System på namn

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Inte "namn på system", alltså.

I Discord-vrållådan uppstod idag ett regelsystem, som jag kände att jag behövde skriva ner för att få ur huvudet och inte gå och tänka på hela dagen. Det här är tråden där jag skriver ner det.

OK: Det började med skämt om göteborgare, namnet "Glenn" och Conny Mejsel.

Man börjar spelet med att ha ett förnamn och ett tillnamn, där tillnamnet beskriver något man är bra på eller en bit utrustning eller en egenskap man har.

För att lyckas med saker slår man 1t6. 4+ lyckas.
Om man kan koppla handlingen till något av sina namn, slår man 2t6 och väljer det bästa resultatet.

Som belöning efter äventyr får man ett nytt namn. Lyckades man med äventyret får man ett bra namn – utrustning, egenskap, förmåga etc. Misslyckades man får man bara ett vanligt för- eller efternamn. Namnen stoppas in lite var man känner för det.

Rollformuläret är föredömligt kort – bara spelarens och rollpersonens namn =)


Så om min rollperson alltså heter Glenn-Conny Automatvapen Smyg-Svensson, så har han alltså 1t6 i allt utom att typ… göra grejer med automatvapen eller smyga.

Så…

Jag vet inte vad jag vill med den här trådstarten egentligen, eller om jag ens vill något mer än att, som sagt, få systemet ur hjärnan och ner på pränt.

…varsågoda?
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,489
Location
Göteborg
Föredömligt enkelt. Jag tänker direkt på hur många efternamn fungerade förr i England (Joe Smith var smed, till exempel). I de nordiska länderna relaterade efternamn ofta till natur, men i lite mer urbaniserade samhällen var yrket viktigast.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Föredömligt enkelt. Jag tänker direkt på hur många efternamn fungerade förr i England (Joe Smith var smed, till exempel). I de nordiska länderna relaterade efternamn ofta till natur, men i lite mer urbaniserade samhällen var yrket viktigast.
Jag tänkte också på soldatnamnen.


(En annan, något mindre relevant, grej jag associerade till var Windows Activation-systemet i Windows XP etc, där de hittade smarta sätt att omvandla väldigt mycket information till ganska få tecken som användaren skulle läsa upp via telefon… "Vi förvandlade användaren till ett modem med väldigt låg bandbredd". Jag såg en video om det för nån dag sedan, men hittar den inte nu…)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
I min hembygd fanns: Hästapelle, Skiftnycklabengt, Orgeltramparens son... det är de jag kan komma ihåg på rak arm.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Som sagt i vrålan - lägg på gammaldags yrkestitlar oxå:
- Fiskal
- Disponent
- Byråchef
Och därmed även
- Krigare
- Tjuv
- Trollkarl
- Motormarodör
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Som sagt i vrålan - lägg på gammaldags yrkestitlar oxå:
- Fiskal
- Disponent
- Byråchef
Och därmed även
- Krigare
- Tjuv
- Trollkarl
- Motormarodör
Disponent Hästapelle
Byråchef Hembrännarjohnsson
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
För att fånga hela skämtet: det är alltså ett OSR som heter GÖTE BORG, och du börjar på level 1 som "Glenn". När du levlar lägger du på namn.
Du har helt rätt i att det ingick i ursprungsskämtet, även om jag medvetet valde att inte ta med de delarna här =)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Det räcker väl med att vara uppvuxen i valfri småstad / håla?
Jag vet folk vars föräldrar brände hemma i min uppväxt. Ingen kallades dock något som påminner om det.

Den ende jag minns med ett udda tillnamn var Blinn-Jonsson, så kallad pga sina gigantiska glasögon, tjockare än en genomsnittlig fotled.

Enligt legenden skulle han också varit en total matteförmåga, som en gång kontrollräknat Västtrafiks tidtabell och hittat ett rätt bra antal fel i tidsplanen som de då fick korrigera i ett dyrt nytryck.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
McGregor the Pier Builder... not
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En nackdel jag ser direkt är när man efter ett tag klarat masa äventyr och har namn som ola-conny skiftnyckel , Svensson , Volvo , grävmaskin Ohlsson , elektriker , datahacker Bengtsson , docent , gittarspelare , Larsson , fiskrensare , morgan , biltjyv , tv-reparatör osv osv osv osv

Det kommer ju bli en sjujävla harang när man har 20 olika namn och 15 efternamn och 30 prefix
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
En nackdel jag ser direkt är när man efter ett tag klarat masa äventyr och har namn som ola-conny skiftnyckel , Svensson , Volvo , grävmaskin Ohlsson , elektriker , datahacker Bengtsson , docent , gittarspelare , Larsson , fiskrensare , morgan , biltjyv , tv-reparatör osv osv osv osv

Det kommer ju bli en sjujävla harang när man har 20 olika namn och 15 efternamn och 30 prefix
Dags att pensionera RPn och rulla en ny!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Dags att pensionera RPn och rulla en ny!
Men grejen är ju att för att få en wellrounded karaktär som är hyffsat kompetent på flera saker så behöver man ju den där långa namn och prefix listan . Vill du att din karaktär skall åtminstone vara kompetent i 10 färdigheter så blir det iaf 10 prefix
 
Top