Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones Säsong 2

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Lite tidigare idag hade jag ett kort uppehåll i min huvudvärk och då passade jag på att se Game of Thrones säsong 2 avsnitt 3.

Nu är huvudvärken tillbaks, men jag ska försöka skriva något begripligt ändå. Hade egentligen tänkt vänta till nästa uppehåll men det verkar inte bli av.

Snow dog tyvärr inte, men han blir återigen tillrättavisad av sin boss, som naturligtvis visste att Fantasy-Fritzl satte ut sina gossebarn till monstren i skogen. Snow gnölar lite om 'et, men bossen har ju faktiskt rätt i att man måste välja sina strider. Sam ger en fingerborg till den av fritzls döttrar/fruar han kåtat ner sig i, och ljuger ihop nånting som får fingerborgen att låta superromantisk att få. Och så lovar han att komma tillbaks. (Eller OK, det kanske inte var ljug, men kom igen - en fingerborg?)

Bran drömmer fortfarande sanndrömmar, nu mycket genom sin vargs ögon tydligen. Hans lärare säger att det är dumheter, men eftersom att kunna sanndrömma och projicera sig in i djur är lite intressant så tänker jag hoppas på att det är så.

Cat träffar Kung Homo, som tydligen gift sig och som håller übermanliga tävlingar för att överkompensera. Gud vad trött jag blir på den här "bög = fjolla"-grejen. Den gör det verkligen svårt för mig att tycka annat än illa om honom. Hursomhelst vinner en ball kvinnlig krigare, Brianne av Tarth, en av hans tävlingar och får bli en av hans vakter. Hittills har jag inte sett mycket av henne men jag gillar det jag sett - ingen boobplate armor här inte, utan bara en hård, stor krigarkvinna. Hon får, högst preliminärt, tumme upp.

Iallafall visar det sig såklart att Kung Homos drottning (som tydligen är syrra till hans älskare, blomriddarn?) redan fattat att han är bög. Såklart. Men att hon är på hans sida ändå och tycker att de ska skaffa unge för att befästa hans position. Hon erbjuder honom att ha en trekant med henne och hennes bror ifall det skulle hjälpa. Egentligen tror jag mest att hon vill ha en ursäkt att ligga med sin bror. Det har varit väldigt lite incest i serien på sistone. Utom Greyjoys fultafs då.

Grayjoys pappa, på tal om honom, vill mycket riktigt plocka norden medan Starks är borta. När Greyjoy bara får en enda båt och order om att slåss mot fiskare blir han arg och skäller ut sin far. Sen bränner han det brev han tänkt skicka till Robb, för av nån obegriplig jävla anledning tycker han att det är rimligare att hänga på de här psykopatiska idiotmacho-vikingabarbarerna än Robbs jämförelsevis rimliga idiotmachobarbarer.

Tyrion försöker skydda Shea, som är dum och oresonlig. I slutänden fixar han jobb åt henne som tjänare åt Sansa. Sen är Tyrion lurig, vilket är trevligt att se - han ger olika information till de olika medlemmarna i lillrådet för att se vem som är en skvallerbytta. Sen konfronteras han av Cersei som är helt hysterisk över att Tyrion ska gifta bort hennes dotter; men utifrån vem hon tror att han tänker gifta bort henne till så kan han räkna ut att det är den gamla struntgubben som är skvallerbyttan. Han kastas i fängelse. Med lite tur dör han, det gamla äcklot. Sen bråkar Tyrion lite med Spindeln.

Cersei har förresten bestämt att Sansa och Rapey McCreepy ska gifta sig efter att kriget är slut. Inte än på ett tag alltså.

Arry och Lennart väcks av att det kommer ett gäng soldater som dödar rekryteraren. Sen ljuger Arry om att det är en av de andra grabbarna som soldaterna redan dödat som är Lennart.

Kontinuitet:
  • Greyjoy väljer vikingabarbarerna framför stäppbarbarerna.
  • Snow dog inte.
  • Cat verkar få med sig Kung Homo.
  • Tyrion räknar ut vem som är drottningens skvallerbytta.
Nej, det hände inte speciellt mycket i det här avsnittet heller.
  • Otroligt tråkiga miljöer. Det tar aldrig slut.
  • Tuttar och rumpor. Två tuttvisare, det tror jag är allt den här gången.
  • Alla är osympatiska. Ja, i princip. Tyrion och Brianne är lite schyssta, men i övrigt... Kung Homo är för mycket av en karikatyr för att vara sympatisk, pappa Greyjoy och syrran är ju rätt machovärdelösa, Sam är en mes, Fantasy-Fritzl är som han är, Cersei är tråkig och osympatisk...
  • Folk dör hipp som happ. Nope.
  • En rätt intressant metaplot. Inte ett dugg. MEDIOCRE!
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Jamen GUUUUUD. Tjafs, tjafs, tjafs. Allianser och intriger så jag blir kräkfärdig.
  • Alldeles för lite drakar. Inte ens nån Daenerys. Fuck off.
  • Alldeles för mycket Jon Snow. Ja, men ännu mer för mycket Samtjafs.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,317
Location
Göteborg
krank;n109443 said:
Cat träffar Kung Homo, som tydligen gift sig och som håller übermanliga tävlingar för att överkompensera. Gud vad trött jag blir på den här "bög = fjolla"-grejen. Den gör det verkligen svårt för mig att tycka annat än illa om honom. Hursomhelst vinner en ball kvinnlig krigare, Brianne av Tarth, en av hans tävlingar och får bli en av hans vakter. Hittills har jag inte sett mycket av henne men jag gillar det jag sett - ingen boobplate armor här inte, utan bara en hård, stor krigarkvinna. Hon får, högst preliminärt, tumme upp.

Iallafall visar det sig såklart att Kung Homos drottning (som tydligen är syrra till hans älskare, blomriddarn?) redan fattat att han är bög. Såklart. Men att hon är på hans sida ändå och tycker att de ska skaffa unge för att befästa hans position. Hon erbjuder honom att ha en trekant med henne och hennes bror ifall det skulle hjälpa. Egentligen tror jag mest att hon vill ha en ursäkt att ligga med sin bror. Det har varit väldigt lite incest i serien på sistone. Utom Greyjoys fultafs då.
Ok, nu har jag missat nåt igen, jag trodde kung homo och blomriddarn var samma person? Är det kung homo som är den yngre brodern? Och varför har han gift sig med en alv för?

Krank said:
Grayjoys pappa, på tal om honom, vill mycket riktigt plocka norden medan Starks är borta. När Greyjoy bara får en enda båt och order om att slåss mot fiskare blir han arg och skäller ut sin far. Sen bränner han det brev han tänkt skicka till Robb, för av nån obegriplig jävla anledning tycker han att det är rimligare att hänga på de här psykopatiska idiotmacho-vikingabarbarerna än Robbs jämförelsevis rimliga idiotmachobarbarer.
Ah, så var det förstås, jag fick för mig att det var Robb som läste och brände upp brevet, hade känts mer logiskt...

Krank said:
  • Alldeles för mycket Jon Snow. Ja, men ännu mer för mycket Samtjafs.
Jo, fast alltså ska vi inte bara löpa linan ut och kalla honom för Frodo, för det var vad jag tänkte på redan när du skrev
Krank said:
Jon Snow är en angsty, korkad fåntratt som mest går runt med halvöppen mun.
Det var väl det frodo gjorde hela tiden i alla filmerna? (Ok ok bildgoogling gav mig att det bara verkar vara på ungefär hälften av bilderna som han har halvöppen mun, men det är ändå rätt mycket, som referens ger en bildgoogling av aragorn 1/50 ratio på halvöppen mun)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,498
Mycket bra genomgång av avsnitt 3, krank!

Vem är seriens tråkigaste karaktär så här långt, tycker du? Förutom Lennart då, som alla vet är skittråkig.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,119
Location
Göteborg
Björn den gode;n109450 said:
Ok, nu har jag missat nåt igen, jag trodde kung homo och blomriddarn var samma person? Är det kung homo som är den yngre brodern? Och varför har han gift sig med en alv för?
1. Nej.

2. Ja.

3. Huh?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,632
Location
Huddinge
Björn den gode;n109450 said:
Det var väl det frodo gjorde hela tiden i alla filmerna? (Ok ok bildgoogling gav mig att det bara verkar vara på ungefär hälften av bilderna som han har halvöppen mun, men det är ändå rätt mycket, som referens ger en bildgoogling av aragorn 1/50 ratio på halvöppen mun)
Jag tror inte frodo hade tid att ha halvöppen mun itanke på hur mycket av hans tid gick åt till att falla omkull.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,987
Location
Ludvika
Jävla Snow: allt för seg!
Fan ta Sam: kär och feg!
Brianne of Tarth: tuff, hård mö!
Vem blir kung? Vem ska dö?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Björn den gode;n109450 said:
Ok, nu har jag missat nåt igen, jag trodde kung homo och blomriddarn var samma person? Är det kung homo som är den yngre brodern? Och varför har han gift sig med en alv för?
Kung Homo är före detta medlem i lillrådet, yngre bror till Robert och typ fjärde på tur att få tronen. Han övertalades av sin älskare blomriddarn att han borde satsa på kronan.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,224
Location
Stockholm
Bara för att göra det tydligt för alla som inte förstår krankspeak kommer här en inkomplett ordlista:
Kung Homo - Renly Baratheon
Blomriddarn - Loras Tyrell
Kung Gris - Robert Baratheon
Rapey McCreepy - Joffrey Baratheon
Fantasy-Fritzl - Craster
Slimey - Jaime Lannister
Lennart - Gendry
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
kloptok;n109487 said:
Bara för att göra det tydligt för alla som inte förstår krankspeak kommer här en inkomplett ordlista:
Kung Homo - Renly Baratheon
Blomriddarn - Loras Tyrell
Kung Gris - Robert Baratheon
Rapey McCreepy - Joffrey Baratheon
Fantasy-Fritzl - Craster

Glöm inte Lennart! =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
För övrigt, en påminnelse: Idag är det fredag, och jag går på bio. Eftersom bio för mig innebär att typ sex timmar av dagen försvinner (två timmars bio + två timmars resa + två timmars total extratid för att kompensera potentiella förseningar) så innebär det att jag inte vet om jag kommer att orka se ett avsnitt idag.

Vi får se när jag kommer hem från bion ikväll.

Annars får ni vänta tills imorgon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Jag har sett Game of Thrones säsong 2, avsnitt 4.

Innan avsnittet läste jag en lång text om Dune som bland annat berörde exotifiering och hur "the white burden" gestaltar sig i fantastiken. Den hade en del intressant att säga om Paul Atreides kontra Fremen, men den nämnde också Daenerys vilket påminde mig om hur sunkigt det är med vita som hamnar i svarta "barbarkulturer" och blir deras frälsare. Daenerys är ju väldigt mycket sån; hon tämjer odjuret, hon bringar civilisation till barbariska hästknullare som våldtar och inte har något ord för tack... Rätt osmakligt, överlag. Hennes drakar är fortfarande coola dock.

Men vi kan börja där: Daenerys bjuds in till någon form av pseudoegyptier. De vill att hon ska visa sina drakar för att de ska tro på och släppa in henne. Tyvärr fanns det inte budget för att visa drakarna i det här avsnittet, plus att man ju inte kan hålla på och visa coola saker hursomhelst när man gör en trökig fantasyserie. Men det löser sig, en av de som bestämmer där bestämmer sig turligt nog för att Daenerys ska släppas in. Tur, annars kanske hon hade behövt ta någon form av beslut och hantera konsekvenserna av det, och så kan vi ju inte ha det. Det hade ju riskerat att vara intressant. Det är för övrigt skittråkigt att hon nu mest bara går runt och ser förvirrad och utsatt ut.

Robb Stark anfaller några Lannister-nötter. Det enda nästan-intressanta (på ett sånt där Hänt Extra-sätt) i den scenen är att soldaterna som anfalls tydligen känner till att Kung Homo är homo. Inte mycket till hemlighet, alltså.

Senare hälsar Littlefinger på hos Kung Homo. Där försöker han smöra in sig genom att lova Homo öppna stadsportar, och han ger Cat sin makes ben i ett försök att få henne att byta bort Slimie mot de två döttrar han ljuger om att han har. Han försöker också trolla lite kring Homos bröllop. Antagligen för att försöka se om ryktena om att Homo är homo är sanna. Eller nåt, vem bryr sig.

Kung Homo möter Stannis, som är tjurig och oresonlig som tidigare. Hela den scenen kändes totalt poänglös.

Tyrion hindrar Rapey McCreepy från att ta ut sin surhet över Robbs framgångar på Sansa. Sen fixar han två prostituerade till Rapey utifall det skulle hjälpa honom att få knulla lite. Rapey tvingar den ena att misshandla den andra och skickar sen båda till Tyrion. Det är osäkert vad fan han gjorde det för.

Nu har jag glömd vad han heter, men Lannistern Cersei knullar nuförtiden (vi kan kalla honom Sune) kommer med bud om att gammelgobben ska släppas. Tyrion vet tydligen att Sune och Cersei knullar och hotar att berätta för Rapey McCreepy om inte Sune blir Tyrions spion. Tyrion släpper gammelgobben men låter honom inte bli medlem i lillrådet.

Arry och Lennart hamnar i tortyrläger som styrs av the Mountain. Precis när Lennart ska torteras kommer Tywin och påpekar att fångarna kan få bli slavjobbare istället. Han ser också naturligtvis att Arry är en tjej - det gör alla med ögon i huvudet - och säger att hon ska bli hans tjänare av något slag, jag minns inte vilken sort och bryr mig inte heller.

Slutligen skickar Stannis iland sin smugglarpolare och prästinnan nånstans för att de ska göra något. Det slutar med att... Hon föder fram en ball mörkervarelse. Nu fattar jag varför de inte kunde visa några drakar förut, man kan ju inte ha TVÅ coola saker i SAMMA avsnitt. Folk skulle ju kunna få hjärtattack.

Kontinuitet: Fan inte mycket. Serien trampar vatten.
  • Daenerys kommer till stad.
  • Cat får sin makes ben och erbjudande om slimie mot döttrar.
  • Tyrion fixar spion.
  • Arry slipper torteras.
  • Prästinnan föder fram mörkervarelse.
  • Otroligt tråkiga miljöer. Ja, men två nya: Ett gråblått träskfängelse som ser likadant ut som alla andra gråblåtråkiga sunkställen, och en stad vi knappt får se.
  • Tuttar och rumpor. Jag räknar till en rumpa två par bröst och en mutta. Inga snuppar.
  • Alla är osympatiska. Kung Homo är ju lite sympatisk när han gör narr av sin bror, men i övrigt var det rätt trist här. Tyrion blir mindre intressant för varje avsnitt i princip, utom små undantag som lurigheten han gjorde förra avsnittet.
  • Folk dör hipp som happ. Nej.
  • En rätt intressant metaplot. Alltså, har de glömt att den finns? Inte ett ord, liksom.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. DET TAR ALDRIG SLUT. Tyrions inträde i slottsintrigerna har knappast minskat Se & Hör-faktorn.
  • Alldeles för lite drakar. Daenerys, men inga drakar av budgetskäl.
  • Alldeles för mycket Jon Snow. Nej, ganska lagom faktiskt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,679
Location
Eslöv
krank;n109754 said:
Kung Homo möter Stannis, som är tjurig och oresonlig som tidigare. Hela den scenen kändes totalt poänglös.
Poäng med scen:
Stannis kräver sin rätt till tronen och vill att Renly ger den till honom. Renly säger nej, han har MYCKET större armé (hela Stormlands och Reach, Motsvarighet till att ha Lannisters och Starks på sin sida).


krank;n109754 said:
Arry och Lennart hamnar i tortyrläger som styrs av the Mountain. Precis när Lennart ska torteras kommer Tywin och påpekar att fångarna kan få bli slavjobbare istället. Han ser också naturligtvis att Arry är en tjej - det gör alla med ögon i huvudet - och säger att hon ska bli hans tjänare av något slag, jag minns inte vilken sort och bryr mig inte heller.
Hon ska bli cupbearer. Ungefär passop!

krank;n109754 said:
Alla är osympatiska. Kung Homo är ju lite sympatisk när han gör narr av sin bror, men i övrigt var det rätt trist här.
I boken (SPOILER!) så ger sträcker Renly in under sin mantel och Stannis rycker omedelbart efter sitt svärd. Det visar sig att Renly ger honom en persika och Renly skojar lite med honom, typ "det här säger mer om dig än om mig".

Lite saker också.
Robb vinner inte bara ett slag, han diskuterar också lite med sina bannermen, som tycker de ska döda sina fångar och tortera information ur officerarna. Robb tycker det låter otrevligt.
Robb träffar också en riktig snygging som arbetar som röda korset prästinna (typ), Talisa of Volantis.

Also, hur kan du inte gilla Tyrion i det här avsnittet?
"The mad King did what he liked. Ask my brother Jamie what happened to him..."
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Mundo;n109768 said:
Also, hur kan du inte gilla Tyrion i det här avsnittet?
"The mad King did what he liked. Ask my brother Jamie what happened to him..."
Men det är ju bara dryghet; det är inte hans dryghet jag har gillat tidigare utan den anslag av intellektualism han visat... vaddå, en eller två gånger. Och, i lägre grad, när han är smart och lurig.
 
Top