Luke Crane Skapar Kickstaterdrama

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Såg precis modereringen ovan, så jag tänkte försöka gå tillbaks till Luke Crane och hans Kickstarterdrama.

En intressant utveckling är att det finns åtminstone en person som i stort sett kräver att Fria Ligan ska ta ett ansvar i den uppkomna situationen och publicera ett officiellt öppet uttalande samt kräva att Kickstarter gör en utredning om det. Om detta inte sker, kommer personen att dra tillbaks sitt Kickstarter-stöd till ToR2. Motiveringen är att Fria Ligan har en populär Kickstarter inom Cranes eget område och därför har ett ansvar att kräva åtgärder.

Det är än så länge alltså endast en person hittills såvitt jag sett som kräver detta, men jag har i andra liknande situationer sett andra företag som inte är inblandade i diverse kontroverser även de bli ställda mot väggen och avkrävda ansvar att ta tag i situationer de inte har haft något som helst med att göra. Ibland har det skett, ibland inte.

Av mina formuleringar ovan är det väl inte svårt att dra slutsatsen att jag tycker att det här är absurt. Ligan har inte ansvar för Luke Crane, de betalar honom ingen lön, de anlitar honom inte som frilansare (såvitt jag vet), de var inte inblandade i den aktuella Kickstartern (vare sig att starta den eller att avsluta den). Det är rätt troligt att de inte ens var medvetna om den, givet att det tydligen var nått som Crane slängde ihop på skoj i slutet av ZineQuest (enligt en av de som var inblandad som tilltänkt författare).

De två länkar jag hittar till Ligan är att Adam Koebel skrev ett äventyr till Crypt of the Mellified Mage (innan den första kontroversen) och att Ligan använder Kickstarter. Men det hela lyckas ändå på något sätt bli en het potatis för Ligan att hantera.

En annan sak som jag ser är att dessa krav på tredjepart att ta ansvar ofta kommer med ett krav på att det ska ske omgående. Vilket också är absurt. Alla kan inte agera på samma schema.

DISCLAIMER: Jag har utfört frilansarbete för Fria Ligan, och tyckte det gick bra, så ni kan utgå från att jag är "bias" som man säger på nätet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Det jag förstått att et bygger på är att man helt enkelt tycker att företag bör sluta använda Kickstarter för att crowdfunda rollspel. De har ju redan hamnat i blåsväder för sin anti-fackliga ståndpunkt tidigare, så när det också visade sig att Luke Crane, deras rollspelsansvarige, betett sig illa och möjligen otillbörligen gynnat sina egna projekt (det här kom ju väldigt kvickt upp på "Projects We Love") så tyckte vissa att det var ett steg för långt. Många har också uttryckt att de ogillar hur oerhört beroende rollspelsutgivare blivit av Kickstarter och tycker att det vore bättre om de plockades ner något pinnhål och fick en mindre dominerande ställning, så att det går lättare att ställa krav på dem.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Det jag förstått att et bygger på är att man helt enkelt tycker att företag bör sluta använda Kickstarter för att crowdfunda rollspel. De har ju redan hamnat i blåsväder för sin anti-fackliga ståndpunkt tidigare, så när det också visade sig att Luke Crane, deras rollspelsansvarige, betett sig illa och möjligen otillbörligen gynnat sina egna projekt (det här kom ju väldigt kvickt upp på "Projects We Love") så tyckte vissa att det var ett steg för långt. Många har också uttryckt att de ogillar hur oerhört beroende rollspelsutgivare blivit av Kickstarter och tycker att det vore bättre om de plockades ner något pinnhål och fick en mindre dominerande ställning, så att det går lättare att ställa krav på dem.
Jo, och jag har också sett poster från personer där de beskriver att de själva kontaktat Kickstarter för att lyfta ovanstående frågor. Det tycker jag är ett betydligt bättre sätt att sätta press på Kickstarter, direkt från kunderna. Visst har en skapare i Ligans klass en tyngre röst, men det är ändock en enda röst.

Just det antifackliga tror jag att Ligan gjorde ett uttalande om, eller skrev på ett allmänt upprop eller något sådant.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Finns det nåt ställe där man kan läsa mer om det här med Fria Ligan och kraven på dem?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
En intressant utveckling är att det finns åtminstone en person som i stort sett kräver att Fria Ligan ska ta ett ansvar i den uppkomna situationen och publicera ett officiellt öppet uttalande samt kräva att Kickstarter gör en utredning om det. Om detta inte sker, kommer personen att dra tillbaks sitt Kickstarter-stöd till ToR2. Motiveringen är att Fria Ligan har en populär Kickstarter inom Cranes eget område och därför har ett ansvar att kräva åtgärder.
Hmm... en person.

Jag hoppas Fria Ligan lyssnar på de 12028 andra personerna (när jag var in senast) som fundade ToR2.

Personen är alltså sur för att Fria Ligan använder Kickstarter, för att ett annat av Kickstarters 515820 projekt inte utreds för att Crane anlitade Koebel, en person som alltså inte dömts (mig veterligen) för något brottsligt.

Rimlighet är så 90-tal...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag hoppas Fria Ligan lyssnar på de 12028 andra personerna (när jag var in senast) som fundade ToR2.
Insåg att jag har varit oschysst mot kritikern, och otydlig. Personen kräver alltså inte att Ligan ställer in Kickstartern, hen kräver inte heller att någon annan låter bli att backa Kickstartern. Personen är noga med att säga att hen talar endast för sig själv.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Finns det nåt ställe där man kan läsa mer om det här med Fria Ligan och kraven på dem?
Jag hittar det inte nu, men det var ett öppet brev som undertecknades av i princip samtliga svenska spelförlag - Helmgast, Fria Ligan, Eloso... Jag minns det som bra och tydligt. Vet inte vem eller vilka som var initiativtagare men det var ett tydligt ställningstagande.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
En intressant utveckling är att det finns åtminstone en person som i stort sett kräver att Fria Ligan ska ta ett ansvar i den uppkomna situationen och publicera ett officiellt öppet uttalande samt kräva att Kickstarter gör en utredning om det. Om detta inte sker, kommer personen att dra tillbaks sitt Kickstarter-stöd till ToR2. Motiveringen är att Fria Ligan har en populär Kickstarter inom Cranes eget område och därför har ett ansvar att kräva åtgärder.
Är det en sån där "ensam galning" som man hör talas om i media ibland?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Just det antifackliga tror jag att Ligan gjorde ett uttalande om, eller skrev på ett allmänt upprop eller något sådant.
Jag hittar det inte nu, men det var ett öppet brev som undertecknades av i princip samtliga svenska spelförlag - Helmgast, Fria Ligan, Eloso... Jag minns det som bra och tydligt. Vet inte vem eller vilka som var initiativtagare men det var ett tydligt ställningstagande.
Mmm, när det stormade kring fackfrågorna var vi ett gäng förlag som markerade missnöje i ett öppet brev.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag själv har vissa personer jag medvetet inte vill dela namn med på produkter och skulle liksom här vara lika beredd att backa om det skulle ske utan att jag vet om det.
Så även jag.
Spännande! Care to elaborate? ;)
Att svara på den frågan är nog att kasta handsken för ett internetgräl.

Men jag kan sympatisera. Det finns folk i svängen som jag skulle kunna tänka mig att gå ganska långt för att slippa interagera eller associeras med. Att inte vara med i samma projekt är inte ens besvärligt på den skalan.
 
Top