Lexikon över svensk rollspelsslang

Dilandau

Myrmidon
Det är möjligt att jag försökt mig på denna tråd för, vem kan hålla reda på det förflutna? Jag är intresserad av termer och begrepp som ni använt, eller kanske fortfarande använder, i rollspelssammanhang.

Och då menar jag inte bara vedertagna saker som att kalla DoD för ”Drakar”, utan lokal, ovanlig, kanske till och med spelgruppsspecifik slang.

Tre exempel från mitt förflutna:

Sitta = att vara spelledare vid ett specifikt speltillfälle. ”Vem sitter på lördag?”

Nisch = initiativ. ”Dom drar sina svärd - slå nisch.”

Rolla = att spela rollspel. ”Vi kan rolla hemma hos mig nästa gång.”

Hur pratar/pratade ni?

Uppdrag = Ett äventyr. ”Jag har skrivit det här uppdraget själv”. Kom troligen från Uppdrag i Mos Mosel.

MU = Alla sorters trollkarlar och magiker. ”MUn kastar en eldboll mot er.” Från magic-user.

Last edited:
Två tidigare relevanta trådar:

I den spelgrupp jag var del av på 80-talet så hade vi ett antal generiska namn på allt som inte uttryckligen hette något i ett publicerat äventyr. Så att istället för att spelledaren hittade på någonting nytt varje gång så drämde vi alltid till med dessa förutbestämda namn. Helt opraktiskt var det inte då det, på gott och ont, visade att detta inte var något som stod i äventyret. Exempel på detta:
  • Alla gatuadresser i alla spel, oavsett genre, setting, värld eller liknande, var alltid Citronvägen 7.
  • Alla fantasy-värdshus hette alltid Galtande geten.
  • Alla personer med någon slags officiell högre status-titel, oavsett om det var postmästare, rikskansler eller kardinal över kloakstädargillet hette alltid Benidorm.

Som @God45 påpekar ovan är ju gränsen mellan slang och terminologi helt subjektiv, men jag är inte den som är så brydd vid sådana saker. Vet inte om ”Jeopardy-tricket” (att presentera ett svar innan man har en fråga, alltså att slänga in något oväntat utan att ha en plan eller idé om varifrån det kommer, utan låta det lösa sig i spel) eller ”bananbeskrivning” (att tvingas ta med något förbestämt i sin beskrivning, som en kreativ utmaning) platsar.

Det var fasen svårare att komma på än jag trodde. Ska försöka ha öronen på spets vid nästa speltillfälle!

Tills dess får ni slita de här gamla trasorna med hälsan (några är redan nämnda):

Naturlig tjuga = Resultatet 20 när man slår en T20, alltså tärningen visar 20.
Onaturlig tjuga = Resultatet 20 när man slår en T20 och har lagt till modifikationer.
Kritt = Kritisk träff
Kalle = Cthulhu
Dunge = Dungeon
Gubbe = Rollperson
Move = Förflyttning (som i "vad har du för move?")
Save = Räddningsslag (som i "gör en/ett save för att undvika attacken")
Spot Hidden = Leta saker (oavsett om spelet har den färdigheten eller inte alltså)

Det här med Kalle Kula är sjukt intressant, det sa vi med - men ursprunget känns höljt i dunkel? Lustigt om det uppstått på en massa olika platser, känns som det borde finnas ett sammanhang?

Det här med Kalle Kula är sjukt intressant, det sa vi med - men ursprunget känns höljt i dunkel? Lustigt om det uppstått på en massa olika platser, känns som det borde finnas ett sammanhang?
Jag vet inte var vi plockade upp det, men det torde finnas en koppling till Palle Kuling, kanske? Eller koppling och koppling, eftersom Palle Kuling redan var etablerat kanske Kalle Kula föll sig rätt naturligt?

Back