Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones Säsong 2

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,984
Location
Ludvika
Du verkar lite oinspirerad i ditt dissande av GoT den här gången. Hastade du igenom det?


GoT, GoT, vilken skit!
Mera diss med mera flit!
Inte tappa sugen än!
Döden kanske kommer sen!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Rymdhamster;n109242 said:
Du verkar lite oinspirerad i ditt dissande av GoT den här gången. Hastade du igenom det?
Nej, inte alls. Men det har helt enkelt typ inte hänt nåt än, och definitivt typ ingenting nytt som fått mig att känna MEN GUUUUD SÅ DUMT.

Jag kan såklart fortsätta upprepa saker jag redan sagt när de fortsätter vara dumma, men annars ser jag inte riktigt hur jag kan tillgodose dina önskemål =)

EDIT: Vilken av mina tidigare recensioner var den bästa? Om du pekar på en så kan jag kolla där och se vad jag gjorde rätt där och försöka göra mer av det.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
krank;n109137 said:
Game of Thrones har fantastiskt tråkiga miljöer, extremt få balla koncept (smådrakarna, muren/iszombies, sen var det inte så mycket mer), väldigt lite smart problemlösande / detektivande (även om jag uppskattade de pyttesmå inslagen av sådant i S01 när Ned undersökte Roberts bastarder) och väldigt lite fantastik - det mesta är liksom tråkig, skitig medeltid. Fokus på småaktiga intriger.
Jag har funderat över det där - ännu mer sen den här tråden började. Jag tror det är en avvägning av många saker (och nu tänker jag inte specifikt på GoT, utan fantasy i bokform generellt men film/tv i synnerhet). Framför allt kanske en fråga om att locka en mer mainstream-publik.

Lätt, antar jag, om det blir för mycket fantastik, flygande städer, torn som sträcker sig mot himlen som skyskrapor, drakar, magi som är lika vanlig som D&D osv. så blir det lätt "för mycket". Inte ens Sagan om Ringen är så mycket fantasy, som en ordinär session av D&D liksom, för det skulle troligen också bli "för mycket". (Böckerna var ju länge välkända, men lite nördstämplade. Kanske den enda fantasy som folk eg läst, men de log gärna och kallade det "barnlitteratur" osv.)

Det är trist att det är så - men som en effekt av det, är många av de försök som gjorts produktioner med lägre budget. (Högre risk = mindre stålar...) Och mindre budget betyder andra kompromisser. Och med skral budget syns det att de flygande städerna eller vad det nu är, är målade kulisser - och alla roller spelas av B-skådisar (eller Rutger Hauer eller Sean Connory...)

GRRM har ju uttryckligen sagt att han har medvetet "gone easy on the magic", för att han dels inte gillar det, dels inte tror publiken gillar det. Masspubliken alltså. Den magi som finns i hans böcker ska vara sällsynt och mer subtil, story-motiverad. Och det är ju (utan avsikt, vad jag vet) lite samma inställning som Sagan om Ringen - magi finns med i hela bakgrunden, allt i dess story har sin upprinnelse i magi. Men nu är den sällsynt.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Tyrion och Varys hotar varandra. Sen kommer nattvaktens brev till lilla rådet, där det bara är Tyrion som tar snacket om zombies på allvar eftersom han vet att Mormont inte ljuger. Hur han nu vet det.
Han var ju uppe vid muren en sväng. Minns inte exakt vad som hände där, men jag gissar att nåt gjorde att Tyrion nu ser Mormont som tillförlitlig.

Übereil
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,679
Location
Eslöv
krank;n109217 said:
Arry och hans gäng möter några soldater som letar efter den där smedslärlingen jag aldrig kommer ihåg vad han heter. Han ser ut som en Lennart.
Lennart = Gendry. Men för skojs skull borde vi fortsätta kalla han för Lennart.

krank;n109217 said:
Sen kommer nattvaktens brev till lilla rådet, där det bara är Tyrion som tar snacket om zombies på allvar eftersom han vet att Mormont inte ljuger. Hur han nu vet det. Jaja.
Han blev ombedd av björnen Mormont och Ben Stark att ta med sig "sanningen" till hovet, i hans roll som drottningens syskon. Han lovade att göra så.

Videon är inte fullständig, hittar inte hela videon på youtube av någon anledning.

krank;n109217 said:
Greyjoy kommer hem. Ingen bryr sig. Han grov-fulraggar på en kvinna som visar sig vara hans syster. Hans pappa är en surmört och tycker att Greyjoy klär sig som en prostituerad och att dottern ska leda hans arméer och grejer. Och han tänker inte samarbeta med Robb. Greyjoy gråter en skvätt inombords.
Jag som trodde du skulle älska stora, blöta slott, grå kläder och folk med dyster uppsyn!


krank;n109217 said:
Alla är osympatiska. Ja. Det är nog bara Arya som får möjlighet att vara lite sympatisk i det här avsnittet. Både Tyrion och Daenerys är ju rätt menlösa. Det introduceras några nya vedervärdiga och tråkiga karaktärer; pappa Greyjoy och hans dotter, piraten, etc etc snark.
Nu är det nog Krank of house Krank!
Mundo of house Emperatus förklarar härmed krig på dig tills du gillar Yara Greyjoy.
 

Sir Alex

Veteran
Joined
7 Feb 2015
Messages
39
Bra recensioner Krank. Det var länge sen jag såg avsnitten själv och jag har glömt alla detaljer typ. För den initierade verkar det ibland som att typ en särskild mening i ett avsnitt är av väsentlig betydelse, och det är ju inte lätt att få med allt. Den där Mundo verkar ju påpeka om nån större plottwist hoppas över eller blir lite lojt behandlad.
Fast en stor del av tjusningen här är ju i min mening att, vad händer när en person vars livsluft inte består av heroiska fantasyäventyr kikar på det från sin synvinkel. Det är också lätt när man sett en serie att upptäcka saker som händer i tidigare avsnitt och som senare visar sig betydelsefulla, och därmed tycka Hey! Den där biten är viktig. Trots att man själv varken insåg eller la nån vikt vid det när man själv såg det första gången. Det jag ville säga, på nåt eon-krångligt sätt, var nog att du ska köra på i den här stilen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,984
Location
Ludvika
krank;n109244 said:
Nej, inte alls. Men det har helt enkelt typ inte hänt nåt än, och definitivt typ ingenting nytt som fått mig att känna MEN GUUUUD SÅ DUMT.

Jag kan såklart fortsätta upprepa saker jag redan sagt när de fortsätter vara dumma, men annars ser jag inte riktigt hur jag kan tillgodose dina önskemål =)

EDIT: Vilken av mina tidigare recensioner var den bästa? Om du pekar på en så kan jag kolla där och se vad jag gjorde rätt där och försöka göra mer av det.
Jag tog inte hänsyn till att serien faktiskt har åtskilliga avsnitt som till och med jag tycker är aptråkiga. Jag ville mest ta upp det för om du tappar sugen kan det ju vara bättre att ta ett uppehåll på några veckor/månader och komma tillbaka till serien med ny kraft att avsky den än att slentrianhåna den lite =)

För övrigt tycker jag också Yara är lite tråkig. Hon kunde ju varit så mycket mer intressant. Nåja, vi är ju bara på avsnitt två, säsong två än så länge.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Mundo said:
Mundo of house Emperatus förklarar härmed krig på dig tills du gillar Yara Greyjoy.
Vi får väl se om hon gör något framöver. Typ överhuvudtaget. Här var hon ju knappt med. Situationen blev ju lite lustifik, där det framkom att Greyjoy suttit och tafsat på sin syrra, men det var ju knappast så att hon fick nåt större utrymme att visa några personlighetsdrag där...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,679
Location
Eslöv
krank;n109292 said:
Vi får väl se om hon gör något framöver. Typ överhuvudtaget. Här var hon ju knappt med. Situationen blev ju lite lustifik, där det framkom att Greyjoy suttit och tafsat på sin syrra, men det var ju knappast så att hon fick nåt större utrymme att visa några personlighetsdrag där...
Mer att hon visade att hon var en liten lurifax. Du gillar väl lurifaxiga typer?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
krank;n109292 said:
Ursprungligen skrivet av Sapient Visa inlägg
Mundo of house Emperatus förklarar härmed krig på dig tills du gillar Yara Greyjoy.
Va fa..? Ska jag bli indragen i ert krig, så ska jag fan ha en egen fraktion! Nu är jag Sapient of hus i Helvete!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Sapient;n109302 said:
Va fa..? Ska jag bli indragen i ert krig, så ska jag fan ha en egen fraktion! Nu är jag Sapient of hus i Helvete!

Fixat. Jag skyller på vB5's värdelösa system för citat.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Sapient;n109245 said:
Jag har funderat över det där - ännu mer sen den här tråden började. Jag tror det är en avvägning av många saker (och nu tänker jag inte specifikt på GoT, utan fantasy i bokform generellt men film/tv i synnerhet). Framför allt kanske en fråga om att locka en mer mainstream-publik.

Lätt, antar jag, om det blir för mycket fantastik, flygande städer, torn som sträcker sig mot himlen som skyskrapor, drakar, magi som är lika vanlig som D&D osv. så blir det lätt "för mycket". Inte ens Sagan om Ringen är så mycket fantasy, som en ordinär session av D&D liksom, för det skulle troligen också bli "för mycket". (Böckerna var ju länge välkända, men lite nördstämplade. Kanske den enda fantasy som folk eg läst, men de log gärna och kallade det "barnlitteratur" osv.)

Det är trist att det är så - men som en effekt av det, är många av de försök som gjorts produktioner med lägre budget. (Högre risk = mindre stålar...) Och mindre budget betyder andra kompromisser. Och med skral budget syns det att de flygande städerna eller vad det nu är, är målade kulisser - och alla roller spelas av B-skådisar (eller Rutger Hauer eller Sean Connory...)

GRRM har ju uttryckligen sagt att han har medvetet "gone easy on the magic", för att han dels inte gillar det, dels inte tror publiken gillar det. Masspubliken alltså. Den magi som finns i hans böcker ska vara sällsynt och mer subtil, story-motiverad. Och det är ju (utan avsikt, vad jag vet) lite samma inställning som Sagan om Ringen - magi finns med i hela bakgrunden, allt i dess story har sin upprinnelse i magi. Men nu är den sällsynt.

Vetefan. Star Wars är ju typ fantasy, har sjukt överdrivna miljöer, massvis med monster och annat junk och är populärare än både GoT och LotR. Jag tror att det handlar om fega bolag i Hollywood.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,317
Location
Göteborg
Ok, jag beslutade mig för att försöka hänga på och se säsong två nu bara för att verkligen kunna läsa kranks inlägg med behållning. Själv tycker jag nu inte att serien är så dålig, och det jag stör mig på är helt andra saker än krank, men ni kommer inte få några recensioner för jag vill inte riskera att stjäla kranks åska så han tappar sugen :)

Men mitt största problem är att det är så fruktansvärt många roller, vem bryr sig! Men jag har också insett att det är ännu svårare att bry sig för mig då jag har väldigt dåligt namn- och ansiktsminne, och det är svårt att kolla upp saker utan att få spoilers så jag frågar här istället då.

Vilka är de där greyjoys egentligen? Jag fattade det som att de brukade kriga mot Starks men att de egentligen bara bor ute på några isolerade öar som ingen bryr sig om? Men nu så tänkte de kriga mot Starks igen bara för att?

Vem var det som slog ner Snow i sista scenen, var det incestsnubben eller night-watch ledaren?

Och den där snubben vars huvud kom tillbaka på hästen var det Daenyrys favoritslav som vi fick se i början av avsnittet eller någon av de andra två hon skickade iväg?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Björn den gode;n109334 said:
Vilka är de där greyjoys egentligen? Jag fattade det som att de brukade kriga mot Starks men att de egentligen bara bor ute på några isolerade öar som ingen bryr sig om? Men nu så tänkte de kriga mot Starks igen bara för att?
Det är typ så jag förstod det. De ville inte vara med i storkungariket så de gjorde uppror och blev nerslagna av Starks och Baratheons typ om jag fattade rätt. Varför de gör det de gör nu däremot har jag noll koll på och noll intresse av.

Björn den gode;n109334 said:
Vem var det som slog ner Snow i sista scenen, var det incestsnubben eller night-watch ledaren?
Ganska säker på att det var fantasy-Fritzl.

Björn den gode;n109334 said:
Och den där snubben vars huvud kom tillbaka på hästen var det Daenyrys favoritslav som vi fick se i början av avsnittet eller någon av de andra två hon skickade iväg?
Jag är rätt säker på att det var han som hade talroll, "blood of my blood" som aldrig skulle svika och whatever.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,224
Location
Stockholm
Björn den gode;n109334 said:
Vilka är de där greyjoys egentligen? Jag fattade det som att de brukade kriga mot Starks men att de egentligen bara bor ute på några isolerade öar som ingen bryr sig om? Men nu så tänkte de kriga mot Starks igen bara för att?
Greyjoys är ett av stora husen i Westerns och kan beskrivas som pseudovikingar som bor på saltstänkta kobbar ute i havet och inte gillar när någon bestämmer över dem. De gjorde uppror mot Starks och Baratheon under kriget när Robert tog makten från den siste Targaryenkungen. Ned och Robert var själva med när man krossade upproret ute på öarna. Tror jag, men jag kan ha missat något. Just nu vill de väl hämnas på Starkingarna för att de inte fick bestämma över sig själva när Robert och Ned segrade över Targaryenkungen.

EDIT: En sak till, som jag förstår det så skickades Theon till Winterfell som en garanti för att Greyjoyarna skulle hålla sig i schack.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Greyjoys är också rätt trötta att bo på några kobbar ut i vattnet. Och ja, Theon skickades till Winterfell för att hålla Greyjoys från att invadera. Och deras husordspråk är "we do not sow".

Übereil
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Anarchclown;n109314 said:
Vetefan. Star Wars är ju typ fantasy, har sjukt överdrivna miljöer, massvis med monster och annat junk och är populärare än både GoT och LotR. Jag tror att det handlar om fega bolag i Hollywood.
Har alltid varit stor skillnad på fantasy och sf, i "finrummen". SF har tolererats, inte gillats och definitivt setts ned på, men fantasy har bara setts som barnlitteratur - "vuxna människor som skriver sagor för barn!"...

Vad gäller film, har SF (fram till Sagan om Ringen, typ) alltid haft betydligt mer resurser. SF har liksom lämpat sig för film, haft en viss "ursäkt" - i realiteten pga fler sf-nördar inom filmen... - och därför kunnat göra mer påkostade saker.

Och "den allmänna smaken" har i regel instämt. Men det är ju lite av ett "cirkelargument", när produktionerna får lägre budget och b-skådisar (och C-regissörer, producenter...) så blir de ju i regel sämre på alla sätt, vad en än tycker om ämnet.

EDIT: Och vi kanske klassar Star Wars som fantasy - men det gör inte gemene man... Och inte heller inköpare på tv mm. :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Anarchclown;n109314 said:
Vetefan. Star Wars är ju typ fantasy, har sjukt överdrivna miljöer, massvis med monster och annat junk och är populärare än både GoT och LotR. Jag tror att det handlar om fega bolag i Hollywood.
Just feghet är nog bidragande. Varken Star Wars eller Lord of the Rings skäms för att vara fantasy (eller marginellt sf i Star Wars fall), utan de bär sina miljöer och begrepp med stolthet. Mycket annan fantastik känns som om den är gjord av folk som hellre vill göra något annat.

Det är lite grann som superhjältefilmer. Det var länge ett jävla ghetto, fram till Spider-Man visade att det var okej att ha en film om en tonåring som klär sig i bjärt färgade trikåer och svingar runt bland Manhattans skyskrapor medan han ångestar runt.
 
Top