Lexikon över svensk rollspelsslang

Interdimensionell/intergalaktisk rymd/röv syfilis. Sjukdomen som en RP plötsligt drabbas av som förklarar varför den inte är närvarande när spelaren inte kunde komma på spelmötet.

Ryggsäck, åka i = Vad rollpersoner gör när deras spelare inte kan vara med. ”Åke är sjuk. Jaja då får Elondrim åka i ryggsäcken den här gången.”

Faan, nu när jag läser vad du skriver sade vi nog det också. Och dottar. Eller kommer jag ihåg fel @Mikl? :D

Pluttar? Nä, det känns fel...

Cog.

Dotter är jag säker på att vi använde, pluppar låter också bekant men jag är mer osäker där.

BERF=bonuserfarenhetspoäng, dvs erf som inte är kopplad till en särskild regelmässig belöning såsom lyckat färdighetsslag utan något som SL kunde ge för t.ex. gott rollspel eller kul problemlösning.

Sopdvärg - Rollperson som övriga äventyrare stöter på under ett äventyr och som av något oklara skäl följer med. Vanligt i samband med att någon ny spelare hoppar in i kampanjen eller efter att en gammal rollperson dött.

Döpt efter en sekvens i den älskvärt usla Dungeons and Dragons (filmen från 2000). Hjältarna är på flykt undan skurkens vaktgarde. Dom springer in i en gränd, rätt in i en sophög. I denna sophög bor(?) det en dvärg, som hoppar upp, brölar och får hjälmen avskjuten av en vakt. Därefter dras han in i en portal och hänger med på resten av äventyret.

Last edited:
Kalle Kula hörde jag användas första gången på Gothcon året innan det flyttade till Hvidtfeldska (typ tidigt 90-tal?). Uttrycket kändes invant bland spelarna så det måste uppkommit tidigare än så.

Cho-cho-lulu heter numera i mina kretsar, oaktat faktiskt regelsystem.
"Slå för det" = 50% chans, använd vilken tärning/ar du vill.

"Mörsa" i dels ungefär samma betydelse som "kötta" och dels betydande kraftigt våldsam handling använde vi hela tiden på 1990-talet. Det kan vara bredare dialektalt (det här var i Stockholm) men jag kopplar det själv mycket till rollspel och Warhammer.

Ja, det var vad jag sa men …

Sen om det är slang/dialekt i allmänhet eller ett rollspelsord är jag rätt osäker om.
Yes, se mitt inlägg ovan. Vad jag minns användes det mest i rollspelssammanhang, men alla mina kompisar höll ju på med det så jag kanske inte har ett representativt urval.

En regelteknisk fråga kanske, ska förkortningar ingå i detta lexikon?
Jag tänker att de flesta förkortningar är självklara för många av er här inne men inte för alla, jag inkluderad.
Beror på förkortningen.

Jag tycker det är speciellt intressant med hobbyslang innan allt bara blev engelska låneord rakt av.

Tänker att slang är skilt från rena speltermer också.

ibland blir iofs speltermer ett allmänt begrepp som används i alla möjliga sammanhang. Så det är inte en skarp gräns.

Men jag har ingen ambition att vara konsekvent heller. :)

Back