WRNU Forumets officiella ordlista

Forumet

Veteran
Joined
1 Sep 2020
Messages
2



  • "Han har åkt för att vara med alverna": Han är död.
  • "Rape beam": Primal urge från Werewolf the Apocalypse, en kraft som får folk att vilja ha sex med din karaktär. Döpt efter Mangan Hellsing.
  • Agincourta: Slå ut någon med en ny och oväntad teknologi/teknik/taktik som slaktar en tidigare överlägsen fiende.
  • Alignment: Vilken kosmisk sida i kamperna mellan gott och ont/ ordning och kaos någon stödjer.
  • Anchilla: En vampyr mellan 100 och 300 år.
  • Angel Summoner: En karaktär så mäktig att resten av gruppen är överflödiga.
  • Antedeluvian: En Vampyr som överlevde syndafloden (och kanske två vampyrer som ätit sådana vampyrers själar. Men bara kanske.)
  • Att göra en Delta Green: Att döda alla inblandade inklusive vittnen med avrättningsmetoder.
  • Barmy: Sinnessjuk/galen.
  • Batman wizard: En karaktär (ofta en magiker) som kan spöa alla utmaningar så länge hen får tid på sig att förbereda sig.
  • BBEG: Den stora stygga skurken.
  • Berk: En idiot eller förlorare.
  • Blood: Någon som är bra på något, oavsett vad.
  • Bogart: Att stjäla något.
  • Brödtråden: Den värsta tråden någonsin på forumet. I säkert en miljon sidor diskuterade folk hur man gjorde bröd, vad man gjorde det av och hur man åt det i en fantasy värld.
  • CoDzilla: Cleric-or-Druid-zilla. Klasserna som var mäktigast i 3.5 D&D.
  • Crunch: Saker med en faktisk regelteknisk effekt.
  • Cutter: Se äventyrare.
  • De var goblins.: Vad du säger när du dödat något som absolut inte var goblins.
  • De övergivnas arme: Det är ju vi!
  • Den lilla glaciären: Patrick Rothfuss för han skriver också långsamt men är inte lika känd eller långsam som Martin.
  • Den stora glaciären: George R.R. Martin. För han skriver så långsamt.
  • Do things, kill people!: Är rollspels versionen av "Move fast and break things". Skriks på spelare som tvekar för länge.
  • DSTP/Don't split the party: Att dela på gruppen är alltid att inbjuda problem. Gå överallt tillsammans.
  • Dungeon Crawl: När karaktärerna går ner/in/upp i en fruktansvärd byggnad/grotta/kloak/slott fyllt med monster, fällor eller problem på jakt efter skatter.
  • Edge lord: Karaktärer som är så mörka och kontroversiella att de är tramsiga.
  • Elder: En vampyr mellan 300 och 100 år.
  • Fem minuters arbetsdag: Du får tillbaka dina formler när du sover 8 timmar. Så man sover efter varje utmaning så att man kan bränna alla sina formler hela tiden. Ännu mer än sak på lägre nivåer när man bara har en eller ett par formler om dagen.
  • Fishmalk: Först en Vampyr från Malkavian klanen som spelas tramsigt men också alla andra karaktärer som är ”lol random” eftersom de är ”galna”.
  • FLGS/Friendly local game store: Den närmsta fysiska spelaffären.
  • Fluff: Saker som inte har någon regelteknisk effekt. Som namn, bakgrund, dialog, beskrivningar med mera.
  • Forever DM: En person som aldrig får spela för hen är alltid spelledaren i sin enda rollspelsgrupp.
  • Friform: Utan regler.
  • GE: Mänsklighetens Gud-kejsare i 40k.
  • Geek the mage first!: Magiker är sårbara men extremt farliga och oförutsägbara. Det är alltid en bra ide att döda dem först.
  • Genocide run: När man löser ett äventyr genom att döda allt levande.
  • Gish: En magiker krigare.
  • Glaskanon: En karaktär som kan göra en massa skada men som inte kan ta någon skada själv utan att dö. Även kallade "papperstiger".
  • God45: Det är ju jag!
  • Greyhawk eller att Greyhawka någon: Stjäla en död persons tillhörigheter.
  • Grim Dark: Verk som utspelar sig i en nihilistisk värld där huvudpersonerna tvingas/väljer att göra fruktansvärda saker.
  • Grisodlare: Fantasy spel eller karaktärer från de spelen där man inte är coolt utan en töntig svinbonde som suger på allt och som kommer dö av malaria.
  • Grognard: Gamla D&D spelare eller mer generellt alla som var med och spelade på 70-talet. Termen kommer från Napoleons gamla veteraner.
  • Gygax: En av hobbyns två grundare.
  • Gygaxian: Allting i världen makes sense. Borde det vara en drake på berget är det det även om du är level 2.
  • Gyllene regeln: Spelledaren kan ändra alla reglerna.
  • Gå nova!/Chernobyl: Använda alla sina krafter på en gång och sedan vara värdelös eller direkt farlig för gruppen. Vanligast i Vampire där Kajsa går från att vara din polare med skuggtentakler till att vara en kannibal med smak för ditt blod när hon använt sina krafter för mycket.
  • Hearthbreaker: Ett spel som är som en värre version av ett existerande spel men som har minst en kul slösad ide. Ofta resultatet av att folk bara spelat ett enda rollspel och ska göra sitt eget "Mer realistiska" spel.
  • Hexcrawl: När man vandrar kring i vildmarken på jakt efter äventyr, skatter att stjäla, monster att dräpa och svagare civilisationer att utsätta för kolonialism. Får sitt namn för att man delat in kartan över området i sexsidiga delar.
  • High ground!: Skriks när man vinner pga en bonus från något som inte borde spela någon roll. Från den tredje värsta Star Wars filmen.
  • Hit points: Bästa sättet att hålla koll på hur mycket mer stryk din karaktär tål. Bara bildstormare är mot hit points. Kallas också Hp, livspoäng med mera.
  • Hjälte: Se äventyrare.
  • Homebrew: Något spelledaren gjort själv. Om inte spelledaren är publicerad rollspelsförfattare.
  • Hope Punk: Motsatsen till Grim Dark.
  • Hot blond: En bra spelledare.
  • In character/IC: När någon talar som sin karaktär i första person.
  • Kalle: Cthulhu, en ond alien Gud som bor i under havet.
  • Klass: Vad din karaktär jobbar med. Viktigare än alla andra faktorer i spelen som har dem.
  • Kub av paladins: När karaktärer boostar karaktärer nära dem så går karaktärerna alltid i en kub, skuldra vid skuldra för att alla ska få alla bonusar.
  • LAJV: Är LARP på svenska.
  • LARP: När man står upp medan man rollspelar.
  • Lasercleric: En Cleric med många attack formler.
  • Mad: En karaktär som kräver många olika förmågor och därför är mekaniskt svag.
  • Magical Tea Party: När man bara hittar på vad som händer istället för att använda reglerna för något. Nästan alltid med en antydan om att reglerna är dåliga.
  • Mary Sue: Vad folk kallar din karaktär om du gör ditt jävla jobb.
  • Meilahti skolan: En väldigt konstig finsk spelstil som är coolare än vad du håller på med.
  • Metaplot: När spelförfattarna berättar en story i böckerna på ett sätt som gör det svårare att spela spelet.
  • Methusela: En vampyr mer än 1000 år.
  • Min/Maxa: Ditt jävla jobb.
  • Mind flayer: En Illithid.
  • Murder hobo: En karaktär som inte har ett hem eller några kontakter och som bara lever för att döda och plundra.
  • Murphys lag: Allting som kan gå fel gör det.
  • Neonate: En ung vampyr, under 100 år.
  • Neutral Evil: Alignmentet alla äventyrare är.
  • Noble Bright: Motsatsen till Grim Dark, men absolut inte som Hope Punk. Hur vågar du antyda att de är samma sak?!
  • Nyllet: Nyarlothothep.
  • Och Florence + the Machine spelar: Florence + the Machine är det perfekta bandet för att ta dina themesongs till WOD kampanjer från. När man har en scen som pressar hårt på temat i kampanjen använder man den här fasen.
  • OP: En för bra karaktär.
  • OSR: Som renässansen fast med rollspel och 70-talet istället för antiken.
  • Otherkin the Rpg: Changling
  • Out of character/OOC: När någon som sig själv talar om spelet.
  • Pacifist run: När man löser ett äventyr utan att döda något.
  • Pay what you want: Hur många rollspelsprodukter säljs online. Betyder gratis.
  • Plot hook: Någonting för karaktärerna att göra men inte ett helt äventyr som hade tagit tid att skriva.
  • PVP: När spelarkaraktärerna slåss med varandra.
  • Races of Short: Öknamn på D&D boken Races of stone.
  • Ras: Vad din karaktär är. Mindre viktig än klass eftersom rollspel mestadels handlar om klasskamp.
  • RAW/Rules as written: Reglerna som de tolkas av onda robotar eller Satan men ingen annan.
  • Realism: De starka gör vad de vill och de svaga lider vad de måste.
  • RND/Random Number Demon: Varelsen man bygger tärningstorn för att bejaka att ge en bra rullningar och inte dåliga rullningar med tärningarna.
  • Rocktroller: Öknamn för controller rollen i D&D 4ed. Kommer från att man hellre har en stor sten än en Controller på sin sida av slagfältet.
  • Rälsat: När spelarnas val inte påverkar äventyret.
  • Sad: En karaktär som bara kräver en förmåga och därför är väldigt mäktig.
  • Sandmana: Att i Vampire dricka blod från sovande personer.
  • Skillmonkey: En karaktär som är fokuserad på att göra icke-strids och icke-sociala saker.
  • Splatter elf: Se Grim Dark.
  • Sword Dream: Som OSR fast med ett fokus på vissa politiska värderingar.
  • Svärd på ryggen tråden: Borde man få en bonus eller ett minus av att en karaktär bär sitt svärd på ryggen? Folk hade många åsikter.
  • Ta en level i rasist: Att multi-klassa till Ranger. Rangers är en klass som är särskilt bra på att döda vissa typer av varelser/monster men alla väljer en typ av humanoider för det är bäst.
  • Tank: En karaktär som är där för att överleva att ta stryk så att svagare karaktärer inte behöver.
  • The code: "Watch your back, shoot straight, conserve ammo, and never, ever, cut a deal with a dragon."
  • Togarini: Den töntigaste dödsängeln i Kult. Han är chefen över Dödsmagikerna. Hur många dödsmagiker känner du? Exakt. Så en tönt.
  • TPK: Total party kill. Alla spelarkaraktärerna dör.
  • Tummen: Ärkebiskopen i Madrid, Ambrosio Luis Monçada.
  • Ultramarines: De värsta supersoldaterna i galaxen.
  • X kommer ändå inte till himmelen: Vad du säger om någon får moraliska kval över illdåd som begåtts mot en påhittad varelse. Är extra övertygande om golems, demoner och alver.
  • Äventyrare: Legosoldat.
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,876
Location
Nordnordost
Gygax en grundare? Kan vi inte ha flamewar om den saken någonstans?

Jag skulle peka på Wesely och Arneson som hobbyns fäder.

Gygax var möjligen den första att göra pengar på rollspel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Plot hook: Någonting för karaktärerna att göra men inte ett helt äventyr som hade tagit tid att skriva.

Angel Summoner: En karaktär så mäktig att resten av gruppen är överflödiga.

Klass: Vad din karaktär jobbar med. Viktigare än alla andra faktorer i spelen som har dem.

Dungeon Crawl: När karaktärerna går ner/in/upp i en fruktansvärd byggnad/grotta/kloak/slott fyllt med monster, fällor eller problem på jakt efter skatter.

LARP: När man står upp medan man rollspelar.

LAJV: Är LARP på svenska.

Mary Sue: Vad folk kallar din karaktär om du gör ditt jävla jobb.

Min/Maxa: Ditt jävla jobb.

Pay what you want: Hur många rollspelsprodukter säljs online. Betyder gratis.

Ras: Vad din karaktär är. Mindre viktig än klass eftersom rollspel mestadels handlar om klasskamp.

Ultramarines: De värsta supersoldaterna i galaxen.

Murphys lag: Allting som kan gå fel gör det.

Metaplot: När spelförfattarna berättar en story i böckerna på ett sätt som gör det svårare att spela spelet.

Edge lord: Karaktärer som är så mörka och kontroversiella att de är tramsiga.

High ground!: Skriks när man vinner pga en bonus från något som inte borde spela någon roll. Från den tredje värsta Star Wars filmen.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,076
Location
Göteborg
Jag vill invända mot "hearthbreaker". Heartbreaker ska det vara.
Givetvis.

Jag tror "anchilla" skall vara ancilla också. Om det inte är avsiktligt felstavat av något humor-skäl.

Kanske mindre viktigt: "Mad" och "Sad" borde vara MAD och SAD eftersom de är akronymer.
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Givetvis.

Jag tror "anchilla" skall vara ancilla också. Om det inte är avsiktligt felstavat av något humor-skäl.

Kanske mindre viktigt: "Mad" och "Sad" borde vara MAD och SAD eftersom de är akronymer.
Ganska säker på att det blir en anchilla om man sätter en ancilla i en fisktank.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Givetvis.

Jag tror "anchilla" skall vara ancilla också. Om det inte är avsiktligt felstavat av något humor-skäl.

Kanske mindre viktigt: "Mad" och "Sad" borde vara MAD och SAD eftersom de är akronymer.
Den traditionella regeln (som i och för sig ingen verkar följa längre) är väl att man skriver det med versaler om man ska uttala varje bokstav för sig (som i "CD"), men med gemener om man ska uttala det som ett ord (som i "laser"). So om man uttalar den "emm-a-de" och "ess-a-de" så är det stora bokstäver, annars små.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,351
Den traditionella regeln (som i och för sig ingen verkar följa längre) är väl att man skriver det med versaler om man ska uttala varje bokstav för sig (som i "CD"), men med gemener om man ska uttala det som ett ord (som i "laser"). So om man uttalar den "emm-a-de" och "ess-a-de" så är det stora bokstäver, annars små.
Rätt ska va rätt, annars blir språket argt!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,076
Location
Göteborg
Den traditionella regeln (som i och för sig ingen verkar följa längre) är väl att man skriver det med versaler om man ska uttala varje bokstav för sig (som i "CD"), men med gemener om man ska uttala det som ett ord (som i "laser"). So om man uttalar den "emm-a-de" och "ess-a-de" så är det stora bokstäver, annars små.
Enligt Wikipedia är det tydligen så illa så att "well, actually..." skall det inte ens kallas en akronym om det inte uttalas som ett ord. 🙄

Men som det noteras är det bara "vissa" som tycker så. Jag kan också påpeka att av exemplen som ges i den artikeln så är ju RAM och ROM sammandragningar som jag aldrig hört bokstaveras, men jag har heller aldrig sett dem skrivas med gemener - medan UFO är en som nästan alltid bokstaveras.

Vad specifikt gäller Multiple Ability Disorder så har jag aldrig sett dess sammandragning skrivas med annat än versaler (SAD är ny för mig, men jag kan ju lista ut av kontexten vad den betyder) - å andra sidan har jag nästan aldrig hört den sägas, bara sett den skrivas online, så jag vet inte om det finns någon konsensus kring uttal.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Vad specifikt gäller Multiple Ability Disorder så har jag aldrig sett dess sammandragning skrivas med annat än versaler (SAD är ny för mig, men jag kan ju lista ut av kontexten vad den betyder) - å andra sidan har jag nästan aldrig hört den sägas, bara sett den skrivas online, så jag vet inte om det finns någon konsensus kring uttal.
Du kanske mest har sätt det användas på engelska? Där är en sådan regel inte alls lika etablerad (även om den som sagt luckras upp alltmer i svenskan, också). Dessutom kan de på engelska blandas ihop med vanliga ord (”mad” och ”sad” är ju ord på engelska, men inte på svenska), och då kan man behöva särskilja det. Någon sådan risk finns ju inte på svenska.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
RAI = Rules as Intended. En tolkning av vad ev flufftext till regeln säger istället för vad som faktiskt står i regeln.
 

Forumet

Veteran
Joined
1 Sep 2020
Messages
2
Plot hook: Någonting för karaktärerna att göra men inte ett helt äventyr som hade tagit tid att skriva.

Angel Summoner: En karaktär så mäktig att resten av gruppen är överflödiga.

Klass: Vad din karaktär jobbar med. Viktigare än alla andra faktorer i spelen som har dem.

Dungeon Crawl: När karaktärerna går ner/in/upp i en fruktansvärd byggnad/grotta/kloak/slott fyllt med monster, fällor eller problem på jakt efter skatter.

LARP: När man står upp medan man rollspelar.

LAJV: Är LARP på svenska.

Mary Sue: Vad folk kallar din karaktär om du gör ditt jävla jobb.

Min/Maxa: Ditt jävla jobb.

Pay what you want: Hur många rollspelsprodukter säljs online. Betyder gratis.

Ras: Vad din karaktär är. Mindre viktig än klass eftersom rollspel mestadels handlar om klasskamp.

Ultramarines: De värsta supersoldaterna i galaxen.

Murphys lag: Allting som kan gå fel gör det.

Metaplot: När spelförfattarna berättar en story i böckerna på ett sätt som gör det svårare att spela spelet.

Edge lord: Karaktärer som är så mörka och kontroversiella att de är tramsiga.

High ground!: Skriks när man vinner pga en bonus från något som inte borde spela någon roll. Från den tredje värsta Star Wars filmen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,442
Location
Stockholm
... snip ...
MODERERING

Regel 7 lyder så här:


Regel 7: Respektera ditt användarkonto. Vi tillåter av säkerhets- och administrationsrelaterade skäl endast ett aktivt användarkonto per användare. Dela heller inte ditt användarkonto med andra personer. Du hålls ansvarig för eventuella regelbrott som sker i ditt kontos namn. Låtsas inte vara någon annan användare.
Så jag stänger av den här användaren. Om du hellre vill använda den här istället för din andra användare, så kontakta mig så öppnar jag denna och stänger den andra.

EDIT: Kul användarnamn, måste jag erkänna.

MVH


Magnus
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tycker det här är en jävla mobbingtråd, men roas man av det så är det så klart kul.
 
Top