Luke Crane Skapar Kickstaterdrama

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Det jag ser som fel med Cranes beteende här är han betedde sig bedrägligt mot de andra involverade personerna. Om han vill samarbeta med Koebel är hans ensak, men nu drog han in en massa folk som inte ville det och undanhöll informationen om Koebels medverkan från dem. Att han dessutom gör detta från en maktposition på Kickstarter, där han tycks ha boostat sitt eget projekt, gör hans beteende klandervärt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Där tycker jag annorlunda än dig , jag anser inte att man kan bli guilty by association . The sins of the father är inte the sins of the son. Guilty by proxy osv

Sedan kan man ju iofs tycka att det är jäkligt osmidigt av Crane att välja att samarbeta med Adam efter den kontrovers som Adam var inblandad i men skall man vara fair så är Crane och Adam två skilda individer och den ennes agerade är inte inte den andres ,dom är inte inte en symbiot.

Att man kan förklara för Crane varför det är fel att samarbeta med Adam och varför hen inte bör göra så asbolut men att Adams synder skall få nån sorts bleed över till Crane bara för att Crane haft samröre med Adam , absolut inte och speciellt inte om Crane tar åt sig och lyssnar och visar ånger inför sitt amarbete med Adam .

Har Adams synder påpekats för Crane och Crane vart helt okänslig inför detta och sagt att det skiter jag i jävla libtards jag gör som jag vill då för all del cancell the shit out of him
Så, man får tycka att det är jäkligt osmidigt och fel av Crane att samarbeta med Koebel, men man får inte på något sätt klandra Crane för att han samarbetar med Koebel?

Crane har verkligen inte visat någon ånger. Snarare gjorde han ett stingsligt uttalande om att folk var elaka som påpekade att det var konstigt att samarbeta med Koebel – sen dess har han inte sagt något alls. Så jag vet inte riktigt vad det är du syftar på?

 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det jag ser som fel med Cranes beteende här är han betedde sig bedrägligt mot de andra involverade personerna. Om han vill samarbeta med Koebel är hans ensak, men nu drog han in en massa folk som inte ville det och undanhöll informationen om Koebels medverkan från dem. Att han dessutom gör detta från en maktposition på Kickstarter, där han tycks ha boostat sitt eget projekt, gör hans beteende klandervärt.
Där håller jag med dig fullt ut , hen skulle vart transparent med det hela så folk som inte vill associeras med koebel kan dra sig ur .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Så, man får tycka att det är jäkligt osmidigt och fel av Crane att samarbeta med Koebel, men man får inte på något sätt klandra Crane för att han samarbetar med Koebel?

Crane har verkligen inte visat någon ånger. Snarare gjorde han ett stingsligt uttalande om att folk var elaka som påpekade att det var konstigt att samarbeta med Koebel – sen dess har han inte sagt något alls. Så jag vet inte riktigt vad det är du syftar på?

Självklart skall man få det , i en demokrati så har du rätten att kritisera precis allt du vill .

Det är inte det jag säger heller utan jag säger att Adams synder inte är cranes synder och Crane skall inte dömas på samma chopping block som Adam .

Om jag tex skulle köpa myfarog av varg vikernes betyder det då per guilt by association att jag är nån sorts ur-arier ,übermensch nazi vurmande träskalle som delar vargs värderingar .

Det finns ju folk här inne på wrnu som uttryckt att dom spelar Dungeon world (korbels skapelse) och även rekommenderat det i pbta trådar skall vi cancella dom personerna från wrnu gemenskapen ?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Självklart skall man få det , i en demokrati så har du rätten att kritisera precis allt du vill .

Det är inte det jag säger heller utan jag säger att Adams synder inte är cranes synder och Crane skall inte dömas på samma chopping block som Adam .

Om jag tex skulle köpa myfarog av varg vikernes betyder det då per guilt by association att jag är nån sorts ur-arier ,übermensch nazi vurmande träskalle som delar vargs värderingar .

Det finns ju folk här inne på wrnu som uttryckt att dom spelar Dungeon world (korbels skapelse) och även rekommenderat det i pbta trådar skall vi cancella dom personerna från wrnu gemenskapen ?
Ingen har påstått att Luke Crane i princip har spelat ut sexuella övergrepp under en livestream. Ingen har krävt att alla måste ogilla Dungeon World.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ingen har påstått att Luke Crane i princip har spelat ut sexuella övergrepp under en livestream. Ingen har krävt att alla måste ogilla Dungeon World.
Det har jag inte sagt heller så du behöver inte ta i ifrån tårna.

Jag tror inte vi kommer att komma vidare i den här diskussionen sinsemellan , vi har alldeles för olika syn på nyttan eller icke nyttan av cancell culture och hur den bör bedrivas . Jag väljer att dra mig ur diskussion innan det spårar ur i för mycket off topic och eventuellt sura miner.

Ha bra dag .
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Luke Crane hävdar, i artikeln Magnus Seter länkade (emfasen är min):

"Many designers withdrew their support or were harassed to withdraw"

Om det är sant är det ett praktexempel på varför cancel culture är toxic.

Jag respekterar alla som väljer att inte stötta eller samarbeta med en specifik skapare - så länge de också respekterar min rätt att följa mitt eget hjärta i samma fråga.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
"Many designers withdrew their support or were harassed to withdraw"

Om det är sant är det ett praktexempel på varför cancel culture är toxic.
Detta har visat sig vara en av de mest omdebatterade detaljerna i dramat. Ett antal av de som drog tillbaks sitt stöd har uttalat att de inte blivit trakasserade men vi har inte hört från alla.

En "populär" teori är att det är en dimridå från Crane, men jag kan tänka mig att det förekommit upprörda Tweets mot de som var med på listan innan fakta kom fram, så jag tycker inte att det är helt otroligt att det är sant.

Men som sagt, av de som uttalat sig har alla sagt "vi blev inte trakasserade".
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det jag ser som fel med Cranes beteende här är han betedde sig bedrägligt mot de andra involverade personerna. Om han vill samarbeta med Koebel är hans ensak, men nu drog han in en massa folk som inte ville det och undanhöll informationen om Koebels medverkan från dem. Att han dessutom gör detta från en maktposition på Kickstarter, där han tycks ha boostat sitt eget projekt, gör hans beteende klandervärt.
Men är det verkligen praxis i branschen att berätta för alla skribenter vilka alla andra som är delaktiga i produktionen är? Det har jag aldrig upplevt. Flera frilansjobb jag har haft för flera olika rollspelsföretag har skett utan att jag getts någon insyn i vilka andra som har sitt namn i boken, och jag upplevde inget märkligt med det. Så vad exakt är det Crane gjort som är så bedrägligt?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Men är det verkligen praxis i branschen att berätta för alla skribenter vilka alla andra som är delaktiga i produktionen är? Det har jag aldrig upplevt. Flera frilansjobb jag har haft för flera olika rollspelsföretag har skett utan att jag getts någon insyn i vilka andra som har sitt namn i boken, och jag upplevde inget märkligt med det.
Jag tänker att även om det inte är praxis hade det varit god sed i det här fallet. Adam Koebel är ju bevisligen bara ett namn som alla andra.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Men är det verkligen praxis i branschen att berätta för alla skribenter vilka alla andra som är delaktiga i produktionen är? Det har jag aldrig upplevt. Flera frilansjobb jag har haft för flera olika rollspelsföretag har skett utan att jag getts någon insyn i vilka andra som har sitt namn i boken, och jag upplevde inget märkligt med det.
Men CK är väl en rätt ny företeelse?

Om jag blev inbjuden att frilansa idag hade jag nog kollat vilka mer som skulle vara med, så det inte blir guilt by association för att min text illustrerats av Edgy McLord.

För fem år sen hade jag bara blivit glad och satt igång att skriva.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Har Adams synder påpekats för Crane och Crane vart helt okänslig inför detta och sagt att det skiter jag i jävla libtards jag gör som jag vill då för all del cancell the shit out of him
Det är ju lite det som är grejen. I och med att Koebel-grejen fick så stor spridning är det rätt låg risk att Crane missat den, och givet att han aktivt verkar ha försökt dölja att Koebel skulle vara med för de andra deltagarna, så verkar det ganska jäkla uppenbart att han mycket väl var medveten om "kontroversen" kring Koebel och valde att ha med honom ändå.

Och att han därmed i princip varit just helt okänslig för det hela och sagt "jag gör som jag vill".

Eller hade det, för sig, krävts ett ordagrant sådant uttalande från Crane, för att man ska kunna kritisera honom?

För det är ju det det här handlar om. "Cancel culture" är inte en grej – det är bara helt vanlig traditionell bojkott av saker man inte gillar, och det måste någonstans folk få göra. Man måste också få uppmana andra att hänga på bojkotten, för det är den enda chans en bojott har att lyckas. Crane bör inte få vara immun mot kritik, och ingen bör rimligen kunna tvingas att köpa hans grejer. Vill folk bojkotta hans grejer för att han betett sig som ett rövhål (genom att försöka dölja Koebels inblandning) så får väl folk göra det?

EDIT: Sedan finns det ju såklart andra skäl till att påpeka att cancel culture inte finns – i princip alla "stackare" som blivit cancelled fortsätter ju leva och skapa i högsta välmåga. Se Louis CK till exempel. Paolo "Torsken" Roberto. Gina Cerano. Det går ingen nöd på dem, de har inte blivit "cancelled" i någon meningsfull betydelse.

Så nä, i mina ögon är begreppet "cancel culture" mest ett sätt att gnälla på att folk genomför gammal hederlig bojkott, utan att behöva komma med några egentliga argument till varför det skulle vara fel att låta bli att köpa specifika varor eller uppmuntra andra att hänga på.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Varför just i det här fallet? Vad skiljer det här fallet från andra?
Med tanke på att flera personer drog sig ur när de fick veta att han var med -- personer vars åsikter i frågan Luke Crane nog kan förväntas vara förtrogen med, eftersom de tillhör samma spelmakarkretsar -- så känns det ju som om han borde ta hänsyn till det. Lägg därtill att han verkar fabulera när han menar att dessa personer trakasserats, och de istället säger att de drog sig ur av andra skäl, så ger det ett dåligt intryck. Just det där med trakasserierna tycker jag är en springande punkt: Crane vill liksom frammana just den sorts reaktion du ger uttryck för här, att folk ska tänka cancel culture som gått för långt när de läser om de trakasserade spelmakarna. När det sedan visar sig att de faktiskt inte blev trakasserade framstår det som väldigt manipulativt från Cranes håll.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
För att han hör till hobbyns och branchens mest profilerade persona non grata.
Ponera att Luke Crane inte har koll på det, eller inte håller med om det? Man måste väl fan kunna ge ut en rollspelsbok utan att vilja bli inblandad i alla jävla Twitter-intriger?

Jag kan inte se att Luke Crane har en moralisk skyldighet att informera om Koebels medverkan. Det är snarare de som tar anstöt av Koebel, som själva bör ansvara för att undvika honom.

På samma vis - om jag håller en fest bjuder jag alla jag har lust med. Gäster som av någon anledning hatar varandra får minsann själva ansvara för att kolla upp om personen de inte står ut med är bjuden eller ska komma, och sen får de göra vad de vill med den informationen. Jag har noll lust att bli inblandad i deras intriger. Jag har absolut ingen moralisk skyldighet att hålla reda på vem som bråkar med vem, och det har därmed inte Luke Crane heller.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag kan inte se att Luke Crane har en moralisk skyldighet att informera om Koebels medverkan. Det är snarare de som tar anstöt av Koebel, som själva bör ansvara för att undvika honom.
Men hur ska de kunna ta det ansvaret om Crane inte informerar, eller aktivt försöker mörka?

Och är det inte exakt det som hände? De fick reda på det, och tog ansvaret, och stack?


Hur ska dina festdeltagare kunna kolla vem som är bjuden eller ska komma, om du inte berättar det?

För egen del kan jag säga att om jag hade en kompis som bjöd in till fest och som visade sig tycka att det var helt rimligt att också bjuda med en massa människor jag inte ville festa med (typ nazister, våldtäktsmän, folk med riktigt taskig kvinnosyn som alltid kommer fram när de super, eller bara kompletta idioter som gör varje fest de är med på till en plåga) – utan att säga till…

Well, då skulle jag nog sluta gå på den personens fester. Eller med andra ord: göra en helt vanlig bojkott, och även informera andra av våra gemensamma bekanta om läget, så att de själva kan bestämma om de ska vara med på bojkotten eller inte. Eftersom festskaparen tydligen inte tycker att det är "hans ansvar" att informera folk så får väl jag, eller vi andra, ta det ansvaret då.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Ponera att Luke Crane inte har koll på det, eller inte håller med om det? Man måste väl fan kunna ge ut en rollspelsbok utan att vilja bli inblandad i alla jävla Twitter-intriger?

Jag kan inte se att Luke Crane har en moralisk skyldighet att informera om Koebels medverkan. Det är snarare de som tar anstöt av Koebel, som själva bör ansvara för att undvika honom.

På samma vis - om jag håller en fest bjuder jag alla jag har lust med. Gäster som av någon anledning hatar varandra får minsann själva ansvara för att kolla upp om personen de inte står ut med är bjuden eller ska komma, och sen får de göra vad de vill med den informationen. Jag har noll lust att bli inblandad i sådana intriger.
Det jag ser som problemet här är just att så mycket pekar på att Luke Crane varit medvetet bedräglig. Han delade en förkortad lista på medverkande, där Koebel var utelämnad. Andra medverkande tycks mena att han gjorde det för att dölja denna, eftersom han då hade förlorat andra som bidrog. Dessutom ljög han om det här med trakasserierna.

För att fortsätta festliknelsen: om någon vill kolla upp vilka som kommer på festen, och jag har publicerat en gästlista där jag medvetet plockat bort en gäst som jag vet att flera andra ogillar, då är det jag som försöker bluffa folk. Problemet ligger hos mig, inte hos mina gäster.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det jag ser som problemet här är just att så mycket pekar på att Luke Crane varit medvetet bedräglig. Han delade en förkortad lista på medverkande, där Koebel var utelämnad. Andra medverkande tycks mena att han gjorde det för att dölja denna, eftersom han då hade förlorat andra som bidrog. Dessutom ljög han om det här med trakasserierna.

För att fortsätta festliknelsen: om någon vill kolla upp vilka som kommer på festen, och jag har publicerat en gästlista där jag medvetet plockat bort en gäst som jag vet att flera andra ogillar, då är det jag som försöker bluffa folk. Problemet ligger hos mig, inte hos mina gäster.
Ja, under de omständigheterna håller jag givetvis med dig
 
Top