Krank makar scenario(/er) till Luna City Blues

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Den här tråden är en enda stor SPOILER för ett eller flera kommande scenarier till Mutant Chronicles: Luna City Blues. Jag tänkte nämligen göra ett försök att ha lite öppen skapandeprocess – dels för att visa lite hur jag tänker, dels för att få lite tidig respons och tankehjälp.

Att skapa scenarier är ju som bekant det jag tycker är svårast!

Första scenariot jag spånar kring här kommer att vara ett tänkt konventsscenario, som jag i brist på bättre namn kallat Blood on the pavement.

Mer i första inlägget.

Så, Blood on the pavement.

Iden är ungefär såhär:
En Bauhauser hittas död av sin familj.

Han och familjen bor inne på ett Imperialområde, och har tekniskt sett dubbla medborgarskap – de bodde kvar när Imperial tog över området (mest av envishet) och skaffade hellre Imperial-medborgarskap än gav upp sin lägenhet. De är möjligen en del av en liten enklav av 3-4 familjer som gjorde detsamma. De är allmänt illa omtyckta och ses som spioner eller förrädare eller… tja, för vissa är det ju illa nog att de är bauhauser.

Polisen avfärdar det som självmord.

Rotar man lite så verkar han ha mördats av Bauhaushatare som kommit på (eller fått för sig) att karln begått krigsbrott eller gjort något annat fult.
Rotar man ännu mer visar det sig att han i själva verket jobbet för Imperials hemliga polis och Brödraskapet, och på deras uppdrag låtit sig rekryteras in i en kult. Och nu har han mördats för att inte kunna rapportera det han just fått reda på.

Nästa steg för mig kommer vara att bygga en struktur för det, men innan dess har jag ombetts skriva en säljtext. Eftersom konventet det här eventuellt kommer att köras på är svenskt så har jag skrivit på svenska. Så får jag översätta om det ska köras på engelska sen.

Den tänkta säljtexten:
Luna City är mänsklighetens största stad. De fem gigantiska megaföretagen har styckat upp den mellan sig, och ligger i ständig sjudande konflikt. Dessutom är såren efter det stora kriget mot de Tänkande Maskinerna långt ifrån läkta.

Många i staden är fattiga och desperata. Kriminaliteten är utbredd. Vardagen är slitsam även i de mer fredliga sektorerna.

Vilken roll spelar ett enda människoliv i allt detta?

När Gregor Schulz hittas död av sin familj är det ingen självklarhet att ordningsmakten bryr sig – Schulz och hans familj är födda Bauhausers, och de bor på vad som numera är Imperials område. Vem bryr sig om en död krautspion?

Tja, det är för sådana situationer frilansare som rollpersonerna finns, och familjen har skramlat till arvodet…
Planen är väl att totalt sett kunna leverera:
  • Äventyrets text, möjligen bara som googledokument
  • Dokument med SLP:er
  • En handfull pregen-rollpersoner
  • En kort pitch av Luna City och MC's spelvärld med det viktigaste man behöver för att spela
  • En mycket kort sammanfattning av systemet

Så, Blood on the pavement.

Iden är ungefär såhär:
En Bauhauser hittas död av sin familj.

Han och familjen bor inne på ett Imperialområde, och har tekniskt sett dubbla medborgarskap – de bodde kvar när Imperial tog över området (mest av envishet) och skaffade hellre Imperial-medborgarskap än gav upp sin lägenhet. De är möjligen en del av en liten enklav av 3-4 familjer som gjorde detsamma. De är allmänt illa omtyckta och ses som spioner eller förrädare eller… tja, för vissa är det ju illa nog att de är bauhauser.

Polisen avfärdar det som självmord.

Rotar man lite så verkar han ha mördats av Bauhaushatare som kommit på (eller fått för sig) att karln begått krigsbrott eller gjort något annat fult.
Rotar man ännu mer visar det sig att han i själva verket jobbet för Imperials hemliga polis och Brödraskapet, och på deras uppdrag låtit sig rekryteras in i en kult. Och nu har han mördats för att inte kunna rapportera det han just fått reda på.

Nästa steg för mig kommer vara att bygga en struktur för det, men innan dess har jag ombetts skriva en säljtext. Eftersom konventet det här eventuellt kommer att köras på är svenskt så har jag skrivit på svenska. Så får jag översätta om det ska köras på engelska sen.

Den tänkta säljtexten:

Planen är väl att totalt sett kunna leverera:
  • Äventyrets text, möjligen bara som googledokument
  • Dokument med SLP:er
  • En handfull pregen-rollpersoner
  • En kort pitch av Luna City och MC's spelvärld med det viktigaste man behöver för att spela
  • En mycket kort sammanfattning av systemet
Detta känns väl som ett klockrent intro till spelvärlden och hur en typisk Luna City-utredning kommer se ut. Du får in deckarkänslan och att man får nosa på företagspolitiken.

Back