Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones Säsong 2

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
krank;n109774 said:
Men det är ju bara dryghet; det är inte hans dryghet jag har gillat tidigare utan den anslag av intellektualism han visat... vaddå, en eller två gånger. Och, i lägre grad, när han är smart och lurig.
Dryghet mot McRapey gillar jag alltid.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Jag har sett Game of Thrones säsong 2 avsnitt 5 och är därmed igenom halva säsongen.

Imorgon är troligen sista dagen med ett-avsnitt-per-dag. Det beror lite på hur mycket jag får att göra med jobbet under första veckan.

Jag har börjat överväga att göra en liten crowdfunding via swish eller nåt för att se om tillräckligt många vill att jag ska fortsätta med säsong 3. Eller så hoppas jag på att någon wealthy patron köper den åt mig. Eller så skiter vi i det och låter två säsonger vara nog.

Jag vill säga att jag tycker att introsekvensen till serien är snygg, även om musiken är tråkig. Det enda som egentligen är dåligt är, förutom att den är väldigt lång, att den inte alls avspeglar serien. Den visar ju en massa häftig klocktech. Har vi sett en massa häftig klocktech? Nej, det är klart vi inte har. Serien har medeltida tröktech istället. Falsk marknadsföring!

Kung Homo verkar komma rätt OK överens med Cat, men mördas av Stannis prästinnas mörkernisse. Cat och Brienne flyr eftersom de helt korrekt antar att Brienne kommer att beskyllas för det hela. Blommis övertygas även han att fly av sin syster och av Lillefinger.

När de kommit en bit tycker Brienne att hon inte kan ränna runt och vara sin egen, utan svär en ed att tjäna Cat.

Tyrion bråkar med Cersei och tycker att det är ganska dumt att Homo är död, eftersom det betyder att spånplankan Stannis nu har hans arméer. Cersei hade inte tänkt så långt. Var det inte tänkt att hon skulle vara liksom lurig? Jag vet inte riktigt varifrån jag fått det, hon suger ju på intriger och att tänka längre än näsan räcker.

Sune skvallrar till Tyrion om att Cersei fått alkemiker att skapa "wildfire", som verkar vara något napalmigt. Han inspekterar förråden och mycket riktigt. Bronn tycker det verkar dumt, för stan kan ju fatta eld. Tyrion tycker också att stan kan fatta eld och säger åt alkemikerna att göra mer, men åt honom. Tyrion blir lite tjurig av att inse att folket tydligen fått för sig att det är han som ligger bakom allt dumt Rapey McCreepy gör.

Stannis vill inte prata med sin smugglarkompis om den svarta varelsen, men går iaf med på att inte ta med sig fröken röd när han plockar king's landing.

Mannarna på Greyjoys skuta verkar inte vara så sugna på att följa honom, och hans syster kommer och dryger sig. Som tur är får han - som alla karaktärer som hamnar i situationer där de känner sig osäkra i den här serien - nån som hjälper honom med idéer och så så att han kan hitta fotfästet. Är inte det en lite märklig struktur förresten? Att det alltid kommer nån och hjälper till och agerar lärare ifall man har det lite jobbigt? Iallafall övertalar den här förstematrosen eller vad han är Greyjoy att skita i farsans order och istället anfalla lite riktiga städer.

Det gör de, och Bran skickar 300 män till byn som tydligen ligger rätt nära winterfell. Det lär han ju få ångra. Han har dessutom drömt sanndrömmar om att "havet" kommer att komma till winterfell. Den som inte kan räkna ut sambandet här är dummare än en sten. Så, you know, kanske 95% av karaktärerna i den här serien. Also: vildlingen vet vad den treögda korpen betyder, men vill inte berätta.

Arry frågas ut av Tywin, och står sig ganska bra medan hon ljuger ihop lite skit om sin bror. Sen stöter hon på en av de tre knäppisarna hon befriade när de anfölls tidigare. Han kallar sig "en man" så det är väl var jag kallar honom också antar jag. För det lär ju inte alls bli förvirrande. En man erbjuder sig att ta dö på tre personer i utbyte mot de tre liv hon räddade. Den förste blir torteraren.

Daenerys tränar trakar och får veta hur det ligger till i Västerås, med kungar och skit. Hon får också erbjudande om skitmycket pengar om hon gifter sig med sin värd. Som förresten också avslöjar det alla redan fattat, alltså att vad han nu heter... Det här duger inte, jag måste ha ett namn på honom, jag kan inte googla varje gång. Jorah säger google, Göran säger jag. Han ser ut som en Göran. Iallafall, att Göran är kär i henne. Det verkar hon ha lite svårt att hantera, men hon bestämmer sig iaf för att lita på Göran och skaffa ett eget skepp istället för att gifta sig. Åh, hon får givetvis också tillfälle att läxa upp sina mörkhyade barbarer om att man inte ska hålla på och stjäla från folk man är gäst hos. Och så får Göran en varning från en maskerad kvinna.

Tyvärr får vi nu se Jon igen. Sam berättar om "the first men" och att han läst i en bok att det brukade tutas tre gånger när det kom snözombies till muren. Och så tjatar han om Gilly. Jon anmäler sig frivillig för att hänga med en hårding vid namn Halvhand som ska iväg och lönnmörda Han Solo.

Kontinuitet:
  • Kung Homo dödas av Stannis prästinnas mörkervarelse. Stannis får hans män.
  • Brienne och Cat flyr.
  • Tyrion skaffar sig napalm, precis som Cersei.
  • Greyjoy rädar en by nära Winterfell.
  • Otroligt tråkiga miljöer. Japp.
  • Tuttar och rumpor. Inte så mycket som en sideboob.
  • Alla är osympatiska. Ja, men typ.
  • Folk dör hipp som happ. EDIT: Ja för all del, Kung Homo dog faktiskt. Och det var inte helt väntat.
  • En rätt intressant metaplot. Nu nämnde de snözombies igen. I typ två repliker. KOM IGEN ERA JÄVLA COCKTEASES!
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Ja, absolut.
  • Alldeles för lite drakar. Yay, en drake! OCH en skuggvarelse! Nu blommar löken. Nu får vi väl inte se något coolt förrän i säsongsavslutningen.
  • Alldeles för mycket Jon Snow. Ja, absolut.
Jag nämnde förresten inte förra gången att Stannis är en grammatiknazist. Såklart han är. Tyrion märker iofs ord han också, men kom igen - "less" och "fewer" har jag för mig att det var? Skittöntigt.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,879
Location
Örebro
Borde du inte nämna att kung Homo dog på "Folk dör hipp som happ"-punkten? Mördad av en skugga blev han också.

Übereil
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Übereil;n109941 said:
Borde du inte nämna att kung Homo dog på "Folk dör hipp som happ"-punkten? Mördad av en skugga blev han också.
Fixat.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,027
Location
Ludvika
krank;n109880 said:
Jag har börjat överväga att göra en liten crowdfunding via swish eller nåt för att se om tillräckligt många vill att jag ska fortsätta med säsong 3.
Så länge vi kommer ihåg att vi fortfarande är ett par teknikfientliga bakåtsträvare som inte använder swish.

krank;n109880 said:
Har vi sett en massa häftig klocktech? Nej, det är klart vi inte har. Serien har medeltida tröktech istället. Falsk marknadsföring!
Det här har jag också stört mig på om och om igen. Jag kan förvisso förstå en viss symbolik: att alla handlingar har konsekvenser och att mycket som händer i serien är orsak och verkan snarare än genomtänka beslut dikterade av en "fri vilja". Men det känns fortfarande jäkligt konstigt att ha ett sånt där intro till den världen. Lite som när en trailer visar massor av action och explosioner och grejer, men när man ser filmen inser man att det man såg i trailern var all action som fanns i vad som i övrigt är ett rätt tråkigt drama. Tråligtvis var det dessutom bara en drömsekvens eller nått också.

Well, det sagt:

Vildeld i massor
Men inga urverk att se
Tyrion, skärp dig!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Rymdhamster;n109950 said:
Så länge vi kommer ihåg att vi fortfarande är ett par teknikfientliga bakåtsträvare som inte använder swish.
Paypal kan säkert också finnas som alternativ... =)
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Hade du inte sågat av mig från din gruppkonstellation hade du lätt fått låna både trean och fyran på gammelskiva. Nu har du förstört både för dig själv och precis alla andra. ????
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Jag har sett Game of Thrones säsong 2 avsnitt 6.

Och nu får vi se om det blir ett avsnitt imorgon eller inte. Vi har en hel dag av konferenser tydligen, och det brukar betyda att jag behöver göra något roligt när jag kommer hem...

Hursomhelst. Greyjoy tar Winterfell, såklart. Bran övertalas att ge upp lordskapet till honom. En gammal nonamegubbe med ihopflätat skägg är uppkäftig och Greyjoy dödar honom på fläcken för att visa sina nya vikingabarbargrabbar att han minsann är en riktig vikingabarbar han också. Lite senare lurar vildlingen honom i säng. Det är lite osäkert vad hon vill ha ut av det, men tydligt är att Greyjoy mest tänker med snoppen när tillfälle ges. Iallafall, sen smyger vildlingen och Bran och Hodor och vad han nu heter den lilla skitungen i familjen iväg.

Halvhand försöker skaka vett i Jon Snow. Det är såklart ett helt hopplöst företag. Det får vi se lite senare, när de anfaller ett vildlinggäng och Jon är för mjäkig för att döda en kvinna. I de här scenerna finns ingen större spänning eftersom internet redan talat om för mig att "you know nothing Jon Snow" kommer att sägas av den här kvinnan, Ygritte. Hon flyr, Jon springer efter, sen fångar han henne men ser inte längre sina polare. Då låter han sig manipuleras till att ligga nära henne. "För värme". Hah. Det finns inga knep som är så gamla att Jon Snow inte går på dem. Iallafall är det sista vi ser där att hon typ ligger och åmar sig. Feh. Det enda positiva jag ser här är att jag gissar att de här två kommer att följas åt ett tag och att hon säger elaka saker om Snow ibland. Och elaka saker om Snow är jag ju för.

Prinsessan Whatsherface skickas iväg så som Tyrion bestämt. Varför är det just den planen som råkade vara den han skickade via gammelskäggot som faktiskt genomförs? Jaja, iallafall: Någon sund och hederlig medborgare kastar kobajs på Rapey McCreepy, som givetvis spattar ur och tycker ba' OFF WITH THEIR HEADS. Det blir värsta upploppet där en prutt-alien som förklätt sig som nåtslags präst eller tjänsteman eller något blir sliten i stycken. Tyrion blir arg och slår Rapey och säger åt honom att han är dum i huvudet. Sansa blir nästan våldtagen, men räddas av Hunden och tröstas av Shea.

Tywin blir arg för att han har en illitterat underhuggare som råkat skicka truppförflyttningsorder till fienden. Littlefinger kommer på besök och jag är hyfsat säker på att han kände igen Arya. Arya snor ett papper som det står om Robb på, och när hon blir påkommen av nån snubbe så får hon En Man att slå ihjäl honom. Vi får också veta lite ointressant trams om att Tywin lärde Slimie att läsa. Jag antar att det är tänkt att få oss att sympatisera med Tywin eller Slimie eller båda. Och för all del, jag uppskattar att Tywin finner läsning viktigt. Även om jag ännu inte sett mycket till bildningsideal från hans sida.

Robb träffar helerskan igen och blir kåt. Cat kommer och påminner honom att han faktiskt inte får följa sin snopp... Eller, jag menar "sitt hjärta" för att han är bortlovad redan. Härlig kultur det här. Robb och Cat får veta om Winterfell och delegerar återtagandet till nån underhuggares bastardson. Det lär ju gå jävligt bra; alla vet att man inte får någon moralbonus hos sina trupper om man inte skickar med dem en champion.

Daenerys misslyckas med att säkra några skepp eftersom en kaxig attityd inte räcker så långt i staden hon kommit till. Sen mördar nån en massa folk där hon bor och stjäl hennes drakar.

Kontinuitet:
  • Greyjoy tar Winterfell
  • Bran, Hodor, vildlingen och lillebror flyr
  • Jon Snow separeras från övriga och träffar Ygritte
  • Nån snor Daenerys drakar
I övrigt var det ju mest en massa tjafs.
  • Otroligt tråkiga miljöer. De tycker säkert att de var dödsspännande när de introducerade isiga berg som milö.
  • Tuttar och rumpor. Två tuttvisare varav en icke fotomodellig vilket jag gillade (även om det var extremt osexualiserat). En muttvisare.
  • Alla är osympatiska. De trodde alltså att vi liksom riskerade att glömma bort att Rapey är dum och knäpp? Feh. Och självklart är alla köpmännen som Daenerys träffar grisar. Och självklart är Greyjoy en snopp. Vafan.
  • Folk dör hipp som happ. Öh, det skulle väl vara prutt-alienen då. Eller det där anonyma skäggot.
  • En rätt intressant metaplot. Väldigt, väldigt, väldigt förbigående. I norr verkar de helt ha glömt balla iszombies till förmån för att ge Jon Snow en tjej. Och till förmån för att tjata om Han Solos stora vildlingarmé.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Japp.
  • Alldeles för lite drakar. Inte ens när de stjäls får de synas. Vad var det jag skrev senast? Nu kommer vi inte att få se något coolt på flera avsnitt.
  • Alldeles för mycket Jon Snow. Ja. Men jag är försiktigt positiv till Ygritte.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,130
Location
Göteborg
krank;n110101 said:
Robb träffar helerskan igen och blir kåt. Cat kommer och påminner honom att han faktiskt inte får följa sin snopp... Eller, jag menar "sitt hjärta" för att han är bortlovad redan. Härlig kultur det här.
Ojojoj, du hade "gillat" bokens version av den här subplotten ännu bättre. ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Eftersom jag älskar er så har jag sett Game of Thrones säsong 2 avsnitt 7. Och nu skriver jag om 'et trots att jag har superont i vänster pekfingertopp. Vilket gör skrivandet rätt plågsamt.

Men nu när jag ojjat mig:

Bran vet inte riktigt vart han och de andra ska ta vägen, verkar det som.

Greyjoy är surig för att unga herrar Stark plus Hodor och vildlingen flytt. Han är inte orolig för Robbs styrka, för han tror att den har långt att rida. (Vi vet ju att det kommer en proxy-styrka utan Champion-bonus, så vi suckat och tänker "jaja..."). Efter en stund får Greyjoy tag på ett spår. Lite senare hissar han upp en bränd barnkropp, som det inte finns någon anledning att tro att den någonsin varit något av barnen som flydde.

Jon Snow vaknar med bånge, vilket Ygritte spenderar dagen med att mobba honom för. Hon räknar ut att han är oskuld, sen porrar hon sig. När han lyckas stå emot (eller kanske snarare, är för dum för att fatta vad hon menar. Eller har självinsikt nog att veta att han faktiskt inte har en aning om hur man gör (vilket också Ygritte påpekat - you know nothing, John Snow))... så flyr hon. Och Jon hamnar i ett bakhåll. Istället för ett bakhål, höa höa.

Tywin tvingar Arya att äta och att lyssna på världens tråkigaste rant om arv och vad man lämnar efter sig när man dör. Hon kläcker ur sig att hon idoliserar... Vasenya? Vagenya? Nån av de systrar som red drake iaf. Tywin är inte helt dum i huvudet, så han har räknat ut att Arya inte är nån commoner. Åh, och nån har försökt ta livet av Tywin? Förgiftning? Don't know, don't care.

Sansa snackar med hunden och får veta att han gillar att döda. Sen drömer hon en mardröm och får mens. Sen hamnar hon i en ännu värre mardröm: att prata mens och barnfödande med Cersei.

Lite senare har Tyrion och Cersei ett jävla märkligt samtal där hon verkar bryta ihop (antagligen spelat) och blir fucking tröstad av Tyrion. TRÖSTAD! Vafan, ni har viktiga saker att fixa. Typ som att få Rapey McCreepy att inte vara en sån röv. Till och med Cersei fattar ju att han är en jävla idiot. Och det är en armé på väg. Så varför ödslar Tyrion tid med att försöka försvara Cersei och Slimies incest? GAH.

Robb och Cat får meddelandet att Cersei rivit deras papper i bitar. De slänger in budbäraren i samma bur som Slimie. Slimie dödar honom och en vakt och flyr. Sen fångas han in igen. Alla är lite argare, framför allt pappan till vakten han dödade. Cat lånar svärd av hon den kvinnliga riddaren vars namn jag glömt. Sen får vi inte se om Cat dödar Slimie, men jag gissar på "inte".

Under tiden tar Robb med sig helerskan när han ska förhandla om att nån ska ge upp, för att hon ska kunna kolla i förråden. Yeah right, "kolla i förråden". Den eufemismen ska jag också börja använda. "Hey baby, skaru me hem å kolla på förråden eller?"

Daenerys' värd vars namn inte spelar nån roll men börjar på X (låt oss kalla honom Xenu) lovar att hjälpa henne att hitta drakarna. Sen kommer Göran tillbaks. Sen går de till stadens råd, de 13, där det visar sig att Xenu och trollkarlarna snott drakarna som del av en plan att göra Xenu till stadens första kung. Sen dödas alla rådsmedlemmar utom Xenu och trollisarnas representant. Daenerys flyr med Görans hjälp.

Kontinuitet:
  • Sansa får mens.
  • Xenu och magikerna dödar rådet i staden Qnånting.
  • Jon hamnar i en fälla istället för i en fjälla (höa höa)
(Hände nåt mer som har nån egentlig betydelse? Några viktiga dödsfall, truppförflyttningar, viktiga beslut? Fan inte vad jag kunde se. HUR SEG ÄR DEN HÄR SERIEN EGENTLIGEN NÄR "SANSA FÅR MENS" ÄR BLAND DE VIKTIGASTE KONTINUITETSFÖRÄNDRINGARNA)

Jag tänker göras lite ändringar i min genomgång av förväntningar för att reflektera att vi nu har fyra och en halv olika källor till fantastik (iszombies, skuggvarelser, drakar, sanndrömmar, trollkarlarna i Qnånting):
  • Otroligt tråkiga miljöer. Japp.
  • Tuttar och rumpor. Inte så mycket som en skinka. Trots Ygrittes ganska långtgående erotiska fanfic, som ju var lite kul.
  • Alla är osympatiska. Ja, verkligen. Tyrion, vad fan håller du på med!?
  • Folk dör hipp som happ. Det vete fan. De där rådsmedlemmarna hade ju knappt ansikten. Något barn har dött; eller en babian, eller en gris, eller något annat Greyjoy kunde gräva upp och tutta eld på.
  • Alldeles för lite fantastik (typ i genomsnitt ett omnämnande och/eller en uppvisning per avsnitt) En magiker filmades på två ställen. Inte vad jag skulle kalla vrålhäftigt. Inga iszombies, inte så mycket som ett omnämnande. Inga skuggvarelser. Tjafs om drakar, men inga drakar. Och Bran som bara var med tillräckligt länge för att vi skulle se att han inte hade en aning om vad han höll på med.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Japp.
  • Alldeles för mycket Jon Snow. Ja, definitivt. Det är dessutom mest bara pinsamt att se hans halvöppna mun medan Ygritte dansar runt honom intelligensmässigt. Han är så jävla, jävla DUM och VÄRDELÖS vafan. Stäng käften åtminstone.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Jag har sett Game of Thrones säsong 2 avsnitt 8.

Jag hoppas att säsongsfinalen har en shitload av specialeffekter och whizz-bang, för det här är bara patetiskt. Det händer tammefan ING-EN-TING.

Greyjoy får besök av sin syster, som vill att han ska dra med henne. Det vill han inte. Senare inser gammelgobben i slottet att nä, precis som TAMMEFAN ALLA kunde räkna ut med röven så är småbarnen levande.

Ygritte hindrar sina barbarkompisar från att döda Jon Snow. Sen visar det sig att även Halvhand tillfångatagits och de andra dödats. Tack vare Jon Snows tafflighet. Feh. Sen knuffar Halvhand ner Jon Snow och spelar argare än han är för att vildlingarna ska se Jon Snow som pålitlig.

Sam och de andra genierna gräver latriner och hittar nedgrävd skatt av... spjutspetsar.

Robb raggar på sin helare. Sen får han veta att hans mor släppte loss Slimie. Verkar ju jävligt clever. I utbyte mot sina barn, påstår hon. Som om det kommer funka. Robb bestämmer att alla vikingabarbarer som tagit winterfell får gå fria om de ger upp, utom Greyjoy. Sen raggar Robb mer på sin helare. Sen knullar de.

Brienne släpar på Slimie. Slimie drygar sig. What else is new?

Tywin bestämmer sig plötsligt för att sticka från sitt fäste, innan Stark kommer. Han lämnar kvar Arya hos the Mountain. Arya lyckas inte hitta En man i tid för att säga Tywins namn. Nåt hon kanske borde tänkt på tidigare. Iallafall ger hon En man sitt eget namn, dvs säger att han ska döda sig själv. Sen lovar hon att av-namnge honom om han hjälper henne och kompisarna att fly. Det gör han, genom att döda vakterna. Hon, Lennart och en tjockis sticker.

Bronn har dödat alla kända tjuvar, eftersom tjuvar är jobbiga när det är belägring. Tyrion försöker räkna ut varifrån whats-his-face kommer att anfalla. Senare snackar Cersei med Tyrion och säger att hon inte vill att Rapey McCreepy ska slåss. Hon har fångat in Tyrions "hora" och hotar henne. Det visar sig att hon tagit fel kvinna. Men Tyrion spelar med. Sen pratar han kärlek med Shea. De är tydligen kära i varandra. Senare snackar han med Spindeln, som berättar att Daenerys lever. Tyrion tycker att man ska fokusera på ett hot i taget, vilket verkar lite dumt.

Göran har hittat ett skepp åt Daenerys. Hon vill inte åka utan sina drakar.

EDIT: Visst var det så att Stannis lovade sin smugglarkompis att få bli kungshand också? Jag har för mig det, men det var ju precis i slutet av ännu en scen av folk som har heartfelt talks som inte leder nånvart eller handlar om nåt man bryr sig om.

Kontinuitet:
  • Tywin rider.
  • Halvhand och Snow är tillfångatagna.
  • ... nä, det var nog allt av vikt som hände här, faktiskt.
Feh. Som sirap. Som KALL sirap.
  • Otroligt tråkiga miljöer. Japp.
  • Tuttar och rumpor. En rumpa och en sideboob. Jag antar att naket-budgeten torkade upp ungefär samtidigt som coola-saker-budgeten. Och någonting-viktigt-händer-budgeten.
  • Alla är osympatiska. *Suck* Ja... Alltså, Tyrion får ju vara lite intellektuell, det är klart. Men annars, blergh.
  • Folk dör hipp som happ. Det var väl typ ingen som dog alls här va?
  • Alldeles för lite fantastik (typ i genomsnitt ett omnämnande och/eller en uppvisning per avsnitt) Drakarna nämns. Magi nämns. Tittarna påminns om att Daenerys' eldbad. För att höra karaktärer recappa coola saker som hände tidigare är ju precis lika intressant som att se nya coola saker, menar jag.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. c:a 98% av avsnittet, ja.
  • Alldeles för mycket Jon Snow. Han hinner åtminstone inte säga så mycket.
I säsong 1 var det i avsnitt 9 det faktiskt äntligen hände något. Jag undrar om det är så här också. Vi får väl se.

Två avsnitt kvar av S02. Sen får vi se.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
Oj oj oj... Nu början snaran dras åt. Jag squiiiiade av energisk glädje över det följande avsnittet. Ska bli en glädje att höra Krank åma och klaga sönder det! <3
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
krank;n110402 said:
Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. c:a 98% av avsnittet, ja.

Två avsnitt kvar av S02. Sen får vi se.


We are waiting
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Okej, nu har jag sett Game of Thrones säsong 2 avsnitt 9.

Avsnittet är ganska rörigt och består mest av en rätt grötig strid som jag antar att jag uppskattat mer om det inte var folk med så tråkiga vapen och så som slogs. Fantasystrider är ju bland det tråkigaste som finns. Svärd, yxor, spjut, vafan... Det är precis det här jag inte gillar med fantasy. Precis det här. De primitiva och trista teknologinivån sätts liksom i fokus. Ingenting blir speciellt snyggt eftersom det är omöjligt att slåss snyggt och intressant med medeltida vapen och samtidigt bibehålla någon form av realism. Och gråtråkig, lerig fantasyrealism är ju vad den här serien ser som sin grej, liksom.

Striden börjar med att Tyrion skickar in ett skepp fullt av wildfire bland fiendens båtar. Dess explosion är den enda visuellt intressanta delen av striden och signifierar dessutom i princip den enda delen av striden som utförs med någon form av intelligens bakom. Resten är ju mest brötiga machokarlar som bankar på varandra med pinnar.

Cersei stänger in sig och spenderar hela striden med att vara full och bitter inför Sansa. Det är i och för sig en liten förbättring och gör henne marginellt mindre intressant än tidigare, men bara på det sätt en fjunig moppemustasch är ett "skägg" på en fjortonåring. Baslinjen är liksom rätt låg.

Hunden får någon form av knäpp och retirerar mitt i striden. Eller knäpp och knäpp, han tycks drabbas av den för varje tänkande människa självklara slutsatsen att det fan inte är värt det. "Fuck the kingsguard, fuck the city, fuck the king". Hade det här hänt om inte Lannisters envisats med att ha kvar tronen? Nä. Återigen fattar jag inte varför i helvete någon ens vill ha den där stolen. Eller varför man skulle bry sig sådär mycket om vem som sitter på den. Man kan ju alltid lönnmörda kungen om han skulle vara sämre än de andra dåliga kungarna liksom.

Stannis' trupper kommer rätt långt, Rapey McCreepy fegar ur, Tyrion håller ett brandtal och tar med sig soldater i tunnlar som spindeln visat honom. De fuckar Stannis' trupper i röven. Sen kommer fler Stannisar, men efter det kommer Tywin.

Sune är med och slåss också. Han får en pil i sig och sen springer han och skvallrar för Cersei om att det går dåligt i striden. Värdelösa människa.

Sansa försöker först hetsa Rapey att ställa sig i frontlinjen, sen gömmer hon sig med Cersei. I slutänden flyr hon till sitt rum, där den uppgivne Hunden erbjuder henne att hänga med norrut. Eftersom Sansa är dum i huvudet och hellre stannar i Lannister Central (eller Baratheon Central) än kommer bort från alltihop så tackar hon nej.

Tyrion huggs i ansiktet. Kanske dör han, vad vet jag. Kan han gott ha, nu när han var dum nog att ställa sig i frontlinjen.

Kontinuitet:
  • Stannis kommer.
  • Stannis slåss.
  • Stannis drivs på flykt av Tywin. Men han dör inte ens, så jag blir osäker på vad avsnittet egentligen spelade för roll.
  • Tyrion får bättre rykte bland mannarna, och skadas sen.
Totalt är typ det enda som händer att Stannis går från att vara på krigsstigen till att ha tvingats bakåt. Kanske blev han tillfångatagen? Eller hann han iväg? Jag uppfattade inte vilket.

Var det här liksom kulmen på säsongen? Rätt vekt isf, men givet att de brände en del budget på att göra den tråkiga fantasystriden blodig och realistisk så antar jag att vi knappast har några stordåd att vänta av S02E10.
  • Otroligt tråkiga miljöer. Det här avsnittet hade bara en miljö: lerigt mörker.
  • Tuttar och rumpor. Två tuttvisare. En mutta skymtas.
  • Alla är osympatiska. Tyrion fick vara lite smart där i början, men jag antar att det inte gick att låta honom vara smart hela avsnittet; senare ska han minsann vara "modig" (kod för "dum i huvudet och risktagande").
  • Folk dör hipp som happ. Ja, alltså de hade en rätt stor strid. Antal viktiga personer som dog: Noll. Om nu inte Tyrion dog, då. Men annars är väl typ alla levande? Tyrion, Rapey McCreepy, Sansa, Shea, Cersei, Stannis, Spindeln, gammelskäggot, Hunden... Jag börjar tro att internet har ljugit för mig. Det har fan gått två säsonger nu utan att nån dött speciellt oväntat. Jag hörde Martin snacka i nån TV-soffa om att han ville att folk skulle känna att de knappt vågade vända blad eftersom vem som helst kunde dö. Jag måste säga att om inte böckerna har dödat betydligt fler "huvudpersoner" så har han fet-failat hittills med det iaf. Jag känner mig rätt o-orolig faktiskt.
  • Alldeles för lite fantastik (typ i genomsnitt ett omnämnande och/eller en uppvisning per avsnitt) Inte ett förbannat ljud. Eller vafan, spindeln kom väl med lite EXTREMT vaga antydningar, men de räknas fan inte.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Till och med mitt i strid finns det tid att tjafsa. Mest är det Cersei som gnäller iofs. Alltid något.
  • Alldeles för mycket Jon Snow. Jag undrar om inte det bästa med det här avsnittet är att Jon Snow inte är med.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,027
Location
Ludvika
Jag ligger efter:

Bastarder finns ju
Tydligen är det okej
Vad hindrar Robbs kuk?

Jon vet ingenting
Greyjoy gör en sann Kloptok
Sansa får sin mens

En man som dödar
Vem glömde sina spettsar?
Kan inget hända?

Ge oss mera kuk
Eller mer intressant plot
Kan tian rädda?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,130
Location
Göteborg
Hunden schappar eftersom han är rädd för eld, sedan den gången i barndomen då han fick sina ärr.

Det dör en kungsvakt. En biroll, javisst, men åtminstone en namngiven sådan. Jag har IOFS glömt vad han hette vid det här laget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Jag roade mig förresten med att göra en liten graf över hur många likes mina recensioner fått:



Generellt rör det sig alltså om kring 10-12 per avsnitt utom för S01E08 och S01E10 som fick 23 respektive 18.

Hursomhelst; ett avsnitt kvar av S02 och det verkar som att S02 varit ungefär lika poppis som S01 (utom de där två spikarna då). Inför S03 ser jag följande alternativ:

- Jag ser S03 på samma sätt som jag såg S01, med risk för tekniska bekymmer.
- Jag försöker tigga ihop pengar från er att köpa en S03-box (hittat för kring 180:) eller en "alla säsonger"-box (som väl finns för en femhundring?)
- Jag spenderar egna surt förvärvade pengar på att köpa blurayboxar till en tv-serie jag tycker ganska illa om. Det kommer dessutom att dröja till slutet av månaden eftersom jag just spenderat en klump pengar på en illustration till en kommande Rotsystemartikel i Fenix.
- Jag tar en gratismånad på HBO Nordic alt. kollar upp vems konto det var jag kunde låna.

Just nu känns det sista alternativet mest realistiskt. Om nu inte folk VILL att jag ska tigga pengar via en mikrocrowdfunder som jag snackat om tidigare.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
Alltså... Ingen dör?
Missade Krank det här?
Fucking nuke blev droppad rätt i skallen på de första skeppen.


Matthos, get down! I'm sure ducking slightly will prevent you from being burned into crisp and ashes!


Sen har vi Ser Mandon Moore of the Kingsguard.
 
Top