Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones säsong 8

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Får säga att det ändå var ett hyfsat avsnitt, för att vara GoT. Håller fullständigt med krank om att de flesta karaktärerna verkar helt dumma i huvudet, men det beror nog främst på att manusförfattarna är ÄNNU dummare. Nu chansar jag bara, men det kändes som att varje scen avslutades med en obesvarad fråga efter ett väldigt kort meningsutbyte. Ingen tar några beslut utan allt hänger i luften och storyns driv sker helt utan någon dramaturgi.

Dummaste var ändå:

"Drakarna mår dåligt. De gillar inte kylan, och de äter inte. Kan vi lösa problemet genom en liten leisure flygtur så vi åtminstone kan använde dem till något kul medan de svälter ihjäl? Och så ignorerar vi problemet och låter frågan hänga fritt i luften. Precis på samma sätt som vi behandlar alla problem i den här serien"

Och så verkar de fortfarande kunna teleportera arméer. Det är en av de grejerna jag stör mig mest på. Ingen inblandad har någon som helst aning om hur medeltida krigsföring gick till, och ingen verkar fatta att drakar är som en automatkärnvapenkanon.

Tross? Belägring? Sjukdomar? Allt det där som är så smutsigt, blodigt och lerigt. GoT är en myt.

Jag har visserligen ungefär rakt motsatt intresse i den här serien, jämfört med krank. Jag gillar ju intriger. Men inte när det är så dumt. Exempelvis känns det inte helt rimligt att spionchefen (enucken vars namn jag glömt) som vet allt om allt inte har en aning om att världens största legokompani seglat över haven. Den typen av "förräderi" är så dumt... Typ som att i hemlighet bygga en artificiell måne som... Äh, never mind. Svärd och drakar är ju ändå coolt, och jag nöjer mig faktiskt med det. Och att få gnälla lite.

Bonusdumt: Två av varandra oberoende pungskämt (eller avsaknad av pung snarare) i avsnittets första 15 minuter. Eller ca 35% av manus. Inte illa. Säger en del om nivån...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Måns;n318096 said:
Exempelvis känns det inte helt rimligt att spionchefen (enucken vars namn jag glömt) som vet allt om allt inte har en aning om att världens största legokompani seglat över haven.
Varys har ju förlorat alla sina små fåglar i King's Landing, och iom att han är utanför Essos så tar det ett ganska långt tag för nyheter att ta sig igenom hans spionnätverk och nå honom i Winterfell, speciellt vintertid.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Cybot;n318099 said:
Varys har ju förlorat alla sina små fåglar i King's Landing, och iom att han är utanför Essos så tar det ett ganska långt tag för nyheter att ta sig igenom hans spionnätverk och nå honom i Winterfell, speciellt vintertid.
Fast det är ju på sin höjd en kvarts promenad mellan Winterfell och King's landing till exempel. Det har gått att teleportera arméer och skicka SMS-snabba fåglar, liksom. Avstånd är ju bara på låtsas i det icke-euklidiska Västerås.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Cybot;n318099 said:
Varys har ju förlorat alla sina små fåglar i King's Landing, och iom att han är utanför Essos så tar det ett ganska långt tag för nyheter att ta sig igenom hans spionnätverk och nå honom i Winterfell, speciellt vintertid.
Jag hade inte haft några problem med den förklaringen om den typen av logik hade varit applicerbar på allt som sker "mellan scenerna" i hela TV-serien. Men så verkar det ju inte vara :)
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Ja, det här är ju verkligen dåligt nu. Men, jag har hållit på Cercei sedan tidigt i S1 och härdar ut för att få avnjuta henne dansa på alla sina fienders gravar i sista avsnittet. Valar Morgulis (eller hur det nu stavas)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
slanfan;n318185 said:
Ja, det här är ju verkligen dåligt nu. Men, jag har hållit på Cercei sedan tidigt i S1 och härdar ut för att få avnjuta henne dansa på alla sina fienders gravar i sista avsnittet.
Men hon har ju varit en helt fruktansvärd människa hela tiden? Korkad och irrationell? Har hon någonsin gjort något som inte varit jättedumt, eller jätteont, eller båda?

Eller är du helt enkelt en sån som vill att det ska bli dåligt, och tycker att det är som roligast när det går bra för de som är sämst?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
krank;n318187 said:
Men hon har ju varit en helt fruktansvärd människa hela tiden? Korkad och irrationell? Har hon någonsin gjort något som inte varit jättedumt, eller jätteont, eller båda?

Eller är du helt enkelt en sån som vill att det ska bli dåligt, och tycker att det är som roligast när det går bra för de som är sämst?
Hon exploderade den där super creepy kulten och hela kyrkan med magisk napalm. Det var ändå ganska great.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
God45;n318205 said:
Det var ändå ganska great.
Och dödade effektivt house Tyrell i samma slag. Gammelmormor levde förvisso några avsnitt till, med odsen för att hon skulle hinna få fler ungar innan ens en naturlig död torde vara exakt 0 (undantaget magisk inverkan). Något som dessutom drev hennes sista (?) son till döden. En person som för en gångs skull verkade någorlunda sympatisk (även om det kanske bara var i jämförelse med andra Lanisters), om än lättmanipulerad.

Med tanke på Bergets tidigare trackrecord hade det vettiga valet där varit att ge honom orden om att döda alla med det där märket i pannan så hade problemet varit typ löst inom ett par (blodiga) veckor. Men så smarta och precisa kan vi ju inte vara.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Rymdhamster;n318218 said:
Och dödade effektivt house Tyrell i samma slag. Gammelmormor levde förvisso några avsnitt till, med odsen för att hon skulle hinna få fler ungar innan ens en naturlig död torde vara exakt 0 (undantaget magisk inverkan). Något som dessutom drev hennes sista (?) son till döden. En person som för en gångs skull verkade någorlunda sympatisk (även om det kanske bara var i jämförelse med andra Lanisters), om än lättmanipulerad.

Med tanke på Bergets tidigare trackrecord hade det vettiga valet där varit att ge honom orden om att döda alla med det där märket i pannan så hade problemet varit typ löst inom ett par (blodiga) veckor. Men så smarta och precisa kan vi ju inte vara.
Jag hade faktiskt glömt alla de detaljerna... Jag kom mest ihåg cool explosion, bra musik och död åt den där kult gubben och hans killar.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
krank;n318187 said:
Men hon har ju varit en helt fruktansvärd människa hela tiden? Korkad och irrationell? Har hon någonsin gjort något som inte varit jättedumt, eller jätteont, eller båda?

Eller är du helt enkelt en sån som vill att det ska bli dåligt, och tycker att det är som roligast när det går bra för de som är sämst?
Jag är som jag är och det är väl helt oväsentligt eller? Kommer faktiskt inte ihåg varför hon blev min favorit, men jag tycker att hon har ett (i GoT kontext) "just claim for revenge". Hon är ju även en smått fantastisk skurk.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
slanfan;n318233 said:
"just claim for revenge"
Aight. Jag hör ju till dem som mest tycker hämnd är barnsligt, onödigt, ociviliserat och okonstruktivt...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
krank;n318264 said:
Aight. Jag hör ju till dem som mest tycker hämnd är barnsligt, onödigt, ociviliserat och okonstruktivt...
Och där kanske vi hittar en rätt stor anledning till att du inte gillar GoT!? :) Jag vet att du har fler anledningar men hämnd är ändock en av om inte den största anledningen till att karaktärerna i serien gör något alls.

Tycker de två avsnitten hittills varit bra, kanske lite för dryga då jag hade hoppats på att slaget om winterfell skulle ha varit redan i avsnitt två. Dessutom är avsnitten för korta, alla avsnitt den här säsongen borde ha varit 80 minuter då det annars blir svårt att avsluta alla lösa trådar på ett smidigt sätt. Alternativet är självklart att alla dör och då behövs faktiskt inte så mycket tid.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne


Jag har set Game of Thrones S08E02 och jag vetefan vad jag ska skriva, faktiskt. De har liksom lyckats ha ett helt långt avsnitt utan att någon egentligen gör något eller fattar några riktiga beslut. Det finns liksom ingenting att göra narr av, för ingenting fucking hände.

Jag undrar hur långt de kan dra ut på det här? Sex avsnitt, kollade jag just upp att det ska vara(?). Nu har vi haft två. Jag antar att vi kan ha ett avsnitt helt och hållet om vad som händer i Kings Landing samtidigt som E02, och sen kan vi ha ett flashbackavsnitt som berättar om något ganska irrelevant... Då är vi uppe i fyra avsnitt. Jag undrar vad de kan fylla ut E05 och halva E06 med? Sen blir det väl strid ett halvt avsnitt och sen är antingen alla döda eller så sitter det något vidrigt litet adelsfanskap på järntronen och regerar över askan. Med min tur blir det väl någon av de riktiga jävla stolpskotten, typ Cersei. Eller vem som helst av de andra, nu när jag tänker efter. Det vore fan lika illa.

Iallafall, avsnittet är ju typ 100% Norrbo, så jag behöver inte hatta fram och tillbaka. Å andra sidan händer typ ingenting riktigt, så jag får mest göra en uppräkning över pseudohändelser:
  • Slimie dyker upp, och får vara med och slåss eftersom Brienne går i god för honom. Han berättar också för Danny vad alla med en halv hjärna (ej gjord av bajs) redan kunde räkna ut, alltså att Cersei ljög.
  • Danny är först sur på Tyrion, men mjuknar efter att Göran pratat med henne.
  • Lennart snyggar sig i smedjan, gör vapen åt Arya som han får reda på är ganska bra på att dödsmörda folk nuförtiden. Sen bonkar de, eftersom Arya vill veta hur det känns innan hon dör. Hon får också reda på att han är kung gris' bastard. Är det ens nån som bryr sig om kung gris numera?
  • Slimie pratar med Bran. De kommer inte så långt.
  • Slimie gör vad han kan för att ragga på Brienne. Erbjuder sig att "serve under her", höa höa.
  • Rödskägg dyker också upp, tillsammans med enöga och hunden. Rödskägg raggar också på Brienne. Alla tycker att det är himla obehagligt.
  • Danny pratar med Sansa, och berättar att hon älskar Belgarion. Sen precis när det samtalet såg ut att leda till något, eftersom de började komma in på vad som ska hända med Norrbo med omnejd efter alltihop, så blir de såklart avbrutna. För i det här avsnittet finns en strikt regel mot att det finns några reella konflikter eller stakes eller riktiga avslöjanden eller något annat intressant.
  • Reek kommer och vill slåss. När de bestämmer sig för att använda Bran som lockbete för Rob Zombie så vill han vara där.
  • Gråmask och Misandria pratar om vart de ska åka efteråt och sen pussas de.
  • Tyrion, Slimie, Brienne, Pod, Smugglas, Rödskägg sitter framför en brasa och pratar skit. Det visar sig att Pod kan sjunga. Slimie hittar plötsligt på att alla riddare kan riddarifiera nya riddare, och sätter in en sista stöt på Brienne genom att göra henne till riddare.
  • Sam ger sitt familjesvärd till Göran, och hälsar från hans pappa.
  • Belgarion berättar för Danny vem han egentligen är barn till, och PRECIS som det ska bli en riktig scen av det, eftersom hon inser att han därmed är den siste manlige Targeryen... så avbryts de. För i det här avsnittet får det inte hända något.
Förstår ni vad jag menar? Visst, folk pussas och kramas och knullar och så där, och ett par av de ickehemligheter som vi i publiken redan kände till "avslöjas", men det... händer liksom inget. Ett helt avsnitt enbart bestående av transportsträcka.

Meh.

Förväntningar inför S08
  • Alla fortsätter att vara osympatiska. Ja. Eller typ. Folk gör ju typ ingenting, så de är inte ens osympatiska här. Darth Sansa är väl hyfsat inte-helt-dum-i-huvudet vissa perioder, och kan väl tangera "sympatisk", för all del.
  • Snöjonte knullar sin faster. Nä, och nu ser det ju ut att vara hyfsat osannolikt att de gör om 'et.
  • Cersei är sämst. Hon är inte ens med, för då hade det funnits risk för att nån hade gjort något i avsnittet.
  • Folk dör. Inte en enda.
  • Ganska lite naket. Aryas halvtutte och rumpa, that's it.
  • Någon sitter på järntronen i slutänden. Zzzzzz...
  • Drakar och zombies. Bakhuvudet på ett par zombieledare i allra sista klippet. Vafan.
 

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
krank;n318281 said:
Förstår ni vad jag menar? Visst, folk pussas och kramas och knullar och så där, och ett par av de ickehemligheter som vi i publiken redan kände till "avslöjas", men det... händer liksom inget. Ett helt avsnitt enbart bestående av transportsträcka.
Ja. Jag brukar gilla transportsträckor. Men va fan! Det började verka lovande när Tormund skulle berätta om hur han fick namnet jättebane, men det blev bara nått blajblaj om hur jättar är korkade och han gillar tuttar typ. I slutänden satt jag bara och väntade på nått fånigt skämt om att det är därför han är tänd på Brienne.

Det kunde ju för fan blivit ett episkt "natt i skyttegraven"-avsnitt, med massa coola sagor och stressen som gör sig påtvingad och får fasader att krakelera och obehagliga sanningar att komma fram...

Men nej. vi får knappt ens mellanmjölk.

Jag gillar att Brienne blev dubbad, men du har helt rätt i hur det känndes.

"Slimie hittar plötsligt på att alla riddare kan riddarifiera nya riddare"

Fruck! Vad de säger är med andra ord att aldrig i hela Västerås historia har någon tyckt att det vore vettigt att dubba en kvinna till riddare? Det krävdes att Tormund "jättetuttsugaren" säger "fuck traditions" för att nån skulle komma på att man kanske kan ignorera traditioner nån gång ibland?

De kunde väl åtminstånde ha låtit Tyrion komma på nån obskyr teknikalitet som gav Slimie rätten att dubba folk? Då hade Tyrion kanske fått kännas lite smart igen för första gången på typ tre-fyra säsonger.

Jag känner att det finns max 3 45-minutersavsnitt kvar av den här säsongen.

En episk strid mot snötravarna. Ett mellanavsnitt där armen i norr konsoliderar och slickar såren efteråt, och sen ett avsnitt där norrarmén och sydarmén pucklar på varandra lite gran första halvan och sen knyta ihop trådarna sista tjugo minuterna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Rymdhamster;n318285 said:
Jag känner att det finns max 3 45-minutersavsnitt kvar av den här säsongen.

En episk strid mot snötravarna. Ett mellanavsnitt där armen i norr konsoliderar och slickar såren efteråt, och sen ett avsnitt där norrarmén och sydarmén pucklar på varandra lite gran första halvan och sen knyta ihop trådarna sista tjugo minuterna.
Fast de har ju satt upp en jättebra ”Red wedding 2: Electric boogaloo” nu! Döda alla uppe i norr (som är alla någon bryr sig om) och sedan följer vi Frankenstein och Cersei och han Piratkaptenen som vi alla hatar i sista avsnitten!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
God45;n318290 said:
Fast de har ju satt upp en jättebra ”Red wedding 2: Electric boogaloo” nu! Döda alla uppe i norr (som är alla någon bryr sig om) och sedan följer vi Frankenstein och Cersei och han Piratkaptenen som vi alla hatar i sista avsnitten!
Det skulle verkligen få internet att brinna! Haha, vilken syn det skulle vara. Nu hoppas jag att några överlever slaget i norr även om det inte krävs mycket att förstå att många/nästan alla karaktärer kommer dö eller värre. Tror dock att fler tittarfavoriter i norr kommer att dö än vad folk tror, det kommer verkligen att få ”The Red Wedding” att framstå som ett barnkalas.

Döda båda Daenerys drakar så ligger de dåligt till i Winterfell även om de skulle vinna mot Nattkonungen. Svårt att gissa vilka som överlever faktiskt...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Minimoni;n318292 said:
Döda båda Daenerys drakar så ligger de dåligt till i Winterfell även om de skulle vinna mot Nattkonungen. Svårt att gissa vilka som överlever faktiskt...
Jag tycker det känns givet att döda hennes drakar, annars kommer Cerseis trupper inte vara någon utmaning överhuvudtaget liksom.
 
Top