Nu kört två pass på LinCon.
Pass ett: Luna City League of Investigation
Fyra för mig okända personer, en far och son samt två andra som var kompisar med varandra. De hade tydligen spelat ihop allihopa något tidigare LinCon. Det gick bra, vi höll god fart och blev klara på utsatt tid. Gott om kluriga infall, skratt och en del ordvitsar. De plockades i slutet upp av Mister Gray som tog dem med till ett Brödraskapskapell för diskussion (förhör?). De lade fram sina bevis, då de i princip hade knäckt gåtan. Brödraskapet kliver in (med hjälp av ISC), Lynda och Jack fångas in, Robert flyr. Frau Anna Schultz får upprättelse, i viss mån då hennes man räknas som mördad och inte ha begått självmord. Spelarna verkade på det hela taget ha haft kul, och de kändes angagerade scenariot igenom.
Pass 2: Luna Class Investigation
Fyra för mig kända personer. Min son och dotter, en gammal kompis och hans 15-åriga dotter. Det var första gången som 15-åringen spelade rollspel över huvud taget. Även här gott om skratt och kluriga infall. Här slutade det hela med att en infångad Lynda försöker fly utanför en ISC-station, och blir neskjuten (igen). Jack kommer hem till sin lägenhet och får benet (i princip) avslaget av Denis som tålmodigt suttit och väntat på att Jack ska komma hem från jobbet. Som vanligt har skurkarna hunnit kommunicera i viss mån, så Robert kommer undan. Spelarna sade sig ha haft kul. 15-åringen hävdade sig väl och verkade ha haft skoj.
Generellt för alla grupper har jag varit rätt generös med att ge dem ledtrådar. De har höga värden i relevanta Areas of Expertise, och fyra timmar är ganska kort. Således har det mer varit en fråga om att sortera och prioritera ledtrådarna än att leta reda på dem. Hade man spelat "hemma" med obegränsad tid skulle det nog sett lite anorlunda ut. Ibland har jag kunnat luta mig tillbaka och låta dem spekulera och teoretisera tills de kommit fram till en plan. Ganska sällan har jag behövt prompta dem åt något speciellt håll, snarare har det räckt med ett: "jaha, men vad gör ni nu då?"
Jag tycker reglerna funkar bra. Det har inte blivit alltför mycket tärningsrullande, men å andra sidan har de som velat slå slag fått göra det. Jag har nog även varit ganska generös med att "extra" lyckade tärningar påverkar utfall. Striderna (inte så många) har också fungerat bra, det går rätt fort att få någon att gå ner. Jag har inte använt de mer detaljerade stridsreglerna, och det har fungerat bra.