Lexikon över svensk rollspelsslang

Dilandau

Myrmidon
Det är möjligt att jag försökt mig på denna tråd för, vem kan hålla reda på det förflutna? Jag är intresserad av termer och begrepp som ni använt, eller kanske fortfarande använder, i rollspelssammanhang.

Och då menar jag inte bara vedertagna saker som att kalla DoD för ”Drakar”, utan lokal, ovanlig, kanske till och med spelgruppsspecifik slang.

Tre exempel från mitt förflutna:

Sitta = att vara spelledare vid ett specifikt speltillfälle. ”Vem sitter på lördag?”

Nisch = initiativ. ”Dom drar sina svärd - slå nisch.”

Rolla = att spela rollspel. ”Vi kan rolla hemma hos mig nästa gång.”

Hur pratar/pratade ni?

Uppdrag = Ett äventyr. ”Jag har skrivit det här uppdraget själv”. Kom troligen från Uppdrag i Mos Mosel.

MU = Alla sorters trollkarlar och magiker. ”MUn kastar en eldboll mot er.” Från magic-user.

Last edited:
Två tidigare relevanta trådar:

I den spelgrupp jag var del av på 80-talet så hade vi ett antal generiska namn på allt som inte uttryckligen hette något i ett publicerat äventyr. Så att istället för att spelledaren hittade på någonting nytt varje gång så drämde vi alltid till med dessa förutbestämda namn. Helt opraktiskt var det inte då det, på gott och ont, visade att detta inte var något som stod i äventyret. Exempel på detta:
  • Alla gatuadresser i alla spel, oavsett genre, setting, värld eller liknande, var alltid Citronvägen 7.
  • Alla fantasy-värdshus hette alltid Galtande geten.
  • Alla personer med någon slags officiell högre status-titel, oavsett om det var postmästare, rikskansler eller kardinal över kloakstädargillet hette alltid Benidorm.

Back