Vi sa ”pluppar”
Faan, nu när jag läser vad du skriver sade vi nog det också. Och dottar. Eller kommer jag ihåg fel @Mikl?
Pluttar? Nä, det känns fel...
Cog.
Vi sa ”pluppar”
Demokrati-schemografi!Vackert då att språket är demokratiskt. Du vackra D, du som står upp mot föråldrad norm och visar på språkets vigör. Känn hur du bär den demokratiska andan på dina axlar!![]()
Interdimensionell/intergalaktisk rymd/röv syfilis. Sjukdomen som en RP plötsligt drabbas av som förklarar varför den inte är närvarande när spelaren inte kunde komma på spelmötet.
det uttrycket kommer härifrån"Mörsa" i dels ungefär samma betydelse som "kötta" och dels betydande kraftigt våldsam handling använde vi hela tiden på 1990-talet. Det kan vara bredare dialektalt (det här var i Stockholm) men jag kopplar det själv mycket till rollspel och Warhammer.
Tror det är ganska belagt att det kommer från vapnet. Men det är en annan tråd!Ser det nog som ett separat ord. Verb. Med betyder krossa, mosa, tvinga sig igenom.
(Även om ursprunget nog är Mörsare (vapnet) och inte Mörsare (yrket)).
Jo, det visste vi och utgick från redan då. Men vi använde det som sagt som ett verb.det uttrycket kommer härifrån
![]()
Mörsare – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Tror det är ganska belagt att det kommer från vapnet. Men det är en annan tråd!
Jo, det visste vi och utgick från redan då. Men vi använde det som sagt som ett verb.
Yes, se mitt inlägg ovan. Vad jag minns användes det mest i rollspelssammanhang, men alla mina kompisar höll ju på med det så jag kanske inte har ett representativt urval.Ja, det var vad jag sa men …
Sen om det är slang/dialekt i allmänhet eller ett rollspelsord är jag rätt osäker om.
Beror på förkortningen.En regelteknisk fråga kanske, ska förkortningar ingå i detta lexikon?
Jag tänker att de flesta förkortningar är självklara för många av er här inne men inte för alla, jag inkluderad.