Det var ju så det det hette 1982, i Drakar och Demoner 1 ...På senare år har jag hört folk kalla rollformulär för karaktärsblad. Fast det kanske inte räknas som slang?
Suckar = försvenskning av successes, antalet lyckade tärningar i en tärningspöl*.
”Jaa, fyra suckar!”
* Ja just det, tärningspöl kanske också platsar.
”Snotlings” kallades de yngre medlemmarna på DMF på 90-talet. Typ de som gick i grundskolan.Under det tidiga 00-talet vill jag minnas att kobold användes som ett nedsättande ord om unga oerfarna spelare.
Det var åtminstone så här för 40 år sedan."Att svärda någon" är erotisk slang på nyhebreiska. Man kan med ett enda ord plus ändelser säga "svärda dig själv", vilket motsvarar "dra åt helvete". Eller hur, @Mekanurg ?
Aha, då är jag medDet var ju så det det hette 1982, i Drakar och Demoner 1 ...
Det verkar som att vi gått från karaktär till rollperson till rollfigur ibland och numera tillbaka till karaktär.
Va? Självklart säger man T20 om man är i Sverige och använder det svenska språket. Hur många använder orden office chair till kontorsstol eller toilet seat till toalettstol? Kom igen, man måste inte amerikanisera precis allt.På tal om jargong så tycker ungdomarna det är helknäppt att jag säger t20 snarare än d20.
Citat "det var så man sa på 1900-talet"