Lexikon över svensk rollspelsslang

Är munchkin något man säger fortfarande? Det var ju i alla fall under en period synonymt med kobold, väl? Men kanske mest på internet?
Jag skulle säga att de är synonymer. Men i alla fall jag har endast stött på det i engelskspråkiga sammanhang.

Plot armor: Begrepp ifrån litteraturen, en SLP kan inte dödas e.dl. då SL behöver just denne för en senare scen/intrig. I ett rälsat äventyr har många SLP "plot armour".
Finns det något uttryck för tvärt om? SLP:ar som kommer att dö i scenen, spelar inte någon roll vad RP:na gör

Angående ”kobold” upplever jag att det genomgick ett betydelseskifte, antagligen någon gång på nittiotalet. Den äldre betydelsen är ”ung rollspelare” i allmänhet, den nyare (relativt sett) är ”powergamer”. Har för mig att det fanns någon text på en hemsida som populariserade den senare betydelsen – det var där jag stötte på ordet för första gången.

Angående ”kobold” upplever jag att det genomgick ett betydelseskifte, antagligen någon gång på nittiotalet. Den äldre betydelsen är ”ung rollspelare” i allmänhet, den nyare (relativt sett) är ”powergamer”. Har för mig att det fanns någon text på en hemsida som populariserade den senare betydelsen – det var där jag stötte på ordet för första gången.
Jag har nog bara träffat på termen i andra betydelsen.

EDIT: eller... nu blev jag plötsligt osäker men kommer inte på vad den andra möjliga betydelsen var.

I Burk krig verkar det användas i powergamer-meningen
Vad en kobold är vet nog de flesta spelare. Det är ganska lätt att bli kobold, man vill vara bra och
sånt. Försök undvika detta så är det roligare att spela. Spela inte din gubbe som om du vill bli bäst
för det är bara trist. Och i detta spelet gör det inte så mycket om du har 200 i STY, du kan ju alltid
bli dödad i alla fall.
Själva Burk krig är dock inte helt lättdaterat för en senkomling som mej, men det borde väl vara tidigt 00-tal någon gång?

Back