Om vi inte tillåts fela i vår roll kommer vi snart att hamna i ett läge där ingen längre tar ansatts för att förbättra sig eller ställa sig bakom en rörelse.

På huvudfrågan, ställer jag upp i ett projekt så vill jag veta alla detaljer som gäller för projektet. Får jag längs vägen veta att en person som jag inte vill arbeta med deltar i projektet skulle jag backa ur på en gång just för att jag skulle känna mig lurad. Jag kan absolut tänka mig omvärdera mina tankar om en person, jag vill dock veta på förhand om jag kommer behöva arbeta med personen eller ej så att jag aktivt kan ta ett beslut om huruvida jag är redo för det samarbetet eller ej.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Problemet, det här var en väldigt viktig sak jag lärde mig när jag läste fördjupning i etik och moral, är att gott och ont förstör alla konstruktiva samtal. Etik, moral och ideologi har aldrig handlat om att du som person ska vara felfri, det har handlat om att synliggöra det önskvärda och en strävan mot det som är önskvärda värderingar/beteenden/synsätt i samhället. Om vi inte tillåts fela i vår roll kommer vi snart att hamna i ett läge där ingen längre tar ansatts för att förbättra sig eller ställa sig bakom en rörelse.

På huvudfrågan, ställer jag upp i ett projekt så vill jag veta alla detaljer som gäller för projektet. Får jag längs vägen veta att en person som jag inte vill arbeta med deltar i projektet skulle jag backa ur på en gång just för att jag skulle känna mig lurad. Jag kan absolut tänka mig omvärdera mina tankar om en person, jag vill dock veta på förhand om jag kommer behöva arbeta med personen eller ej så att jag aktivt kan ta ett beslut om huruvida jag är redo för det samarbetet eller ej.
Det förstör alla konstruktiva samtal ja men att förneka att det är så diskussionen ser ut på många håll (politiken i USA men även i Sverige kring SD/NMR/nazister, sexism och rasism) är sådär härligt akademiskt världsfrånvänt :) De konstruktiva samtalen uteblir och media-socialmedia-debatten är ett enda stort fundamentalt attributionsfel, därav att jag aldrig skulle tillskriva mig själv en titel som innebär att andra får möjlighet att knuffa ner mig från en inbillad piedestal. Vi kan tycka att det är skit men svart-vitt är det ständiga svarta :)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Det förstör alla konstruktiva samtal ja men att förneka att det är så diskussionen ser ut på många håll (politiken i USA men även i Sverige kring SD/NMR/nazister, sexism och rasism) är sådär härligt akademiskt världsfrånvänt :) De konstruktiva samtalen uteblir och media-socialmedia-debatten är ett enda stort fundamentalt attributionsfel, därav att jag aldrig skulle tillskriva mig själv en titel som innebär att andra får möjlighet att knuffa ner mig från en inbillad piedestal. Vi kan tycka att det är skit men svart-vitt är det ständiga svarta
Jag motsäger dig inte, det behöver inte betyda att vi behöver ställa upp på det själva :) Sen är det komplicerat. Vi kommer väl alltid att ha tillfällen där vi själva tänker i termer gott och ont, men med medvetenhet kan vi arbeta på det. Jag ser det mer så här, det är något jag personligen anser är värt att arbeta på som samhälle och individ, att bli mer medveten om sitt eget sätt att se på världen och tillsammans med andra försöka forma om samtalet. Sen får det ta tid, det får gå fel och det får bli tokigt. Vi är trots allt bara människor i slutet av dagen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Det där med att "feminister säger sig vara så himla goda och tycker alla andra är onda"…

Alltså, jag säger inte att det inte förekommer. Det händer säkert. Jag vet att diskussionerna på twitter ofta är… rätt dåliga, men let's face it: alla suger på Twitter och diskursen på Twitter är sämst på exakt alla sätt.

Men överlag upplever jag att hela grejen med att dra in ont/gott är något som görs utifrån. Att säga att man är feminist är inte att säga att man är "god" eller att ställa sig på en pedestal. Det brukar mest vara de som upplever sig "attackerade" av feminismen som börjar dra in "ont/gott", upplever jag. På samma sätt som feministisk kritik väldigt sällan handlar om att någon är en "dålig människa"; men de som utsätts för feministisk kritik brukar ha svårt att skilja på när ett beteende eller en åsikt kritiseras eller diskuteras och när en person blir påhoppad. Just det senare vet jag att vi diskuterat tidigare här på forumet, med… varierande resultat.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Det där med att "feminister säger sig vara så himla goda och tycker alla andra är onda"…
...är det ingen som påstått, i alla fall inte här i tråden :)

Annars håller jag med dig helt och hållet. Luke Crane riskerar ju att hamna i det "onda" facket by association, även om det i realiteten kanske handlar om att Mr Crane inte har koll på socialmedia-dynamiken som leder dit. Och då menar jag inte att "hemska feminister säger att han är ond!11!1!!!!" utan kanske snarare att den, säkert berättigade, kritiken "breddas" lite som i diskussionen här och din omcitering ovan :)

Berättigad kritik läst med svartvita glasögon och återberättade i kortformat i sociala medier gör den grejen rätt bra. Jag tycker att det är slarvigt av Crane och korkat av Koebel, det tycker jag att de kan kritiseras för oavsett om de är onda eller inte men lägger jag inte en massa tid och energi på att uttrycka mig nyanserat (vilket jag inte kommer göra då jag inte bryr mig särskilt mycket om varken Crane eller Koebel och gärna kan döma dem på förhand) så kan det nog lätt läsas som att "de är onda och MÅSTE TILLINTETGÖRAS genom att ta så mycket som möjligt av fjärdehandsvittnesmål ur kontext och påstå att långsökta gissningar om vem de är som person utifrån deras handlande är absolut sanning!"

Jag tror att Koebel gör bäst i att lägga sin "karriär" inom rollspel åt sidan och hoppas samtidigt att han inte fortsätter sitt, av mig utifrån vad som skrivits om honom förmodade, beteendemönster på en annan arena.
 
Last edited:

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,723
Location
Eskilstuna
Problemet med Koebel är som tidigare har påpekats här hur han hanterade situationen, snarare än exakt vad han gjorde. Han har inte direkt skickat några tydliga signaler av att han har lärt sig av sina misstag – och att då bara slänga in honom som medförfattare på ett projekt (dessutom utan att informera de andra medförfattarna) gör att det känns väldigt tondövt.

Jag sällar mig till de som tycker att Koebel borde ha någon form av väg tillbaka till hobbyn. Men jag sällar mig även till dem som upplevde att det här snarare var kontraproduktivt om det var målet.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
...är det ingen som påstått, i alla fall inte här i tråden :)

Annars håller jag med dig helt och hållet. Luke Crane riskerar ju att hamna i det "onda" facket by association, även om det i realiteten kanske handlar om att Mr Crane inte har koll på socialmedia-dynamiken som leder dit.
Vilket såklart inte är ett brott men lite konstigt då han i egenskap av Vp för kickstaters rollspels Community faktiskt verkligen borde ha koll på Socialmedia dynamiken
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
Luke Crane verkar onekligen ha gjort en del personer missnöjda under sin tid på Kickstarter. Till att börja med, en post från 2018 om vad åtminstone jag upplever som väldigt oprofessionellt beteende:
Kickstopper: I Got Refunded by a Burning Wheel of Fire
Därefter, två poster som dykt upp efter de nyss timade händelserna:
Why You Might Be Hearing Some Fuss About Another Luke Crane Kickstarter
Words That Have Been On The Tip of My Tongue for Two Years

Huruvida det rör sig om genuina problem som tas upp, eller bitterhet som börjar flöda när man doftar blod i vattnet, är upp till läsaren att besluta.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Luke Crane verkar onekligen ha gjort en del personer missnöjda under sin tid på Kickstarter. Till att börja med, en post från 2018 om vad åtminstone jag upplever som väldigt oprofessionellt beteende:
Kickstopper: I Got Refunded by a Burning Wheel of Fire
Därefter, två poster som dykt upp efter de nyss timade händelserna:
Why You Might Be Hearing Some Fuss About Another Luke Crane Kickstarter
Words That Have Been On The Tip of My Tongue for Two Years

Huruvida det rör sig om genuina problem som tas upp, eller bitterhet som börjar flöda när man doftar blod i vattnet, är upp till läsaren att besluta.
Vill minnas att jag, som älskar Burning Wheel, lät bli att kickstarta kodexen för att texten i kickstartern var så jävla... märklig. Och dryg. Men har så klart köpt boken i efterhand :)
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Vad är "woke"? Har det något med rollspel att göra? Är det ett alignment? Ett skällsord? En hedersbetygelse? Vad avgör vem som är woke?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Vad är "woke"? Har det något med rollspel att göra? Är det ett alignment? Ett skällsord? En hedersbetygelse? Vad avgör vem som är woke?
Jag har sett det användas med i princip samma betydelse som "PK". Det vill säga, 95% av användningen är meningsmotståndare som vill ha ett ord att vifta bort idéer med utan att behöva bemöta eller komma med argument, 5% är oss PK-feminazi-hitlers som använder det ironiskt om oss själva.

Men jag har förstått att det började som ett ord för att helt enkelt beskriva någon som är medveten om samhällets systematiska orättvisor, framför allt rasism.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
Ja, det började som ett ord från afroamerikansk vernakulär engelska (en participform av "wake", alltså vaken) för att signalera medvetenhet om systematiska orättvisor. Det kom sedan att hämtas in i andra politiska sammanhang, där det sedan av hipstriga vänsterliberaler tömdes på radikal mening och kom att placeras i diverse nedsättande sammanhang som "corporate woke", där man samtidigt kan sätta regnbågsflaggor på allt och förvägra sina anställda vettiga arbetsförhållanden. En väldigt performativ form av radikalitet, kan man väl säga.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Woke som jag förstått det är ett kollektivt samlingsnamn på de individer som är VAKNA för de sociala orättvisor som finns i samhället och the struggle som marginaliserade grupper upplever .

Sedan kan det i vissa fall av tex corporate woke som vi ser nu med Coca cola i USA gå till en absurd överdrift..
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Tolkar jag det rätt som att den är woke som har insett att det är billigare med jämlikhetssträvande uttalanden än fackliga rättigheter? 😉

Oavsett vilket, har det något med rollspel att göra? Verkar som att ordet woke dyker upp då och då här på forumet.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Tolkar jag det rätt som att den är woke som har insett att det är billigare med jämlikhetssträvande uttalanden än fackliga rättigheter? 😉
Nä.
Oavsett vilket, har det något med rollspel att göra? Verkar som att ordet woke dyker upp då och då här på forumet.
För att vi inte kan hålla oss ifrån att diskutera politik.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Tolkar jag det rätt som att den är woke som har insett att det är billigare med jämlikhetssträvande uttalanden än fackliga rättigheter? 😉

Oavsett vilket, har det något med rollspel att göra? Verkar som att ordet woke dyker upp då och då här på forumet.
Ganska stor del av snacket i rollspelsvärlden handlar väl om hur man ska vara inkluderande och ge trygghet, i sessioner och produkter. Det har ju alltid funnits, men nu används woke både av de som tycker att det inte dras tillräckligt långt om sig själva och de som tycker att det går för långt om de andra.
 
Top