Kranks arbetsdagbok

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-01-16
  • Kutulu: Träskets drömmar – 1 sida korrad.
Nothing to see here, move along…

Sida 44 av 48. Blir jag klar? Well, förr eller senare. Avståndet mellan sidan-jag-är-på och sidan-som-är-den-sista verkar åtminstone krympa.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-01-20
  • Kutulu: Träskets drömmar – 1 sida korrad.
  • Rotsystem – Mer layoutfippel. Något slags grid, ändå!
Sida… 45 av 49? Fortfarande fem sidor kvar alltså? Jaja, det blir nog bra. Det är nästan ingen text på sida 49…

Jag kunde inte riktigt släppa tanken att ha något slags layout-rutnät i Rotsystem, så idag testade jag att göra ett med ojämnt antal kolumner och rader – där rutornas storlek fick dikteras av min marginalkolumns bredd, avrundad uppåt till närmaste multipel av radhöjden (11pt). Rutorna är också kvadratiska eftersom jag vet att jag har ett gäng små fyrkantiga illustrationer.

Jag… Jag tycker nog om det. Jag tror att det kommer att hjälpa mig att göra snyggare layout i slutänden. Även om det betydde att jag blev av med en rad till av text på kapitelstart-sidorna för att det hela skulle linjera bra.

Jag ska också försöka undvika frestelsen att justera texten så att alla rubriker passar perfekt in i rutorna =)

(Ja, jag ser också att det blivit fel typsnitt på högersidornas sidnummer. Jag orkar inte ta nya screenshots.)

1611180889799.png
Med synliga rutor

1611181061856.png
Utan synliga rutor
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-01-21 & 2021-01-22
  • Avdelningen för onödig skit – Jag skrev ner ett dumt system som vi spånade ihop i Vrållådan och skapade en tråd om det. Det är inget jag tänker göra något av, men tekniskt sett är det rollspelsmakande och dexssutom något jag gått runt och grunnat på av och till igår och idag.
  • Agency: Invasion – Satte upp stolpar kring kampanjhemligheter och tech tree.
Invasion är en tänkt världsmodul till Agency, som… well, det är typ ett slags reimagined Transformers fast med serienumren avfilade. Lite som att Ashen Stars är en gritty Star trek-reboot med serienumren avfilade. Alla som läser Invasion och kan sin Transformers-lore kommer att känna igen sig, och det kommer att vara mycket lätt att typ… byta tillbaka namnen, om man vill.

I alla fall; man spelar alltså inte robotar, utan man spelar agenter för Section 7 (som de heter i Bays filmer). Byrån har upptäckt att det finns utomjordiska robotar som invaderat, och som förklär sig som vardagliga fordon och sånt. Agenterna skickas ut för att undersöka platser där sådana observerats eller man sett tecken på deras inblandning.

En tanke jag haft är att ha ett "tech tree" lite inspirerat av framför allt X-comspelen. Rollpersonerna ska alltså kunna samla på sig observationer och artefakter under sina uppdrag, som låser upp ny information om den invaderande styrkan och ny teknologi som kan användas mot dem. Så idag har jag suttit och gjort en liten översikt över teknologi och kunskap man skulle kunna låsa upp. Min tanke är göra ett faktiskt techtree sedan, och för varje pryl sätta upp några krav eller exempel på saker man kan göra för att låsa upp varje grej. Då kan det bli en del av uppdragen – antingen som huvudmål eller som sidouppdrag – att skaffa specifika grejer. SL kan titta på tech tree:et och konstatera att "okej, för att låsa upp X som är nästa steg i det där delträdet så behöver de få tag på en Y, så då gör jag uppdraget kring att en Y är inblandad…" Jag tänker mig också att spelarna får se trädet, men bara vad de upptäckt hittills – och vad som krävs för nästa steg. Inte vad nästa steg är, tror jag. Åtminstone inte i alla fall. Eller ja, de kanske kan få en hint, typ "nytt vapen" eller "nånting som har med deras cyborg-soldat-tech att göra.

För den som är det minsta intresserad så är det här just nu den hyfsat hemliga och spoilerfyllda metaplotten: Robotarna är i själva verket uppladdade medvetanden, visar det sig. Det visar sig också att det finns en massa olika fraktioner, som verkar ha olika mål och olika sätt att hantera människor.

Det visar sig sedan att alla de här fraktionerna i själva verket tidigare var en del av en och samma overmind, ett jättelikt medvetande. Som skapats genom att en hel civilisation laddade upp sig. Splittringen uppstod när medvetandet började stöta på andra civiliserade livsformer, och fraktionerna representerar medvetandets inre debatt med sig själv, typ, om hur man bäst agerar mot andra livsformer. Hålla sig borta? Integrera? Assimmilera?

Nåt sånt, kanske.


Men vi får se var det landar. Lååååångt ifrån färdigtänkt. Kanske kommer det trådar om saken framledes.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-01-23
  • Kutulu: Träskets drömmar – 2 sidor korrade.
Nu jävlar närmar vi oss slutet! Jag är nu på sida 48 av 49! Och det är typ 1.5 sidor kvar.

I morgon tror jag inte det blir så värst mycket skrivet men vi får väl se exakt hur tråkigt det jobbgrejs jag måste göra blir – rollspelsmakande brukar funka ganska okej som prokrastineringskreativitet.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
UPPDATERING 2021-01-23
  • Kutulu: Träskets drömmar – 2 sidor korrade.
Nu jävlar närmar vi oss slutet! Jag är nu på sida 48 av 49! Och det är typ 1.5 sidor kvar.

I morgon tror jag inte det blir så värst mycket skrivet men vi får väl se exakt hur tråkigt det jobbgrejs jag måste göra blir – rollspelsmakande brukar funka ganska okej som prokrastineringskreativitet.
Nära nu alltså!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-01-26
  • Rotsystem – sista lasset bilder!
  • Kutulu: Träskets drömmar – 1 sida korrad (typ)
1611700197762.png

Steven Austin levererade de sista bilderna till kampanjboken. Det betyder att om jag lyckas bli klar med Träskets Drömmar-korren innan fredag så ska jag nog unna mig att sätta mig och… öh, sätta kampanjbok då. Jag gillar layoutarbete/sättning, det är bland mina favoritdelar av rollspelsmakandet. Så det ser jag fram emot.

Om jag räknat rätt nu så har jag lagt c:a 20 000 på illustrationer till den här boken, och för de pengarna har jag fått 1 skitsnyggt omslag, 4 halvstora bilder, 7 stora bilder och 41(!) porträtt på SLP:er. Medelpriset per enskild bild hamnar alltså på typ 380 spänn. Det känns ändå helt ok.

Snabb räkning: 117 råtextsidor gånger 1.6 (min standard för råtext-till-layout) blir 187.2, låt oss säga 192 eftersom det är jämnt delbart på 8.
0.16 kronor per sida blir 30.72, plus 15 spänn för omslag blir 45.72. Låt oss säga 50 spänn i tryckkostnad.

Vad kan man sälja en 192 sidors kampanjbok för? Ett par hundra kanske? Ett par hundra femti? Låt oss säga 200 spänn i butik, så c:a 100 till Publit, och 50 spänn till mig.

Det betyder att jag går runt om jag säljer 400 exemplar till fullpris.

Om jag enbart säljer själv, via Publit-widget och så, landar jag istället på "bara" 133 exemplar.

Avdelningen "saker som nog inte händer", men det är roligt att räkna! Kanske ökar siffrorna om jag får ihop andra versionen av grundboken i lite butikshyllor? Jaja.


Till Kutulu: Nu ser det inte så bra ut att jag korrade en sida och nu ändå är på sida 49 av 50 – alltså en sida kvar, precis som senast. Men jag föredrar att se det som att jag hade två spelledarpersoner att gå igenom och nu gått igenom en. Jag skulle säga att det egentligen, rent textmässigt, är kanske 80% av en sida kvar – det är bara ett enda ynka stycke på sida 50.

Så – om jag inte krossas av min arbetsbörda i morgon – osannolikt – så tror jag att jag layoutar Rotsystem till helgen – och är klar med Kutulu-korren (den här vändan, av det här äventyret). Sedan ska jag kolla ytterligare gånger på de andra äventyren, kolla med Gabbie om hon funderat på ett förord, och dubbelkolla så att alla bildbeställningar ser ut.

Sedan har jag Sentinels of the Weave att layouta också. Och kanske Volt, det ska jag dubbelkolla på söndag. Jag ser mycket InDesign i min framtid!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-01-28
  • Kutulu: Träskets drömmar – *gör segerdans*
OK, så då blev jag faktiskt klar med den där sista sidan av Träskets drömmar, och det betyder att jag nu i helgen i första hand kan fokusera på att layouta saker. Och det känns rätt bra.

Nästa steget för Träskets Drömmar blir nu att Gabbie går igenom alla förslag jag lagt in och antingen godkänner eller nekar, i vissa fall kanske ändrar, etc. När hon gått igenom allt och dokumentet årer är fritt från både förslag och obesvarade kommentarer så kommer jag att ta en vända till, och i samband med den dubbelkollar jag också så vi inte riskerar att glömma något med illustrationsbeställningarna.


Vad har jag att skriva nu, egentligen? Agency och Transformersmodulen, kanske lite i Volt, kanske lite till det där Kutulu-äventyret. Jag borde också börja stolpa upp ett scenario till Ödesväktarna som ska vara klart och skickas in till Fenix innan 1:a mars.

Sen borde jag nog börja läsa om Universums Öde-böcker igen också, för att börja förbereda och stolpa upp inför Andromeda-boken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-01-29
  • Prokrastinering – det räknas, va?
  • Rotsystem: Alla kungens hästar, alla kungens män – 43 sidor layoutade.

1611955638600.png

Jag jobbade lite i förmiddags, trots att det är fredag, och det förstörde hela min ha-en-ledig-dag-rytm så till den milda grad att det tog mig typ hela dagen att komma igång med mitt layoutande. Oh well, jag vägrar känna mig stressad – det får bli klart när det blir klart. Det är ändå inte som att det blir något riktigt GothCon i år som man kan lansera boken på, och Rotsystem är dessutom knappast mitt mest populära spel.

Men ja, jag är igång. 43 preliminärt grovlayoutade sidor – och då har jag inte påbörjat första äventyret. Just nu snittar jag på 1.8 layoutade sidor per råtextsida. Det är lite mer än vanligt, men just nu struntar jag i det. Det skulle säkert gå att pressa ihop texten mer, men jag vet inte om jag vill. Projektionen blir nu 216 sidor. Jag skulle vara OK med det. Rotsystems grundbok är på 300 sidor, vilket är lite för mycket för det här bokformatet. 216 tror jag funkar.

Vi får se. Kanske går jag igenom texten lite och rensar bort lite mer. Det finns säkert en del onödigt krångliga formuleringar som kan kapas bort.


Aaaanyways, det är roligt att layouta när man inte är stressad, och nu vet jag också om några illustrationer jag ska försöka fixa till de här första delarna – lite logotyper, en karta och lite sånt. Jag funderar också på att försöka göra lite kabelsilhuetter och sånt som kan funka som dekorativa element att fylla ut en del tomt utrymme med.

EDIT: Jag stötte på en dryg InDesign-bugg idag. Den finns omtalad i en forumtråd från 2016, vilket väl säger en del om hur mycket Adobe bryr sig. Det är verkligen synd att inget annat program har DocsFlow… Buggen är alltså såhär: Om man har ett element på en master page, och vill att elementet på en specifik aida ska se annorlunda ut, så kan man säga åt InDesign att man vill "override:a" elementet på den sidan. Genom att Ctrl+Shift+klicka på det. MEN – i vissa sammanhang så får man då bara en kopia av elementet. Det tas alltså inte bort från mastern för den sidan. Så om man ville override:a och ta bort elementet för att det inte skulle vara med på den sidan… Well, nä det får du inte. Så nu fick jag göra en ful workaround där jag istället lägger en svart ruta ovanpå elementet så det inte syns…
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-01-30:
  • Rotsystem: Alla kungens hästar, alla kungens män – "Vad döljer du för mig" påbörjat.
1612041834457.png

Jag har monterat in hela grundtexten och börjat gå igenom layouten sida för sida. Alla SLP-rutor är inte inlagda ännu, så sidantalet lär justeras uppåt en del, men just nu landar det här äventyret på 39 sidor. Jag skulle gissa på typ 42 eller 44 i slutänden; vi får se.

Jag har också suttit och döpt om bildfiler, eftersom SLP:erna är inlagda i rutnät om 3x2 i flera "sheets". Nu innehåller filnamnet också vilka SLP:er som finns i filerna. Jag hade kunnat öppna, klippa upp och spara om men… äh, nu testar jag att jobba "raw" med filerna jag fick från Austin istället.

Dessutom fick jag justera stilmallarna lite. Det blir ju alltid så, när förberedda stilmallar möter den faktiska texten. Ju längre jag använder en viss uppsättning stilmallar desto mindre jobb behöver göras med den enskilda texten och ju mer är automatiserat.

Men ja, nu tar jag paus. Får se om jag prokrastinations-producerar något i morgon – förhoppningsvis inte, då jag skulle behöva sitta och rätta typ hela dagen. Och förbereda lektioner.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,235
Träskets drömmar: Jag har nu gått igenom och godkänt Kranks förslag, gått igenom kommentarer och löst eller besvarat dem!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
* OBS: Skämt, jag vill inte ha ett. Det vore visserligen den ultimata WRNU-egokicken men jag känner egentligen inte att jag behöver ett. Plus, om jag fick ett skulle God45 vilja ha ett och sedan skulle det aldrig ta slut… =)
Personligt subforum för alla med 10000 inlägg? :-D
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-02-21
  • Rotsystem: Alla kungens hästar, alla kungens män – Några sidor till fixade av "Vad döljer du för mig".
1612218602495.png

18 av 39 sidor har fått en första grundlayout. Alltså, alla 39 sidor är tekniskt sett layoutade – de har text på sig. Men det jag gör nu är mer första iterationen av manuellt fixande. Jag lägger in illustrationer, SLP-profiler och gör lite enklare fix. Jag justerar också texten i google docs så den passar layouten bättre.

Senare iterationer kommer jag att se över avstavningar och sådant. Det här är fortfarande ett ganska rough pass. Det brukar ju vara så jag jobbar – först får automatiken lägga grunden, sedan går jag igenom iterationer tills jag är nöjd. Just nu tänker jag att jag kör auto+1pass på alla kapitel först, och sedan kör jag ytterligare pass.

Det är ganska roligt, eller åtminstone väldigt tillfredsställande. Systematiskt på ett sätt som tilltalar mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-02-05
  • Rotsystem: Alla kungens hästar… – Fucking around, innit
1612483018980.png

Idag har jag mestadels "fipplat". Fipplandet är egentligen större delen av min layoutprocess. I princip fungerar det såhär: Jag lägger in en massa text, och gör lite små justeringar här och var för att slippa de konstigaste sidbrytningarna och så. Och så förr eller senare kommer jag till något som först känns olösligt: "Men herregud, de här två grejerna MÅSTE ligga på samma uppslag/sida, men det går verkligen inte just nu!"

Där tar fipplandet vid. Jag flyttar, ändrar och ändrar i de tidigare sidorna i hopp om att antingen få dem att ta MER utrymme eller MINDRE – så att problemsidan passar ihop utan att något annat går sönder.

Och det landar nästan alltid i samma sak: Jag behöver redigera text. Hårt. "Okej, jag har hittat den perfekta lösningen som fixar alla mina problem – men då måste jag få bort fyra rader från den här texten".

Inget i hela världen kan göra mig till en så hård redigerare av min egen text som detta. "Behöver det här verkligen finnas med? Inte lika mycket som jag behöver få plats med den där bilden. OFF WITH ITS HEAD"

Jag undrar lite vad det skulle göra med mina texter om jag tvingades vara lika hård mot alla texterna. Men that way lies madness och att aldrig bli klar, så bäst att inte tänka för hårt på det.

Hur som helst gick det ganska bra idag, och jag trollade bort en del såna rader. Jag är nu på sida 71, och äventyret tar (just nu) slut på sida 85. Sedan ska ju två äventyr till in, såklart.

Listan med illustrationer jag behöver göra – främst kartor, men jag ska nog också försöka göra några filler-element, lite som de där jag hade tillgång till när jag layoutade Chock. Det gör att boken nog kommer att dröja längre än jag egentligen tänkt, men… fuck it. Det kan den gott göra. Den kommer (nog) under 2021 iaf.


Jag har också fuckat runt med mina stilmallar, såklart. Mitt mål är, som alltid, att ha så mycket automatisering som möjligt. Jag vill ha så få mallar med så stor effekt som möjligt, och behöva välja stilmallar manuellt så lite som möjligt. Likförbaskat landar jag till exempel ofta i att jag behöver ha både en "punktlista", en "punktlista första" och en "punktlista sista" och, inte sällan, en "punktlista enda". Detta för att jag t.ex. vill ha en halv rads marginal före och efter mina listor – men inte mellan punkterna i listan.

Det finns en funktion i InDesign som låter en kollapsa marginaler mellan identiska stilmallar. Så hade jag bara haft vanliga punkter så hade jag kunnat ha just bara "Punktlista" and called it a day. MEN – det funkar givetvis inte med t.ex. indragna punkter, eller med indragna stycken som ska ligga under en punkt och vara en del av punkten. Så lösningen, tills vidare, får vara att ha special-stilmallar för den första och sista punkten. Tills InDesign får någon form av lite mer avancerad editor för stil-regler, antar jag. Ibland önskar jag verkligen att jag fick använda CSS istället…
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-02-07
  • Rotsystem: Alla kungens hästar… – Mer grovlayout
1612655479006.png

OK, det blev bara fyra nya sidor idag, men så får det väl bli tänker jag. Det blev en del textjusteringar som drog ut på tiden. Typ 10 sidor kvar, kanske. Eller det blir väl fler när jag jobbar, så… säg 12 kanske? 14? Iallafall är hela boken just nu på hela 87 sidor (varav en tom i slutet), och jag blev just klar med sidan 75.

Som synes ovan har jag ett litet problem: Avatar-bilden för Bliss har en tjockare ram än hennes vanliga bild. Avatarbilden ritades ganska långt senare, och då händer sånt. Jag tror att det finns risk att jag löser det genom att helt enkelt minska ner avatarbilden tills kanttjockleken matchar. Eller så skulle jag kunna starta Photoshop och se om jag helt enkelt kan transplantera en ram… Kanske senare. Vi får se.


Nu ska jag lägga mig och sova. I morgon ska jag försöka göra en översikt över Mardrömmar från Amerikat-boken till Kutulu och se vad som blir nästa steg där.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-02-07
  • Ahahahahaha – hahhahahahahahahahaaa nej.
Det blev inte ett smack idag. För låg energi, för mycket att göra. Varvade saker-som-måste-göras-till-jobbet med lite olika coping-strategier såsom tv-serier och annat onödigt.

Eller OK, här är något rollspelsrelaterat: Möte med gänget jag skrev Ödesväktarna med. Vi planerade för framtiden. Allra närmast ligger ju att jag får tid/ork att layouta Sentinels of the Weave samt den fristående Volt-PDF:en. Samt ett äventyr vi mer eller mindre bestämt att vi (jag) ska skriva till Fenix.

Grundkonceptet till äventyret är klart, bild beställd, skiss på bild godkänd. Hade tänkt ha en grundstruktur färdig idag, men… nä. Får bli till veckan.

Vi resonerade också kring "Midnatt" eller kanske "Rymd" – spelvärlden som Ödesväktarna utspelar sig i har vi ju spelat i i typ 20 år, och den har växt på alla möjliga sätt. Ett av sätten är att den fått en rymdsetting; när hela spelvärlden nått vad vi kan kalla "Star Trek-tid" eller kanske snarare "Traveller-tid". Vi tänkte lite kring hur en grundbok för ett sådant spel skulle kunna se ut – kanske den mest nischade produkten och samtidigt mest generiska, men vi gillar spelvärlden och är ändå inte ute efter att tjäna pengar så… why not?

Jag ska ju ändå skriva lite Traveller-liknande till Andromeda.

Sedan reflekterade jag lite över det här med att jag liksom bara bygger en sorts spel egentligen. Samma sorts utmaningar i varje spel i princip – utredningar, utforskningar, heists. Rotsystem är väl något slags arketyp här. Men samtidigt är det ju typ de grejerna som varit centralt i snart sagt allt traddspelande jag varit med om – man bryter sig in på ställen, man utforskar, man utreder. Ibland tvingas man vakta nån, eller transportera en väska. Men i stort sett är det ett ganska litet fåtal utmaningar som upprepar sig, med vissa smärre skillnader. Den komponent det varit en del av som jag inte ännu har något speciellt bra verktygsskåp för att hantera är väl strid – där jag saknar verktyg för att jag ännu inte sett det göras intressant. Folk som gillar strid får ta den bollen =)

Men ja, vårt rymdspel lär ha ungefär samma spelledartips som Rotsystem, som har ungefär samma spelledartips som Agency, som har ungefär samma spelledartips som Andromeda…

Man skulle kunna se det som att jag är tjatig. Jag föredrar att se det som att jag identiferat de viktigaste delarna i den sorts traddspel jag mest kört, och spenderat tio+ år på att försöka förstå hur de tickar. (Ibland spelar det ingen roll vad jag föredrar, det känns lite som att jag är tjatig och tråkig likförbaskat).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-02-08
  • Ödesväktarna: Fenixäventyr – något slags grund lagd
  • Rotsystem – Alla kungens hästar… – Äventyret "Vad döljer du för mig" har en enkel "komplett" grovlayout.
1612821994731.png

Alright. Den här och nästa vecka måste jag åka till jobbet igen – inga fler sötebrödsdagar med sovmorgon och att kunna "gå hem från jobbet" genom att stänga en flik i webbläsaren. Det betyder mer promenader, och det är för kallt för att gå och läsa just nu. Alltså gick jag och tänkte på rollspel. Jag har aldrig riktigt fattat det här med att ha fokus på sin omgivning när man är ute och går. För all del finns det väl periodvis skäl att vara uppmärksam och t.ex. inte bli överkörd, men verkligheten är ju så tråkig. Verkligen otroligt trist och ostimulerande. Så om jag inte kan läsa så fokuserar jag på mina fantasibilder istället.

Hur som helst, här är något slags grundkoncept:
En rik snubbe har köpt ett halsband till sin bortskämda katt. Halsbandet visar sig vara en parasit – en demon som helt enkelt tar över katten och dessutom gör att den nattetid kan förvandla sig till ett stort semihumanoidt kattmonster. Demonen har en kult, och börjar bestämma över kattens ägare så att han ger bort alla sina dyra saker till kulten. Dessutom tvingas han likvidera alla sina pågående affärer och så, vilket gör hans affärspartners väldigt arga – så till den grad att de börjar planera att mörda honom.

Men – en kväll sätter han sig på tvären, och det slutar med att kattmonstret mördar honom.

Rollpersonerna får nu i uppdrag att lösa mordet – de två huvudspåren verkar leda mot antingen kulten eller offrets affärsbekanta. Men vem är det som bryter sig in om nätterna och avlägsnar alltmer av offrets kvarvarande rikedomar…?

Så ja. En formförändrar-demon-katt som stjäl rikedomar för att finansiera sin kult. Jag tror att det kan bli kul.

Och det här är alltså vad jag skriver för att passa in på temat "Missöden". Miss-öden, fattar ni? Höhö, höhö.

Hur mycket tid och energi kan jag tänka mig att lägga ner på en ambitiöst utförd ordvits? MYCKET

Jag blev också "klar" med att foga in all text och se till så alla rubriker hamnar rätt etc, och lägga in de bilder jag har just nu i äventyret "Vad döljer du för mig" till Rotsystem. Problemet här är att det nu finns en massa vitt utrymme. En del av det kommer jag att kunna fylla med hyfsat välmotiverade kartor, men på andra håll måste jag komma på annat. Dekorativa sladdhärvor kanske? Stora svarta block? I dunno.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-02-12
  • Ödesväktarna: Fenixäventyr – Det börjar likna nå't!
  • Kutulu: Mardrömmar från Amerikat – Uppstyrning!
  • Rotsystem: Alla kungens hästar… – 60 sidor till!
Idag skrev jag ihop något slags hyfsat spelbar grundstomme till Ödesväktar-äventyret. Det behöver säkert filas på lite mer, men det är – tror jag – tekniskt sett spelbart nu. Det finns ett flödesschema, det finns stolpar.

Jag fipplade också med det vita utrymmet i Vad döljer du för mig. Nu har jag faktiskt bara två lite för vit-tomma halvsidor kvar i äventyret, och antalet sidor går dessutom jämnt ut – plus att alla rubriker och sådant ligger där jag vill ha dem, dvs de ligger ofta i den övre delen av sidan och så. Det jag har kvar att göra där nu är fyra stycken kartor och då kanske 2 eller möjligen 3 utfyllnads-grafiska grejer. Jag har ett par idéer till cyberpunkiga mönster och sånt som kanske kan funka. I värsta fall får jag försöka ragga nån illustratör som kan ordna det åt mig.

Sedan skapade jag ett InDesign-dokument för nästa äventyr i kampanjboken, Hit man kommer när man kommer hem. Betyder det att man tekniskt sett kan prata om äventyrets fulla titel som "Rotsystem: Lika bra att sluta drömma: Alla kungens hästar, alla kungens män: Hit man kommer när man kommer hem"? Ja. Är det något jag ser som ett problem? Nej.

I alla fall, just nu är det äventyret på 54 sidor, men det är bara efter den allra, allra första fulmonteringen av all löptext. Jag har nätt och jämnt gått in och fixat den manuella handpåläggning som behövs, t.ex. sett till så alla första-stycken direkt efter rubriker får en annan stilmall än andra stycken. Men inget avancerat. Nästa steg där blir att gå igenom alltihop, stoppa in illustrationer och SLP-porträtt och kartor och sånt. Jag räknar med åtminstone +10 sidor, för det är ett ganska kart-tätt äventyr.

Och slutligen har jag idag också dubbelkollat (och antecknat) hur jag ligger till ekonomiskt gentemot olika svenska rollspelsföretag (Fria Ligan, Eloso, Daniel Lehto AB) vilket behövs när jag ska pussla ihop vart fakturor för Kutulu-illustrationer ska gå till exempel. Det brukar ju vara så jag löser det; Eloso säljer t.ex. Kutulu och så använder vi min del av vinsten till att betala för illustrationer i kommande projekt. Och vi slipper krångla med fakturering etc till mig. Jag kommer ju ändå aldrig gå plus på den här verksamheten… Hur som helst ser det bra ut, och jag framemotser egentligen inga större problem. Alla större utgiftsposter för Mardrömmar från Amerikat är täckta.

Jag har också kollat igenom statusen på texterna och illustrationerna, språkat med illustratörer och med Gabbie om var vi befinner oss och vad som behöver göras (och vem som ska göra det).

För egen del blir mitt nästa projekt att producera en karta över en zeppelinare, samt kanske ett passagerarmanifest. Så snart jag fått besked från vår just nu ensamme inlage-illustratör om exakt vad han hunnit med hittills också utlysa behovet av en kompletterande SLP-porträtt-skapare. Se vad jag kan hitta.

Läget är med andra ord någorlunda under kontroll här…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-02-17
  • Kutulu: Mardrömmar från Amerikat – Illustrationer och grejer.
Hittills har jag verkligen inte haft vare sig ork eller tid att bygga rollspelsgrejer den här veckan. Jag hoppas kunna skriva Ödesväktar-äventyret på fredag, men vi får se.

Hur som helst så har det börjat ploppa upp bilder till Kutuluboken! Fredrik, som är en av de två illustratörerna i grundboken, har kommit igång och visat både ett gäng hyfsat färdiga porträtt och flera förstudier till stämningsbilderna. Hittills ser allt strålande ut.

Jag och Gabbie har också börjat grupp-maila med omslagsillustratören som Gabbie hittade och ville använda. Senast idag fick vi lite skiss-thumbnails som jag tyckte såg lovande ut.

Det rör sig alltså framåt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-02-19
  • Kutulu: Mardrömmar från Amerikat – Vidare samtal om omslag och sånt.
  • Ödesväktarna: Fenixäventyr – Illustration färdig, text påbörjad.
  • Rotsystem: Alla kungens hästar… – 17 sidor layoutade.

Så, ledig fredag – det betyder att om och när jag vill så kan jag faktiskt utan dåligt samvete lägga tid på rollspelsmakande istället för på rättning. Det är najs.

Det jag huvudsakligen liksom behöver göra idag är Ödesväktarna-äventyret. Deadline 1:a mars, så det brinner lite i knutarna. Mitt mål just nu är att få några till rubriker klara idag, resten i morgon, och sen försöka ragga några korrläsare lite snabbt under veckan. Ronja har blivit klar med en finfin illustration; där saknas bara den högupplösta versionen samt betalning. Det ordnar sig.

Men jag har också layoutat en hel del – 14 sidor blev det, av äventyret "Hit man kommer när man kommer hem". Jag fick också göra om ett par nodkartor eftersom jag byggt dem lite slarvigt från början. Men nu är de fina.

Större delen av layouttiden gick som vanligt åt till att försöka korta ner text så att den passar layouten. Man får verkligen öva sig i att döda sina älsklingar när man behöver få bort 4–6 rader från en sidas text för att den ska få plats snyggt i ens layout. Men det har överlag gått bra, tror jag.

Jag har bytt namn och på en SLP eftersom min illustratör missuppfattade karaktären. It's fine, jag har ändå fler kvinnor än män kampanjboken överlag, statistiken är fortfarande som jag vill ha den.

Nu stänger jag nog InDesign för dagen däremot. Det blir lätt att jag sitter länge när jag väl öppnat programmet. "Bara lite till"…

Men ja, nu ska jag äta något slags kvälls-middag och göra något annat en stund.


1613762125017.png

(Läs inte texten i bilden om ni inte vill få små spoilers)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-02-21
  • Ödesväktarna: Fenixäventyr – Text klar, korrläsare sökta.
Ja, som det står. Igår och idag skrev jag klart texten til Ödesväktar-äventyret. Jag är ganska nöjd med att jag lyckades hålla mig under de 2000 ord jag satt som mål. Jag testade också att skriva mer kortfattat och korthugget än jag brukar, antagligen lite inspirerat av Mothership-expansionen Gradient Descent som jag läser just nu.

Nu får vi se vad korrläsarna tycker. Till helgen tar jag en sista vända genom texten, och sen skickar jag in resultatet.

Jag är nog rätt nöjd. Det är inte världens mest komplexa äventyr, men som liten Fenixartikel och enkvällsäventyr tror jag det funkar bra. Och det gick (för att vara mig) ganska snabbt.
 
Top